autor | správa | ||
newPOPE modelár Príspevkov: 383 Moje modely Poslať správu |
Jop, díky. Tak princíp už mi je jasný. Bol aj predtým akurát tým že nie som elektrikár ale hobby elektrikár som skomolil veci. No 2 a 2 sú mi jasné takže ešte raz díky. |
||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
No a to si spomínam ako mi otec pred rokmi nakázal (nebol elektrikár): "Tá špirála v ohrievači je moc dlhá a žerie to veľa elektriny - skráť to". Keď som sa mu to snažil vysvetliť tak argumentoval sedliackym rozumom: "Čoho je viac musí spotrebovať viac - skráť!" Skrátil som a bol som rád, že v dielni mám teplejšie, len som ju musel častejšie meniť |
||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Priznám sa, že ani po niekoľkých dňoch urputného premýšľania mi nie je jasná pointa tejto "finty":
Nicor7 dva týždne autom v pohode jazdil. Ale potom regulátor začal zapáchať a motor mal "slabú silu". Ak som dobre pochopil, tak medzitým nemenil napätie batérie. Takže ak bol najprv konektor v poriadku a Nicor7 jazdil "ako za mlada" a potom sa (zatiaľ z nejasných dôvodov) konektor prehrial a zvýšil sa mu teda jeho prechodový odpor, ako môže mať zvýšenie prechodového odporu konektora vplyv na zničenie regulátora? Možno (v ojedinelých prípadoch) môže, ale aká je tá postupnosť príčin a následkov, ktoré v konečnom dôsledku viedli ku zničeniu regulátora? |
||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Miror: Samozrejme, že sa prikláňam k variante, že NIcor7 mal iný problém. Bolo to uvedené ako jedna i keď menej pravdepodobná možnosť. Predstav si prípad, že máš zostavu regulátora a akku postavenú na 2S no dáš tam 3S. Za normálnych okolností jazdíš 90% času na pol plynu - motor stíha, čas od času na krátko pridáš plyn pri rozbehu, driftovaní.... Všetko je OK chladenie stačí. Pri zvýšenom odpore (prehriaty konektor) ti začne klesať výkon motora (na svorkách regulátora je nižšie napätie) tak väčšinu času tlačíš na plný plyn aby auto jazdilo - tým ide do spínacích tranzistorov väčší prúd, tie sa prehrejú a môžu "odísť". I=P/U či? |
||
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Nevymýšľajte konšpirácie, proste šmejdový regulátor, treba kúpiť poriadny. P.S. Urobiť závery podľa "pocitov" sa nedá. Hlavne ak merania a výpočty sa robia pre motor bez záťaže. |
||
nicor7 modelár Príspevkov: 152 Moje modely Poslať správu |
bender zase pisem tebe ale ked som odkryl ventilátor kondenzátory vobec niesu zhorené takze oni nie.A uz tak na zaver poradite mi nejaky dobry regulátor ? |
||
bender modelár Príspevkov: 170 Moje modely Poslať správu |
Pripoj ho k aku bez krytu, možno uvidíš čo to dymí. |
||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Najčastejšie koncové tranzistory, tie nájdeš pod chladičom, ak on/oni tak ktorý poznáš poľa zapúzdrenia a toho ako dostal zabrať. Možností je veľa: odlúpená časť obalu, prasknutý obal, vypuklina, maličká bublinka, priehlbina (malá časť odlúpnutá) alebo len zmena farby nápisu v porovnaní s ostatnými. Prípadne vôbec žiadna okom viditeľná zmena. Niečo zistíš aj nosom. keď, že nie je zjavná príčina možno len stabilizátor (BEC) ak je ním regulátor vybavený. Podľa tvojho popisu sa skôr prikláňam k variante spínacích tranzistorov. Ale stalo sa mi už i to, že to bol "stuďák" na novom čínskom regulátore (ktorý dnes nie je ) - slabo prehriaty spoj na jednom z káblov pre motor. Ale tam to nedymilo - len motor vynechával a dokázalo to prehriať plošný spoj tak, že zasmrdel. Pridaj detailnejšie foto oblasti pod hliníkom alebo radšej obidvoch strán regulátora (výkonovej časti). Regulátor na auto má obvykle dve dosky plošných spojov, tak hlavne časti odkiaľ ti vedú káble k motoru. Nejaké sa mi podarilo známym pooprávať, predpokladám, že si však ďaleko od D.Kubína a je otázne či by to stálo za to (stupeň poškodenia, prepravné náklady, cena súčiastok, čas nad tým strávený vs cena nového). P.S. Kondenzátory spravidla nezvyknú odísť tak, že by si to na nich videl, pravdepodobná je len strata kvality/kapacity časom a teplotou. Pravidlom je, že ak by ti "vyfúkol" kondenzátor tak by to bolo prepólovaním napájania alebo prekročením jeho limitných hodnôt napätia to predpokladám nie je tvoj prípad. Samozrejme nič nie je na 100% a aj kondenzátor môže mať výrobnú vadu. |
||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
No ono sa to niekedy nezdá, ale kondenzátory v striedavých regulátoroch dostávajú riadne zabrať aj prúdom, ktorý cez ne tečie (a preto sa môžu hriať a aj prehriať - obzvlášť vo výkonných regulátoroch). Ten môže byť zrovnateľný s prúdom do motora: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=248&n=tazky- „zivot“-kondenzatorov-v-striedavych-regulatoroch |
||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Vďaka za info, pekný článok a súhlasím, len niekoľko droobných pripomienok: -Áno kondenzátor dostane zabrať,časom sa to prajaví znížením jeho kapacity a kvality, dokonca môže mierne zväčšiť svoj objem vo veľmi ojedinelých prípadoch ho môže "nafúknuť" ale dymiť by nemal. -Kondenzátor dostane zabrať tým viac čím dlhšie a tenšie káble sú k akku a samozrejme čím je akku mäkší (starý ,slabá kapacita, málo C...) -Krútenie vodičov od akku z pohľadu kondenzátora nemá zmysel, indukcia sa tým naopak zvýši, hlavne ich zbytočným predĺžením. Na vysvetlenie: aj u starých telefónov bol kábel krútený len kvôli "rozťažnosti" a po správnosti sa v polovici malo jeho krútenie otočiť opačným smerom kvôli potlačeniu indukcie. Aktuálne sa krútenie používa kvôli potlačeniu rušenia. Pri vyvážených linkách sú tak obidva vodiče v rovnakej vzdialenosti od zdroja rušenia. Na vyvažovacom trafe alebo diferenciálnom zosilňovači sa tým dosiahne potlačenie rušenia (rušiaci signál má v obidvoch vodičoch rovnakú úroveň a polaritu - užitočný opačnú). Krútenie by malo zmysel naopak v prípade ak by bolo potrebné potlačiť prienik rušenia po vodičoch k iným zariadeniam napájaným z rovnakého akku čiže len v prípadoch keď sa nepoužíva BEC vstavaný v regulátore otáčok pre všetky zariadenia. I v takomto prípade by som sa skôr radšej zamyslel nad použitím feritu. -8 Khz sa mi zdá veľa ale obrázky priebehov neklamú, to bude závisieť od počtu vinutí ("T" a otáčok motora, platí asi skôr pre pohon áut s vyššími otáčkami ako bežne v lietadlách, (moja občasná oblasť záujmu ), treba si však uvedomiť,že napríklad filtračné kondenzátory na pulzných zdrojoch pracujú na frekvenciách okolo 20 KHz... . |
||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
My sme krútenie silových káblov začali začali masovo aplikovať po tejto skúsenosti: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=93&n=rusenie-sposobene-regulatorom-esc Ďalším pádnym dôvodom na to bola aj naša telemetria, kedy sú do telemetrického modulu privádzané analógové signály z rôznych senzorov na palube modelu (meranie jednotlivých článkov LiPol batérie, meranie palubného napätia (5V), meranie odoberaného prúdu z prúdového senzora (vo vnútri je hallova sonda), meranie výšky tlakomerom, meranie rýchlosti (iným tlakomerom), meranie polohy modelu pre potreby Umelého horizontu ...). Tu všade by prenikanie rušenia zo silového rozvodu mohlo spôsobovať "radostné" poskakovanie nameraných hodnôt napätí (kde sa "hráme" na miliVolty) zo senzorov a tým pádom vlastne ich znefunkčnenie.
Prečo? Bežné striedavé regulátory fungujú práve na takomto kmitočte. Niektoré (väčšinou tie drahšie) aj na násobkoch, čiže 16 kHz a pod. |
||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Ahoj - prvá reakcia: Súhlasím - tu je to o potlačení rušenia, nie odľahčení kondenzátora. Ide o to aby všetci, ktorý nemajú problém s rušením teraz nemenili napájacie káble namiesto hrubých krátkych za tenšie a dlhšie len preto aby to mohli skrútiť druhá reakcia: Neviem či to chápem správne: 8.000 Hz x 60s /počet vinutí (napr. 10) = 48.000 otáčok za minútu? Myslím si, že ten kondenzátor dostane zabrať pri spínaní tranzistorov. Koľko krát zopne každý z tranzistorov napríklad pri motore s 10T a 10 tis otáčkach za minútu? Alebo je to celé inak a zle to chápem? (Regulátor spína fixnou frekvenciou a motor sa ju snaží dobehnúť tým, že púšťam viac alebo menej prúdu väščou alebo menšiu striedou (šírkou impulzu)?). Nerýpem a netvrdím, že nemáš pravdu - rád bych to pochopil. |
||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
S týmto tvrdením si dovolím nesúhlasiť zase ja. 1. Ak máš na mysli prienik rušenia po krútenej dvojici v zmysle, že rušivý signál je medzi jedným a druhým vodičom, tak krútenie šíreniu rušenia nezabráni. Rovnako ako nebráni prenosu signálov po tu niekde už spomínanej krútenej dvojlinke Ethernetu. To by tie siete nefungovali, ale ony fungujú, takže sa signály, či už žiadúce alebo rušivé, sktútenou dvojicou vodičov šíria v pohode. 2. Ak máš na mysli prienik rušenia po krútenej dvojici v zmysle, že rušivý signál je medzi skrútenou dvojicou vodičov - čoby celkom a "niečím" iným, napr. mínus pólom batérie či palubnou kabelážou, tak je jedno, či budú vodiče skrútené alebo nie. Rušivé signály sa nejakého krútenia len tak nezľaknú. |
||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Jój už tu začína byť veľa komunikácie o základoch. 1: Nemyslel som medzi dvomi vodičmi ale na začiatku a konci dvoch vodičov. Na jednej strane máš regulátor ako zdroj rušenia na druhej strane akku na ktorý je, okrem regulátora, pripojené ďalšie zariadenie, ktoré môže byť regulátorom rušené. Ak vodiče od regulátora skrútiš tým ich vlastne predĺžiš a v podstate vytvoríš niečo ako cievku - tá je väčším odporom rušeniu, ktoré má spravidla vyššie frekvencie. 2. (a sčasti 1) Mal som na mysli krútenú dvojlinku voči vplyvu rušenia zvonku to znamená, dva vodiče jedného páru musía byť rovnako vzdialené od zdroja rušenia- tým je zaručená rovnaká indukcia rušenia v obidvoch vodičoch - to je podmienkou aby to fungovalo. Práve preto sú tie ethernet páry krútené - nie preto aby si im predĺžil vedenie a potlačil prenos ale práve preto aby si možno za cenu mierneho zvýšenia celkového útlmu výrazne potlačil vplyvy vonkajšieho rušenia a rušenia párov navzájom. Samozrejme by to nefungovalo ak by si "užitočný" signál prenášal systémom signál v jednom vodiči voči spoločnej zemi ale musí to byť linka "vyvážená" t.j. v jedenom vodiči + a v druhom - hodnota toho istého signálu (v opačnej fáze). Sú prípady kedy je netienený twist odolnejší rušeniu v porovnaní s koaxiálom (samozrejme netvrdím generálne a že je lepšie používať twist tam kde je určený koaxiál). Pre pochopenie pripájam dva obrázky: |
||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Asi si nie úplne rozumieme. Tých 8 kHz, to nie je frekvencia rotujúceho magnetického poľa (keby bola, tak motor by mal 480.000 ot/min), teda to nemá nijaký súvis s momentálnymi otáčkami motora. Vezmem bežný - lacný striedavý regulátor. S najväčšou pravdepodobnosťou bude vnútorne pracovať s frekvenciou okolo (čiže vôbec to nemusí byť presný kmitočet) 8 kHz. Jednosmerné regulátory používajú skôr nižšie frekvencie. Pripojím k nemu motor, pričom v drvivej väčšine nezáleží na tom, aké má Kv. V parametri Kv sú "zakliate" rôzne hodnoty, napríklad aj počet závitov vinutí, ale napr. aj "sila" magnetov. Ten motor roztočím na nízke otáčky a osciloskopom tam "nájdem" napätia a prúdy s kmitočtom cca 8 kHz. Motoru pridám plyn a opäť tam bude 8 kHz. Použijem iný motor - s iným Kv a opäť tam bude 8 kHz. Tých 8 kHz je tam na to, aby (okrem iného) "rozsekali" prúd na malé kúsky (prúdové impulzy meniacej sa šírky) a tým "nasimulovali" motoru striedavý kvazi-sínusový priebeh. Ako taký prúd vyzerá, si môžeš pozrieť napr tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=159&n=prudy-tecuce-elektromotorom-pri-roznych-letovych-rezimoch či tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?showme=clanky&idc=122 prípadne aj tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?showme=clanky&idc=105 Ako to môže vyzerať v jednosmerných motoroch, si môžeš pozrieť tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=252&n=priebeh-prudu-pocas-behu-a-pocas-brzdenia-jednosmerneho-motora |