autor | správa | |||||
bender modelár Príspevkov: 170 Moje modely Poslať správu |
Podľa mňa bude problém v motore. Nicor7 prečo si menil regulátor?? A aký si tam mal predtým?? |
|||||
newPOPE modelár Príspevkov: 383 Moje modely Poslať správu |
No nevim sa tu "vadite" o veľkosti odporu. Podstatné je že nezáleží na veľkosti odporu ale na tom na aký výkon je dimenzovany. Čiže keď do obvodu zapojim odpor veľkosti 100 Ohm dimenzovany na 1W ale napätie bude 12V a pretekajuci prúd 100mA tak to chvíľu vydrží kým nezhori (12*0.1 = 1.2W) Tiež by som to tipol na prechádzajúci veľký prúd regulatorom ktorý samozrejme nemá prudovu ochranu čiže pusti hocičo. Čiže stačí že motor chcel viac, tak cez regulátor tieklo viac ako 60 A tym pádom sa súčiastky začali zohrievať až kým nesmrdeli a nedymili, klasika v elektronike. |
|||||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
newPOPE : Snažím sa tu robiť osvetu tak mi to nekaz. Každý skúsený chlap, aj jeho manželka ti povie, že záleží na veľkosti aj na výkone a všetko ostatné sú len výhovorky. Ak do obvodu na 12V zapojíš 100 Ohm tak pretekajúci prúd bude max. 120mA (I=U/R t.j. 12V/100Ohm) dimenzovaný by mal preto byť min. na 1,44W. 12V*0,12A alebo P=U*I (tu si bol celkom blízko ). Ak použiješ v obvode 10ohm odpor tak ti potečie desaťnásobne väčší prúd a samozrejme i výkon "watáž" musí byť desať krát väčšia, Ak použiješ 1kOhm tak samozrejme naopak a stačí ti 0,144W. (aké teda, že na veľkosti nezáleží). Ak by si sa chcel baviť o tom, že si spomínal "obvod" kde sú ďalšie súčasti, tak potom to musíš rátať podľa konkrétneho požadovaného zapojenia. Príklad pripojenia bielej 5mm LED s pracovným napätím 3V a prúdom 30mA na12V akku: 12V-3V=9V, 9V/0,03A=300Ohm (R=U/I), pri 0,27W (9x0,03). Keď si to takto pekne vyrátaš tak zistíš, že odpor zoženieš buď 270 alebo 330 Ohm (rada E12). Ak vieš, že to chceš dať do svojho auta kde nabitý akku môže mať viac, tak si vyberieš 330Ohm... ... alebo sa na to vyprdneš a kúpiš/postavíš si prúdový stabilizátor.... |
|||||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Mám dve poznámky: 1. Zamieňajú sa tu dva pojmy: odpor, ako elektrická veličina a odpor ako elektrická súčiastka, po správnosti rezistor. 2. To, čo tu uviedol newPOPE je veľmi zle vypracovaná domáca úloha. Tak ako tu už RedByron správne uviedol, veľkosť elektrického prúdu zodpovedá Ohmovmu zákonu, čiže je priamo úmerná napätiu a nepriamo úmerná odporu: I = U / R . Takže ak máme napätie 12 V a odpor 100 Ohmov, tak prúd si nemôžeme direktívne určiť na 100 mA a z toho potom nesprávne vypočítať aj watáž súčiastky. |
|||||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Ja sa obávam, že sa tu toho zamieňa a zamotáva viac. Okrem odporu za rezistor a Ohmov zákon za newPOPEho zákon sa tu do toho zamotal ešte prechodový odpor konektora (prípadne odpor pripojenia konektora na silový vodič). Ako to teda píše nicor7?
Je teda evidentné, že prechodový odpor konektora alebo odpor pripojenia konektor - silový vodič vzrástol nad normálnu úroveň a vďaka prechádzajúcemu prúdu sa to celé začalo nadmerne ohrievať a výsledkom je do fialova sfarbený konektor. Čože o to, nech si je sfarbený ako chce, ale podstatné je to, že sa zmenili jeho vlastnosti - jeho prechodový odpor zostal príliš veľký. Príliš veľký v tomto prípade znamená zrejme desatiny (alebo skôr stotiny Ohmu), avšak isto je to niekoľko-násobne viac ako pri "zdravom" konektore. Mlčaním prejdem všetky takéto tvrdenia:
Tu by som sa newPOPEho spýtal, na aký výkon je teda dimenzovaný prechodový odpor "pošahaného" konektora? Chválim RedByronove vysvetlenia, ale priznám sa, že tomuto nerozumiem:
Tu predsa máme batériu s nejakým (sťaby nemenným napätím), motor - spotrebič a vodiče medzi nimi (nateraz "zabudnime" na regulátor, môžme ho spomenúť, keď si vyjasníme toto). Vodiče majú "nejaký" odpor, ale za normálnych okolností dostatočne malý. Naraz sa ale tento odpor zväčšil o hodnotu prechodového odporu vadného konektora. Ako tam naraz môže tiecť väčší prúd, ako keď bol konektor dobrý? |
|||||
newPOPE modelár Príspevkov: 383 Moje modely Poslať správu |
Heh, ja sa tu s vama vadit nebudem. Skoda, ze nikomu netuklo, ze riesim v "predradny" rezistor (prechodovy odpor konektora) to je blbe no. Smeroval som k tomu, ze motor chce viac A. Tym padom si myslim, ze ten prud proste musi tiect celym obvodom cize konektormi, reg. atd. Ak sa mylim tak ma opravte ale nejak sa tam ten prud dostat musi ci? |
|||||
nicor7 modelár Príspevkov: 152 Moje modely Poslať správu |
bender pytal si sa ma na to ze preco som menil regulátor a aký som mal predtým problém no odpoved ze preco som ho menil preto lebo som predtým mal regulátor xl-5 s motorom titan 12 T ale ten motor sa mi zdal prislabý a velmi sa jeho ulíky opotrebovávali tak som prešiel na rad brushless regulator aj s motorom motor pri regulátore už bol . Teraz moja dalšia otázka nemohol byť regulátor fake alebo niečo také lebo som to objednaval z Wishu ? |
|||||
bender modelár Príspevkov: 170 Moje modely Poslať správu |
Ešte daj info v akom aute to máš namontované, aký máš pastorok a spur, aký je celkový prevod. Myslím si, že si ten motor preťažil, tým pádom bral viač A a regler to nevydržal. |
|||||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Pozri sa. Máš dve možnosti: 1. Nebudeš sa tu s nami vadiť, ani my s tebou, nikto nebude korigovať niektoré tvoje mylné predstavy o elektrotechnike a ty sa len ubezpečíš v tom, že máš pravdu. Ako napr.
Ale pri najbližšej debate o odpore, prúde a Ohmovom zákone opäť narazíš na na vlnu nesúhlasu, či odporu a ty opäť vyhlásiš, že sa nemieniš s nikým vadiť. A tento cyklus sa bude opakovať, pokiaľ sa nestotožníš s nasledujúcim bodom. 2. Strpíš naše výhrady voči tvojmu netradičnému poňatiu významu odporu a Ohmovho zákona. Preglgneš to, stráviš to, pochopíš to, osvojíš si to a nabudúce už budú tvoje tvrdenia bez výhrad kohokoľvek, kto elektrotechnike rozumie. Takže si vyber. ............................................................................. Myslím, že tým, čo elektrotechnike a elektronike rozumejú, doťuklo, že ten "predradný" odpor prehriateho konektora je v sérii s motorom. Tým pádom motor síce môže chcieť viac, ale ten "predradný" odpor (prechodový odpor konektora) ho v jeho požiadavkoch obmedzí. Skrátka: teraz cez regulátor a motor bude tiecť menší prúd, ako keby bol konektor v poriadku. Navyše sa môže meniť, pretože ten prechodový odpor konektora sa môže dosť meniť. Prechodový odpor konektora je príčina, kolísajúci prúd motora je následok. |
|||||
nicor7 modelár Príspevkov: 152 Moje modely Poslať správu |
Mám to namontované v modeli rustler 2wd pastorok mam 16 a spur mam 48P a 90T. A ešte jedna vec mam tam takú redukciu zapojenú na regulátore z t-dyn konektoru na traxxas konektor ale na redukcii vôbec není konektor zafarbený. |
|||||
bender modelár Príspevkov: 170 Moje modely Poslať správu |
No neviem, prevod vyzerá ok, podľa kalkulačky by to malo ísť cca 43km/h, takže ten motor by to mal zvládnuť, možno bol ten regler fakt chybný, ťažko povedať. Myslím, že tým, čo elektrotechnike a elektronike rozumejú, doťuklo, že ten "predradný" odpor prehriateho konektora je v sérii s motorom. Tým pádom motor síce môže chcieť viac, ale ten "predradný" odpor (prechodový odpor konektora) ho v jeho požiadavkoch obmedzí. Skrátka: teraz cez regulátor a motor bude tiecť menší prúd, ako keby bol konektor v poriadku. Navyše sa môže meniť, pretože ten prechodový odpor konektora sa môže dosť meniť. Prechodový odpor konektora je príčina, kolísajúci prúd motora je následok To je síce pravda, ale to nebude príčina zhorenia reglera. |
|||||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Súhlasím s tebou a tiež som o tom presvedčený, hoci nie som autíčkár. No na druhej strane sa tu pri hľadaní príčiny (ktorá stále nie je objasnená) objavili rôzne nesprávne teórie a skomoleniny. Myslím si, že by bolo dobré uviesť veci na správnu mieru a nenechať tak aktérov naďalej tápať v omyloch a zdôvodňovať nesprávnu činnosť zariadení nesprávnymi závermi, ktoré vyplynuli z ich mylných predstáv. |
|||||
nicor7 modelár Príspevkov: 152 Moje modely Poslať správu |
bender napísal si ze si to spocital na kalkulacke a vislo ti 43 km/h . Len ono išlo rýchlejšie okolo 70 km/h tak neviem ale ked som jazdel taku pol hodinku motor bol horúci . este nieco robi mi presne toto https://www.youtube.com/watch?v=WHagEHM5WnE |
|||||
newPOPE modelár Príspevkov: 383 Moje modely Poslať správu |
@atto a dalsi. Okay beriem, ze to co som napisal bolo nejasne, nespravne atd. @nicor7 tvl,podla videa to mozes dat tak do lode . Ono je tazko povedat co tam hori, mozno nejaka komponenta je proste prepalena dochadza k nadmernemu zahrievaniu => horenie. Osobne si myslim, ze to je tak do smetiaka. |
|||||
VladoVrancik modelár Príspevkov: 1756 Moje modely Poslať správu |
Nie som autickar ale nemal by sa ten ventilator na regulatore tocit ked ho zapojis? |