autor | správa | ||
33joe modelár Príspevkov: 122 Moje modely Poslať správu |
elektromodely samozrejme preklep no a mame v občianskom zákonník a ochranu osobnosti a je v ňom riešené aj natáčanie, samozrejme sa to nevzťahuje na verejnosti. |
||
elektromodely modelár Príspevkov: 241 Moje modely Poslať správu |
"super"... Ja tu mám denne stovky e-mailov od akože osôb, ktoré niečo ponúkajú, lebo naša legislatíva považuje za SPAM e-mail odoslaný IBA od tej firmy, ktorá to ponúka... Videl som niekde aj ponuky, že predajú xxxx e-mailových adries na takéto posielanie ponúk alebo systém na preposielanie ponúk, aby nebolo vidno odosielateľa... Teda prakticky sa ani nedá koho žiadať, aby už také pičády neposielali, lebo to podľa našej legislatívy nie je SPAM, dá sa to filtrovať iba podľa obsahu a SMTP servera, nie podľa e-mailovej adresy a hádzať do koša, niektorí amatéri to ani neposielajú z goole servera, ale normálne z lokálneho SMTP, len zmenia hlavičku... Nemali súhlas na zasielanie ponúk, lebo to nie oni posielajú... A štát to má na háku... ...Lebo o.i. budú riešiť drony. Otázka je, ako ten zákon bude vyzerať a za akej vlády sa bude schvaľovať, či to bude ďalší krok v budovaní socializmu alebo niečo rozumné, čo by nám veci uľahčilo. |
||
33joe modelár Príspevkov: 122 Moje modely Poslať správu |
elektromodely spravne otazky si položil a podľa mňa treba argumentvať ekonomikou, koľko pracovných miest by sa stratilo, na Slovensku asi nie veľa, sme malý trh, ale poďme opačne, podľa mňa je tu príležitosť spraviť zo Slovenska "raj dronov", aby amazon a iný pravá u nás vyvíjali a testovali a podobne a my hobysti sa na tom môžme zviesť v každom prípade treba sledovať legislatívny proces - https://lt.justice.gov.sk/Default.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1 |
||
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Páni. Letecký zákon nie je potrebné meniť a ani sa v dohľadnej dobe asi meniť nebude. Pravidlá lietania sú obsiahnuté v leteckých predpisoch na základe dohovoru ICAO. Pre ujasnenie pojmov a dojmov si skúste prečítať stranu 9(definície) a stranu 11(klasifikácia lietadiel) leteckého predpisu L 7. |
||
elektromodely modelár Príspevkov: 241 Moje modely Poslať správu |
Toto by trebalo prezentovať 20.6. - zadefinovať strategickú líniu a všade o tom písať, čo by sa tu malo urobiť... Ideálne to nadhodiť niekomu kompetentnému a presdvedčiť ho o tom, že je to vlastne jeho nápad... Otázkou stále zostáva, ktorým smerom títo úradníci smerujú a chcú/môžu smerovať a či tu je niekto, kto vie byť motivovaný aj niečo rozumné presadiť, nie iba čokoľvek, len nech sú bubáky vo vrecku... Keď sa bude dať, tak tam prídem a budem sa pýtať veľmi konkrétne, nech mi tie veci ukážu v zákonoch a nech nahlas prečítajú tie odseky o akože legislatíve o leteckej fotografii a čo potom povedia na článok 2 ústavy... Keď tam budú všetci, tak aspoň uvidíme, kto je kto a či majú IQ hojdací koník alebo či vedia diskutovať a prijímať argumenty a možno niekto bude vedieť od oka, koľko je tu zo vzduchu viditeľných objektov, ktoré patria medzi utajované skutočnosti, či ich ozaj nebude rádovo do desať, a teda ten predpis je načase zrušiť alebo aspoň doplniť, že sa to netýka UAV - nezmysel aj pre geodetov a keď, tak nech vymažú taký objekt pred zverejnením takej mapy... Rovnako mi doteraz nikto nedal odpoveď, na čo je tu taký predpis, keď dnes je celé územie SR na google aj inde, síce iba v satelitnom rozlíšení, ale územia niektorých iných štátov aj v leteckom rozlíšení... A hlavne, či teda má firma Google povolenie na snímkovanie územia SR a nie len na snímkovanie, ale aj na zverejnenie a kde sa ten snímkový materiál od firmy Google na Slovensku archivuje... Myslím, že odpoveď poznáme... Bude to rečnícka otázka a možno tam bude niekto kompetentný s IQ nad 80, kto bude súhlasiť, že ten zákon je na prd a už tu dávno nemá čo robiť v 21. storočí.
Keby to bolo podľa dohovoru ICAO, tak by to asi bolo všade na svete rovnaké pre bezpiloťáky, ale nie je... Aj tu vidno, že UAV je špecifické/osobitné/špeciálne/... využitie VP, lebo sa všetko točí okolo lietadiel, ale lietadiel s posádkou - bezpečnosť posádky, plno vecí, ktoré sa robia z kokpitu a ktoré sa tak nedajú robiť s UAV, meteorológia, ktorá je pre UAV potrebná asi tak na čas jedna minúta pre plošníky a pár sekúnd pre vrtuľníky a koptery, kým človek pristane, na rozdiel od lietadla s posádkou, kde keď mi ATC nahlási pri vstupe do CTR, že počasie super a dráha suchá a o dve minúty, tesne pred pristáním, keď si pristátie naplánujem na suchý povrch že lejak, bočný lietor, dráha mokrá, tak to celkom mení situáciu... Alebo je nejaký obmedzujúci priestor a je tam info, preleťte ho vo výške 1000ft+ no OK, tak ho preletím, ale môžem tam lietať iba GND-100m AGL, takže nepreletím... Rozdielov je plno, spoločných vecí veľmi málo - zakázané priestory a pár ďalších, ktoré zasahujú do GND-100m AGL. Inak by som očakával medzi L predpismi aj predpisy na lietanie s UAV, ale nič také som tam nevidel. Akonáhle je to UAV, tak je to niečo iné, ako lietadlo s posádkou a UAV aj je v LZ v časti osobitné podmienky využívania VP, preto zrejme nikdy nebude nijaký L predpis pre UAV, lebo je to lietadlo BEZ pilota... Keby to tam bolo, tak to chcem vidieť, lebo potom by tam museli byť aj pravidlá pre ohňnostroje a to by som si určite chcel prečítať... Už sa dostávame k pointe - keďže v L predpisoch sú predpisy na LIETANIE, tak s UAV NEJDE o lietanie (v zmysle lietanie s lietadlami s posádkou)... Tie definície, čo je lietadlo poznám, reagoval som v rozsahu tých definícií, ale majú v tom pekný chaos, strana 11, 2.3 - lebo lietadlá spôsobilé lietať bez pilota nie sú iba diaľkovo ovládané.. Sú to aj voľné bezpiloťáky (hádzadlá, voľné vetrone, neovládané rakety a raketoplány, voľné balóny,,,) aj autonómne bezpiloťáky, ktoré tieto lokálne asi zle preložené predpisy ani nepoznajú, alebo som len zle hľadal... S touto kategóriou majú najväčšie problémy, lebo nechápu, že UAV môže byť úplne autonómne, teda nijaký človek ani nezadáva nijakú trasu, ale to lieta autonómne, a teda že môže, ale nemusí byť pozemný personál k takej mašine (môžem sledovať let na mape, môžem prevziať ovládanie, môžem zadať trasu súradnicami a výškou a ďalšími parametrami, alebo nič z tohto a stále to bude autonómne UAV) - dobre tu dal príklad kolega škovránok - lily a takých projektov je viac...Proste všetky schopné lietať bez pilota na palube. Keď ten odsek 2.3 vidí úradník, tak je z toho v prdeli, lebo nevie čo je voľné UAV, ani autonómne UAV (UAV, dron, bezpiloťák, lietadlo spôsobilé lietať bez pilota sú synonymá), tak si velí sám a zavelí si, že nič také neexistuje a existujú iba RPA, podobne ako mi taký jeden tvrdil, že neexistuje kamera bez záznamu a pritom takých kamier tu mám hádam tucet rôznych, nie že jednu, všetky kamery sú bez záznamu.. Video záznam robia iba kamkordéry alebo VR/DVR/NVR/atď. Len pre úplnosť - keď sa bavím o UAV, tak do 55lb (u nás vraj ešte menej - 20kg, ale zatiaľ mi nikto nedal zdroj). |
||
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Pre autonómne bezpilotné je tam odsek 2.2. Pravidlá lietania sú pre všetkých, len do 20kg nepotrebuješ registráciu a pilotnú licenciu ak to používaš nekomerčne. |
||
elektromodely modelár Príspevkov: 241 Moje modely Poslať správu |
To asi nie - ten odsek 2.2 hovorí iba to, že lietadlá určené pre lietanie bez pilota sú automaticky spôsobilé lietať bez pilota, teda zrejme že netreba nijaké certifikácie a prehliadky atď na rozdiel od lietadiel s posádkou. Kde inde je info o lietaní s UAV ? majú v tom pekný chaos - napr. 9.1 a 9.2 - aj tam sú UAV iba RPA a každé lietadlo bez výnimky má mať KOVOVÝ štítok... ak mý byť odolný voči opotrebeniu a zničeniu, tak to má byť asi z nejakého nového kovu, o ktorom neviem, lebo ja teda nepoznám nezničiteľný materiál, ani materál odolný voči opotrebeniu - nijaký obrobiteľný materiál nie je odolný voči opotrebeniu. //dávam pozor, aby som nešíril žiadnu časť publikácie... teda necitujem...
Toto ale nikde nevidím, kde je to ? Vyslovene mi tam vadí to info, že iba nekomerčne, nevidím v tom nijaký rozdiel z pohľadu bezpečnosti VP a keď tak je to nad rámec paragrafu 7 LZ, ktorý nijak nerozlišuje ani typy UAV, ani účel. Lenže mne obaja reagovali nech zabudnem na modely s kamerou na nekomerčné účely... že nič také nepoznajú. |
||
elektromodely modelár Príspevkov: 241 Moje modely Poslať správu |
Hmmm, nijaká odpoveď, lebo NIČ také neexistuje... Totiž dnes sa s malými UAV lieta v segregovaných oblastiach, teda MIMO leteckej prevádzky (lietadiel s posádkou), neexistuje predpis na vyhýbanie sa UAV ani nič podobné pre SUAS v leteckých predpisoch, proste celé letecké predpisy ICAO sú IBA pre lietadlá s posádkou), takže je to jemne povedané choré, snažiť sa dnes vyberať poplatky ako za lietadlá s posádkou a aplikovať predpisy o lietaní s lietadlami s posádkou aj na malé UAVčka, teda v dnešnej dobe nemá byť nijaká registrácia, nijaké skúšky o leteckých predpisoch pre lietadlá s posádkou mimo toho, čo sa týka UAV (žiadne FL, žiadne domovské letisko, žiadne približovanie, žiadne nič podobné) a všetky tie byrokratické veci okolo lietadiel s posádkou... A presne TAKTO je to aj v našej legislatíve - všetky typy UAV pre všetky použitia sú iba v paragrafe 7 LZ, lebo ide o osobitné podmienky využívania VP = mimo (pod) LP. Pozrite si napríklad projekt INOUI - keď úrady chcú, aby používateľ dronu za pár sto až pár tisíc eur platil ROVNAKO ako používaľ lietadla s posádkou, za cenu o tri rády (aj viac rádov) vyššiu, tak OK, ale potom nech INTEGRUJÚ drony do normálnej leteckej prevádzky ! Veľmi zaujímavá myšlienka, ktorá ide technologicky vysoko nad rámec aktuálej situácie v ATM včetne nahradenia fónickej komunikácie atď atď. Točí sa to iba okolo veľkých RPAS UAS (150kg+), ale riešia aj autonómny let RPAS, IFR/VFR (mne na IFR odpovedal, že mi to povolí iba keď budem mať licenciu pilota na nočné a prístrojové lety a nalietané hodiny, pakáreň, lebo nesedím v lietadle a lietať v noci je primitívne jednoduché s UAV, lebo je to stále na VLOS), teda kompletnú integráciu UAS (nie len SUAS) do LP. Rovnako ICAO má v horizonte niekoľkých rokov integrovať UAS do svojich predpisov, čo pre mňa znamená, že keď to MAJÚ integrovať, tak dnes to NEMAJÚ integrované a je to tak, ako som napísal v úvode - dnes je lietanie s malými RPAS mimo LP s lietadlami s posádkou (s výnimkou ATZ/CTR, teda kde je riadená prevádzka - inak ja by som ATZ celkom zrušil - nech je to CTR, teda keby bol celý VP riadený, tak by sme mohli lietať aj do 1000m AGL a komunikovať s ATC, a teda bol by tlak aj na regulačný úrad povoliť celkom iné výkony RZ). Toto je zásadná vec, ktorú tu úradnicí zrejme nechápu - DNES sa s malými UAV lieta MIMO zón (pod, vedľa), v ktorých lietajú lietadlá s posádkou a je jedno, či ide o lietanie za odplatu alebo nie. A keď sa ide lietať s UAV do ATZ alebo CTR, tak za podmienky koordinácie s ATC logicky, keďže aktuálne iba tam sa zdieľa zóna s lietadlami s posádkou. bodka. Tomuto stavu má zodpovedať aj (oveľa menšia) byrokracia, než pri lietadlách s posádkou - v EU treba iba poistenie, nijaká registrácia a evidenčné čísla, ale tu to zrejme nepochopili a treba napríklad aj zrušiť ten paragraf o snímkovaní územia SR ako protiústavný, bol napísaný pre lietadlá s posádkou, nie pre UAV lietajúce pár desiatok metrov AGL alebo ho aspoň vyložiť úradníkom, aby ho takto interpretovali, že to neplatí pre malé UAV, kde nie je možné náhodou niečo nafotiť, keďže sa lieta v pidi výške rádovo desiatky metrov AGL. Toto treba prezentovať 20.6. nech sa zobudia, aký je aktuálny stav a aký bude do 2018-2020, teda zrušiť ten aktuálny hon na líšku a aktuálne to robiť tak, ako to má byť a pripravovať sa na veci v INOUI a keď to tu bude, tak potom OK, pre niektoré veľké UAS, ktoré budú môcť lietať v zónach lietadiel s posádkou vyberať poplatky na rovnakej úrovni ako pre lietadlá s posádkou, ale NIE pre malé UAS, ktoré sa budú stále používať mimo LP a je jedno, či za odplatu alebo nie, teda nezdieľa sa VP s lietadlami s posádkou, a teda nie je čo riešiť (bezpečnosť je definovaná segregáciou na rozdiel od lietadiel s posádkou zdieľajúcich VP) inak je to brzda rozvoja, návrat do stredoveku... Otázka je, čo títo súdruhovia chcú dosiahnuť a ako už vieme, tak si za čokoľvek zahlasujú... Totiž pre RPAS pod 150kg sú predpisy plne v kompetencii lokálnych úradov... ICAO sa na komerciu pozerá ako na tradične oddelenie komerčných letov (preprava ľudí leteckými spoločnosťami) a rekreačné lietanie (padačkári a podobne) pre lietadlá s posádkou kde je to prísnejšie/drahšie keď sú na palube cestujúci, ale pre malé UAS je to niečo celkom iné - z hľadiska bezpečnosti VP je to úplne jedno, či ide o komerčné alebo nekomerčné lety bez ľudí na palube s rovnakým strojom, a teda nevidím nijaký dôvod pre komerčné lety s malými UAV robiť iné podmienky ako pre nekomerčné za podmienky lietania mimo LP (všeobecné podmienky). Bez ohľadu na to, že tu v tom majú kompetentní hokej a reagovali, nech zabudnem na nekomerčné lety s modelom s kamerou. Proste model (nekomerčné UAV do 55lb u nás nepochopiteľne iba do 20kg) má byť model bez ohľadu na to, či nesie na palube kameru, kamkordér, scanner a podobne alebo nie. |
||
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Máš zvláštne chápanie pojmov a dojmov. Letecký personál nemá problém s výkladom definícií a pojmov. Tie ti vysvetlia v každej leteckej škole, a aj to, ako funguje letecké právo. Je to súbor Dohovorov a publikácií AIP GEN, ENR, AD, AMDT, SUP, AIC, NOTAM a národných rozdielov obsiahnutých v predpisoch rady L1 až L9432. Nemám čas Ti tu robiť školenie. Je to na tebe ako sa s leteckým právom vyrovnáš. V príspevkoch som pre ostatných uviedol základné veci aby sa nemuseli predierať množstvom predpisov. A aj takto môže vyzerať užívateľská aplikácia na zobrazenie vzdušného priestoru ktorý je uvedený v AIP http://www.paragliding-mapa.cz/mapa To je zatiaľ všetko. |
||
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Operátor zadržaný políciou http://www.omediach.com/tlac/item/7266-na-mieste-leteckeho-nestastia-doslo-k-incidentu-s-novinarmi |
||
33joe modelár Príspevkov: 122 Moje modely Poslať správu |
som zvedavý ako to dopadne a porušenie ktorého zákona mu akože preukážu. |
||
skylark modelár Príspevkov: 1454 Moje modely Poslať správu |
Novinari by si mali uvedomit, ze to "bu bu bu" ohladom licencii na tzv. "drony" (aj ked neznasam toto oznacenie pre Phantomy a pod.) sa tyka hlavne ich, kedze to robia "za peniaze", teda su to letecke prace podla zakona. Z clanku vyplyva, ze inak by to nikomu nevadilo, ale litali tam prave v tom najnevhodnejsom case, teda, ked tam este operovali zachranari. Suhlasim s policiou, nemali tam vtedy co robit... |
||
33joe modelár Príspevkov: 122 Moje modely Poslať správu |
Mne tiež vadí, že "novinári" zjavne vôbec nedbali na bezpečnosť a to aj napriek tomu, že ja nesúhlasím s extenzívnym výkladom zákona, ktoré prezentuje Dopravný úrad. |
||
adam85 modelár Príspevkov: 36 Moje modely Poslať správu |
celkom by ma zaujimalo, ako dokazu napr. televizie/novinari obchadzat predpisy, kedze drony bezne vyuzivaju (aj ked asi cez 3. firmy) na "letecke prace". http://letectvo.nsat.sk/letova-prevadzka/lietadla-sposobile-lietat-bez-pilota/ a v registri lietadiel som ziadne UAV zaregistrovan nenasiel, aj ked som mozno prehliadol.. http://letectvo.nsat.sk/letova-sposobilost/register-lietadiel-slovenskej-republiky/ |
||
33joe modelár Príspevkov: 122 Moje modely Poslať správu |
jednoducho, žiadne také predpisy nie su Je to všetko len extenzívny výklad dvoch paragrafov Dopravným úradom. |