autor | správa | |||||
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Pre info Slovenská asociácia bezpilotných lietajúcich prostriedkov a systémov organizuje Deň dronov - letisko Častá 20. júna 2015 o 10:00 https://www.facebook.com/events/1080774141939260/ |
|||||
elektromodely modelár Príspevkov: 241 Moje modely Poslať správu |
Toto asi nie - práveže v CTR sa dá lietať aj vyššie, než 100m AGL - záleží na ATC, koľko kedy komu povolí - všeobecné podmienky sú lietať iba do max 100m AGL mimo ATZ/CTR, keďže tam nič iné nie je - TMA sú vysoko nad 100m AGL, a teda netreba nič od nikoho žiadať, lebo tam nikdy žiadne lietadlo s posádkou nebude a keď bude, tak je to chyba pilota toho lietadla s posádkou a nie modelára. V CTR a ATZ, kde napríklad naše CTR Košice je až do 5000ft AMSL, teda ATC mi môže povoliť let s modelom v pohode do 5000 ft (1524m) nad morom - napríklad RWY LZKZ má nadmorskú výšku 230m, teda 1524-230=1294m AGL max. a nie iba 100m AGL. Inak, urobil som si google mapku CTR Košice na mojom webe http://elektromodely.com/pub/ctr.html. Niečo také očakávam od úradov a nie vektorové mapy bez terénu alebo papierové mapy s malou presnosťou... Keď budem mať čas, doplním tam nebezpečné a ďalšie zóny (napr. fauna citlivá na hluk), ktoré sa nás týkajú, teda zasahujú do GND-100m AGL. Keď nejaký pako letel bez povolenia v ATZ, mali ho riešiť a pre mňa to nie je nijaký argument, že nejaký modelár robil problémy, lebo toto robia obvykle chodci, a nie cyklisti v mojej terminológii, ktorú tu používam ako analógiu pre modely a pre lietadlá s posádkou. Takže keď úrady budú chcieť, tak to urobia kľudne tak, ako sa to bežne robí - chcem sa zbaviť modelárov, kúpim si model a budem lietať, kde sa nemá aby z toho boli hlásenia a urobí sa problém z modelárstva a celé to zakážu alebo budú povinné skúšky, registrácie atď - ale všetko je to IBA byrokcia, tá nikdy nevyriešila jediný problém vo VP - prípady ako pako, ktorý si vypne rádiový výškomer a nemá nakalibrovaný barometrický a zabije xx kolegov a podobne. Ja by som akékoľvek lietadlá spôsobilé lietať bez pilota nechal tam, kde v leteckom zákone už sú - IBA v paragafe 7.
??? Dron totiž JE synonymum pre UAV, teda lietadlo spôsobilé lietať bez pilota na palube. Drony sú technicky všetky bezpilotné plošníky, vrtuľníky, koptery, balóny, padáky atď.
Stále nemám odpoveď, na akých súradniciach to bolo a aká bola výška AGL modelu a aerovleku.
Toto je zbytočné sem písať, sem nechodia chodci, ktorí o VP nič nevedia. |
|||||
33joe modelár Príspevkov: 122 Moje modely Poslať správu |
CAA-UAV ak ste nejaký predstaviteľ CCA môžete mi prosím povedať prameň tých pravidiel zverejnených na stránke? V novembri neboli ešte žiadne pravidlá zverejnené a potom sa pán Nemeček do rôznych médiíí začal vyjadrovať (avšak bez prameňa práva) a začal tam spomínať rozne pravidlá. To ma veľmi zaujalo a tak som teda podal žiadosť o informácie týkajpce sa § 7 leteckého zákona a prišla mi takáto odpoveďhttps://dl.dropboxusercontent.com/u/20898455/Rozhodnutie o nesprístupnení informácie č. 18342-2014-OLP004 zo dňa 08.12.2014.pdf. Časť z odôvodnenia sa potom zhruba do januára nachádzala na internete a potom ste to nahradili tým čo je tam teraz, avšak bez jediného prameňa práva. Ja nemám proti pravidlám nič a myslím si, že istá regulácia je nevyhnutná pre zachovanie bezpečnosti, ale súčasný letecký zákon nič také (teraz mám na mysli len modelárstvo) nerieši a rád by som vedel odkiaľ tie pravidlá pre modelárov máte zvlášť keď legislatíva EU rieši ak si dobre pamätám len UAV s hmotnosťou nad 150 kg a nižšie hmotnosti ponecháva na národnú úpravu, (napr. Česi to majú). Takisto sa mi zdá smiešne považovať natáčanie na UAV za letecké snímkovanie, veď aký je rozdiel keď si dám gopro na 10 m palicu a keď ju mam na koptére elektromodely pekná práca s mapu, presne také niečo by som od CCA (DÚ) očakával aj ja |
|||||
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Tak ešte raz, o sebe som už písal na strane 3 a 4 tohoto vlákna Priestory definované súradnicami sú zverejnené http://aim.lps.sk/web/?fn=1&lng=sk v časti AIP SR Vol. I., II. ENR 2.1. a AD Ako si to už užívateľ spracuje je na ňom, a existuje na to množstvo SW. Príklad spracovania psw: airspace http://uloz.to/x3VsiwEA/airspace-sk-2014-2-kml-kml-kmz?hc_location=ufi |
|||||
elektromodely modelár Príspevkov: 241 Moje modely Poslať správu |
On nie je z CAA, je to človek z aeroklubu v NR, píše aj na iné fóra okolo lietania, nech si ľudia naštudujú predpisy, ľahko ho bolo identifikovať, len tu má nepochopiteľne takýto nick, inde má tuším meno. Mal by tu byť niekto z úradu, takto robí na nich prácu.
Mapu budem dopĺňať, keď budem mať podklady a čas, napríklad plno priestorov je iba na papieri bez súradníc, ale CTR, ATZ, TMA máme súradnice, aj niektoré ďalšie priestory, mne teda rozhodne nevyhovuje papierová mapa, ktoré je iba v nejakej mierke, použiteľnej IBA pre lietadlo s posádkou, kde je to v podstate jedno, či priestor končí kilometer za dedinou alebo dva, ale pre UAV to jedno nie je, lebo tých niekoľko sto metrov znamená, či som v CTR alebo nie som a lietať od oka s nejakou akože rezervou a hádať sa s niekym, či som v CTR alebo nie, tak to určite nebudem, keď viem mať presné súradnice priestorov a namapovať to na sekundovú presnosť, v ktorej sa tu súradnice udávajú na webe LIS SR. V lietadle s posádkou ma zaujímajú vstupné body do CTR, s modelom nikdy, v lietadle s posádkou ma zaujíma nadmorská výška RWY atď, s modelom nikdy, lebo nesadám na RWY atď atď. To je plno rozdielov, ktoré úradník nechápe, lebo ani nelieta s lietadlom s posádkou, ani s modelom... Úradník si niečo prečíta, nejak to zinterpretuje a potom povie nejakú blbosť, ako že FPV je zakázané, alebo že autonómny let je zakázaný a podobne. Ide iba o bezpečnosť, teda akonáhle viem ako obsluha kedykoľvek prevziať riadenie, tak bez problému môžem lietať autonómne na VLOS, rovnako FPV napríklad druhý človek na obsluhu kamery, určite nie iba jeden človek s video okuliarmi na nose, ale napríklad v lese a v budove by to malo byť v pohode - tieto prestory sa zrejme nepovažujú za priestor na lietanie s lietadlami s posádkou, a teda tam nehrozí nijaký incident, okrem toho, že si človek rozbije model, ale na rozdiel od lietania s lietadlom s posádkou sa takéto incidenty ako zlomená vrtuľa nikam nehlásia..
Ja som rovnako chcel zdroj informácií a nijaký mi nedali a keď som hovoril o tom zákone na MO, tak mi tvrdil, že akonáhle je na lietadle (aj modeli) kamera, tak je to UAV, a nech zabudnem na model s kamerou, že také nič neexistuje (oni to nepoznajú, nemajú zaškatuľkované), zdroj nedal a že je to tak preto, lebo dnes neexistuje kamera bez záznamu, bavili sme sa o FPV, teda iba o prenos obrazu ako takom bez záznamu, čo je presne to isté, ako že idem okolo Sliača a pozerám sa na objekt, ktorý je zakázané iba fotiť a filmovať, nikde nie je zakázané sa na neho pozerať, teda ani zo vzduchu, ani zo zeme, keď som mu to obratom vyvrátil, že práveže každá kamera je bez záznamu, že iba kamkordér robí záznam, tak potom že ten prenos vie niekto odchytiť a keď som mu aj to vyvrátil, že používam minimálne dva také systémy (dnes už tretí), kde video technicky nie je možné odchytiť v rozumnom čase - 128-bitový kľúč, tak už odpovedal iba klasickú odpoveď, že MO sa bude riadiť zákonmi SR, čo takýto ľudia robi, keď im dochádzajú argumenty, poznáme ešte z čias KSČ.... Lenže aj keby to niekto odchytil (analógové video), tak to zákon nemá nijako ošetrené. Samozrejme nijaká odpoveď či je tam stála služba, ani ako rýchlo vydajú povolenie, ani nič okolo videa - kebyže má niekto prejsť video frame by frame, tak si neviem predstaviť, ako to odtajní alebo nie - podľa nich by asi stačil Sliač na jednom frejme a celé video nepustia, ale to technicky podľa mňa ani nevedia - kto by to stíhal do pár týzdňov prejsť terra bajty videí od plno ľudí v rôznych formátoch a na akých médiách ? Dnes sa točí aj na 220 mbps formáty, a teda ako by im poslali terra bajty, ktoré za deň natočia ? Kebyže ja, tak im to dám na server, ale s tým by určite mali problém, že utajovaná skutočnosť na servri... 480GB SD stojí okolo 180 eur, takže koľko by človek musel investovať iba do toho, aby im poslal materiál, na ktorý bude čakať napríklad mesiac ?? na video je to vyslovene nepochopené, nerealizovateľné. A samozrejme nijaká odpoveď čo s modelmi s kamerami z hypermarketov a obsluhou vo veku do 18 rokov... A jahôdka navrch - firma musí mať previerku a to iba kvôli tomu, že je IM to takto ľahšie považovať snímky za utajovanú skutočnosť - pred aktuálnou novelou to bolo inak - stačí sa pozrieť, koľko dnes firiem na SR majú previerky, ale gro z nich majú iba na dôverné, sem-tam tajné a to iba veľké firmy, ktoré robia veľké kšefty so štátom - je tam každý, kto robí niečo za viac peňazí so štátom - http://www.nbusr.sk/sk/ochrana-utajovanych-skutocnosti/priemyselna-bezpecnost/zoznam-podnikate-ov-s-platnym-potvrdenim-o-priemyselnej-bezpecnosti.1.html ... Mali rôzne ministerstvá x prúserov, že niečo nakúpili od firiem, ktoré nemali previerku, rôznu šifrovaciu techniku a podobne, proste byrokracia, lebo tá previerka hovorí prd o tom, čo je to za firma - kebyže som terorista alebo špión, založím tu firmu na hocijakého bieleho koňa a bez mihnutia oka tá firma dostane previerku a bude mať prístup k utajovaným skutočnostiam podľa stupňa tej previerky (teda aj prísne tajné, nie len dôverné)... Aj o VRP sa vyjadrili, že na to nebola verejná súťaž (webová aplikácia cca za jeden víkend za cenu x mega eur), ale že je to v poriadku, lebo tá firma má previerku... A tam majú pribudnúť aj firmy, ktoré niečo točia zo vzduchu alebo fotia OKREM geodetických prác a mapovania, tak to je nie že choré, že dnes tu máme taký zákon, ale aj nepochopený zákon 215/2004, kde sa píše iba o snímkovaní a iba územia SR, možno to niekto myslel inak, ale platí to, čo v zákone JE, nie to, čo si niekto myslel, teda aj ke'd nepochopiteľne, ale je to aktuálne iba pre geodetov v aktuálnom zákone - začína sa to snímkovaním územia, a teda všetky ďalšie odseky a týkajú iba snímkovania územia bez ohľadu na to, že to napísali nie celou vetou: § 64 Letecké snímkovanie a vykonávanie geodetických a kartografických prác (1) Letecké snímkovanie územia Slovenskej republiky a vykonávanie geodetických a kartografických prác (ďalej len „letecké snímkovanie“) vykonáva ministerstvo obrany. S jeho súhlasom môže vykonávať letecké snímkovanie aj podnikateľ, ktorý má platné potvrdenie o priemyselnej bezpečnosti. a hlavne odsek 4 čo potom s tými snímkami (nie s videom, nie s fotografiou, ale snímkami, ktoré sú tu jednoznačne napísané ako orthophoto snímky, keďže ide o snímkovanie a územia): (4) Žiadateľ do jedného mesiaca oznámi nadobudnutie leteckého snímkového materiálu úradu a predloží ho na posúdenie ministerstvu obrany, ktoré určí stupeň utajenia snímkového materiálu. Do posúdenia snímkového materiálu sa s ním zaobchádza ako s utajovanou skutočnosťou. logicky tam píšu o podnikateľovi, lebo aj letecký zákon paragraf 44 hovorí o leteckých prácach ako IBA vtedy, keď sú letecké činnosti za odplatu, ale na DU otočili kauzalitu a tvrdia, že 215/2004 par. 64 je legislatíva na fotenie zo vzduchu... Je to presne naopak - keď niekto robí letecké práce, teda s lietadlom s posádkou a v rámci nich snímkuje územie, tak potom si na neho nachystali tento zákon, pričom NIČ také nikde v EU neexistuje, asi to treba napadnúť na ústavnom súde a poslať do Bruselu, nech to niekto bude musieť zrušiť - ani pre geodetov, ktorí robia z tak malej výšky si to neviem predstaviť aplikovať tento zákon, ktorý je vyslovene stavaný na lietadlá s posádkou, ktoré pri prelete môžu náhodou niečo nafotiť - zo sto metrov sa nedá náhodou nafotiť Sliač, to tam človek musí byť a tie cedule BUDE vidieť, je to celkom niečo iné ako lietadlá s posádkou, ale niekto to nepochopiteľne hádže do jedného koša... Je to celé nezmysel, lebo lietanie s UAV je v leteckom zákone iba v paragrafe 7 bez ohľadu na to, čo je to za UAV a či sa používa komerčne alebo nie, všetky ostatné paragrafy leteckého zákona sú iba pre lietadlá s posádkou a logicky model bez kamery je vo vzdušnom priestore presne to isté ako model s kamerou, aj tie všeobecné podmienky sú divné, lebo pre 6-metrový model rovnaké ako pre pol-metrový tie vzdialenosti atď - proste ako vždy na Slovensku pre úradníka aby to bolo ľahšie, napísať a vykonávať zákon, nie pre človeka. Doporučujem pozrieť predošlé verzie tohto zákona - za súdruha Štrougala v roku 1971 mal iba 24 paragrafov (102/1971) a nič o snímkovaní územia, 100/1996 39 paragrafov - je to v paragrafe 30 a je to tam dosť po ľudsky napísané, že ide o zverejňovanie utajovaných skutočností - napríklad snímkový materiál sa archivoval v TOPOGRAFICKOM úrade, teda logicky mapový materiál nie letecká fotografia svadobčanov !!!!, 241/2001 už 77 a tento 2015/2004 už 84.... To len potvrdzuje môj názor na úrady - vymýšľajú si činnosť, aby dokazovali, že sú dôležití, to je gro práce, ideálna rozširovať činnosť, aby bolo viac peňazí na prevádzku, nie pomáhať, nie riešiť veci, nie odbornosť, iba vykazovať činnosť a papierovačky. Dnes tu podľa mňa máme viac úradov, ako za Štrougala a aj viac úradníkov a aj vyššie výdavky na úrady... Je to z môjho pohľadu presne taký prípad, ako pred časom s telekomunikačným úradom, keď odtiaľ niekto tvrdil, že rc na 2,4GHz nie sú legálne, kde niekto otočil kauzalitu - všeobecné povolenie je pre nejaké pásmo, nie pre nejaký účel, ale tvrdili, že pre modely iba 35 a 40 a rovnako to bol nejaký iniciatívny úradník, ktorý nemal prehľad, ani skúsenosti... Inak na MV je to v katografickej sekcii, čo o ničom vypovedá, že to nie je letecká fotografia, ale mapovanie resp. geodetické práce (výpočet plochy, vzdialenosti, zameranie mapy, vyrobenie mapy atď). Mňa sa to osobne netýka - aj keby som išiel robiť komerciu, tak zrejme nie na Slovensku a keď, tak by to robil niekto iný, nie ja, ja by som bol maximálne obsluha ovládajúca UAV na VLOS bez prístupu k snímkom (s prístupom iba ak po odtajnení kebyže trebalo a robilo by sa snímkovanie aj územia). |
|||||
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Creative Artists Agency keď už dráždi ten nick. A podklady do google máp som dal o príspevok vyššie. A každý priestor je definovaný súradnicami. |
|||||
33joe modelár Príspevkov: 122 Moje modely Poslať správu |
CCA-UAV, sorry nevšimol som si elektromodely dik za info vidím to rovnako a tiež mi to príde ako prehnaná reakcia zo strany DÚ ja nevidím dôvod aby bola aj komercia tak prísne regulovaná a pokiaľ ide o Sliač, tak ako som písal 10m udica s Gopro a mám také zábery p.s. link som opravil keď budem mať čas, tak si ešte s DÚ popíšem |
|||||
skylark modelár Príspevkov: 1454 Moje modely Poslať správu |
"Creative Artists Agency": len zo zvedavosti, co robi tvoja "agency"? Umelecke lietanie s vetronmi alebo akrobatmi? Inak je to nazov Hollywoodskej agentury talentov, tak neviem zase co ta viedlo k tvojmu nicku. Ono nie ze to drazdi, ale je velmi nepochopitelne, preco si dochodca da takyto nick... |
|||||
elektromodely modelár Príspevkov: 241 Moje modely Poslať správu |
Ale veď on nemá vek na starobný dôchodok, teda zrejme nie je starobný dôchodca. Buď výsluhový alebo invalidný alebo nejaký, o ktorom neviem. Čakám na ďalšie súradnice, lebo nemajú všetky priestory (ktoré by sa mohli týkať modelárov) súradnice na LIS webe. Začal som robiť aj mapu mimo CTR LZKZ - iba zopár zón som zatiaľ pridal, ďalšie dám podľa času a dát: elektromodely.com/pub/mapa.html Inak dosť malá zóna okolo jadrovky, čakal som viac než 4-kilometrový kruh a Slovnaft je iba ako nebezpečná zóna a veľmi malá - 600-metrový kruh, nie zakázaná, na rozdiel od Dusla... Inak asi skočím za niektorým kamošom, ktorý má previerku, nech sa pozrie na NBU, koľko a kde je tých utajovaných objektov, lebo je kľudne možné, že ich je tak päť alebo desať... A kvôli tomu robiť na firmu previerku je veľmi jemne povedané k*k*tina aj keby sa mali robiť geodetické práce, a teda snímkovať územie SR - jeden kamoš robil previerku asi pol roka a to iba na stupeň dôverné, nie tajné...
Je to prehnané - asi ako chcieť EK, TK, evidenčné čísla, DZ, prezúvať na zimu atď od cyklistov... Keď má človek R44 za pol mega, tak 660 euri je nič, ale rovnaký poplatok pýtať za model je... také slovenské... Poplatok tu ale nie je problém pre človeka, ktorý chce robiť komerciu, ale to, že v tom úrady nemajú jasno a všetko, čo úrady robia, tu trvá nenormálne dlho. Mňa vytočilo že na nejakom stretnutí sa nikto nepozrel, aký je vývoj napríklad v UK, ale iba v okolitých štátoch a zabalili to do formulky, že chcú koordinovať postup v rámci V4... Tu chcú úrady evidovať, registrovať, vyberať poplatky a pokutovať atď., myslenie spred 30 rokov... Kebyže som úradník, ktorý toto má v náplni práce, tak keď už by som chcel toto spoplatniť, tak dám poplatok napríklad 10-20 eur za každé filmovanie/fotenie a už nič iné, žiadne skúšky ani nič do 55 lb MTOW, lebo je to všetko lietadlo spôsobilé lietať bez pilota a je to dávno v leteckom zákone v paragrafe 7, mám prácu urobenú... Poistenie kto chce, nech sa poistí, kto nie, bude platiť spôsobenú škodu on a nie poisťovňa. Bola by evidencia poplatkov, mali by pridelené čísla poplatku a firma by to dala odberateľovi na faktúru a kedykoľvek by sa dalo overiť, či poskytovaľ zaplatil poplatok alebo nie na nejakom smiešnom jednoduchom webe, niečo ešte jednoduchšie než VRP... Kto robí veľa, mal by možnosť zaplatiť nejaký ročný paušál, vybavené, nie je čo riešiť... Ono stačí sa pozrieť, koľko firiem má povolenie na letecké práce v ČR a vydeliť nie len dvoma, ale možno piatimi a máme počet firiem, ktoré to tu možno zaplatia - kvôli možno piatim sa ani neoplatí robiť akákoľvek agenda - neúčalne vynaložené prostriedky, lebo sa na poplatkoch nikdy nevrátia náklady na vymyslenie a implementáciu agendy, ale sme na Slovensku... Okrem udice sú aj ďalšie možnosti - stačí kite a zavesiť gimbal na šnúry, dnes je už aj toto na slušnej úrovni a na to sa letecké predpisy nevzťahujú, lebo to nie je lietadlo... Tretia možnosť je naťahať lanovú dráhu alebo viac navijákov a pokryť celú plochu na koncerty a iné zhromaždenia ľudí, vyššia bezpečnosť a nijaké papierovačky s CAA.
No toto je ďalšia vec - ja som ten zákon čítal presne rovnako, a teda že CAA vydá rozhodnutie o podmienkach lietania, čo som čakal, že je to akože lietať do 100m AGL atď, ale oni si to prečítali tak, že to bude individuálne rozhodnutie pre každého žiadateľa, čo v zákone ale nie je takto uvedené, že by sa malo niečo žiadať, iba že má CAA vydať rozhodnutie.... Tiež som pýtal to rozhodnutie a nič mi neposlal, nemajú ho, zrejme nikto to od nich nepýtal, ale teraz vidím, že minimálne dvaja ho chceli vidieť... Inak MO má v tom úplný chaos, lebo napríklad začnú konať až keď dostanú od človeka to povolenie od CAA, ale keď som sa pýtal, že čo v prípade, keď mi povolenie netreba, a teda ho nemám lebo ho nepotrebujem, lebo zrejme nebudem mať UAV nad 55lb resp. u nás 20kg MTOW, tak znova odpoveď do autu... |
|||||
skylark modelár Príspevkov: 1454 Moje modely Poslať správu |
Okrem udice sú aj ďalšie možnosti - stačí kite a zavesiť gimbal na šnúry, dnes je už aj toto na slušnej úrovni a na to sa letecké predpisy nevzťahujú, lebo to nie je lietadlo... Tretia možnosť je naťahať lanovú dráhu alebo viac navijákov a pokryť celú plochu na koncerty a iné zhromaždenia ľudí, vyššia bezpečnosť a nijaké papierovačky s CAA. |
|||||
33joe modelár Príspevkov: 122 Moje modely Poslať správu |
legislatíva je znova o 2 kroky pozadu, čo nie je nič neobvyklé. Čo sa mne ale nepáči za sa to snažia regulovať úradníci a keď chceš vedieť prameň práva tak nič V Častej na tej akcii má byť nejaká prednáška, rozmýšľam či tam nezájdem len kvôli tomu. Ja sa preto držím Ústavy čl ods. 3 a pravdupovediac čakám kedy ma niekto prichytí a čo sa bude diať |
|||||
WiiPro modelár Príspevkov: 1516 Moje modely Poslať správu |
|
|||||
33joe modelár Príspevkov: 122 Moje modely Poslať správu |
hroza, ale treba arguemntovať okrem hoby aj ekonomikou inac mnohe "drony" sa predavaju ako hracky a boli na trh EU vedene ako hracky mam tomu rozumiet ,ze polícia ide bojovat proti hrackam ? |
|||||
elektromodely modelár Príspevkov: 241 Moje modely Poslať správu |
nie, toto nie, letecký zákon pozná lietadlo ako niečo, čo využíva na let iné reakcie vzduchu, ako sú reakcie vzduchu voči zemskému povrchu, teda netýka sa šarkanov, ani xxxxx-kite už som to aj sem písal - VŠETKY bezpiloťáky, teda plošníky, vrtuľníky, koptery, vznášadlá, balóny a vzducholode, padáky (ešte je niečo ďalšie ?) sa kvôli tej definícii považujú za lietadlá, ale v LZ sú lietadlá spôsobilé lietať bez pilota iba v paragrafe 7, bez ohľadu na to, aké a na aký účel. Tam by som ich aj nechal a neplietol by som to s komerčným využívaním VP. Jednoduché - gimbal zavesený na kladkách na šnúrach veľkého xx-metrového kite, ktorý dvihne zo zeme aj mňa, nie že len kameru... Nie je to lietadlo, neplatí na to nič z leteckého zákona, teda prakticky s tým človek môže aj do CTR, kamkoľvek, nijaké obmedzenia ani priestory s faunou citlivou na hluk... To by ma ale zaujímalo, či do takých priestorov je aj zákaz vjazdu autom alebo jednostopým vozidlom s kamkordérom alebo aj bez, lebo to je teda hlučnejšie, ako hociktorý elektro model... Je to celé choré - tu sa znásilňujú zákony písané pre lietadlá s posádkou aj pre modely s kamerami a/alebo kamkordérmi. Budú mať argument ochranu súkromia, ale zabúdajú (alebo skôr práve preto), že nie je rok 1948, ale možno je to len bu bu bu a bude to práveže zjednodušenie a sprehľadnenie, lebo teraz v tom majú úrady chaos - na CAA webe sú vyslovene nepravdivé infa, keď píšu, že akonáhle je na bezpiloťáku kamera, tak ide o letecké práce, ale LZ o LP píše v paragrafe 44 ako iba tie letecké činnosti, ktoré sa vykonávajú ZA odplatu a nie VŠETKY... Bežne vidím baloňárov a iných s lietadlami s posádkou ako robia vyhliadkové lety ZA odplatu, a nemajú nijaké povolenie na LP... Pozrite na zoznam, povolení na LP aj pre lietadlá s posádkou, je tu len zopár... Už by sa mali naučiť, že nie je rok 1988, ani 1968, ani 1948, ani 1917 a pozrieť sa napríklad na vývoj v tejto veci v UK - nijaká evidencia a iné pi*ády, akurát keď, tak poistenie zodpovednosti za škodu. Ale keď tu môžme mať VRP, tak už tu môže byť čokoľvek a potom nám ostáva už len jedno riešenie - zmeniť miesto trvalého pobytu mimo SR.
Toto chcem vidieť, ako chce implementovať, napríklad používateľ do 14 rokov...
To možno nie, paragraf 7 LZ je dostatočne všeobecný, len by stačilo, aby tí, ktorí to majú v náplni práce a platíme ich z našich daní, tie zákony interpretovali nie PROTI ľuďom, ale NAOPAK. Nie za každú cenu všetko evidovať, registrovať, kontrolovať, pokutovať...
Priorita číslo jedna úradníka je dokázať, že je nepostrádateľný, ideálne, že by mal robiť ešte viac vecí a že na to bude potrebovať ešte viac peňazí...
Asi preklep - mal byť článok 2, ods.3. Presne tak - čo zákon nezakazuje, to je povolené - nič nám zákon nezakazuje, vidím iba paragraf 7 LZ plus súviace veci ako ochranu súkromia, ale ja som zatiaľ našiel o ochrane súkromia iba ochranu pred štátom - 166/2003 (odpočúvanie atď), je tu aj nejaký iný ? Ostatné infa sú len bludy úradníkov bez citovania zdroja. |
|||||
skylark modelár Príspevkov: 1454 Moje modely Poslať správu |
nie, toto nie, letecký zákon pozná lietadlo ako niečo, čo využíva na let iné reakcie vzduchu, ako sú reakcie vzduchu voči zemskému povrchu, teda netýka sa šarkanov, ani xxxxx-kite už som to aj sem písal - VŠETKY bezpiloťáky, teda plošníky, vrtuľníky, koptery, vznášadlá, balóny a vzducholode, padáky (ešte je niečo ďalšie ?) Na buduci rok si kupim toto odkaz na Youtube |