autor | správa | |
JurajD modelár Príspevkov: 868 Moje modely Poslať správu |
1. toto vlakno nieje len o dronoch, ale vseobecne o vsetkom co lieta a je ovladane zo zeme. Dron je take nepekne pomenovanie pre vsetko co ma viac ako dve vrtule a je schopne kolmeho startu.... 2. nie nemal tam co robit, ak na to nemal zvlast povolenie. Ak si spomenies, nie tak davno pri Piestanoch havaroval vrtulnik do Vahu kde zahynul maly chlapec (10r.) pilot tiez letel nizsie ako je predpisane a zachytil nejake vedenie. |
|
skylark modelár Príspevkov: 1454 Moje modely Poslať správu |
1. ok 2. ten pan si s povoleniami asi tazku hlavu nerobil... |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Celú diskusiu som nečítal - veľa stránok a nadávok. Moja skúsenosť: Vyšiel som si vetroňom na kopec s modelom a lietal, po chvíli sa pustili lietať PG - uhol som im na opačnú stranu kopca. Keď, že mám pomocný motor a vedel som si občas model potiahnuť tak obidvaja asi nadobudli dojem, že u mňa "ťahá" lepšie a prešli na "moju". Musel som zosadnúť a došliapnuť po model a ísť na opačnú stranu, samozrejme chlapci boli o chvíľu pri mne - takto sa to opakovalo asi trikrát. Vzdal som hranu kopca a šiel lietať do jeho polovice aby som bol o kus pod nimi. Hádajte kde sa rozhodli o chvíľu pristávať.... Podotýkam, že vo väčšine prípadov som sadol a PG tiež dlho vo vzduchu nevydržali. I keď im to chvíľu trvalo než sa vrátili tak vždy sa rozhodli ísť do vzduchu až po tom ako som tam bol ja. Chápem, že ak sa niekto vytrepe s padákom na kopec tak si chce rovnako zalietať ako ja. No toto sa mi zdalo trochu "na drzáka" z ich strany. Neviem aký zákon by som porušil v prípade kolízie - som ďaleko od ľudí, v neobývanom priestore, vo vzduchu som bol prvý, PG o mne vedeli, oni nalietavali do môjho priestoru.... Alebo platí tá minimálna vzdialenosť od človeka i pre tento prípad? Keď to trochu preženiem to nebudem môcť lietať ani vo vlastnej záhrade preto, že si nejaký PG uzmyslí, že tam sa mu nad ňou páči viac? To keď sa chodec rozhodne hodiť o moje auto tak budem na vine ja lebo som včas nezaradil spiatočku? Upravovali sa s nástupom dronov nejako zákony i pre PG a podobné prípady? P.S. Zákon som čítal pred viac než rokom záver je, že čo je a nie je UAV asi netreba u nás riešiť. Tento hovorí o tom, že skúšky musí mať každý kto lieta s čímkoľvek (je jedno či je to heli, multikoptéra, motorové lietadlo alebo vetroň) komerčne alebo mu to umožňuje snímať akékoľvek zábery alebo to má viac ako 20kg. Zakázané je lietať "bezobslužne" (to je prípad autonómnych...) , lietať v noci a nesmie stratiť model z dohľadu.... Tu by sa dalo diskutovať asi len o tom či možno FPV započítať ako "model v dohľade" alebo nie (osobne myslím že nie preto, že ak to prenáša obraz z kamery tak je ho možné nahrávať a bez povolenia...). Ak sa niečo zmenilo tak dajte vedieť. |
|
adam85 modelár Príspevkov: 36 Moje modely Poslať správu |
Lietadlo s pilotom na palube /v tomto prípade PG/ má vždy prednosť pred modelom. Možno najlepším riešením by bolo osloviť pilotov PG a skúsiť sa dohodnúť, kto bude kde lietať. |
|
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
Treba si zistit co je to za kopec, ci nie je v sprave paraglajdistov. Ak je, potrebujes suhlas spravcu. Co sa Fpv tyka, musis lietat na vizualny kontakt, to znamena ak das bryle dolu, musis model bezpecne ovladat. Co sa tyka pilotaku zatial iba nad 20kg. Pri snimkovani treba vzdy povolenie. V pripade kolizie s paraglajdistom by si porusil hned niekolko zakonov. |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
No myslím, že tu im to pod správu nepatrí: https://goo.gl/maps/RxfEEsWzwLn Myslíš, že ak lietaš s "brýlami" dá sa to považovať za vizuálny kontakt? Dá sa to považovať za rovnaký stav vzhľadom na obmedzenia dané kamerou (periférne videnie - výskyt osôb, predvídanie rizika...) ? |
|
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
V ENR 5.5.2.2. to nie je, teda je potreba sa s nimi dohodnúť na pravidlách lietania. Lietanie s "brýlami" nie je na vizuálny kontakt,lebo sa dívaš cez kameru a nemáš poňatia o okolí. |
|
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Európsky parlament a Rada (EÚ) vydali nové NARIADENIE 1139/2018 ktoré nahrádza nariadenie č. 216/2008 v oblasti civilného letectva, platné od nového roku. Sú tam už uvedené aj diaľkovo riadené lietadlá. Vyšiel aj článok Čo sa stane keď dron narazí do krídla aeroplánu ? Je tu aj rozhovor s pracovníkom DÚ Aktualizované rozdelenie vzdušného priestoru free. |
|
JurajD modelár Príspevkov: 868 Moje modely Poslať správu |
ohladne modelov som tam nasiel az jeden odsek Modely lietadiel sa na účely tohto nariadenia považujú za bezpilotné lietadlá a používajú sa predovšetkým na rekreačné aktivity. V delegovaných a vykonávacích aktoch týkajúcich sa bezpilotných lietadiel, prijatých na základe tohto nariadenia by sa malo zohľadniť to, že takéto modely lietadiel mali doteraz dobré výsledky v oblasti bezpečnosti, a to najmä tie, ktoré prevádzkujú členovia združení alebo klubov prevádzkovateľov modelov lietadiel, ktorí pre tieto činnosti vyvinuli osobitné kódexy správania. Komisia by okrem toho pri prijímaní uvedených delegovaných a vykonávacích aktov mala zohľadňovať potrebu hladkého prechodu z rozdielnych vnútroštátnych systémov na nový regulačný rámec Únie, aby sa mohli modely lietadiel naďalej prevádzkovať tak ako dnes, ako aj zohľadňovať existujúce najlepšie postupy v členských štátoch. |
|
jurky modelár Príspevkov: 31 Moje modely Poslať správu |
Definícia : "Modely lietadiel sa na účely tohto nariadenia považujú za bezpilotné lietadlá" jasne zaraďuje modely lietadiel medzi bezpilotné lietadlá a k tým je tam velké množstvo nových ustanovení, aplikácia a realizácia ktorých môže byť problém. Uvidíme ako sa s tým popasujú naši zákonotvorci. |
|
Jameson modelár Príspevkov: 221 Moje modely Poslať správu |
V krajine, kde má video populárneho mienkotvorného modrátora o tom, ako zavesil DJI Mavic Air na strome v širšom centre Bratislavy a v tesnej blízkosti frekventovaného diaľničného mosta aktuálne takmer 82 tisíc videní a skoro 2-tisíc "lajkov" a nikoho to netrápi si z toho všetkého už veľkú hlavu fakt nerobím... Peace. |
|
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Jedna zaujímavosť z výcviku pilotov UAS. Ocitli sa na druhej strane barikády. |
|
mhdron modelár Príspevkov: 26 Moje modely Poslať správu |
Ahojte. som zaciatocnik a som uz z toho blazon. povedzte mi, lietate s dronom s kamerou bez licenie? Alebo na to kazdy kasle. Myslim rekreacne, nie biznis. Zatial som lietal s mensim dronom bez kamery, ale planujem si teraz kupit drona, na ktoreho zavesim GoPro. Ale normalne vaham |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Ahoj mhdron. Moja odpoveď nemusí byť presná ale z pohľadu laického modelára, ktorý zákon čítal ca pred rokom a pol. Ak máš akúkoľvek kameru tak potrebuješ licenciu (je to blbosť ale v zákone je to tak), ak sa tým živíš potrebuješ licenciu, ak je to ťažké tak potrebuješ licenciu (ťažšie ako 7 kg?). Nesmieš model (za "dron" sa považuje všetko čo lieta nie len multikoptéry)spustiť z dohľadu, nesmieš lietať v noci, nesmieš lietať bližšie ako 50m od iných osôb, budov áut, lodí (tiež blbosť - chýba mi tam slpovíčko bez súhlasu, väčšina z toho čo je vidieť v televízii je teda nasnímané protiprávne), niekde som si raz stiahol tabuľku - zdroj nepoznám - možno je to i odtiaľto z iného vlákna (Nahral som tu pdf ale nevidím ho tu) |
|
mhdron modelár Príspevkov: 26 Moje modely Poslať správu |
clovek aby si uz ani zalietat s kamerou nemohol hlavne, ze uzivanie alkoholu je OK |