autor | správa | ||||
svojvolauradnikov modelár Príspevkov: 21 Moje modely Poslať správu |
Ale ved, kde ja pisem, ze autopilot je zakazany? To sme sa asi nerozumeli. Ja som len pisal, ze ak to nejaky UAV ma zabudovane v systeme, tak uz nespada do kategorie model lietadla, ale do kategorie dialkovo riadene lietadlo. Cize, aj ked si das dolu z Phantoma kameru, tak s nim nemozes len tak lietat bez akehokolvek povolenia alebo registracie, lebo to nie je podla ich "mudreho" rozhodnutia model lietadla do 20 kg. Takze minimalne by si mal Phantoma dat zaevidovat, urobit skusky pilota a mat poistenie. To o com si ty pisal sa vztahuje na uplne ine ustanovenie rozhodnutia DU: (1) Vykonanie letu autonómnym lietadlom vo vzdušnom priestore je zakázané. Ktore je definovane ako: b) autonómnym lietadlom (autonomous aircraft) lietadlo spôsobilé lietať bez pilota vybavené nezávislým systémom riadenia, ktorý neumožňuje zásah do riadenia letu osobou, ktorá ovláda autonómne lietadlo, Tak to je jasne, pokial mas moznost zrusit autopilota, alebo RTH a pokracovat v manualnom rezime, tak sa nejedna o autonomne lietadlo a iba tie su zakazane bez vynimky ako take. Ale ja som hovoril o tomto: (1) Na účely tohto rozhodnutia sa rozumie d) modelom lietadla (aircraft model) lietadlo spôsobilé lietať bez pilota s motorom alebo bez neho, určené na letecký šport, rekreačné lietanie alebo súťažné účely a ktoré nie je vybavené zariadením umožňujúcim automatický let na určené miesto; CIze vyrok "NIE JE VYBAVENE" je klucovy a to je nieco ine, ako keby tam bolo napisane, ze moze byt vybavene, ale iba to nesmies pouzit, alebo aktivovat, pripadne ak je aktivovane, tak je moznost to vypnut a prevziat kopter. To "NIE JE VYBAVENE" znamena, ze elektronika UAV nesmie obsahovat takuto funkciu, aby si s tym mohol poletovat ako s modelom a nemusel navstivit DU. Takze lietat sa s tym moze, ale az ked si vybavis vsetky potrebne papiere.
To ja som akoze z Dopravneho uradu, po tej vsetkej kritike na nich? Pobavilo Ved by som tam dostal hodinovu vypoved Neviem, ci pre oci nevidis, ale som pisal aj o DJI Phantom a Inspire 1. Tak menoval som tie z kategorie lacnejsich dronov, skor na hobby pouzitie, ktore su najznamejsie znacky pre mna a dostupne na SK a kde viem, ze maju funkciu autopilota a waypointov. Sorry, ale nechce sa mi 2 hodiny prezerat dokumentaciu k roznym znackam, ci maju funkciu autopilota, zoznam bol len ilustracny, aj tak najrozsirenejsi je Phantom.
Myslim, ze pojdu tvrdo po sankciach kazdeho, kto to bude porusovat. Pretoze cele je to usite s tym zamerom, co najviac zlikvidovat konkurenciu na profesionalne licencovane komercne pouzitie a vytvorenie monopolu. Pretoze to ustanovenie o redundantnom systeme flight controllera alebo nezavislom bezpecnostnom systeme (napr. autonomny padak) splnaju v sucasnosti iba produkty jednej znacky. Nahoda? Tak, ked to cele vymysleli, tak nie preto, aby to bolo iba na papieri, ale aby si si musel kupit ich draheho coptera, aby ti dal DU licenciu. A ver tomu, ze ked raz budes lietat s kamerou bez licencie a ta nacapu, tak ti daju pokutu, az budes zeleny. Pretoze je velky omyl, ze je to iba 330 EUR. To je iba podla leteckeho zakona. Ked porusis zakon o ochrane utajovanych skutocnosti (teda ak nebudes mat licenciu na letecke prace a zaroven povolenie od Ministerstva obrany a priemyselnu bezpecnost), tak mozes vyfasovat az 1600 EUR a ak to porusis opakovane, alebo viac ustanoveni zakona o utajovanych skutocnostiach (napr. zavesis to na youtube, pokial je to este utajovana skutocnost a neodobrilo ti to MO), tak tu sumu mozu zdvihnut na dvojnasobok. Podla mna urcite teraz dostanu okresne riaditelstva PZ a mestske policie nejaky metodicky list, kde ich bude DU podrobne instruovat o postupe, ako maju zasahovat, co maju zistovat a zdokumentovat a postupia to na DU a Min. obrany na dalsie konanie. Takze rovnako ta moze nabonzovat skodoradostny sused, ako nasraty polovnik, ze mu plasis zver v revire.
No zavazne je len rozhodnutie DU c. 1/2015, teda to v tom pdf-ku s okruhlou peciatkou a plati iba to, co je uvedene tam. To co maju na webe su len zvasty starsieho data. Tam to uz mali vycapene hadam aj vyse roka pred tymto rozhodnutim a potom tie podmienky modifikovali a tak to dogrcali, ze su hnili to aj opravit na ich webovej stranke a dat do suladu s novym rozhodnutim, cim iba dezorientuju modelarsku verejnost a pouzivatelov dronov. Fakt, kto chce opustit tuto džamahíriu a emigrovat, robi dobre rozhodnutie. |
||||
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Nemýľte si pojmy. Riadený vzdušný priestor TMA, CTR a ATZ zóna sú dve diametrálne odlišné veci. Vysvetlenie tu. www.sna.sk/site/images/stories/112/vzdus_priestor_sr.ppt skúste si to trochu naštudovať, potom tie vaše vyjadrenia vyvolávajú úsmev na tvári |
||||
Banjo modelár Príspevkov: 299 Moje modely Poslať správu |
No dobre tak preco je povolene CTR - nad 3,7Km od vztazneho bodu lietat za urcitych podmienok a v ATZ 5,5 Km nie ? Sak nam to vysvetli CAA-UAV , lebo evidentne tomu rozumies viac ako ja. Ja nemam letecke skusky, takze mam z toho gulas. Uz na tuto temu nema zmysel reagovat, pravdupovediac mam zmiesane pocity ist niekde lietat s mojim 800g tazkym lietadlom, lebo neviem co ma caka ak nahodou budem v leteckom priestore kde mozem a zaroven nemozem lietat, a toto zalezi na tom ako si to vysvetli organ kontrolny. |
||||
neclovek modelár Príspevkov: 942 Moje modely Poslať správu |
Tak ako je to teda s FPV? Lebo v tom začínam mať riadny zmätok. Môžem mať FPV kameru cez ktorú budem na monitore sledovať kam letím? Alebo aj to je proti predpisom? |
||||
svojvolauradnikov modelár Príspevkov: 21 Moje modely Poslať správu |
Dronkotronko: Tak to neviem, ci autopilot funguje iba s nasadenou kamerou. Ak ano, tak bude nefunkcny, to je jasne. Policajt ti nemusi dokazovat, ze lietas po vopred naprogramovanej trase. Nesmies lietat s takym modelom, ktory JE VYBAVENY autopilotom, bez papierov. Takze on iba k tebe pride a povie ti, aby si ukazal doklady, lebo lietas nie s modelom lietadla, ale s dialkovo riadenym lietadlom, ktore JE VYBAVENE autopilotom. To je jedno, ze momentalne ho nepouzivas. To mas rovnako, ako keby si mal full auto samopal a mal by si ho prepnuty na semi auto a tvrdil by si policajtom, ze nestrielas davkou, ale jednotlivymi vystrelmi a ze na to mas povolenie. Poslali by ta vies kam. Policajt nebude davat pokutu, on to iba zdokumentuje a posle na DU a ministerstvo obrany a ti ta potom skasiruju. Urcite nebudu riesit tazko dokazatelne veci, ale ked budes lietat 5 metrov od osob alebo budov, mat kameru na koptere a filmovat alebo fotografovat, budes mat drona s autopilotom a nebudes mat zalozny padak, tak ver mi, ze ta poriesia. Ale zrejme coskoro prijmu novy zakon a zakupia toto a budu nas zostrelovat http://www.dsl.sk/article.php?article=17416 |
||||
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
To je tak zaťažko prísť a pozdraviť, ahojte som modelár a rád by som lietal tam a tam. Aeroklubáci s tým nemajú problém. Nedávno sa lietalo stretnutie Oldtimerov ( historické vetrone), obrích modelov a aeroklubovej prevádzky v jeden deň na letisku vo vzájomnej symbióze. Sú dva spôsoby ako sa riešia veci: 1. to sa určite nedá a nemôže 2. každý problém má riešenie Záleží na každom ako bude postupovať. Tu máš kontakty na letiská https://malovanemapy.sk/mapa/slovensko-z-neba.html |
||||
Dronkotronko modelár Príspevkov: 15 Moje modely Poslať správu |
Co Vás viac sere že nemožete lietat FPV a pod alebo autopilot???? Aky má vyznam ked lietas autopilot a nemas fpv ?? A zrazu kde je dron ?? Dnes každá koptera DJI a podobne má system naza alebo ine a to je zakazane. |
||||
WiiPro modelár Príspevkov: 1516 Moje modely Poslať správu |
Dronkotronko, ak máš možnosť do RTH zasiahnuť, tak to nieje autonómny let. |
||||
svojvolauradnikov modelár Príspevkov: 21 Moje modely Poslať správu |
Ved uz som minimalne 2 krat pisal, ze to nie je zakazane. Len by si si uz na to mal vybavit papiere, ak to nechces robit na cierno. Je rozdiel medzi zakazane a medzi tym, ze mas nejake dalsie podmienky splnit a vybavit papierovacky. |
||||
s3030150 modelár Príspevkov: 10 Moje modely Poslať správu |
nie je to zakazane, treba si na to len vybavit povolenia. poplatky snad v dnesnej dobe nikoho nezaskocia trochu pritiahnute za vlasy sa mi zda schvalovanie jednotlivych videi nejakym clovekom v BA … ale osobne suhlasim a myslim si, ze ten zakon nie je uplne dotiahnuty do konca. Dotiahnutim do konca myslim povinnost registrovat kazdy dron a zabezpecit moznost jeho identifikacie na dialku. v pripade, ze by nebol registrovany, zostrelit celkom ma zaujima, komu daju pokutu a ako identifikuju ci ide o autonomny alebo riadeny let. mna viac seru tie raketove a pulzacne motory. a este max vyska 100m a min. vzdialenost od akehokolvek majetku a osob 50m… ci som si to zle vylozil? |
||||
Banjo modelár Príspevkov: 299 Moje modely Poslať správu |
Ok , ja som to nemyslel nejak v zlom, tak sa nerozculuj, len som jednoducho nechapal co to je ATZ, a kamos mi to vysvetlil, aspon dufam ze som to pochopil spravne. Jedna sa o male letiska, sportove alebo helipoty kde sa pristava a tak, a ATZ je zona ktora nieje riadena a teda sa moze vselico stat , lebo ak sa niekto nedohodne s prevadzkovatelom, alebo nespoji vysielackou ze vchadza do ATZ zony , tak z toho mozu byt problemy, dobre som to pochopil ? Nastastie o tomto v novom zakone nieje ani zmienka, a to co pisalo DU na svojej stranke je asi nepodstatne. Ja nelietam s kamerkou, mozno raz za rok, takze to ozeliem , mne ide o to ze tiez chcem lietat vetrone historicke modely, prikladom mi ide S.Mokran , takze ked pojdem lietat a budem menej ako 5.5km od takehoto letiska, tak mam poziadat prevadzkovatela o povolenie, a bude vsetko ok, aspon dufam. Spravim si polmetroveho vetrona aby som mohol lietat termiku do 120 m a je to vyriesene. Vsetkym prajem stastne pristatia a pekne zazitky z lietania. |
||||
svojvolauradnikov modelár Príspevkov: 21 Moje modely Poslať správu |
Slovensko je plne absurdit. Teraz som narazil na jednu taku fajnovu, tiez sa to tyka pouzitia kamier. https://www.youtube.com/watch?v=Ck6ePKYR-lY&feature=youtu.be V podstate si si to dobre vylozil, az na to, ze vyska je 120 metrov a nie 100 a nie od akehokolvek majetku, ale len od stavieb, vozidiel a plavidiel. Majetkom je aj moja koza priviazana na luke a od tej mozes lietat aj blizsie ako 50 metrov Banjo: Na tie ATZ by sa mohlo vztahovat toto z textu rozhodnutia: mozes vykonat let modelom lietadla pod 20 kg a ktory nie je hrackou iba f) mimo okrsku neriadeného letiska; to neplatí v prípade, ak vykonanie letu v okrsku daného letiska je koordinované s prevádzkovateľom daného letiska, Inac, aj tu je celkom dobra mapa, aj neriadenych letisk: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=zG_wUNDWw1rQ.kFhWYLVQCymM |
||||
marktw modelár Príspevkov: 36 Moje modely Poslať správu |
Zdravím všetkých na fóre,dolu nechávam odkaz, je tam celkom zaujímavá diskusia-,ak ju sledujete-pardon. Aj keď len o dronoch-dronoch a zase len o dronoch ,myslím, že BANJO má pravdu. Ak máte krídla s rozpätím max. xxx cm,ale váha 909 gramov /je tiež dron/ a zajtra s tým môžete /možno/ ešte bez problémov na nejaké pole,ale moc a moc ďaleko za dedinu. Teda myslím lietať. Ešte zajtra,potom už začne fúkať a pršať. Predtým kružítko, preverte ARP /pozor- nie viac ako dve námorné míle !/ sme v SR/ a šup hore potočiť sa vo výške max.120 m /400 ft/,ale pre istotu max. 330 ft.-,rešpektujte aj rozpory v nariadeniach. Mládež neberte! Deti majú modely radi,dokonca by ich chceli riadiť,ale to je nebezpečné,nemajú skúšky ani povolenia. Viem,že ich nemá ani väčšina z Vás. Lenže deti by mohli prekročiť 100 ft ale oni to nevedia odhadnúť ,dokonca ani vzdialenosť 50 m od modelu. Hrozí Vám velikáááánsky prúser ! Radšej deti nechajte doma pri PC-doporučujem simulátor,alebo hranatý maincroft,alebo iné PC hry,ktoré nevyžadujú pohyb. Vy si ticho polietajte a vráťte sa domov s dobrým pocitom,že Vás nikto nenačapal. Teda ešte predtým,než tu V SR zavrú obchody z hračkami lietajúcich modelov: /okrem šarkanov,neobsadených balónov a zápaľných balónov/ Polietajme si s deťmi pre radosť !!! Potom už začne fúkať. Možno už aj zajtra bude neskoro! www.zive.sk/diskusia/107661/slovensko-zacalo-regulovat-drony-pozname-presne-pravidla/1/ |
||||
CAA-UAV modelár Príspevkov: 120 Moje modely Poslať správu |
Všetky tieto diskusie sú len pivné reči bez hlbšej znalosti problematiky. Doteraz letecké predpisy poznali a poznajú UAV a umožňovali lietať s modelmi v priestore G za dodržania pravidiel skoro neobmedzene. Toto si poniektorí modelári nechceli pripustiť a študovať legislatívu v oblasti letectva a neuznávali jej platnosť pre modelárov. Intenzívne si pílili konár pod sebou a dožadovali sa rozhodnutia DÚ Pokiaľ teda úrad mal vydať rozhodnutie za dodržania ICAO ANNEX L2 kde spodná hranica VFR prevádzky je 150m AGL tak nemohol stanoviť pre modelárov vyšší limit. Skúste si prečítať letecké právo uplatňované vo vzdušnom priestore SR. |
||||
destelant modelár Príspevkov: 918 Moje modely Poslať správu |
A preco v CR mohli stanovit 300m ? |