autor | správa | |
walkera modelár ![]() Príspevkov: 1138 Moje modely Poslať správu |
Dobre priznám sa, aj ja by som si takého chcel postaviť, ale keď som sa pýtal na plánik tak som zistil že ho vie otvoriť iba ten program........AutoCad a ja s tým neviem pracovať. Chcel by som sa vás opýtať že či sa nedá niekde zohnať tak že by som si ho vytlačil na a4 a pozlepoval. Moja predstava je taká aby sa dal spraviť z 2-3 EPP tabulí 5mm a poprípade 1-nej depronovej 3mm. Bude to možné? Alebo by som si na to mal kúpiť iný materiál? chcel by som sa zmestiť do 600g aj s vybavením bude možné aj to? Za odpovede vám vopred ďakujem. |
|
500w modelár ![]() Príspevkov: 362 Moje modely Poslať správu |
ejsik nemas zaco , pekne to napreduje krasa ![]() ![]() ![]() walkera neviem ake rozpatie chces stavat ja som staval 1,5m mozno ejsik ak stavia 1m by ti mohol dat info o mnozstve minuteho materialu pripadne vahe ked bude dokonceny. Osobne si myslim ze na 1m toho materialu budes mat az az ![]() |
|
walkera modelár ![]() Príspevkov: 1138 Moje modely Poslať správu |
Mne sa jedná o financie ale chcel by som niečo čo bude pekne lietať a bude to dobre vidieť a nebudú veľké financie. preto som sa rozhodol že by som chcel stavať asi 1m ale neviem že z čoho? Koľko ma to asi víde? |
|
ejsik modelár ![]() Príspevkov: 188 Moje modely Poslať správu |
ja staviam rozpetie 1000mm a spotreba depronu je zhruba 1,5 dosky hrúbky 5mm a cca 3/4 dosky 3mm.... na otváranie plánov nemusíš výhradne používať autocad, existujú aj dwg dwf viewer.... v tom si doslova plánik len prezeráš a tlačíš.... a keď nechceš ani takto, tak som zistil, že sa ten plánik na čmeliaka dá otvoriť aj cez corel draw ![]() ![]() práškovanie ani klapky nebudem určite robiť, iba 4 kanály (mám len staršiu 4 kanálovú futabu, na novší vysielaš nemám peniaze ![]() Vybavenie: motor turnigy c3530 (trošku silnejší ale momentálne si iný dovoliť nemôžem takže ho použijem s menšou vrtuľou), regulátor 25A hobbyking a servá sú 3x niečo 9g, neviem aké ![]() čo sa týka váhy, bol by som rád keby som neprekročil 550g, no neviem ako sa to podarí keďže len motor má 90g a príjímač viac ako 20g ![]() |
|
ejsik modelár ![]() Príspevkov: 188 Moje modely Poslať správu |
tak trup je hotový tak na 80%... momentálne je v lakovni ![]() ![]() medzičasom sa už dáva do kopy aj rozostavané krídlo... podľa plánu nemal ísť celým krídlom nosník, a už vôbec nie balzový, ale nedalo mi to lebo nemám dobré skúsenosti, tak celým krídlom ide 3mm nosník s veľmi tvrdej balzy a vzpetí pre istotu aj 1mm preglejka... ![]() čím dlhšie tento model staviam, tým viac sa mi páčia jeho krivky ![]() |
|
walkera modelár ![]() Príspevkov: 1138 Moje modely Poslať správu |
Dal by sa čmeldo postaviť aj z 5mm epp a 3mm depron? Mám to totiž doma. |
|
ejsik modelár ![]() Príspevkov: 188 Moje modely Poslať správu |
|
|
ejsik modelár ![]() Príspevkov: 188 Moje modely Poslať správu |
|
|
ejsik modelár ![]() Príspevkov: 188 Moje modely Poslať správu |
Stavba pokračuje. Krídlo som už mal viac menej hotové a vtedy sa stavba nečakane zvrtla :-/ Podľa plánu mali byť krídielka ovládané jedným servom, ktoré je umiestnené v strede krídla a od serva cez krídlo ide "duša" z boudenu a v nej je ako tiahlo oceľový dôt 0,6mm. Tak som to tak aj postavil. Keď boli krídielka zalepené, servo osadené, pripojil som krídlo na prijímač a vtedy sa ukázal veľký nedostatok tohto systému ovládania krídelok - bouden musí byť v krídle do oblúka (je to tak aj v pláne) no drôt sa tam nepohybuje dostatočne voľne.... krídlieka sa nepohybovali plynule, nevracali sa do východiskovej polohy a servo v jednom kuse vrčalo.... usúdil som, že je nutné každé krídielko ovládať samostatným servom umiestneným priamo pri krídielku... keďže som nedokázal prevliecť kábel od krídielka ku stredu krídla, musel som rezať ![]() ![]() ![]() ![]() Týmto by som vlastne chcel upozorniť každého, kto sa pustí do stavby čmeliaka podľa plánu pána Libora Mašíka na túto komplikáciu.... odporúčam umiestniť serva na koniec krídla ku krídielkam.... |
|
Joba modelár ![]() Príspevkov: 1405 Moje modely Poslať správu |
Ale veď profily sú z depronu načo si robil tak veľké otvory ,si to riadne skrvavil ,to si mal od stredového otvoru prevŕtať alebo prepáliť drátom a prešiť káblom od serva a vyjsť len v otvoroch na servá ![]() |
|
ejsik modelár ![]() Príspevkov: 188 Moje modely Poslať správu |
skúšal som tam dostať káble najprv cez stredový otvor ale vôbec to nešlo... :-/ nakoniec som vyzeral otvory aby som mal prístup dnu a mohol potianúť káble... viem že otvory som vyzeral blbo ale bol som rozčúlený a tak to dopadlo... ![]() |
|
veka modelár ![]() Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
.. mno kamarát, ty nielen že si pridávaš robotu naviac ( viz to rozrezané krídlo) ale preskakuješ tak trochu základy. Bolo by dobré si oživiť v pamati ,čo znamená slovo nosník a ako funguje v leteckých konštrukciách. Potom sa zamysli nad pojmami : vrubový účinok, skoková zmena prierezu, koncentrácia napatia, šírenie trhlín ... toto všetko si umelo nainštaloval do tvojej konštrukcie krídla . Prečo si ukončil stojinu krídla práve v rovine , kde začína v poťahoch výrez pre krídelko = skoková zmena prierezu nosného systému , doplnená ostrým vrubom. Potom sa nemožeš čudovať, že ti krídla praskajú ,ked sa na ne krivo podívaš, alebo ostrejšie zapáčkuješ. O nejakých kotrmelcoch po zemi ,či lahkej rane o futra dverí ani nehovorím. Ideálné je navrhovať a realizovať nosníky konštantnej pevnosti ( jeho pevnosť klesá úmerne s poklesom zataženia po rozpatí krídla), čo vedie k optimalizácii pevnostných a hmotnostných charakteristik konštrukcie. Tu sa podívaj, ako by nosník krídla mal vypadať a ako prenáša zataženie: http://www.slavetind.cz/stavba/konstrukce/kridlo/Konstr_nosniku.aspx Pár stručných informací o roznych konštrukciách krídel ich výhodách a nevýhodách najdeš napríklad tu: http://aerospace.fsik.cvut.cz/letadla1/ ked klikneš na záložku "konštrukcia krídla " Pozn. pretože depron sa svojou štrukturou trochu blíží sendvičovým panelom,možeme hovoriť o tvojom krídle ako o samonosnej sendvičovej škrupine v ktorej zataženie od ohybu a krútenia prenáša potah, nahradzujúci pásnice nosníku. Ta balzová latka funguje hlavne ako stabilizačný prvok ( stojina),ktorý spolu s rebrami udržuje vzájomnú konštantnú vzdialenosť poťahov. Súčasne bráni ich vzájomnému posunutiu v smere rozpatia ( prenos šmykového zataženia) . Preto by jej vlákna mali byť kolmé k potahu. Z hladiska prenosu kladného a záporného zataženia ,by bolo ideálne stojinu zlepiť z dvoch tenkých balzových dosiek tak, aby vlákna zvierali s potahmi 45st uhol. Proste je nutné rešpektovať výrazný pevnostný rozdiel balzy po dlžke a naprieč vláknami. veka |
|
ejsik modelár ![]() Príspevkov: 188 Moje modely Poslať správu |
viem že to krídlo nie je ideálne, písal som, že ho budem prerábať, takže toto bude len dočasné... a čo sa týka toho nosníka, nosník tam mal byť takto podľa plánu (okrem strednej časti, tam nebol vôbec)... rozdiel oproti plánu je že tam bol len 6mm depron a ja som ho nahradil 3mm tvrdou balzou... nie je to prvykrát čo som umiestnil do krídla balzový nosník a bolo to stále v pohode... no ale ako som písal, krídlo budem robiť nové.... každopádne, vďaka za názor a rady! ![]() |
|
veka modelár ![]() Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
No práve ,pretože to cheš prerábať, tak sa pokúšam naviesť ta na tu správnu kolaj... ![]() To, čomu ty vravíš nosník, je stojina! Mala by byť po celom rozpatí (bráni ztráte tvarovej stability potahu) a kludne može byť z depronu ,alebo z balzy 1-2mm hrubej. Chápem ,že sa ti z 3mm tvrdou balzou robí lepšie. Vozíš však váhu naviac a celkovú pevnosť si prakticky nezvýšil.Mám pocit, že i vlákna máš pravdepodobne vlákna orientované po rozpatí, že? Ten kúsok materiálu prenáša len šmykový tok od posúvajúcich sil a tangenciálneho napetia v potahu. To sú relativně malé sily v porovnaní s tahom a tlakom od ohybu, ktorý zatažuje pásnice, v tvojom prípade potahy. U správne navrhnutého nosníku stojina prenáša len promile z ohybového zataženia , to je prakticky celé zachytávané pásnicami (potahom) . veka |
|
ejsik modelár ![]() Príspevkov: 188 Moje modely Poslať správu |
no s tou 3mm balzou sa mi az tak dobre nerobí ebo je fakt tvrdá ![]() ![]() A ďakujem za rady! |