autor | správa | ||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Pred nejakým časom sme tu - na RC portáli niečo riešili a vtedy vyšlo najavo, že je tu pomerne dosť veľmi dobrých pilotov akrobatických modelov. A práve od nich by som potreboval radu - lepšie povedané informáciu. .......................................................................................................................................................................................... Na jednom modelárskom fóre sa riešilo správne nastavenie "geometrie" akrobatického modelu. A hneď na prvom bode sme sa "zasekli": 1. neutrály výchylek ........ použijeme trimy na vyrovnání modelu do přímého a vodorovného letu ............................................................................................................................................................................................ Nejak som si doteraz myslel, že ideálnym akrobatom by bol dokonale symetrický model, ktorý by letel rovnako v normálnej polohe aj v polohe "hore bruchom". (Vodorovne: s mierne pritiahnutou/potlačenou výškovkou.) Ale ak v normálnom lete vytrimujem výškovku tak, aby model letel vodorovne (teda neklesal), znamená to, že ak má na krídle symetrický profil, tak po takomto vytrimovaní bude musieť mať mierne pritiahnutú výškovku. Keď taký model potom obrátim "bruchom hore", tak nebude letieť vodorovne, ale bude postupne smerovať k zemi. ........................................................................................................................................................................................... Aký názor na to majú piloti akrobati? |
||
jetylo modelár Príspevkov: 1069 Moje modely Poslať správu |
Zase ma niekto potrebu teoretizovat a nasierat ostatnych ludi. |
||
oto771 modelár Príspevkov: 227 Moje modely Poslať správu |
Atto. Keď taký model potom obrátim "bruchom hore", tak nebude letieť vodorovne, ale bude postupne smerovať k zemi. |
||
ludicek modelár Príspevkov: 593 Moje modely Poslať správu |
A čo sa vlastne pýtaš? |
||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Keď sa niekto niečo pýta písomne, tak tá jeho veta zvykne končiť otáznikom. Napr:
A z kontextu vyplýva, že sa pilotov akrobatov pýtam na ich názor na toto (dokonca som to v mojom prvom príspevku dal veľkými písmenami (asi som podvedome tušil, že s tým niekto môže mať problém)):
To, o čo konkrétne sa mi jedná, som dal tučným písmom a ešte je to aj podtrhnuté. A v ďalších vetách upresňujem, čo konkrétne sa mi na tom tvrdení nepozdáva. ........................................................................................................................................... Taký Oto771 presne pochopil, o čo mi ide. A aj vecne odpovedal. Za čo som mu vďačný. .......................................................................................................................................... K "ústretovej" reakcii Jelyta nemá význam vôbec sa vyjadrovať. |
||
vever440 modelár Príspevkov: 261 Moje modely Poslať správu |
Ja som na fórach zistil že tieto všeobecne známe trimovacie pravidlá nie tak celkom naozaj platia Alebo aspoň ich teda všetky nepoužívajú tí najlepší piloti. Myslím tie ako napr. http://www.minfo.cz/rcxxl/main.php?kat=clanek&clid=27&access= Rozoberali niečo z toho chlapi tu: http://www.akroforum.cz/viewtopic.php?f=3&t=2247&sid=d96ae25060b8936121f3840ea822942e a tu: http://www.rcmania.cz/archiv/images/servis/trimchart.htm ja keď som lietal s akrobatom tak som zvykol vytrimovať či už v normálnom alebo obrátenom vodorovnom lete tak aby to "padalo" nadol rovnako, Nikdy som sa nepokúšal vytrimovať to tak aby to bez zásahu letelo vodorovne. Samozrejme tým posuvom ťažiska dozadu to nemusí padať a nakoniec poletí v priamom lete a to je asi taká hranica za ktorú málokto lieta... A profíci čo lietajú presnú a nie halabala tak vedia ale nepovedia Neviem prečo ale vychádza mi výškovka na pilot extre 330LX mierne natiahnutá, ja si to vysvetľujem tak že v priamom lete majú vplyv na klopivý moment smerom nadol aj veľké kolesá podvozku vďaka ich odporu. A pri lete na znaku ten klopivý moment pôsobí opačným smerom ale asi rovnakou veľkosťou. Moja Extra nemá v jednej rovine VOP a krídlo, neviem ako toto všetko ďalej vplýva na priamy let, uhol zoradenie bude asi v nule, uhol nastavenia asi tiež. Takže pre vytvorenie vztlaku už len mierne pritiahnem knipel a mám uhol nábehu |
||
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
Citujem sám seba z toho odkazu na akrofóre: Model nesmie byť skrútený, musí byť stranovo vyvážený. Po podložení modelu pod smerovkou a uchopení za vrtuľu, musia byť krídla vodorovne. Vytrimuješ model na vodorovný let, nastúpaš do dostatočnej výšky a pustíš model so stiahnutým motorom kolmo k zemi. Vytrimuješ tak aby naozaj nikam nebočil. opakuješ niekoľko krát tak aby si vylúčil bočné vplyvy. Keď už padá kolmo dolu prejdeš na vertikály od spodu. Z vodorovného letu prejdeš plynule do vertikálneho letu nahor. Musíš letieť fakt kolmo a vtedy "pustíš" kniple. Model bude strácať rýchlosť a vtedy obvykle začne bočiť. Sleduješ kam. Ak bočí doprava, motor vyosíš mierne doľava, ak ide za kabínou, motor potlačíš... A začínaš od znovu a opakuješ do zblbnutia až motor vyosíš do polohy, kedy model vo vertikále nikam nebočí. Potom ladíš ťažisko. Model by mal letieť vodorovne aj na chrbáte tak, aby ti to vyhovovalo. Ak padá na čumák model je ťažký na hlavu (tupší na ovládanie), ak stúpa, ťažisko je moc vzadu (vratkejší). To ako má byť model tupý či vratký je na uvážení každého pilota. |
||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Páni - Vever a Laco, véééľká, fakt veľká vďaka vám. Idem si postupne poprečitávať tie odkazy, čo dal Vever. Ale v podstate som spokojný s vašimi odpoveďami a (trochu "namyslene" dodám, že v podstate sú v duchu mojich teoretických predstáv. To, čo Laco píše, že najprv vytrimovať na vodorovný let a v následnom kroku "pretrimovať" (vytrimovať do novej - inej polohy výškovky) je v súlade s mojimi predstavami, hoci by niekto mohol ten prvý krok (čo sa týka výškovky) "ušetriť",nastaviť (výškovku) do neutrálu a potom vytrimovať na naozaj zvislý let kolmo dole (bez motora) - aby model nešiel ani za kabínou ale ani za podvozkom. ................................................................................ To, čo píše Vever o tom, že má na svojej Extre mierne pritiahnutú výškovku a že to je zrejme spôsobené aerodynamickým odporom podvozku, to má logiku a nemám dôvod s tým nesúhlasiť. Pre mňa je podstatné toto tvrdenie:
............................................................................................................................................................................................ Na onom (nespomínanom) fóre som argumentoval aj takto:
Ale dopadlo to tak nejako čudne, možno aj preto, že debaty sa (bohužiaľ) nezúčastnil žiadny skutočný pilot-akrobat. |
||
ludicek modelár Príspevkov: 593 Moje modely Poslať správu |
No ja som vlastne nečakal, že skúsený modelár sa pýta čo sa pýta, ja som čakal nejakú hru so slovíčkami ... Za mňa možno len to, že ja najprv doladím vertikálny let a potom horizontálny. Tiež sa snažím aby v horizonte letel akrobat rovnako na bruchu aj na chrbte. Ladenie akrobatického modelu je dosť na dlho a je to osobne pre mňa veľmi príjemná činnosť, hoci musím skonštatovať, že keď to človek robí s radosťou môže sa stať, že naozaj zistí, že daný model proste nelieta podľa jeho predstáv a pošle ho preč. Budú musieť stačiť odpovede účastníkov /modelárov nie skutočných letcov/, ktorých videá si vieš pozrieť a lietajú výborne. Mňa inak celkom fascinujú komentáre perfektných 3D pilotov akrobatických modelov na konkrétny dotaz ako urobil to a to a odpoveď je ... ta ani neviem... |
||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Vďaka za odpoveď. Isto nebolo mojim zámerom rozohrať nejakú hru so slovíčkami. Išlo mi (a stále mi ide) o pochopenie vzťahu medzi letovým prejavom modelu a jeho "geometriou". Som presvedčený, že ten vzťah je pomerne "tesný" a presný. Uvediem príklad. Existujú rôzne letecko-modelárske simulátory. Niektoré umožňujú aj určitú zmenu geometrie modelu, posun ťažiska, veľkosť ťahu pohonnej jednotky a pod. Mám prakticky overené, že tie simulátory tieto zmeny geometrie modelu odzrkadľujú veľmi verne na letovom prejave simulovaného modelu - v porovnaní, keď som rovnakú zmenu geometrie (alebo posunu ťažiska, prípadne veľkosti ťahu pohonnej jednotky) realizoval na skutočnom modeli. Z toho jasne vychádza, že počítač "vypočíta" letové prejavy simulovaného modelu z presne definovaných logických a matematických vzťahov, ktoré samozrejme berú do úvahy geometriu modelu a aj ostatné parametre modelu: polohu ťažiska, veľkosť ťahu pohonnej jednotky a pod. A hoci akrobaty nelietam, tak ma zaujíma ako sa to-ktoré nastavenie (geometrie) modelu prejaví na jeho letovom prejave. Alebo naopak: ak má mať dobrý akrobatický model primerané letové vlastnosti, tak ako by teda mal mať nastavené určité ovládacie plochy. Ja by som v tom nehľadal žiadne čáry-máry, ale logiku a aspoň nejakú minimálnu znalosť aerodynamiky, vlastnosti profilov a konštrukcie (modelov) lietadiel. A hoci (ako som už uviedol) akrobaty nelietam, tak okrem úprimného záujmu o tieto veci, robím aj všetko pre to, aby som minimalizoval nepríjemné prekvapenia pri letových prejavoch svojich (rekreačných) modelov. Aby proste keď niečo na modeli nastavím/zmením (vytrimujem, posuniem, vyosím .....), tak aby výsledky mojich zásahov boli očakávateľné a nie prekvapivé. |
||
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Jednoducho, názorne a snáď aj zrozumiteľne je o základných vlastnostiach profilov niečo málo tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1046&n=ako-sa-aspon-trochu-orientovat-vo-vlastnostiach-profilov- –-1 http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1051&n=ako-sa-aspon-trochu-orientovat-vo-vlastnostiach-profilov- –-2 http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1054&n=ako-sa-aspon-trochu-orientovat-vo-vlastnostiach-profilov- –-3 |
||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Ešte k tej Extre, ak má lietadlo súmerný profil, tak je logické, že pri vodorovnom lete musí mať mierne pritiahnutú výškovku. Inak ten profil nebude mať vztlak. Pri lete na chrbte to bude naopak, teda mierne potlačené. Predpokladám, že je tento model nastavený na 0° na krídle a 0° na výškovke. |
||
vever440 modelár Príspevkov: 261 Moje modely Poslať správu |
K mojej Extre - mierne pritiahnuta je vtedy ked na znaku aj normalne klesa rovnako bez zasahu pilota. Ako som pisal netrimujem model na vodorovny let bez pritiahnuteho knipla. |
||
macil modelár Príspevkov: 1093 Moje modely Poslať správu |
...Pri nožovom lete bude taký model mierne zatáčať (hoci mu na to nedávam žiadny podnet). Atď, atď. Symetrický model zatáčať nebude.... Toto nie je celkom pravda. Teda bola by, ak by bol model symetrický aj pod a nad vodorovnou rovinou prechádzajúcou modelom. Model a nie len model, resp. trup, aby vyvodzoval vztlak, sa v nožovom lete pohybuje voči vzduchu viac, alebo menej natiahnutý a keďže plocha a členitosť trupu nad krídlom a pod krídlom nie je rovnaká a spravidla, kvôli úplavu za krídlom je voči krídlu posunutá aj výškovka, zvyčajne ho to niekam ťahá, alebo má snahu rotovať okolo pozdĺžnej osi. |
||
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Trochu sa obávam, že navzdory môjmu úsiliu, aby sa tak nestalo, tak predsa len prišla chvíľa, ktorej sa obávali Ludíček a Jetyto: hra so slovíčkami a teoretizovanie. Ale sľubujem, že budem stručný a vecný, hoci moja argumentácia bude postavená na (presnom) význame slov a (keďže to nemáme teraz ako odskúšať, tak) bude teoretická. V tomto mojom vyjadrení: Pri nožovom lete bude taký model mierne zatáčať (hoci mu na to nedávam žiadny podnet). Atď, atď. Symetrický model zatáčať nebude. Ako to s tou symetriou myslím, naznačuje tento "predslov" v úvode:
Oceňujem, že si trochu predbehol (možnú - pravdepodobnú) debatu a už premýšľaš o rôznych nuanciách v letových vlastnostiach modelov (a je nespochybniteľné, že máš pravdu), ale my sme zatiaľ len v "prvej triede tejto základnej školy" a dokonca riešime ešte len prvý problém: ako vytrimovať výškovku akrobatického modelu. |