autor | správa | |
gunter modelár Príspevkov: 130 Moje modely Poslať správu |
Včera som skúšal foxy resitch, vypínacia výška nastavená na 150 m. Po pristátí mi jetibox písal skutočnú vypínaciu výšku 154 m. Teraz som nastavil 100 m, budem skúšať. |
|
jantar modelár Príspevkov: 10 Moje modely Poslať správu |
Pani. Ešte sme nerozbehli poriadne jednu kategoriu a už myslite o dalšej. Po ohlasoch na modelarskych strankach bude tento rok nárast súťažiacich. Minulý rok nás lietalo asi 39 / 34 na súťaži/ súťažiacich. ak nás bude tento rok okolo 50, tak horko ťažko spravíme 4 - 5 kôl. A to podľa pravidiel by sa malo lietať aj finále. To by potom boli konské dostihy. Treba to do kalendára na buduci rok pripravovať ako samostatnú kategoriu. Toto sa praktizovalo aj v kat. F5J a spolu F5J-400 a rýchlo sa od toho upustilo. A to lietalo F5J-400 len asi 15 pilotov. |
|
gunter modelár Príspevkov: 130 Moje modely Poslať správu |
Jantar, oki, vďaka za info. |
|
lucik modelár Príspevkov: 452 Moje modely Poslať správu |
Mam ho tiez,aj som to skusal a ties mi to hadzalo vseliake cisla. |
|
panter modelár Príspevkov: 132 Moje modely Poslať správu |
To že máš nejaké metre navyše neznamená že výškomer pracuje všelijako, pri motorovom lete kde je rýchlosť možno 7-9m/s je to normálne, je tam ešte najaká zotrvačnosť a všetko ešte záleží aj od toho v akom vzduchu letíš, keď naletíš do termiky tak to môže byť ešte aj vyšie a tá výška neznamená že vypol o 4m vyššie ako mal on vypol určite správne len tie ďalšie aspekty ovplyvňujú tú nameranú výšku. |
|
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
A hlavne, nechcite od zariadenia ktorého výrobná cena je v centoch aby bolo presné ako to vyrobené pre NASA. |
|
dodo_bb modelár Príspevkov: 177 Moje modely Poslať správu |
Tie zariadenia sú prekvapujúco presné na to, že fungujú na barometrickom základe . Včera som robil prvé lety s ALTIS výškomerom, vypínal v 90 metroch a cca 6 metrov ešte vetroň vyletel zotrvačnosťou. Bolo na grafe krásne vidieť, keď som ho pred štartom zdvihol zo zeme nad hlavu. Udávaná presnosť cca 25 cm je úžasná. Vystúpal do 90 m za cca 18 sekúnd. Idem skúsiť zmeniť pohonnú jednotku, aby nemala taký zbytočný výkon a tým zároveň odľahčiť eroplán. |
|
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Áno, prekvapujúco presné je keď pristanem o 16 metrov nižšie než som štartoval. Je to hračka, nie merací prístroj. |
|
gunter modelár Príspevkov: 130 Moje modely Poslať správu |
Altis uz mam na ceste, aj ked je to hracka za par centov. |
|
dodo_bb modelár Príspevkov: 177 Moje modely Poslať správu |
"Áno, prekvapujúco presné je keď pristanem o 16 metrov nižšie než som štartoval. Je to hračka, nie merací prístroj." 16 metrov je obrovská chyba. Tu sú len dve možnosti - buď je výškomer pokazený, ale oveľa pravdepodobnejšie je, že je zle umiestnený. Pracuje na princípe zmeny tlaku vzduchu. Pokiaľ je vnútro trupu chladené prúdom od vrtule cez nejaký väčší vstup tesne za vrtuľou a trup je odvetraný malý otvorom alebo vôbec, roztočená vrtuľa môže v trupe výrazne zmeniť tlak. Po zastavení vrtule tlak klesne a vznikne skokový rozdiel. To môže ovplyvniť meranie a spôsobiť podobné hrubé chyby. Nie žeby som to chcel robiť, ale napadá ma, že toto je napríklad cesta na zvýšenie výšky pri štarte - vhodne zvolená "aerodynamika" vzduchu vo vnútri trupu by mohla pomôcť oklamaním výškomeru zvýšiť vypínaciu výšku aj o desiatky metrov |
|
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Pred štartom a po pristátí ťažko bude ovplyvnený prúdením vzduchu od vrtule. |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Mám v niektorých vetroňoch výškomer a vario. Oboje je "samo-domo" od hardvéru až po softvér (jeden v mikrokontroléri na palube modelu, druhý v minipočítači BenQ (s OS Windows XP) na zemi pred očami pilota). Ale ak by som sa mal so skúsenosťami s presnosťou tohto zariadenia prikloniť na stranu Doda_BB alebo MarianaR, tak rovno poviem, že presnosť je skutočne (milo) prekvapujúca. Aj po dvojhodinovom poletovaní na hrane svahu a záverečnom pristátí nebol nikdy rozdiel výšky "pred a po" viac ako pár metrov. S dôrazom na slovo PÁR. |
|
dodo_bb modelár Príspevkov: 177 Moje modely Poslať správu |
Len pre zaujímavosť som si tú presnosť pozrel z matematického hľadiska. Tlak vzduchu pri zemi je 1031 hPa (po starom 1 atmosféra), zmena o 1 hPa nastane pri vertikálnom posune o 8 metrov. Pri zmene výšky o 0,25 m (deklarované rozlíšenie výškomerov) je to zmena tlaku o 0,031 hPa (po starom o 0,00003 atm). Prístroj je schopný spozorovať zmenu tlaku o 0,003% meranej hodnoty. Tlakomer na plynovej bombe, ktorého cena je vyššia má udávanú hodnotu presnosti 1,6%... Pre mňa je táto presnosť elektronickej súčiastky až neuveriteľná a pri mojom koníčku mi to bohato stačí |
|
PeePo modelár Príspevkov: 1037 Moje modely Poslať správu |
Tu netreba špekulovať, možno panter alebo niekto iný z F5J bude vedieť presne ale podľa mňa sú modelárske výškomery dostatočne presné pokiaľ sú namontované dobre alebo nie sú poškodené. Ale pokiaľ ukáže 16m rozdiel tak tam nie je niečo v poriadku |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Ešte sa vrátim k výškomerom, je potrebné si uvedomiť, že po zapnutí (používam telemetriu Spektrum) sa výškomer nastaví na 0m. Iné výškomery v modelárstve sú na tom podobne. To sa robí aj na skutočných lietadlách, tam si nastavím nulu na letisku, ale po príchode na iné letisko si musím na výškomery nastaviť nulu aká je na zemi na tom druhom letisku, inak sa mi môže stať, že sa zaryjem pri pristávaní do zeme. Na to slúži stupnica v milibaroch , kde si nastavím tlak atmosféry na zemi. U modelov sa neráta s tým, že budú prekonávať veľké vzdialenosti a ani to, že budú vo vzduchu príliš dlho. Takže logicky výškomery nebudú mať kompenzáciu zmeny tlaku v atmosfére. Čo sa týka presnosti, dnes fakt nie je problém kúpiť snímač tlaku dostatočne presný a aj lacný a malý rozmermi. V práci ich používame často. Ale ak sa počas letu tlak na ktorý bol pôvodne výškomer nastavený, tak logicky bude vykazovať "chybu". Druhý problém a to už tu bolo spomenuté je umiestnenie výškomeru resp. odberu statického tlaku. Bohužiaľ modelárske výškomery sú len niekde v trupe pohodené. Ak je to vetroň, tam to až taká chyba nie je, ale ak má model aj vrtuľu, tak sa vo vnútri trupu nemusí merať tá správna hodnota. Skutočné lietadlá majú odber tlaku privedený od otvoru kolmého na pozdĺžnu os trupu hadičkou k výškomeru, alebo je tento odber spoločný s odberom statického tlaku na pitotovej trubici.. Tlak musím merať z vonkajšieho prostredia, nie vo vnútri trupu, tam panujú častokrát iné pomery. |