autor | správa |
panter modelár Príspevkov: 132 Moje modely Poslať správu |
Moja srdcovka sú vetrone a termické lietanie , tejto záľube sa už venujem cez 30 rokov . Začiatky boli v modelárskom krúžku od najednoduchších házadielok cez A3 , A1. Môj prvý rc vetroň s ktorým som sa naučil lietať mal cez 2m rozpätie, ovládaný bol dvoma kanálmi výškovka a smerovka. Potom som troška pričuchal ku kategórií F3J , krásne veľké stroje ktoré mali rozpätie cez 3m, ale ako išli roky aj v modelárstve sa veľmi rýchlym tempom zlepšovala technika zo súťaží sa stratily klasické konštrukčné modely a boly nahradené modelmi s formy modernými technológiami. Preto som sa intenzívnejšie začal venovať kategóriíí F5J / ten kdo nevie vetroňe poháňané elektromotorom/ . Kto vie o tejto nádhernej kategórií niečo, určite mi dá za pravdu že je to momentálne královská termická súťaž s super ľahkými kompozitovými strojmi z rozpätím až do 4m a ak sú podmienky vedia vytočiť termiku aj z 15m. Všetko to ale u niektorých modelárov ktorý by si chceli čuchnúť k tejto kategórií skonči v okamihu keď zistia koľko stojí takýto súťažný špeciál. Proste nie všetci máme rovnaké finančné možnosti si taký model zaobstarať. Ja osobne som si dokonca spravil vlastné formy a lietam z vlastným modelom, ale výroba foriem od začiatku je veľmi náročná úloha / aj finančná/ a niekedy nie zo zdarným koncom. Prečo vlastne píšem tento článok? Myslým že je dosť modelárov ktorý by si chcely niekedy vyskúšať nejakú termickú kategóriu, ale hlavne aby bola finančne nenáročná to znamená aby si vedel modelár spraviť doma na stole svoj vlastný model s ktorým by bol na súťaži aj konkurenciaschopný . Druhá dobrá vec , na súťaži sa zoznámite z novými rovnako uhnutými modelármi s ktorými možete pokecať môžete nabrať veľa nových skúseností alebo užitočných rád ktoré by ste inde možno ani nezískaly. Preto keď som na rôznych fórach našiel novovznikajúcu kategóriu F3 RES, dosť ma táto nová kat. nadchla. Jedná sa o veľmi jednoduchú termickú kategóriu dám sem niekoľko bodov . Vetroň má maximálne rozpätie 2000mm ovládané je výškovka , smerovka a brzdové sloty /nie vztlakové klapky/. Ale najdôležitejšia vec je, že model musí byť kompletne postavný klasickou konštrukciou a meteriálmi / balza, smrekové nostníky, preglejka/ jediný kompozitový materiál môže byť v krídle uhlíková trubka na hlavný nostník alebo na nábežnú hranu krídla. Trup gondola musí byť tiež klasickou konštrukciou je možné použiť od trupu ku kormidlám tiež uhlíkovú trubku. To su jediné miesta kde sa môže tento mat. použiť. Model sa vypúšta na gumicuku ktorý je zložený s 15m gumy a 100m silonu. Nebudem tu všetko rozpisovať prikladám PDF súbor sice v čestine, ale v ňom nájdete všetko potrebné. Určite po zadaní do vyhladávača F3 RES určite nájdete veľa informácií o tejto kategórií. Postupne sem budem dávať aj menší report z mojej stavby modelu MOANA. A čo sa týka súťaží premýšlam ak by bol záujem že by som jednu na skúšku tento rok zorganizoval. [youtube][/youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Gtf-a9fBr1Q F3-RES2M-CZE.pdf |
PeePo modelár Príspevkov: 1037 Moje modely Poslať správu |
Ja som pripravený. Mám zreparovanú RCV2, ktorú som postavil ako žiak na modelárskom krúžku Podľa mňa veľmi dobrý podnet. Stretávam sa často s tým, že súťažné lietanie s vetronmi je drahé či F3J,F5J alebo F3K čo lietam. Myšlienka 2 metrového drevenného modelu ovládaného smerovka,výškovka a spoilery by mohla pritiahnuť veľa modelárov a hlavne aj začiatočníkov, lebo cena je nízka. Prezerám teraz RCManiu a RCGroups ohľadom F3RES a je tam veľa odkazov na modely v rozsype čo tu kopu ludí asi zaujme Uvidíme ako sa ujme táto téma. BTW tá súťaž kedy cca? že by som stihol postaviť nejaký poriadny model? A čo je tiež dobré v pravidlách, čo veľa ludí nemá rád je že pristávanie na bod má byť bez zapichnutia Žádný výsledek přistání nebude zapsán u modelu, jehož ocas po přistání nepoklesne k zemi (zabodávání…). |
aviatik modelár Príspevkov: 113 Moje modely Poslať správu |
V Nemecku sa táto kategória teší veľkej obľube už dlhšiu dobu, organizuje sa mnoho súťaží, existuje veľa plánov, stavebníc, diskutuje sa vo veľkom na Fórach ich. Postupuje to aj do Čiech a mňa poteší ak sa udomácni aj u nás. Niekedy koncom sedemdesiatych/začiatkom osemdesiatych rokov som bol na zopár súťažiach RC V1, neskôr V2 - Hričov, Rajec, Martin tu u nás na Považí. Rád spomínam na tie časy a tak ako čas plynie snažím sa plniť svoje sny v minulosti nenaplnené. Vtedy sa objavil aj u nás model Amigo od Graupnera, veľmi som ho chcel, no a teraz keď sa objavila v kalendári súťaž RC V2 v Martine a čítam tento príspevok je rozhodnuté. Do jari je ešte kúsok času, tak dúfam, že to stihnem. Materiál mám pripravený aj chuť k tomu. Aj keď lietam všeličo (len rekreačne) hlásim sa k tejto jednoduchej a nenáročnej kategórii. A práve v tom je čaro tejto myšlienky. U mňa v oblasti vetroňov skončil záujem a obdiv u kategórie F3B a F3F ešte tiež. Ale kam spejú kategorie F3J/F5J tomu nemôžem prísť na chuť a tak to ide mimo mňa. Ale to len môj osobný názor a sto ľudí sto chutí sa hovorí. Moja predstava o ideálnom modeli pre "RES" j e takáto teRES(k)a - A tu pohľad na moje budúce AMIGO V (vychádza z pôvodného AMIGO II z roku 1966 myslím) |
panter modelár Príspevkov: 132 Moje modely Poslať správu |
Ako som písal budem dávať report z mojej stavby F3 RES MOANA , model je prebraný z plánu ktorý tu tiež prikladám krídla som spravil identické len pár drobností som si spravil podľa seba zmenil som tvar trupu , skrátil čumák zdal sa mi zbytočne dlhý , trocha predĺžim trup a výškovku som predsadil pred merovku. Všetko mám zatiaľ pálené laserom. Ospravedlňujem sa za kvalitu foto ale nechcelo sa mi vybalovať velký foťák, tak je to cvaknuté len mobilom. Kto by chel originál plán , možem mu ho zaslať na mail, tu sa nedá pripojiť súbor lebo je väčší ako 500kB. Je v PDF keď si ho importujete do Corel je to všetko hneď v krivkách. |
PeePo modelár Príspevkov: 1037 Moje modely Poslať správu |
Čo som tak zatial prečítal a našiel tak sa mi pozdáva X-RES (160€), AndREaS(140€) a plán na Miles som našiel. Najviac sa mi asi pozdáva X-RES, ale kedže materiálu mám kopu doma tak by som sa asi pustil do Milesu. Musím ešte pokukať ako to lieta https://drive.google.com/drive/folders/0B4jk-BEHqg7FaG9GWnp1NTJhaUE |
PeePo modelár Príspevkov: 1037 Moje modely Poslať správu |
Asi treba tému nazvať nejako aby to zaujalo ludí Lebo počet prezrení asi len naskakuje ako refreshujem stránku Takého chrobáka ste mi dali do hlavy, že až. Už mám aj otvorenú stránku hyperflight a v košíku X-RES a fólie, len sa rozhodnúť a potvrdiť objednávku |
aviatik modelár Príspevkov: 113 Moje modely Poslať správu |
Je to veľmi dobrá voľba. Jediné čo mi vadí a to nielen na X-RES je fólia. Viem, že je to rýchla a pohodlná práca, aj trvácnosť výborná, ale akosi mne to k tejto kategórii nepasuje. Ja som si kúpil klasické JAPICO, k tomu laky a štetec a nejaké farbičky. A moc si to užívam. |
PeePo modelár Príspevkov: 1037 Moje modely Poslať správu |
Štetec a laky si užívam pri historikoch tento víkend ma čaká potahovanie Rosity. Teraz som ho našiel aj v rakúsku a lacnejší a doprava zadarmo. |
aviatik modelár Príspevkov: 113 Moje modely Poslať správu |
Alebo aj tu sa dá. |
PeePo modelár Príspevkov: 1037 Moje modely Poslať správu |
No veď ten obchod myslím. Zdielal som toto aj na môj FB, už sa mi ozvalo zopár ludí s kladnými správami a zachvílu tu pridám aj ja report zo stavby |
pentx modelár Príspevkov: 90 Moje modely Poslať správu |
Vyzera to fajn a na SK budu aj preteky |
panter modelár Príspevkov: 132 Moje modely Poslať správu |
|
PeePo modelár Príspevkov: 1037 Moje modely Poslať správu |
Dostal som takú otázku že či PS krídlo potiahnuté balzou je v súlade s pravidlami. V pravidlách je zakázané polyš krídlo + uhlik/sklo ale ohľadom balzy tam neni nič, alebo to ma byť brané tak že žiadne PS krídlo? |
panter modelár Príspevkov: 132 Moje modely Poslať správu |
Nie PS alebo XPS nie je povolené len, či krídlo alebo kormidlá , klasická konštrukcia balza, preglejka, jediné ako som písal len tie uhlíkové trubky na nostník alebo nábežku + zadná trubka trupu, gondola musí byť tiež konštrukčná. No a napr. spojky krídla môžu byť tiež z uhlíkovej trubky. |
panter modelár Príspevkov: 132 Moje modely Poslať správu |
Tak krídla komplet hotové už len potiahnuť, váha krídla 139,5g Zatiaľ na komplet čo je hotové 179g Ušká sú nasúvacie, na 4mm uhlíkovú tyčku, aby uško držalo k centroplánu a za letu sa nevysúvalo použil som magnety a celkom sa mi to zapáčilo , len priložím a cvak No a ako ostaný, už ste s niečim začali? |