Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2 3 4
autor správa
peterprievidza
modelár

Príspevkov: 176

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 4. 2021 o 13:45 | odkaz na príspevok
medeným drôtom, respektíve páskou
Bydlisko: Prievidza
matusmrva
modelár

Príspevkov: 625

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 25. 4. 2021 o 18:03 | odkaz na príspevok
Tak chlapi, tento týždeň sa toho udialo hodne. Všetko po poriadku tu vysvetlím.

V stredu som konečne dokončil meracie zariadenie do finálnej podoby. Celý deň sme na tom robili na katedre Žilinskej univerzity (Letisko Dolný hričov) ako som spomínal, teplotný senzor sme zmenili za iný ktorý už fungoval správne. Uchytenie bolo jednoduché. Umiestnil som ho do medzirebrového priestoru pravého valca. Na spodné nohy som pripevnil gumené protišmykové podložky pomocou skrutkového spojenia. Týmito krokmi boli staviteľské práce ukončené a nasledovali samotné merania. Ospravedlňujem sa, že sa tu moc nerozpisujem do detailov ako stavba prebiehala... Koho to bude bližšie zaujímať si môže pozrieť moju DIP. Tam som sa venoval každej drobnosti od analýzy súčasného stavu, návrhu zariadenia, cez cez samotnú stavbu až k jednotlivým úpravám, meraniam, zábehu motora, kalibráciam, vyhodnoteniam, implementácií a záveru.

Čo sa týka samotného zariadenia. Prikladám sem fotografie tak, ako vyzerá teraz.


K jednotlivým meraniam... Robil som tri druhy meraní.
1. Meranie maximálnych a minimálnych hodnôt ťahu a otáčok – Pri tomto meraní sa zisťovali spomínané parametre pre jednotlivé druhy vrtúľ. Postup bol nasledovný. Škrtiaca klapka karburátora sa pomocou páky ovládania nastavila do najnižšej prípustnej hodnoty. Na displeji arduina a otáčkomera sa zobrazovali aktuálne hodnoty. Tie sa ručne zapísali do excelovského súboru. Nasledovalo presunutie plynovej páky do maximálne hodnoty otvorenia šk. klapky karb. Motor sa nechal na tejto hodnote bežať v časovom intervale cca 5s. Potom sa z displejov odčítali zobrazované hodnoty. Po takto uskutočnenom meraní sa vypol spaľovací motor, vymenila sa vrtuľa za inú a celý proces merania sa zopakoval.
2. Merania ťahu vrtúľ pri rovnakých otáčkach – Pre meranie jednotlivých ťahov boli zvolené otáčky o hodnote 5500 ot./min. Táto hodnota bola zvolená z toho dôvodu, že nebola rovná maximálnym otáčkam vrtúľ a zároveň bola dosiahnuteľná pre všetky tri merané typy. Po naštartovaní a zohriati motora nasledovalo pridanie plynu do takej hodnoty, aby otáčkomer ukazoval zvolenú hodnotu otáčok. Následne sa z LCD displeja odčítala prislúchajúca hodnota ťahu. Po jej zapísaní do excelovského súboru sa uskutočnilo rovnaké meranie pre zostávajúce dva typy vrtúľ.
3. Závislosť ťahu a tepelnej záťaže motora od druhu použitej vrtule – Po naštartovaní motora sa pomocou programu Microsoft Excel spustilo nahrávanie a zapisovanie hodnôt teploty a ťahu z mikrokontroléra. Plynová páka sa nastavila do maximálnej hodnoty. Keď motor dosiahol maximálne otáčky, spustila sa časomiera. Tá odpočítavala čas o hodnote 60s. Počas nej sa motor nechal bežať na plnom plyne a súčasne sa monitorovali jednotlivé parametre. Po uplynutí stanoveného času sa plyn stiahol na minimálne otáčky a vypol. Súčasne sa v notebooku vyplo nahrávanie meraných hodnôt. Počas ukladania nameraných dát sa ručným fukárom ochladil motor na teplotu približne 75°C. Rovnaký postup merania sa aplikoval aj na zostávajúce vrtule.

Teraz nasleduje fáza spracovávania nameraných dát, ktoré budem vyhodnocovať. Myslím že vyšli zaujímavé výsledky ku ktorým sa môžete vyjadrovať a povedať svoj názor. Osobne ma to zaujíma čo si o tom myslíte.
Bydlisko: Sebedražie ( 28 rokov )
matusmrva
modelár

Príspevkov: 625

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 28. 4. 2021 o 19:43 | odkaz na príspevok
Spracoval som čiastočne analýzu nameraných dát.
Na úvod treba podotknúť, že spaľovací motor ešte nebol v čase meraní dokonale zabehnutý a preto sa môžu získané údaje mierne odlišovať od reálnych výkonov.

----Tabuľka a graf s porovnaním ťahových charakteristík meraných vrtúľ.

Po prezretí údajov môžeme skonštatovať, že najväčší ťah dosahovala dvojlistá drevená vrtuľa Foxy 24x8“. Hneď za ňou bola dvojlistá plastová vrtuľa Foxy 22x12“. Zaujímavým faktom je, že i napriek menšiemu maximálnemu ťahu dosahovala vyššie max. otáčky ako Foxy 24x8“. Je to z dôvodu iného tvaru a šírky profilov jednotlivých rezov dvojlistých meraných vrtúľ. Na poslednom mieste skončila, čo sa týka ťahu a otáčok, trojlistá vrtuľa Fiala 22x12“. Počas merania tejto vrtule motor vykazoval počuteľné problémy vo forme pomalšej akcelerácie do vyšších otáčok. Ako je značné z tabuľky 3, motor pri trojlistej vrtuli dosahoval o vyše 1000 ot./min menej ako je stanovené výrobcom.

----Ťah motora pri 5500 ot./min

Z grafu, čo sa ťahu týka, vyšla najhoršie trojlistá vrtuľa. Namerané hodnoty pri rovnakých otáčkach ju však posúvajú na prvé miesto. Z toho vyplýva, že trojlistá vrtuľa dokáže pri daných otáčkach najefektívnejšie premeniť výkon od motora na užitočný ťah. Na druhom mieste je drevená vrtuľa a na treťom plastová vrtuľa od značky Foxy.

---- Tri rovnaké grafy. Závislosť ťahu a teploty od času.

Zo všetkých troch grafov je vidieť znateľný pokles ťahu. Táto strata má priemernú hodnotu cca 10N. Strata výkonu môžu no i nemusia mať na svedomí dve skutočnosti. Prvá, menej pravdepodobná, je nie dokonale nastavený karburátor, resp. „H“ ihla maximálnych otáčok. Spaľovací motor má membránový karburátor. To znamená, že motor nemá žiadne palivové čerpadlo a palivo sa do karburátora nasáva vplyvom podtlaku. To môže mať za následok čiastočný deficit paliva pri dlhodobom plnom plyne. Modelárske spaľovacie motory nie sú stavané na dlhodobú prevádzku na plnom plyne.
Teplota motora mala u všetkých typoch skoro rovnaký priebeh. Rozdiel bol len v maximálnych dosiahnutých hodnotách. Najmenšiu teplotu dosahovala trojlistá drevená vrtuľa a najvyššiu zasa dvojlistá drevená. Všetky tri teploty sú neprípustné pre dlhodobú prevádzku motora. Prevádzková teplota by mala byť od 70-125°C z čoho vyplýva, že motor by nemal ani s jednou meranou vrtuľou bežať na maximálnych otáčkach viac, ako 30-35s.


Použitý spaľovací motor má od výrobcu stanovené základné rozmery vrtúľ a ich stúpania. Tieto údaje sú pomocné no nie striktné. Na účely merania boli použité tri vrtule s čo najväčšími konštrukčnými rozdielmi. Zároveň však bolo dbané na dodržanie predpísaného rozsahu vrtúľ, ktoré môžu byť na daný motor použité.
Na základe získaných informácií sa vedia zhodnotiť vlastnosti a charakter jednotlivých vrtúľ pri danom spaľovacom motore.
Foxy 24x8“ - dvojlistá vrtuľa, ktorá vykazovala najvyššie hodnoty ťahu pri plnom plyne. To malo však za následok i najrýchlejší nárast teploty motora a tým pádom i najkratší čas v ktorom mohol motor fungovať na plnom plyne.
Fiala 22x12“ – trojlistá vrtuľa s pomerne vysokým stúpaním (pri modelárskych vrtuliach) vykazovala pre daný motor najväčšie problémy čo sa týka dosahovania maximálnych otáčok motora. Dôvodom bolo príliš veľké stúpanie, väčšia váha vrtule, i väčší počet listov. Pre lepšie využitie potenciálu motora a zachovania použitia trojlistej vrtule by bolo potreba znížiť uhol nastavenia. Keď že vrtuľa je pevná, jediné riešenie je výmena za inú s menší, stúpaním. Treba poznamenať, že vrtuľa mala najnižšie hodnoty teploty a tým pádom najdlhší čas, v ktorom by mohol motor ísť na plnom plyne.
Foxy 22x12“ – Najvhodnejšia alternatíva pre meraný motor. Vrtuľa síce nedosahovala najlepší ťah, no využívala maximálne otáčky spaľovacieho motora. Motor sa dostatočne chladil čo dovoľovalo bežať motoru na maximálnom výkone až 40s. Reakcia na pridanie plynu bola rezká a svižná.
Bydlisko: Sebedražie ( 28 rokov )
1 2 3 4
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 357 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 1 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: MiroSuja,