autor | správa | ||
charon modelár Príspevkov: 140 Moje modely Poslať správu |
Dnes ráno som si išiel zalietať na záhradu s T-REX 450.Na vysielačke mám nastavené stopky tak, aby mi signalizovali vyčerpanie batérie /LiPo VX G3 2600 mAh/ zhruba na hodnotu 1700 mAh a potom okamžite pristávam. Tentokrát skôr ako začala pípať signalizácia regulátor prešiel do režimu znižovania výkonu. Podarilo sa mi dotiahnuť v klesavom lete nad svoj pozemok ale nepodarilo sa mi vyhnúť mladému stromu. Výsledok: zlomený list vrtule,nejaká páčka,skrivená priečna hriadeľ. Teda nie až taká katastrofa. Po "pristátí" bola baterka nafúknutá ako balón. Baterku mám asi rok a pol nalietané má určite viac ako sto štartov.Počas celej životnosti bola nabíjaná na kvalitnej nabíjačke, balancovaná, nikdy som ju nevybil pod prípustnú hranicu.Nelietam akrobaciu len si tak poletujem teda sa nedá hovoriť o nejakom enormnom preťažovaní.
Teraz k otázke - koľko Vám vydrží LiPo vo vrtulníku? Po tejto skúsenosti už asi nebudem riskovať a radšej po roku prevádzky vo vrtulníku ju šupnem do rekreačného lietadla. |
||
mirco modelár Príspevkov: 87 Moje modely Poslať správu |
Na aký čas máš nadstavené stopky? |
||
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
Na akej nabíjačke? |
||
charon modelár Príspevkov: 140 Moje modely Poslať správu |
Nabíjačka Hyperion EOS 0610 ,stopky 7 minút. |
||
Kenny McCormick modelár Príspevkov: 499 Moje modely Poslať správu |
balancovanie - tema pre LV za 7 minut mohla byt aj uplne prazdna, zalezi od stylu lietania, otacok, pouzitych listov... Relevantnejsie udaje by boli: Ake je napetie po vybiti? Kolko si do nej zasa dobil - ak si dobijal... Splasla? A co teplota, bola vlazna, tepla, horuca? Mne baterky nevydrzia vela, ale pouzivam len lacne cinske zippy 25C/teraz aj nanotech turnigy 35-70C/ Tvrde tak 50-70 cyklov, potom zacnu meknut a pouzivam len niektore az do 100-120 cyklov, no len na lahsie lietanie, klesa na nich napetie pocas letu /tym aj otacky/ a maju nizsiu kapacitu. Casovo tak jednu sezonu tvrde, potom meknu. |
||
charon modelár Príspevkov: 140 Moje modely Poslať správu |
Nezakladal som túto tému pre to aby som tu debatoval o potrebnosti alebo nepotrebnosti balancovania. To že bola vymlátená za 7 minút ma neprekvapilo preto, že by to bol môj prvý štart v živote ale pre to ,že v tejto konfigurácii a nastavení mám nalietané s týmto konkrétnym vrtulníkom vyše 100 štartov a nič som nemenil ani neprestavoval a samozrejme mi je jasné, že kto lieta akro alebo 3D vytlčie baterku inak. Pre zaujímavosť pred lietaním som do nej nabil cca 1700 mAh po havárke 2300mAh. To však je irelevantný údaj pretože baterka z Protosa z ktorou sa vrtulník ani neodlepil od zemi po rozdelení na trojčlánky každý z nich vydal na päťminutový let a baterky šlapú doteraz. Zaujímali ma skôr konkrétne skúsenosti ohladne životnosti. |
||
Kenny McCormick modelár Príspevkov: 499 Moje modely Poslať správu |
Ten udaj ze predtym 1700 a teraz 2300 vobec nieje ireleventny. Skor to o niecom svedci - zvysila sa ti spotreba. To moze mat viacero pricin alebo ich kombinaciu. Napr. - nezvysoval si otacky na rotore/menil krivku plynu? Nemenil si rotorove listy? Kedy si lietal naposledy - pri nizsej teplote vycucne vrtas z bateriek o nieco menej, pri rovnakom poklese napetia. Ze sa protos s tymto povodne 6S packom /pochopil som to spravne?/ neodlepil od zeme moze znamenat len to, ze niektory clanok a mozno aj viac clankov su na sra*ky. Skus zmerat vnutorny odpor clankov, pokial to nabijacka umoznuje. Tiez zmeraj napetie na clankoch po vybiti/po dolietani a to na kazdom clanku zvlast, ak je rozdiel 0,05V a vecsi na niektorom clanku, je na sra*ky. Do vrtulnika nepatri. |
||
charon modelár Príspevkov: 140 Moje modely Poslať správu |
Lietal som zo spomínanou baterkou každý deň v týždni vždy večer a v sobotu som dal niekoľko štartov a stále OK. V nedelu ráno už nie. Ano máš pravdu rozdiel medzi dvoma lepšími článkami a horším bol po havárke 0,2 V čo už čosi naznačuje. Večer som po oprave hodil zalietavací štart s inou baterkou a napriek nárazovému vetru OK. Bol som zvedavý najmä či nebude nezvyčajne teplý motor alebo regulátor čo by naznačovalo na zvýšenie mechanického odporu ale všetko OK. Takže sa zrejme jednalo o náhly "odchod" baterky. |
||
Kenny McCormick modelár Príspevkov: 499 Moje modely Poslať správu |
tak 0,2V slabsi clanok v packu, to uz je v podstate po nom. Tych 0,05 u mna je maximum pouzitelnosti, aspon pri tych packoch, co som doteraz mal.
Vecsinou sa to nestane zo dna na den. Ono sa to da vsimnut aj pri nabijani, nabijacka uz ma pri dobalancovavani problem. Ten clanok sa nabije ako prvy pri CC faze ale nedrzi napetie a to pri prechode do CV fazy nabijacky klesne, cim zasa nabijacka musi znizovat prud na dalsich dvoch. Celkove sa nabijanie az neunosne predlzuje. A tym je skreslene aj to, kolko do packu nabijacka "natlaci", cize az tych 2300 tam nemusela dobit, pretoze na dobite tvrdsie clanky balancer pripajal zataz. |
||
charon modelár Príspevkov: 140 Moje modely Poslať správu |
Správa zaslaná: 2. 5. 2011 o 17:45
| odkaz na príspevok
Teoreticky mi to je všetko jasné - lietam elektrolety súťažne 15 rokov.Napriek tomu ma zaskočil ten rýchly priebeh konca. Na F5J som z baterkou, ktorá takto odišla v priebehu súťaže ešte bol schopný opatrne doleitať súťaž. |