Autor | Správa | ||
Draper modelár Príspevkov: 183 Moje modely Poslať správu |
Čo sa týka motorov všeobecne tak každý motor je iný žiaden s týchto lacných motorov neni identický čiže spraviť volaký ten test že či sa zabehávanie oplatí alebo nie bude tak trochu ovplyvnený tým aký je ten motor. A aký je rozdiel v tom keď ide motor na voľno a keď je v aute a jazdi sa s nim: Keď je motor v aute tak na neho pôsobí odpor z prostredia či už sú to prevody alebo samotný povrch. Ak motor nie je osadený v aute tak na neho nepôsobia žiadne vonkajšie sily. Myslím že tá hodinka zábehu nikoho nezabije... |
||
500w modelár Príspevkov: 362 Moje modely Poslať správu |
A co ked posobia ako posobia vysvetli co sa tam deje , zatial to tu je len plno kecou a teorie prax vysvetlenie dôkaz, ako viem alebo ako zistim ze ten motor po tej hodine je zabehnuty spravne co ked mu to nestacilo necham ho vrtiet tyzden ? Otazka kupis si spickovy motor ked ti uz lacne nevyhovuju a osoba ti povie ze bol zabehnuty ako zistis ze ta neoklamal ? Podla coho vies ze je zabehnuty ? |
||
Draper modelár Príspevkov: 183 Moje modely Poslať správu |
Ako v zásade už len to že auto stoji a má sa uviesť do pohybu tak už len to kladie na motoru odpor alebo keď sa s ním budeš driapať do kopca alebo pôjdeš vo vysokej tráve alebo pri axialoch keď sú kolesá zaseknuté toto všetko sú vonkajšie faktory ktoré motor brzdia. ako ono sa väčšinou udáva že na dve batérie by sa mal zabehnúť áno tu nastáva otázka akej kapacity majú byť tie batérie. Čo mám skúsenosť tak rozdiel pri zabehávaní som spoznal pri motoroch ktoré majú prevodovku po pol roku fungovania som sa rozhodol vyčistiť prevodovky. Sú to motory ktoré poháňajú všesmerový podvozok na podvozku sú štyri motory. Tri z nich som zabehol a jeden som nechal tak ten čo som nezabehol tak po pol hodine prestal ísť po rozobraní prevodovky som zistil že boli na jednom koliečku vylámané zuby a to len preto že ten motor/prevodovka nebola zabehnutá a prevody neboli usadené. |
||
500w modelár Príspevkov: 362 Moje modely Poslať správu |
rozpravame sa o motoroch a zabehu , nie o prevodovke kde sa ta ti urvali zuby na prevode ! dve rozne veci , zle mazana ak vobec mazana a podobne veci , ries samotny motor nie prevodovku ! Na tuto otazku som nedostal jednoznacnu odpoved : Otazka kupis si spickovy motor ked ti uz lacne nevyhovuju a osoba ti povie ze bol zabehnuty ako zistis ze ta neoklamal ? Podla coho vies ze je zabehnuty ? |
||
Draper modelár Príspevkov: 183 Moje modely Poslať správu |
prevodovka bola mazaná nechutne drahým mazadlom na prevodovky a to bol len ako príklad. Ešte som nejazdil so špičkovým motorom. pozrite ja si myslím že zábehom sa nič nepokazí a je už len na každom či ten motor zabehne alebo nie!!! . |
||
ARRMA modelár Príspevkov: 119 Moje modely Poslať správu |
Čo na zabehávanie jednosmerných motorov hovorí Ing. Pavol Bálint ! citujem: Zábeh motorov vyvoláva medzi modelármi neustále diskusie. Názory na nutnosť zábehu a spôsob zábehu sa niekedy značne líšia. Podľa mojich skúseností (najmä s motormi do RC modelov áut) je zábeh potrebný. Netvrdím, že dobre zabehnutý motor má podstatne väčší výkon a účinnosť, ale určite má dlhšiu životnosť, menej iskrí a má "kultivovanejší" chod. Zábeh bežných motorov je potrebný najmä kvôli nevhodne tvarovaným uhlíkom. ( ARRMA: aj motor HPI 15T Firebolt, ktorý som vo videu zabehával, má takto nevhodne tvarované uhlíky ) Uhlík nezabehnutého motora sa zvyčajne dotýka komutátora veľmi malou plochou. Pri chode takéhoto motora so záťažou tečie touto malou plochou priveľký prúd čo spôsobí prehriatie uhlíkov a opaľovanie komutátora. Prehriatie uhlíka vyvolá jeho zmeny v mieste dotyku - stvrdnutie a zhoršenie klzných vlastností. To spôsobí ešte väčšie iskrenie a opaľovanie komutátora. Po krátkom čase sa v komutátore vypália dve drážky, ktoré ho čiastočne znehodnotia. Uhlíky si po čase síce "sadnú" na komutátor celou svojou plochou, ale zničené časti komutátora už nebudú plniť svoju funkciu. Prechodový odpor medzi uhlíkmi a komutátorom aj iskrenie budú väčšie ako u správne zabehnutého motora. Znehodnotenie komutátora bude priamo úmerné jeho zaťaženiu. Ak bude zaťaženie motora v oblasti jeho najväčšej efektívnosti bude znehodnotenie komutátora takmer zanedbateľné. V oblasti maximálneho výkonu je znehodnotenie veľké. Zábeh motora vo vode: Motor zabiehame v destilovanej vode. Voda plní viacero úloh. Zníži iskrenie pri zábehu, plní funkciu záťaže motora, chladí uhlíky a komutátor, vyplavuje zvyšky obrúseného uhlíka. Pri zábehu najprv začíname z nižším napätím, ktoré postupne zvyšujeme. Zábeh je podstatne kratší, pretože motor je zaťažený. Destilovanú vodu vymieňame, čím sa zbavujeme vyplavených zvyškov uhlíkov. Zábeh ukončíme keď sa prestanú vyplavovať zvyšky uhlíka. Pri zábehu nie je vhodné používať obyčajnú vodu, kvôli minerálom ktoré obsahuje. Motor nakoniec dôkladne vysušíme a namažeme klzné ložiská. Používame len malé množstvo oleja (kvapka na ložisko) a dávame pozor, aby sa olej nedostal na komutátor ! celý článok: http://www.rivamodels.sk/f5magazin_08_sk.html Nechcem aby táto diskusia a toto video vyvolávalo medzi nami, modelármi na tomto portáli, nejakú nevraživosť. Iba som chcel poukázať na to, že jednosmerné komutátorové motory sa naozaj môžu zabehávať a pre niektorých modelárov to má aj svoj zmysel. Každý sa ale môže slobodne rozhodnúť či to robiť bude, alebo nie. |
||
500w modelár Príspevkov: 362 Moje modely Poslať správu |
tak to bol spatny priklad, to tu nikto neberie ze je to kazdeho osobna vec nikto to nezakazuje, len tu bol dotaz ze ci je to vobec potrebne a snazime sa tu logickym myslenim prist nato ze preco. Pokazi aj nepokazi , tuto kolega macal motor v pohari s vodou pre nejaky nezmysel co nasiel na nete a vobec nevie preco to robil. Pardon vedel , robil to v dobrej viere ze nieco vylepsi. Ja len chcem pukazat ze net je plny bludov a netreba citat vsetko a opicit sa. Staci logicky uvazovat. arrma su tam viacere rozchodne veci na jednej strane motor crep ktry bol dodany s nevhodnym uhlikom co nedosata tak ako sa patri , dalsia vec tu tvrdi ze zabeh je podstat kratsi pretoze motor je zatazeny to iste je aj pri jazdeni , uhlik sa vyplavovat neprestane nikdy kedze sa deru stale tu vodu mozes menit dovtedy kym nezoderies uhlik uplne. zvrhnut sa to tu nema preco , piseme len vlastny nazor a argumentujeme. Ja chcem stale vediet ze ako spoznam zabehnuty motor ked ho kupim ? pokial to nerozozna nikto tak to asi je blud lebo to nepoznat a nie je sa coho drzat ze je prave dany motor lepsi a tudis nema to ziadny vyznam. |
||
ARRMA modelár Príspevkov: 119 Moje modely Poslať správu |
500w, aj po prečítaní článku od Ing. Pavla Bálinta si myslíš, že zabehávanie jednosmerných motorov je nezmysel ??? |
||
500w modelár Príspevkov: 362 Moje modely Poslať správu |
samozrejme ze ano , citaj hore, dosadanie uhlikov musi byt dobre a dostatocne od prveho okamihu, potom tu riesite nejake cinske smejdy kde uhlik nedosada tak ako ma a snazite sa to vsemozne spravit spominanym sposobom. Stale neviem co tym nezmiselnym pustanim naprazdno chcete docielit. Ak uz chcete aby uhliky sadli tak motor nepripajajte na baterku ale dajte osku do vrtacky a tocte s rotorom , uhliky sa mechanicky zabrusia na zakrivenie komutatora a ziadne iskrenie tam nebude . CELE JE TO BLUD Na jednej strane sa ohanate iskrenim a druhej zatazenim co vlastne chcete od toho motora ? Ak chce aby vrcal pre vas lepsi pocit tak potom to beriem. |
||
Draper modelár Príspevkov: 183 Moje modely Poslať správu |
Myslím si že pokým 500w nebude čítať volaký výskum z OXFORDU o zabehávaní jednosmerných motorov tak ho žiaden článok citát nepresvedčí. A ešte 500w jediný čo sa volako snaží vyvracia všetky články nájdene na webe tak si to ty. A medzy tým som sa pýtal viacerých modelárov a predajcov a všetci odporúčali zábeh motorov. A záťaž vody a záťaž okolneho prostredia terénu kde auto jazdí je úplne rozdielna. Uvediem príklad zábeh vo vode = plávanie vo vode zábeh v teréne = plávanie v sirupe alebo tuhšie kvapaline |
||
ARRMA modelár Príspevkov: 119 Moje modely Poslať správu |
Všetky nové motory HPI 15T Firebolt majú tvarované uhlíky tak, že sa komutátora dotýkajú iba dvoma malými výčnelkami po stranách každého uhlíka. A práve o tom tam píše ! Naozaj si stále myslíš, že zabehávanie jednosmerných motorov je nezmysel a že články, ktoré som Ti ukázal sú bludy ??? HPI sú podľa Teba čínske šmejdy ??? |
||
500w modelár Príspevkov: 362 Moje modely Poslať správu |
podla toho co pises ano pokial ma takto nezmyselne robene uhliky tak ano , kazdy vyrobca sa snazi aby uhlik sedel co najvacsou plochou na vylesteny komutator a nie na nejakych dvoch mrnavych vycnelkoch , aky by to malo vyznam ? draper aku mas vystudovanu skolu ? myslim ze fyziku este nikto neobabral |
||
Draper modelár Príspevkov: 183 Moje modely Poslať správu |
Keď ťa to tak zaujíma tak som v druhom ročníku na SOŠ Drevárskej odbor Dizajn Ale tu ti posielam link stránky Môjho tímu s ktorým sa každoročne zúčastňujeme celosvetových súťaží a niečo o fyzike viem. http://xlc-team.info/ |
||
ARRMA modelár Príspevkov: 119 Moje modely Poslať správu |
Tvoj názor na HPI motory si napísal, ale ešte si mi neodpovedal na druhú otázku ! Naozaj si stále myslíš, že zabehávanie jednosmerných motorov je nezmysel a že články, ktoré som Ti ukázal sú bludy ??? |
||
500w modelár Príspevkov: 362 Moje modely Poslať správu |
tak si nastuduj aj komutatorove motory , drevarina ma od toho daleko , to ze jazdis je pekne a chvalihodne ze mas takeho konicka , ale zial preukazatelny dokaz zabehavania som este nevidel.
jednoznacne ano zabehavanie nezmysel, tie clanky co si poslal nie su bludy nieco tam pravdy je , Uhlik musi bezchybne dosadat na komutator co zabezpecuje prechod prudu medzi uhlikom a komutatorom od toho zalezi vykon motora , pokial tak nedosada od vyroby tak je to smejd a mozes zabehavat kolko chces ziadnu zivotnost a neviem co zvysenie vykonu ti to nespravi. Uhlik ma pekne dosadat celou svojou stycnou plochou na komutator rotora na ktory je dotlacany stanovenym tlakom tak aby bolo optimalne zabezpeceny prechod prudu a aby sa setrne dral , o tvrdosti uhlikou tu rozsirovat debatu nebudem. |