Autor | Správa | ||
jozinko modelár Príspevkov: 238 Moje modely Poslať správu |
Pekný model mal som ho v plane postavit vo vetšom merítku ale zišlo s toho. Držím palce nech ti pekne lieta |
||
watson220 modelár Príspevkov: 1153 Moje modely Poslať správu |
Ďakujem a lieta veľmi pekne som s ním nadmieru spokojný. |
||
peterrc modelár Príspevkov: 1034 Moje modely Poslať správu |
lietaš ho na 2S (ako je odporúčané) alebo 3S baterku? |
||
watson220 modelár Príspevkov: 1153 Moje modely Poslať správu |
Na 2S 1000mah. A má to prebytok výkonu. |
||
peterrc modelár Príspevkov: 1034 Moje modely Poslať správu |
a výdrž je aká, na jednu baterku? Plachtiť bezmotorovo asi nevie. Btw. prehľadnosť vo vzduchu je dobrá? Nieje malý? |
||
watson220 modelár Príspevkov: 1153 Moje modely Poslať správu |
Ale vie plachtit aj bezmetorovo, trochu treba dať vztlaky, Mne vychádza čas cca 15minut. |
||
Jano RV modelár Príspevkov: 14 Moje modely Poslať správu |
Zdravím pán kolega ,stal som sa majiteľom YAKa 12,potreboval by som poradiť ak je to možné ,kde ma ťažisko. Vďaka Jano RV. |
||
watson220 modelár Príspevkov: 1153 Moje modely Poslať správu |
Zdravím, neviem už presne kde má ťažisko ale pozriem to na ére mám ho v práci. Ale čo viem batériu dávam maximálne dopredu a ťažisko sedelo. Batériu mám dvojčlánok 1000mAh. Ale lietaj s YAK-OM v úplnom bezvetrí . Časom budeš lietať aj v miernom vetre ale potom už musíš lietadlo neustále riadiť je citlivé na porivy vetra. Zajtra ti dám vedieť kde to má tažisko. |
||
Jano RV modelár Príspevkov: 14 Moje modely Poslať správu |
Ďakujem za každú radu,ja som ho kúpil tu na bazári .Pôvodne to malo byť niečo väčšie .ale je v celkom dobrom stave iba mu chýba vrtuľa a kryt motora.Bez toho krytu sa mi zdá ešte krajšie , s krytom má akýsi dlhý čumák a mám dojem ,že tam dám väčšie kolesa lebo tie pôvodné sú ako na "plávajúcu podlahu". Zatiaľ všetky moje lietadlá štartovali s ruky ,nič lepšie ako poľnú cestu na okolí nemám .To ťažisko som kdesi našiel bolo tam 51mm , zvláštne číslo,som zvedavý na tvoje. |
||
watson220 modelár Príspevkov: 1153 Moje modely Poslať správu |
Mne sa s pôvodnými kolesami pristáva dobre nič som nemenil, a bez krytu motora to tiež zmení ťažisko na dováženie ešte viac dopredu. Tak neviem, To ťažisko som ešte nepozrel zabudol som na to sorry. Ale ked to zmeriam hned informujem. Ale to tažisko 51mm od nabežky sa mi vidí akosi moooooc daleko . |
||
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
.... pozicia taziska lietadla je dana poziadavkami na jeho obratnost a stabilitu tj. pre konkretneho pilota prijemnu ovladatelnost . U lietadiel s obdlznikovym kridlom mozeme kalkulovat s obvyklou polohou taziska medzi 29-40% SAT. Poloha a SAT( stredna aerodynamicka tetiva) obdlznikoveho kridla je totozna s SAT a polohou nahradneho ( vypoctoveho obdlznikoveho kridla).Preto u obdlznikoveho podorysu konkretneho kridla, mozeme urcit poziciu taziska priamo v % hlbky jeho korenoveho profilu. Ak model ( lietadlo) letovo este nepozname, je rozumne zvolit polohu taziska okolo 33-35% hlbky kridla a overit letovy prejav modelu. Podla vysledku skusky a pilotaznych schopnosti mozme zmenit poziciu taziska voci neutralnemu bodu lietadla podla svojich predstav a schopnosti tj. model bud dovazime alebo premistnime vybavenie tak aby sme dosiahli potrebnu zmenu. ( tazky na hlavu/ lahky nahlavu tj. predna, alebo zadna centraz ,alebo stabilny,neutralny, vratky pre 3Dakro) )... kdo co uprednostnuje. Tym dosiahneme vacsiu, alebo mensiu odozvu na kormidla a vacsiu ci mensiu schopnost modelu vyrovnat vybocenia z rovnovaznaho ustaleneho letu. Zasoba statickej stability sa voli cca 5-15%SAT . tj o tolko je posunuta poloha taziska do zadu, za neutralny bod kridla ( ten je v 25%SAT a voci nemu je sucet momentov pri zmene uhlu nabehu konstantny) . V kazdom pripade musi platit, ze tazisko sa musi nachadzat za neutralnym bodom kridla, ale pred neutralnym bodom lietadla....ten lezi obvykle za odtokovou hranou kridla u klasickeho usporiadania . Pozn. ale aby to nebolo tak jednoduche , u niektorych poletovadiel ( napr. uputane akrobaty F2B ) je pozadovana maximalna obratnost a sucasne i vysoky stupen stability. Potom sa kludne tazisko dostane na 18-19% SAT a obratnost sa riesi vzajomnym pomerom riadiacich ploch a vhodnym nelinearnym mixovanim klapiek proti vyskovke. Poloha neutralneho bodu lietadla je dana vzajomnym pomerom ploch a ramenami nosnych a stabilizacnych ploch (klasicke usporiadanie, tandem, kacka, samokridlo ....). udaje vyrobcu modelu o polohe taziska su tu : https://system.netsuite.com/core/media/media.nl?id=524571&c=1327152&h=175a6abf6158c04c86bf&_xt=.pdf .... cca52-54mm od nabeznej hrany. K tomu este pripominam neprehnat to na zaciatok s vychylkami kormidiel... nastavit prepakovanim medzi servom a kormidlom pri 100% EPA na vysielaci , vychylky na VOP a kridelkach nepresahujuce 10-15 st,a na SOP 20st. Ako jednoducho urcit polohu taziska bez vypoctoveho programu , vcitane vysvetlenia suvislosti popisuju napr. clanky v starych modelrskych casopisoch: http://www.vekamodel.cz/aerodynamika-a-pevnostni-dimenzovani-modelu/ Prakticke overenie polohy taziska pre rozne typy usporiadana kridel a chvostovych ploch, vcitane odozvy na rozne uhly zoradenia medzi kridlom a vodorovnou chvostovou plochou , ci tandemovym kridlom je mozne skusit napr. na takomto malom poletovadle. http://veka1.rajce.idnes.cz/Experimentalni_Taletka_a_jine_vystrelovatka_a_hazedla. Pozn. nastrel polohy taziska je : pre klasicke usporiadanie ca 1/3hlbky kridla, pre tandem niekde v polovicnej vzdialenosti medzi kridlami, pre kacku je to vzdialenost rovna cca 1/3 hlbky kridla, ale pred jeho nabeznou hranou. Pre trosku hlbsie, ale nie az moc hlboke poznanie problematiky mozu posluzit tieto odkazy: http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2010/09/stabilita.php http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2010/10/stabilita.php http://www.airspace.cz/akademie/rocnik/2010/11/stabilita.php http://www.airspace.cz/akademie_letectvi/2011/11/polohy-teziste-a-neutralniho-bodu-letounu-a-modelu/ veka |
||
watson220 modelár Príspevkov: 1153 Moje modely Poslať správu |
Dnes som zmeral to ťažisko 55mm od nábežnej hrany. Hlbka krídla je cca 170mm. |
||
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
k
... no a kolko % hlbky to je? Cca 32% SAT ... to je najcastejse pouzivana hodnota pre priame obdlznikove kridla a klasicke usporiadanie lietadla. Zmerana hodnota v mm, alebo inych dlzkovych jednotkach bude pre vacsiu ci mensiu verziu toho isteho lietadla nepouzitelna. Hodnota udana v % je konstantna pre vsetky velkosti, pripadne pre vsetky typy podobne konstruovanych lietadiel. Nie je nutne zhanat mm pre konkretny model , pretoze percetualna pozicia taziska u obdlznikoveho kridla je vseobecne znama a nemenna informacia, este z cias, ked letectvo bolo v plienkach. veka |
||
watson220 modelár Príspevkov: 1153 Moje modely Poslať správu |
(vytiahnuté z tvojho textu) Ak model letovo este nepozname, je rozumne zvolit polohu taziska okolo 33-35% hlbky kridla a overit letovy prejav modelu. No vychádza to na 32% |
||
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
.... cital si tie odkazy z mojho predchadajuceho prispevku cele? Davam ich sem preto, aby ste sa v problematike lahsie orientovali, nie preto aby som z vas tahal rozumy. Presna poloha taziska konkretneho modelu ma zacina zaujimat az v okamziku,ked chcem mat model na letovym prejavom prisposobeny mojej povahe a vyhrat s nim nejake medzinarodne zavody ci majstrovstva sveta. Ak si po nejakej dobe zvyknes na chovanie modelu a uz ho tak nejak rozumne vodis ( cca 200-500startov) potom mozna poznas zmenu v chovani pri posunuti taziska o 1%. Pozn: markantne to byva u halovych F3P a F2B akrobatov ... proste ,kde su vysoke poziadavky na presne zmeny smeru letu na kratkych drahach a nie je cas na korekcie, viz napr: https://www.rcportal.sk/upoutany-akrobaticky-model-f2b-z-pohledu-pilota-v4710 Do tej doby staci, ak sa tazisko nachadza v rozmedzi +- 5% od hodnoty pre obdlznik obvyklej ( 33%SAT ) a modely su bezproblemovo ovadatelne . veka |