autor | správa | |
marcoss modelár Príspevkov: 178 Moje modely Poslať správu |
|
|
milos.b modelár Príspevkov: 1209 Moje modely Poslať správu |
|
|
marcoss modelár Príspevkov: 178 Moje modely Poslať správu |
podla coho to urobím aby to bolo presne na tie stupne co pises |
|
milos.b modelár Príspevkov: 1209 Moje modely Poslať správu |
Dá sa to aj akože od oka, ale ja mám vyrobené niečo takéto: http://www.wagsoft.cz/view.php?cisloclanku=2005031501 |
|
marcoss modelár Príspevkov: 178 Moje modely Poslať správu |
co by sa stalo keby som motor nevyosil? nemam stym skusenosti preto take mozno cuden otazky |
|
Bumpy_SK modelár Príspevkov: 1301 Moje modely Poslať správu |
bude ti to tahat dolava/doprava alebo hore/dole, cim viac pridas tym viac ti to tam potiahne, vysledne vyosenie musis tak ci tak spravit pri zalete |
|
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
.. odpoveď najdeš napr tu (naroluj cca do polovičky stránky): http://www.vekamodel.cz/aerodynamika-a-pevnostni-dimenzovani-modelu/ veka |
|
jozinko modelár Príspevkov: 238 Moje modely Poslať správu |
Ako je to s vyosenim pri tlačnej vrtulinad hl. krídlom, ked ma hlavne krídlo nabeh 1.5stupna? Ďakujem |
|
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
Rozhoduje momentová rovnováha medzi ťahom pohonnej jednotky na určitom ramene, aerodynamickými a zotrvačnými silami,v konkrétnom režime letu. Priamu súvislosť medzi úhlom nastavenia krídla voči trupu,alebo uhlom zoradenia tj.úhlom tetivy krídla voči tetive výškovky a vyosením vektoru ťahu pohonnej jednotky by som nehľadal. V žiadnom prípade už by som to vobec nespojoval s úhlom nábehu...Ten na zemi nezmeriaš,pretože je to veličina premenlivá, merateľná iba v priebehu letu. Je to uhol medzi smerom nabiehajúceho prúdu vzduchu a tetivou obtekanej nosnej plochy. Napr niektoré skutočné lietadlá majú na boku trupu plávajúce otočné krídelko ( snímač kritického úhlu nábehu) , ktoré sa za letu sa samo nastavuje do polohy rovnobežnej s prúdom vzduchu. Táto poloha sa zobrazuje ako skutočný okamžitý uhol nábehu vzduchu na nosnú plochu. Hodnotu pilot vidí na ukazovateli a signalizátore kritického úhlu nábehu v kabine lietadla.. Prekročenie kritického úhlu je naviac akusticky signalizované , prípadne to pilot cítí v riadení či v trasení a hučaní celého lietadla. Ale k problému ... premenlivé hodnoty ťahu pri zmene otáčok , na konštantnom ramene, sposobujú rozhodenie momentovej rovnováhy v jednotlivých režimoch letu. Vždy bude záležať na tom, čo nastane a bude prevládať skor v akej intenzite v akom režime letu, pri konkrétnom konštrukčnom usporiadaní lietadla, hlavne chvostových ploch. Myslím tým klopivý moment od tahu pohonu vs.aerodynamické sily. Prúd vzduchu od pohonnej vrtulovej jednotky, umiestnenej za a nad krídlom priamo neovplyvňuje prúdenie na krídle. Ak jema krídle použitý vhodný profil, jeho klopivý moment sa može i pri velkých zmenách doprednej rýchlosti meniť len velmi málo. Rozhodujúce je však ofukovanie chvostových ploch tj. uhol pod ktorým na nich prúd vzduchu od vrtule prichádza a aký moment tým vytvára. Prevážná vačšina súčasných školných a účelových modelov to má vyriešené tak, že vrtulový prúd chvostové plochy nezasahuje. Tým je dané, že tie poletuchy nie sú moc citlivé na zmenu tahu pohonnej jednotky. Toho sa dá dosiahnuť umiesnením VOP pod válec vzduchu urychlovaného vrtulou a naviac jeho rozmer sa zmenší použitím vrtule o malom priemere a rychlobežným pohonom. Pozn. smerovka sa však v prúde vzduchu nachádza a preto je rozumné použiť primerané stranové vyosenie motora, alebo páčkovať rukami. Je dobré mať nastavené dvojité výchylky smerového kormidla ... pre motorový let menšie, model nebude až tak moc jedovatý na smerovku. Chvostové plochy majú klasické (VOP umiesntená +- v ose trupu ), alebo V usporiadanie. Nepoužíva sa T prevedenie ( VOP na vrchole kýlu), alebo krížové usporiadanie (VOP v 1/3 kýlu ...), aby sa VOP nedostala do vrtulového prúdu. Osa rotácie disku vrtule sa naviac sklopí (potlačí) podobne,ako je to u pohonných jednotiek montovaných v prednej časti trupu. Tým sa prúd vzduchu vedie šikmo hore nad VOP. Nevýhodou takéhoto usporiadania bývá zníženie účinnosti riadiacich ploch ,čo je však u školných lietadiel akceptovatelné, ba priam potrebné, Výška pylonu bývá minimalizovaná (malá vrtulka), aby sa minimalizovalo rameno a tým i klopný momentod ťahu pohonnej jednotky (model tažký na hlavu) . Dosť často to býva vyriešené tak,že osa ťahu je skoro v rovine s tetivou profilu krídla . Prakticky v rovine posobiska vztlakovej sily,niěčo málo nad tažiskom, alebo tažiskom priamo prechádza. Pozn.obecne je to otázka ,na ktorú može padnúť mnoho odpovedí ,budú však vždy závislé na konkrétnom konštrukčnom prevedení lietadla a požadovanom letovom prejave. veka |
|
jozinko modelár Príspevkov: 238 Moje modely Poslať správu |
Správa zaslaná: 19. 3. 2013 o 21:46
| odkaz na príspevok
|