Pridané: 10. 2. 2012 o 19:50 | ID článku: CLA97 | Zobrazenia: 18873x | Komentárov: 36 | Autor: dodo_bb
Autor | Správa | |
Trnavak modelár Príspevkov: 299 Moje modely Poslať správu |
Praktický by mohol byť pomer váhy elektromotora k váhe modelu, cca 100-120 g/1 kg na bežné lietanie, 150-170g/1 kg akrobacia. |
|
Puma163 modelár Príspevkov: 31 Moje modely Poslať správu |
Tedy nemůžu si pomoct, ale něco mě říká že váha elektromotoru nesouvisí s jeho výkonem. A tedy ani vhodností pro dané letadlo. Výrobci udávají o motorech dost parametrů si myslím, a přesnějších, nebo lépe použitelných pro posouzení vhodnosti motoru pro model. |
|
Kamil modelár Príspevkov: 708 Moje modely Poslať správu |
Ale súvisí. Vhodný elektromotor je možné vybrať podľa jeho hmotnosti a hodnoty kV. Teda, ak sa jedná o nejaký seriózny výrobok. |
|
dodo_bb modelár Príspevkov: 177 Moje modely Poslať správu |
No to samozrejme súhlasím, Puma, to isté ale platí aj o zdvihovom objeme motora. Dva rôzne motory s objemom 6,5 cm2 sa môžu líšiť vo výkone aj dvojnásobne. U automobilov je to ešte horšie, litrový výkon sa môže pohybovať aj v 3 - 4 násobku. Ale keď sa Ťa kamoš opýta "čo tam máš za motor" a Ty odpovieš "mám tam litrový benzín" a kamošovi je okamžite jasné, že máš super žihadlo Oveľa lepšie by bolo udávať výkon motoru vo watoch. To by bolo také odborné a hneď jasné. Nerobí sa to, alebo len málo výrobcov to uvádza. Možno je to preto, že výkon je daný vzorcom prúd x napätie a tieto brušlesy nemajú presne dané nominálne pracovné napätie... |
|
IT modelár Príspevkov: 26 Moje modely Poslať správu |
Zdravím všetkých viete mi niekto vysvetliť čo znamená číslo za lomitkom čísla motoru napr. 3542/08 ...05..... ďakujem |
|
dodo_bb modelár Príspevkov: 177 Moje modely Poslať správu |
číslo za lomítkom je počet závitov (asi na každej z tých cievok) a má priamy súvis s počtom otáčok na volt. Čím je číslo väčšie, tým menej otáčok na volt. Výkon ale ostáva rovnaký (prúd x napätie). Takže motory s menším číslom majú väčšie otáčky a môžeš použiť menšiu vrtuľu. Opačne pri nízkootáčkových motoroch musíš použiť väčšiu. Ale detaily neviem, je to celá veda. Možno sa tu nájde nejaký odborník, čo to lepšie a presnejšie vysvetlí |
|
IT modelár Príspevkov: 26 Moje modely Poslať správu |
dakujem |
|
stanco1 modelár Príspevkov: 341 Moje modely Poslať správu |
Práveže čím menej závitov tým viac otáčok |
|
dodo_bb modelár Príspevkov: 177 Moje modely Poslať správu |
Ano, máš pravdu, napísal som to naopak... už som to v komente opravil... |
|
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
Dovolím si napísať komentár k "môžeš použiť menšiu" / "musíš použiť väčšiu" vrtuľu. Ono to je v skutočnosti presne naopak, a má to súvis s počtom závitov čiže otáčkami na 1 volt napätia. Po nejaký primerane rozumný pomer rozmeru k výkonu pohonu, a v súvise s potrebným ťahom(odpor alebo požiadavka na stúpanie nejakej hmotnosti), má väčšia vrtuľa lepšiu účinnosť. Lenže na väčšiu vrtuľu potrebujeme menšie otáčky, a viac točivého momentu - čiže viac závitov vinutia. (Pre vedecky založených - výkon motora môžme napísať aj ako uhlová rýchlosť (čiže otáčky) krát točivý moment a voľbou počtu závitov čiže otáčok na volt medzi nimi voliť pomer). Problém je s odporom drátu vinutia, keď dáme viac závitov tak musia byť tenšie aby sa tam zmestili, a budú dlhšie lebo to je teda tých viac otočiek. No a vyšší odpor pri rovnakom prúde by znamenal vyššie straty. A keby sme to chceli obísť vyšším napätím a znížením prúdu, zas dostaneme rovnaké otáčky kvoli tomu vyššiemu napätiu... A keby sme chceli vyšší prúd, dali by sme menej závitov hrubším drátom, zas nám stúpnu otáčky na volt a mali by sme znížiť napätie alebo použiť malú vrtuľku.. Máme cca 4 možnosti -použiť prevodovku a normálnu vrtuľu -použiť malú vrtuľku vo vysokých otáčkach -nájsť výrazne lepší motor -použiť väčší motor Ako príklad použijem pohon EasyStaru, dmychadlá a podobne. Z 50 gramového motorčeka v pohode dostanem 300W a ani moc nehreje - ale točí 20tis rpm s 6x4". Na to aby som dostal aspoň 200W na 9" vrtuľu, potrebujem 70 gramový motor. |
|
peter1207 modelár Príspevkov: 313 Moje modely Poslať správu |
Coro trosku s tebou nesuhlasim, mam doma motorcek od dualskyho je vysokootackovy na trojclanok tam davam vrtulku 8x6 thin electro stat tah 950g. Ale dualsky ponuka tu istu vykonovu radu s mensimi otackami kde mozem kludne na trojclanok napchat vrtulu 10x4.7 oba motorceky maju rovnaky vykon teda 200W. Dokonca ten menej otackovy ma vacsi staticky tah ako vysokootackovy a ma mensiu spotrebu prudu o 1-2A Vseobecne som si vsimol ze menej otackove motorceky maju mensiu spotrebu el. prudu. Napriklad v jednom akrobate mam motorcek POT 150W, ak ti mam na rovinu povedat tak skvely motorcek som este nemal a uz som ich mal hodne. Ma hmotnost aj s drziakom a komplet prislusenstvom na osadenie (bez vrtule) 45g, vykon 150W v spickach a taha krasnych 800-850g s vrtulou APC 10x4.7 (vies si predstavit co to robi so 400g modelom). Sice mi nanho funguje regulator vylucne od JETI a je nachylny na mechanicke poskodenie, ale podla mna je to spickovy motorcek s ktorym som uz 3 roky maximalne spokojny. Este som na nom nemenil ani loziska ani osku-uz by sa patrilo. Ja len tolkoto-zalezi nie len od vynutia ale aj od poctu polov, od typu, sily a velkosti magnetov, priemeru rotujuceho plasta ci jeho dlzky, priemeru vynutia, poctu zavitov ako si pisal ale aj od toho kolko zil vinutia je navynutych na jednej faze. To vsetko ma vplyv na krutiaci moment, otacky, spotrebu ale aj hmotnost motorceka. Bavime sa o obezkach nie o inrunneroch... |
|
mcdollen modelár Príspevkov: 41 Moje modely Poslať správu |
Súhlasím s tým, že jediným serióznym kritériom na hodnotenie výkonu motora je jeho výkon (resp. príkon) vo Watoch ! Všetko ostatné môže byť iba pomôckou na rýchlu (ale často nepresnú) orientáciu. Iba Volty x Ampére presne určujú príkon dodávaný do každého elektromotora. Iná vec je, čo ten-ktorý motor (presnejšie motor+vrtuľa) s týmto príkonom urobí... Dnes je veľké množstvo leteckých modelov poháňané rôznymi elektromotormi. Každý model je ale úplne iný. Dokonca aj tie isté modely sa môžu využívať rôzne... Niekomu nestačí len aby vzlietol a v kľude si pohodovo polietal - niekto potrebuje adrenalín, ktorý môže priamo vychádzať z povahy - určenia modelu (napr. pylonové lietanie pri rýchlostiach niekoľko sto km/hod si vyžaduje inak navrhovaný elektropohon ako vetroň s pomocným elektromotorom, ktorý slúži iba na nastúpanie do určitej výšky.) Preto by som si výber elektropohonu nedovolil zjednušovať iba na porovnanie váhy modelu a motora ! Môže to viesť k nesprávnym uzáverom... |
|
lv modelár Príspevkov: 2802 Moje modely Poslať správu |
Používam motory Hirotex 2,5kW ktoré majú cca 480g Ekvivalent Dualsky má 600g Ekvivalent AXi má 650g Ekvivalent Scorpion má 630g Pýtam sa že o čom to svečí? |
|
dodo_bb modelár Príspevkov: 177 Moje modely Poslať správu |
Svedčí to o tom, že motor Hirotex 2,5kW váži 480 gramov, Dualski 600 gramov, Axi 650 gramov a Scorpion 630 gramov. A potom ešte o tom, čo som písal, že váha motoru môže dobre poslúžiť pre začiatočníka len na prvý hrubý výber motora. |
|
pilotko1970 modelár Príspevkov: 5 Moje modely Poslať správu |
no jo.. celkom ftipne komentare k tomuto clanku mozno by sa tu uz zisiel nejaky fundovanejsi clanok (alebo aspon link) o el.motoroch pouzivanych v RC erach, ktory by nam zelenacom povysvetloval, co ktory udaj znamena a aky ma vplyv na vykon. No a mimochodom, by som samozrejme ocenil velmi jednoduchy udaj ako je to napr. pri spalovacich motoroch pouzivanych v automobiloch. Myslim tym nieco ako vykon v kW pri idealnych otackach a samozrejme krutiaci moment. Pri el.motoroch pre modely by potom stacilo pridat napr.potrebny prikon, velkost a vahu a dalsi ISO standard by bol na svete. Ale hlavne.. bol by s tym navzdy pokoj, bolo by to jednoduche a nemuseli by sme sa tu tolkoto dohadovat Nechcem konspirovat, ale toto asi nechcu dopustit vyrobci, inak by ich vyrobky boli velmi jednoducho porovnatelne. Teda za predpokladu, ze by tie hodnoty udavali pravdivo, coho by sme sa asi tiez nedozili. Navyse by EU zalozila nejaky novy kontrolny vybor, ktory by spotreboval 1% HDP a "skontroloval" by vyrobky od niektorych "rovnejsich" vyrobcov no a z RC-modelingu by sa stal druhy farmaceuticky biznis ;( Modelari drzte sa ! Nenechajte sa odradit takymito prispevkami ani dnesnym snehom a cez vikend vytiahnite svoje era z novymi motormi |