Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

Z čoho sa skladá koptéra

Pridané: 23. 4. 2014 o 23:47 | ID článku: CLA219 | Zobrazenia: 9905x | Komentárov: 0 | Autor: tomosk

Komponenty koptéry:

- rám (frame)
- striedavé motory (brushless motor)
- elektronické regulátory otáčok (Multicopter Speed Controller ESC)
- vrtule (Propeller)
- unášače vrtúľ
- riadiaca jednotka
- vysielač (Tx, radio)
- prijímač (Rx, receiver)
- batéria (LiPol)
- nabíjačka a stabilizovaný zdroj napájania
- rôzne konektory, zmršťovacie bužírky, elektrické vodiče

Poďme si jednotlivé časti rozobrať trošku detailnejšie aj s odkazmi na nákup cez internet. Všeobecne sú najpoužívanejšie eshopy www.hobbyking.com (voľte položky dostupné v EU storehouse, príde Vám to kuriérom GLS do 5 dní) a www.rctimer.com. Niektoré komponenty som však nakúpil aj inde, kedže nie všetko bolo k dostaniu v spomenutých eshopoch.

Rám (frame):
Od začiatku som chcel vsadiť na podobu značky DJI, ktorá mi je veľmi sympatická svojimi produktami. Preto som zvolil rám podobný ich modelu DJI Flame Wheel F550 (http://www.dji.com/product/flame-wheel-arf). Najlepšia voľba vyšla na eshope www.rctimer.com, konkrétne som bral rám R550 V2 v kombinácii red/white (http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=644).

Tu som spravil drobnú chybu pri výbere, zvolil som verziu s tromi červenými a tromi bielymi ramenami. Neuvedomil som si však, že chcem stavať koptéru typu X6, čo znamená, že pri doprednom lete nesmeruje dopredu len jedno rameno, ale dve. Pre učenie takéto značenie veľmi pomáha, neskôr však začnete rozpoznávať smer pohybu inak. Navyše vo väčšej výške a najmä za slnečného dňa už nedokážete farby rozoznať zo vzdialenosti 20 metrov. Nevadí, aj tak som chcel riešiť náhradné ramená do zásoby (keby to celé padlo k zemi ako vrece zemiakov). Doobjednal som si teda ďalšie ramená, z každej farby po jednom kuse.

Striedavé motory (brushless):
Motory netreba podceňovať, ak niektorý z nich zlyhá, môžete rozbiť nielen koptéru, ale aj svoj či cudzí majetok, nedajbože niekomu ublížiť. Ak nechcete mať lietajúce vrece zemiakov čakajúce na svoju príležitosť, voľte časom a skúsenosťami overené a nie najlacnejšie značky. Osobne mám pocit, že som to trošku podcenil. Motory som vyberal nakupoval ako prvé a trošku som sa unáhlil. Netvrdím, že som vybral zle, lieta im to výborne, ale vzhľadom na voľbu ďalších komponentov som predsalen vybral lacné riešenie. Čas preverí kvalitu a výdrž, uvidíme teda. Taktiež z popisu motora je odporúčané napájanie do 11V, čo znamená použitie max. 3S batérie, no v budúcnosti plánujem využitie 4S batérie, ktorá má vyššie napätie. Uvidíme čo na to povedia motory, zhoria/nezhoria? Pre DJI F550 sú odporúčané motory A 2212 800-1000 KV, nakoniec som zvolil novšie motory 2830 920 KV, Hobbyking mi ponúkol značku Turnigy Aerodrive SK3 – 2830-920kv Brushless Outrunner Motor (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=37258) za priateľnú cenu, tak som ich zobral rovno 7 kusov, jeden je náhradný. Konštrukcia tohto motora umožňuje spätnú (zadnú) montáž, takže sa nevyužíva oska motora, na ktorej je navinuté vinutie rotora, ale pripevňuje sa tam hriadeľ, ktorý je súčasťou balenia motora.

Elektronické regulátory otáčok (Multicopter speed controler ESC):
Regulátory, alebo modelárskou hantýrkou prezývane aj ako reglá, sú také medzičlánky medzi motorom, riadiacou jednotkou a silovým napájaním. Na čo sú dobré? Jednoducho povedané, regulujú otáčky motora. Regulátor roztáča motor danou rýchlosťou, taktiež kontroluje problémy motora. Napríklad ak sa motor netočí, vypne ho. To sa môže stať pri havárii, kedy regulátory vypnú motory. Regulátory sú stavané na rôzne odbery prúdu, pre hexakoptéry postačujú regulátory pre prúd do 30 ampérov. Odporúčajú sa preflashované regulátory, respektíve tie, ktoré majú v sebe nahratý firmavare SimonK. Údajne majú takéto regulátory pružnejšiu odozvu na zmenu otáčok, čo dokazuje aj mnoho videí na nete. Volil som teda regulátory SK-30A SimonK Firmware Multicopter Speed Controller ESC 30A (www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=779). Zobral som ich len 6 a trošku riskoval, že niektorý bude zlý a nemám ďalší do zásoby. Mal som šťastie aj napriek častým diskusiám, že sem tam natrafili na nefunkčné kusy z Hobbykingu. Treba čítať aj diskusie na Hobbykingu k jednotlivým komponentom, veľa to vie napovedať o kvalite a častých problémoch. Znova som sa trošku unáhlil a kupoval skôr, ako som si dôkladne naštudoval skúsenosti druhých. V budúcnosti ich asi nahradím kvalitnejšou značkou, preventívne asi aj typom OPTO, ktoré majú opticky oddelenú riadiacu elektroniku. Odporúča sa to síce až pri prúdoch nad 50A, nič tým však nepokazím, ak chcem koptéru používať dlhodobo na poloprofi natáčanie a fotenie.

Vrtule:
Často diskutovanou témou je správny výber vrtúľ. V podstate sú tri základné typy vrtúľ: plastové, karbónové a drevené. Každé vynikajú určitými vlastnosťami, ktoré ich predurčujú na použitie. Pre koptéry pripadajú v úvahu hlavne plastové a karbónové typy. Základný a veľmi zjednodušený rozdiel medzi nimi je ten, že plastové sú pevnejšie, karbónové ľahšie a tichšie. Kedže mne išlo predovšetkým o pevnosť, stabilný a kľudný let, volil som plastové vrtule. Na tie najlacnejšie rovno zabudnite, časté skúsenosti diskutérov ukazujú na nekvalitu lacných plastových vrtúľ, ktoré nie je pomaly možné ani vývážiť, sú nepresne vyrobené (otvor nie je vycentrovaný a presný, vznikajú vôle po nasadení na hriadeľ motora) a nekvalitné materiály majú za následok aj doslovné roztrhanie a rozlámanie vrtule za letu, čo znamená zväčša premenu koptéry na nechcené vrece zemiakov. Volil som špičku v plastových vrtuliach a nič nenechal náhode. Značka Graupner má cveng a mnoho spokojných používateľov. Ďaľším základným faktorom výberu vrtúľ je ich veľkosť. Pre hexakoptéry sa najčastejšie používajú vrtule s priemerom od 8” do 10”. Tie menšie sú vhodnejšie na akrobatické kúsky, naopak väčší priemer je vhodný pre pokojný a plynulý let. Odskočím trošku k motorom, ktoré majú priamy súvis s veľkosťou vrtúľ, preto odporúčam v prvom rade zvoliť, ako chcem lietať, podľa toho vybrať veľkosť vrtúľ a následne typ motora. V tomto nie som dobrý radca, odporučím vyššie spomenuté diskusné fóra, kde je mnoho článkov venovaných voľbe vrtúľ a motorov. Vrátim sa k mojej voľbe pre stabilný a pokojný let, značka Graupner ponúka rozmer 10×5”, samozrejme pre oba smery rotácie. Nakúpil som na českom eshope Helicam, voľba padla na Graupner Elektro Prop 10×5 (http://www.helicam.cz/obchod/vrtule/graupner-sj/graupner-elektro-prop-10×5) a Graupner Elektro Prop 10x5L (http://www.helicam.cz/obchod/vrtule/graupner-sj/graupner-elektro-prop-10x5l). To písmenko L na konci rozmeru označuje ľavotočivý typ vrtule, bez označenia sa vždy jedná o pravotočivé vrtule. Rozmery vrtúľ sa označujú v palcoch. Malým zádrhelom bol ich vnútorný priemer otvoru na upevnenie, ktorý je 8mm, no hriadeľ motora mala závyt M5. Existujú redukčné adaptéry z plastu alebo hliníka, sú však veľmi ťažko zohnateľné. Niekedy k baleniu vrtule dostanete pribalené aj plastové redukčné krúžky, k môjmu výberu som ich však nedostal. Dlho som chodil po modelárskych predajniach a odchádzal s dlhým nosom alebo ponukou na zakúpenie lacných vrtúľ, ktoré takéto redukcie obsahujú. Nakoniec som sa musel vynájsť a v Baumaxe som zakúpil plastové matice M5, ktorých hrany som pilníkom jemne zaoblil a akurát natesno vošli do otvoru vrtule. Má to dve výhody a jednu nevýhodu. Výhodami je pevné nasadenie redukcie v otvore vrtule a pevné uchytenie vrtule na hriadeľ, kde je potrebné vrtuľu našróbovať ako maticu. Nevýhodou je, ak nakrivo nasadíte redukciu do otvoru a vrtuľa bude mať tendenciu plávať vďaka inému uhlu nasadenia na hriadeľ. Predísť sa tomu dá nasadením podložky pod a nad vrtuľu a poriadným dotiahnutím unášača vrtule nakonci hriadeľa. Moje obavy z vybrácií sa nepotvrdili a pri snímaní videa z paluby koptéry som nezaznamenal žiadne vibrovanie. Ak predsalen vibrácie vznikajú, najčastejšie je to spôsobené nevyváženými vrtuľami, menej aj nevyváženými motormi. Vyvažovanie vrtúľ sa robí na špeciálnej vyvažovačke (napr: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__50287__HobbyKing_Universal_Magnetic_Propeller_Balancer_For_T_Style_And_Standard_Hub_Propellers.html). Na vrtuľu sa buď nalepujú malé kúsky lepiacej pásky na miesta, ktoré treba zaťažiť, alebo sa šmirgľom odbrusuje zo strany vrtule, ktorú treba odľahčiť. Motory sa vyvažujú tak, že sa napríklad mobilom položeným na ramene koptéry merajú cez špeciálny program vibrácie motora a postupne sa naň nalepujú kúsky lepiacej pásky až kým vibrácie nezmiznú. Alebo sú len minimálne. Znova odporúčam pozrieť zopár videí na nete, ktoré napovedia isto viac. Vyvažovanie som osobne nerobil, kedže vo videu z koptéry nevidno záchvevy obrazu, ktoré by boli rušivé. Nezabudnite na správne nasadenie vrtúľ na jednotlivé motory. Hexakoptére sa točia tri motory doprava, tri doľava. Vrtule na ne nasadzujete opačne, t.j. motor točiaci sa doprava potrebuje ľavotočivú vrtuľu, to je tá s označením L. Motor točiaci sa doľava analogicky potrebuje pravotočivú vrtuľu. Ako zistiť, ktorým smerom sa otáča motor a ktorým sa má, si úkážeme, keď budem popisovať kompletáciu a oživovanie koptéry.

Unášače vrtúľ:
Netušil som, čo sú unášače, no každý o nich písal, že majú veľký vplyv na stabilitu prúdenia vzduchu okolo vrtúľ. Ide vlastne o hriadeľ namontovanú na motor a zakončenu maticou. K motoru som dostal pribalený štandardný a klieštinový unášač (nasadenie na osku pri prednej montáži). Použil som ten prvý, avšak namiesto pribalenej klasickej matice som použil kužeľovú maticu objednanú inde. Najodporúčanejšie unášače sú od značky MP JET, občas sa však ťažšie zháňajú. Netušil som, že k motoru sa štandardne dodávajú unášačem, preto som ich kúpil samostatne. Vybral som v podstate náhodne balenie NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31698), bohužiaľ použil som z toho len kuželové matice, pretože samotné unášače nesedeli na motor, i keď je uvádzané, že sú vhodné pre motory rady 28. Odporúčam si naštudovať, čo je dodávané k motoru a aké unášače iných značiek naň pasujú.

Riadiaca jednotka:
Mozgom koptéry je riadiaca jednotka, vďaka ktorej to celé dokáže fungovať. Jednotiek je viac typov, voľba záleží do výšky penazí, ktoré chcete do toho investovať a od možností, ktoré chcete využiť pri lietaní. U mňa bola vľba jednoduchá, moja náklonnosť k značke DJI ma predurčila použíť riadiacu jednotku NAZA. Chvíľu som zvažoval aj lacnejšie riešenia, napríklad dosku KK 2.0, ktorá je veľmi populárna pre jej dostupnosť, cenu a možnosti konfigurácie. Od začiatku som vedel, že aj ďalšie komponenty do koptéry chcem riešiť od DJI, preto som nešpekuloval a poobhliadol sa po Naze. Majú viac modelov, najlacnejší je NAZA-M Lite, ktorý ale nemá možnosť pripojiť GPS a Gimbal. Chcel som stabilizáciu pomocou GPS prijímača a plánujem závesný Gimbal Zenmuse od DJI pre kamerku, preto som volil vyššiu radu NAZA-M. V dnešnej dobe je už na trhu novší model pod označením NAZA V2, no starší model je možné softwarovo oficiálne upgradovať na najnovši firmware, ktorý používa ja NAZA V2. Poobhladol som sa teda po stránkach, ktoré ponúkajú použité RC komponenty. Vďaka sekcii bazar na stránke RC portal (https://www.rcportal.sk/bazar/) som natrafil na jednu staršiu NAZA-M priamo v Bratislave. Neváhal som a ešte v ten deň bola moja za slušných 130 EUR. Nová NAZA V2 koštuje niečo málo cez 400 EUR aj s GPS prijímačom a LED modulom, ktorý signalizuje rôzne informácie riadiacej jednotky. Jednotku je možné pripojiť k PC (bohužial MAC nepodporujú) a konfigurovať ju cez prehľadné a jednoduché rozhranie. K riadiacej jednotke mám pripojený GPS prijímač, ktorý pomáha stabilizácii za letu a hlavne uloží informáciu o štartovacej polohe koptéry. To je vhodné poznať, ak chceme využiť tzv. FailSafe mód, teda bezpečný návrat koptéry do pozície, odkiaľ vyštartovala. Je to dobré aj v prípade, ak prijímač stratí signál z našej vysielačky, alebo už nedokážeme vlastnými silami vrátiť koptéru k sebe (mne amatérovi to pomáha aspoň psychologicky, nebojím sa, že mi koptéra uletí). Tu treba ešte spomenúť, že prijímač musí podporovať tzv. Preset FailSafe mód, inak pri výpadku signálu alebo zapnutia RTH módu (Return To Home) sa nastaví len predurčená hodnota plynu, no ostatné nastavenia ostanú ako tesne pred stratou signálu, čo môže mať za následok uletenie koptéry dopreč. Pozor teda na to, treba si vygoogliť, ktoré prijímače podporujú Preset FailSafe, pretože výrobcovia to moc neuvádzajú. Používam Spektrum a výrobca to na stránkach prakticky nikde nespomína okrem svojho SmartSafe módu, ktorý je ale nevyhovujúci. Naza si FailSafe riadi sama nezávysle na prijímači. V časti o prijímačoch a v konfigurácii to ešte rozviniem a upresním. Dokupoval som ešte jednotku napájania NAZA PMU V2, zohnal som ju cez eBay za 48 EUR. Slúži na pripojenie ďalších plánovaných zariadení, ako je gimbal alebo telemetria.

Vysielač (Tx, radio):
Veľká diskusia sa vedie nad tým, ake mať rádio (vysielačka) pre riadenie hexakoptéry. Výber nechám na každého podľa vlastného uváženia. Je to ako odporučiť značku a model auta, každému sa páči a vyhovuje niečo iné. Základom je však vediet koľko kanálov potrebujeme na ovládanie koptéry a jej príslušenstva. Zdravým až nevynutným základom je 6-kanálové rádio. Osobne používam zatiaľ 6-kanálové rádio SPEKTRUM DX6i (http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdId=SPMR6610), ktoré mám z druhej ruky za 50 EUR a na učenie mi zatiaľ stačí. Všeobecne je dobré si zvoliť, aký tzv. mód rádia chcete používať. Rádia majú doplňujúce označenie MOD 1 až MOD 4. Najčastejšie sa používa MOD 1 a MOD 2. Rozdiel je hlavne v tom, na ktorej páčke je umiestnený plyn (páčka bez pružiny návratu do stredovej polohy v smere hore-dole). Osobne používam MOD 2, t.j. plyn mám na ľavej páčke spolu s ovládaním rotácie okolo vlastnej osi, pravou páčkou ovládam smer letu dopredu-dozadu a náklony do strán. Naproti tomu MOD 1 má plyn na pravej páčke spolu s náklonom koptéry do strán, ľavou páčkou sa ovláda smer letu dopredu-dozadu a rotácia okolo vlastnej osi. Príde mi vhodnejší MOD 2, pretože rotáciu okolo vlastnej osi využívam menej ako lietanie do strán a pri MOD 1 sa mi stávalo, že pri zmene náklonu do strany som pohol aj plynom. Odporúčam si to však u niekoho vyskúšať, každému vyhovuje niečo iné. Mám jednu malú quadrokoptéru Quadrocoptéra mQR160 RTF za 50 EUR (http://www.peckamodel.sk/produkt/rc-modely-a-prislusenstvo/rc_quadrokoptery_a_multikoptery/mq3m1c-quadrocoptera-mqr160-alupack-rtf-m1-cervena) a jej ovládač umožňuje používať oba módy. Vyskúšal som oba, pomohlo mi to vybrať si ten vhodnejši pre mňa. Mimochodom, ak nemáte žiadne skúsenosti s lietaním koptér, respektíve so žiadným lietaním, vysoko odporúčam tento model. Je to síce malá mrcha, ktorá dosť neposlúcha, ale keď ju skrotíte, ste pripravení na základné lietanie s hexakoptérou. Neviem si predstaviť osedlať rovno hexu bez akýchkoľvek skúseností. A ešte jednu výhodu má ta malá mrcha, je takmer nezničiteľná. Zletela mi z 80 metrov na trávu, samozrejme padala ako pierko, nič sa jej nestalo a po dopade som mohol lietať ďalej. K vysielačkam ešte spomeniem, že dobrý pomer a vykon je značka Turnigy na Hobbykingu, mercedesom je značka Futaba. Používam značku Spektrum, pretože som ako prvé kúpil vysielačku za veľmi lacno. Plánujem však niečo lepšie a hlavne viackanálové, okrem smerov letu, rýchlosti a módu riadiacej jednotky by som rád ovládal aj pomocné Led svetlá, sklopný podvozok, gimbal s kamerou a telemetriu s kamerou. Netreba zabúdať aj na zvukovú signalizáciu ovládanú cez vysielačku, hodí sa vám to v prípade, že vám koptéra navštívi kukuričné pole, kde by ste ju vizuálne len veľmi ťažko hladali. Ak na jej palube bude bzučiak alebo pípač a vysielačkou ho viete spínať, ušný lokátor napovie správny smer hľadania.

Prijímač (Rx, receiver):
Malá krabička s veľa vstupmi je tým, čo spája vaše pohyby páčok a prepínačov na vysielačke s koptérou. Mal by platiť pomer koľko kanálov na vysielačke:minimálne toľko kanálov na prijímači. Neriešte neznačkové prijímače, používajte rovnakú značku ako máte značku rádia. Podcenil som nákup prijímača, ulakomil sa neznačkový prijímač OrangeRx 615 a riskoval, že mi pri strate signálu uletí koptéra do diaľav nepredpokladateľného smeru. Neznačkové prijímače majú hneď niekoľko závažných nedostatkov. Ten môj nedisponoval Preset FailSafe módom, t.j. neumožňoval okrem prednastavenej úrovne plynu prenechat riadenie ostatných parametrov riadiacej jednotke. Ak by prijímač stratil signál, alebo by som na rádiu prepol na RTH (Return To Home), stalo by sa buď to, že plyn sa nastaví na predvolenú úroveň, no ostatné ovládacie prvky ostanú v pozíciách, ako pri poslednom spojení s rádiom a koptéra si bude veselo letieť ďalej posledným nastaveným smerom alebo sa plyn stiahne na nulu a z koptéry sa opäť stane padajúce vrece zemiakov. Druhým nedostatkom lacných neznačkových prijímačov je ich krátky dosah. Na fórach som sa dočítal o dosahu môjho neznačkového prijímača len niečo málo cez 150 metrov a to je veľmi, naozaj veľmi málo. Neriskoval som prvý let a prijímač nahradil značkovým. Vyberal som dlhšie, pretože som si musel vygoogliť, ktore Spektrum prijímače podporujú Preset FailSafe, a nie len výrobcom ponúkaný SmartSafe mód. Nakoniec som vybral 7-kanálový prijímač Spektrum AR 7010 DSM X a kúpil ho v Pecka model v Avione v BA za 82,50 EUR (http://www.peckamodel.sk/produkt/rc-modely-a-prislusenstvo/prijimace/prijimace-spektrum/spmar7010-spektrum-ar7010-dsm-x-7ch), pretože som chcel čo najrýchlejšie lietať a nechcelo sa mi čakať na zásielku zo zahraničia. Ak Vás nič netlačí, poobzerajte sa na eBay alebo inde na zahraničných eshopoch, ušetríte možno aj pár desiatok EUR. Výhodou tohto prijímača je aj príjem v DSM X pásme, čo je údajne oproti DSM 2 pásmu (také mal ten neznačkový prijímač) lepší dosah. A prečo som zvolil 7-kanálový, keď mám len 6-kanálové rádio? Žiadny zo 6-kanálových prijímačov značky Spektrum neponúkal potrebný Preset FailSafe mód. Aby som nezabudol, prijímač AR 7010 má aj malý satelitný prijímač, ktorý po nainštalovaní a posunutí o 90 stupňov oproti hlavnému prijímaču rozširuje prijímací záber antén (satelitný prijímač je tu od podobného významu slovného spojenia satelitné mestečko, t.j. predsunutý prijímač, nemá teda nič spoločné so satelitmi vo vesmíre).

Batéria (LiPol):
Ťažká téma na dlhé písanie, pretože batérií je niekoľko typov, druhov, značiek a rôznych parametrov. Základné delenie je podľa zloženia, NiCD, LiPol, LiPoFe,.. Pre nás sú zaujímavé batérie typu LiPol (lithium-polymer), vynikajú totiž najvhodnejším pomerom uskladnenej energie a váhy. Ďalej je dôležité z koľkých článkov sa skladajú. Označuje sa to číslovkou a písmenom S. Napríklad 2S, 3S, 4S,… Každý článok má napätie 3,7V, takže označenie xS vyjadruje aj napätie batérie. Napríklad 3S je batéria s napätím 11,1V, t.j. 3 x 3,7V. Batéria 4S má napätie 14,8V, …atď. Tretím označením batérie je tzv. C. Písmeno C určuje veľkosť okamžitého prúdu, ktorý vie batéria prijať a vydať zo seba. Čím väčšia hodnota C, tým viac prúdu vie zo seba v jednom okamžiku dostať. Predstavte si dve fľaše, ktorých hrdlá budú mať rôzne priemery. Prvá fľaša bude mať priemer ako bežná fľaša od Kofoly, povedzme priemer 2,5cm, druhá fľaša je od džúsu Cappy, ktorej hrdlo má priemer povedzme 5cm. A teraz otázka, čo myslíte, z ktorej fľaše jej obsah rýchlejšie vylejete? Áno, z tej od džúsu s väčším priemerom, pretože cez väčší otvor tešie viac vody v jednom okamžiku von. S céčkami pri batériach je to podobné, čím väčšie C, tým viac prúdu (a teda aj energie) vie zo seba dostať v jednom okamžiku. Veľkosť prúdu sa dá vypočítať tak, že pri batérii povedzme o kapacite 2200 mAh a 30C je možné v jednom okamžiku využiť prúd až 2,2 x 30 = 66 ampérov. Pre našu koptéru s regulátormi do 30 A je to až až, netreba však zabúdať, že nie všetky batérie od výrobcov zodpovedajú takémuto zaťaženiu. Na jednom blogu skúšali týpkovia zaťažovať staršie aj novšie batérie rovnakých parametrov a bohužial im štatisticky vyšlo, že večšina nových lacnejšich batérií má asi o tretinu menšie C. Céčka bývajú uvedené aj takto: 35-45C, prvé číslo znamená nabíjací-vybíjací prúd a to druhé znamená krátkodobé zaťaženie na vyšší prúd. Platí však, že čím väčšie C, tým ťažšia batéria, a my nechceme voziť zbytočnú záťaž, preto treba vyberať úmerne spotrebe koptéry. Vrátim sa ešte k písmenu S označujúcemu počet článkov batérie a teda aj výšku napätia batérie. Všeobecne sa zaužíva, že pre dynamické a akrobatické lietanie s menšími vrtuľami sú vhodnejšie batérie 4S, pre kľudný let s veľkými vrtuľami stačí aj 3S. Na fórach som sa často dočítal, že pri 4S batériách sa javí chod koptéry kľudnejší. Osobne zatiaľ lietam na Turnigy 3S 2200 mAh 35-45C (www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10383__Turnigy_2200mAh_3S_35C_Lipo_Pack.html), ktoré mám požičané a letový čas mám maximálne 6 minút pri váhe koptéry asi 1,5 Kg aj s batériou. Pozor na model Turnigy nano-tech, hovorí sa o nich ako o poriadných šmejdoch. Dobrou voľbou je značka ZIPPY, ale priplatíte si. Ak by som chcel dosiahnúť dlhší čas letu, mal by som si zadovážiť batériu s väčšou kapaciou a ideálne aby bola 4S. Mám už zakúpenú batériu 4S 5000 mAh 30C (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35811), čo je dobrý kompromis na dlhší čas letu, i keď batéria váži skoro raz toľko, zatiaľ som ju nevyskúšal. Predpokladom je, že na novej batérii dokážem lietať cez 15 minút. Aktuálne riešim, či mám vhodné motory na prevádzku na napätie 14,8V. Na fórach písali, že v pohode, no na stránkach eshopu je info o prevádzke len na 2S-3S batériach. Čo ešte platí, že zvýšením kapacity na dvojnásobok nepredĺžite čas letu na dvojnásobok, to isté platí, ak dve rovnaké batérie zapojíte paralelne. Predĺžite čas letu, ale veziete aj dvojnásobnú záťaž. Celé je to o kompromise medzi váhou celej koptéry a typu lietania (akrobacia, kľudné lietanie). Existuje dobrá kalkulačka, ktorá vie vypočítať podľa vstupov o motoroch, vrtuliach, váhe, typu lietania a ďalšich parametrov vhodnú batériu. Nájdete ju na stránke http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.php?ecalc&lang=cz, je aj v češtine. Nezabúdajte, že o batérie sa treba vzorne starať, odmenia sa Vám svojou dlhou výdržou aj po niekoľkých desiatkách nabíjacích cyklov. Nenabíjať veľkým prúdom (rýchlonabíjanie), ak to nie je nevyhnutné a neponáhľame sa lietať za 30 minút. Nezabúdať občas aj na balančné nabíjanie (Balance charge) pre vyrovnanie napätí v jednotlivých článkoch (dôležité pre dlhodobú výdrž batérií). Ak nebudete dlhšie lietať, od cca 3 dní dlhšie, batériu vybite na skladovacie napätie (Storage discharge), zabránite tým degradovaniu a starnutiu batérie. Skladovanie batérií je najvhodnejšie na chladnom mieste, ideálne v chladničke dole, kde je teplota cca 6-10 stupňov. Odložte ju do plastového obalu na obedy, nebude to tam nikomu zavadziať a nemusíte mať obavu, že batérie niečim oblejete alebo sa bude na nich kondenzovať voda. Hovorili sme, že každý článok má 3,7V, ale plne nabitý má až 4,2V. Nikdy nelietajte tak, aby ste batériu úplne vybili, zničíte ju. Najnižie odporúčané napetie každého článku by nemalo klesnúť pod 3,4 V.

Nabíjačka a stabilizovaný zdroj napájania:
O batérie sa vzorne staráme a nabíjame ich kvalitnými nabíjačkami, ktoré vedia aj balančné nabíjanie, t.j. rovnomerne vedia každý článok nabiť tak, aby bolo nielen celkové napätie v poriadku, ale aj napätia na jednotlivých článkoch boli rovnaké. Modelov nabíjačiek je veľmi veľa, skúsenosti používateľov hovoria jednoznačne pre značku iCharger 106B+ alebo 1010+, videl som aj novší model iCharger 208B, ktorý plánujem kúpiť (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9005__iCharger_208B_350W_8s_Balance_Charger.html). Mám doma zatiaľ zapožičaný model 106B+ a nemám tejto nabíjačke čo vytknúť. Skúsenosti s inými nabíjačkami nemám, no rady diskutérov na celom svete hovoria jasne pre tento model. Špičková nabíjačka za akceptovateľnú cenu. K nabíjačke treba pripojiť stály zdroj napájacieho napätia o hodnote 12-18V. Najvhodnejšie sú výkonné spínané zdroje, ktoré vedia dať dostatok ampérov pri nabíjaní viacero batérií naraz. Používam zapožičaný zdroj napájania so stálym napätím 13,8V a odmerom prúdu do 40A. Plánujem si zakúpiť zdroj HobbyKing 350w 25A Power Supply (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17424__HobbyKing_350w_25A_Power_Supply_220v_240v_.html). Na nabíjačke sa neoplatí šetriť, často som čítal, že im zhorela, alebo im ničila batérie nerovnomerným nabíjaním jednotlivých článkov.

Rôzne konektory, zmršťovacie bužírky, elektrické vodiče:
Pred stavbou koptéry som nevedel, aké a koľko káblikov a konektorov bude potrebné použiť, nakoniec bolo potrebné vytvoriť konektory na regulátory pre pripojenie motorov a urobiť si napájací kábel, ktorým pripojím batériu. Dá sa zakúpiť aj hotový napájací kábel s konektorom, záleží aku máte batériu a aký typ spájacieho konektora chcete použiť. Možností je veľa, odporúčam obkukať z fotiek koptér alebo sa zastavit v najbližom modelárstve. Taktiež si zakúpte zmršťovacie bužírky (teplom sa stiahnu), predávajú sa v rôznych veľkostiach v každom modelárstve alebo predajni s elektronickými súčiastkami. Na upevnenie a zviazanie káblikov na koptére,taktiež na pripojenie regulátorov k rámu je vhodné použiť tzv. rýchloupínacie pásky. Nezabudnite na mikropájkovačku alebo pištoľovú pájkovačku, ktorou priletujete regulátory a napájacie kábliky k rozvodnej doske rámu.

Žiadne ďalšie komponenty nie su nevyhnutné na to, aby ste mohli začať lietať s vysnívanou hexakoptérou. Snáď len dostatok chuti a trošku penazí. Stavby sa netreba vôbec obávať, aj keď nemáte k dispozícii žiadny presný návod na stavbu, existuje nespočetné množstvo videí a postupov na nete. Mnoho dobrých a cenných rád nájdete na modelárskych fórach spomenutých v úvode, kde sú prevažne veľmi ochotní ľudia, ktorá sa radi podelia so skúsenosťami a poradia aj úplnému amatérovi, akým som zatial aj ja.









  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 745 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 11 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: rapo300, Itchy,