Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2
autor správa
marianmacek
modelár

Príspevkov: 1332

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 11. 2011 o 14:33 | odkaz na príspevok
Zdravím všetkých priaznivcov lietania,

postavil som model mitchell B - 25 od firmy robbe / pozri moje modely /. Mám par otázok.
Na čo si dať pozor pri lietaní s viacmotorovými lietadlami. Jedná o štart, let a pristátie.
Ako sa správajú takéto lietadlá. Lietal som už s vrtuľovými stíhačkami, s turbínovými stíhačkami / pozri moje modely /, ale
s viacmotorovými lietadlami nemám žiadnu skúsenosť.
Ďakujem za všetky vaše rady a pripomienky. Myslím si, že táto téma zaujme a rady, ktoré sem dáte budú slúžiť všetkým modelárom.
Keď urobím zálet aj ja sem dám svoje skúsenosti, momentálne mi však počasie nepraje.....

prajem pekný deň

Marián Macek
Bydlisko: Piešťany ( 51 rokov )
Bumpy_SK
modelár

Príspevkov: 1301

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 11. 2011 o 15:13 | odkaz na príspevok
tak spravat sa asi bude kazde rozdielne
hlavne asi pozor na pad po kridle pri nizkej rychlosti, ale tym mozno mitchell nebude trpiet
Bydlisko: Hronske Klacany - Levice
Tom1
modelár

Príspevkov: 60

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 11. 2011 o 19:57 | odkaz na príspevok
Pri štarte zo zeme nie je rozdiel až na dlhší rozjazd, pri lietaní sa mi zdá, že model reaguje pomalšie a obratnosť je samozrejme menšia. Ak vypadne 1 motor, plyn dole a pristáť, to sa mi podarilo len raz, 2 x som havaroval, na chybu som prišiel až potom. Nielenže zatáčalo ale aj prudko menilo výšku. Preto pri nezvyklom správaní stiahnúť plyn a snažiť sa vyrovnať,po vyrovnaní len jemne skúsiť plyn.Ak zatáča,nepokúšať šťastie a pristáť, kde sa dá. Vo vetre sa je moje dosť citlivé na poryvy, v silnejšom vetre som mal problémy zatočiť vpočas letu "po vetru". Preto vždy lietam kolmo na smer vetra.
Myslím však, že každý model bude mať trocha iné vlastnosti.
Bydlisko: PO
marianmacek
modelár

Príspevkov: 1332

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 11. 2011 o 22:04 | odkaz na príspevok
Ahoj Tom,

aký máš model? Z tej fotky sa to nedá dobre rozlíšiť.
Ďakujem za rady, beriem si ich k srdcu.

prajem pekný večer

Marián Macek
Bydlisko: Piešťany ( 51 rokov )
Tom1
modelár

Príspevkov: 60

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 22. 11. 2011 o 22:22 | odkaz na príspevok
Ahoj,
vychádzal som z F7F Tigercat-a. Mám rád modely trocha "netradičné", sám si ich navrhnem a robím tak aby boli čo najjednochšie. Tento je z EPS. Predtým bol na 280-tky s prevodovkou a po havárii prerobený na 400-ky s prevodovkou. Jednosmerne motory sa mi zdajú vhodné na viacmotorové lietadlá, pretože nemám rád "pavučinu" kabeláže. Pri totálke sa môžem zasmiať a nie nadávať. . A že už som ich rozbil...
Pekný večer
Bydlisko: PO
marianmacek
modelár

Príspevkov: 1332

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 23. 11. 2011 o 10:54 | odkaz na príspevok
Ahoj Tom,

klobúk dole, keď si dokážeš takéto lietadlá vyrobiť sám. Ja kupujem hotové modely a potom sa s nimi vyhrám / povrchová úprava, doplnky..../.
Chcem sa opýtať na pristávaciu rýchlosť a spôsob pristávania. Z EDF som naučený na vyššiu pristávaciu rýchlosť, ktorú dokážem spomaliť takz.
zdvihnutím nosa a natiahnutím lietadla pri pristávacom manévri. Ako je to pri viacmotorových ?

prajem pekný deň

Marián Macek
Bydlisko: Piešťany ( 51 rokov )
Tom1
modelár

Príspevkov: 60

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 23. 11. 2011 o 22:00 | odkaz na príspevok
Ahoj,
rozdiel v pristávaní viacmotorového a jednomotorového viacmenej nie je. Záleží či má alebo nemá klapky a ak nemá, tak rolu hrá plošné zaťaženie a od nej závislá rýchlosť pristávania. Mne sa osvedčilo tak v 1/2 m výške podrovnaťa a trocha pridať plyn. Potom pomalšie klesal a necapol na plochu. Na letisko však chodím málo, lietam kde sa dá a pristávam väčšinou do trávy. Samozrejme sa to odrazí v podobe šrámov a jamiek ale ako som povedal predtým, ak poškodim opravím ak rozbijem spravím nové. Tento už drží druhý rok. Tvoje modely som si pozrel. Pekna práca. Treba na to ale dostatok času a trpezlivosť. To druhé mi chýba. Chcem model vidieť čim skôr vo vzduchu a tam zase povrchovku nevidno. Rád chodím lietať na svah a tam lietam so všetkými modelmi -aj s EDF. Tam býva pri pristáni občas "zábava".
Pekný večer.
Bydlisko: PO
marianmacek
modelár

Príspevkov: 1332

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 24. 11. 2011 o 09:20 | odkaz na príspevok
Ahoj Tom,

B - 25 nemá klapky, ale podľa návodu, ktorý mi dal Redix, som namixoval na vysielačke krídelká a výškovku tak, že pri pristávaní zapnem mix
a výškovku tlačím hore, krídelká sa súčastne tlačia dole, čo je taký efekt, akoby si mal klapky. Pristávacia rýchlosť sa zmenší na polovicu.
Tiež v Piešťanoch máme len trávnatú plochu.
Ohĺadom šrámov na lietadle Ti môžem poradiť parný čistič. Nahreješ lietadlo a všetky priehlbinky sa stratia.....
Pripadne ešte oblep spodok lietadla sklolaminátovou páskou.

Prajem pekný deň

Marián Macek
Bydlisko: Piešťany ( 51 rokov )
Tom1
modelár

Príspevkov: 60

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 25. 11. 2011 o 22:57 | odkaz na príspevok
Ahoj,
áno, krídelká sú určitým riešením ale občas nebezpečným pre model v malej výške. Krídelká majú väčší klopivý moment ako klapky, pretože sú ďalej od pozdĺžnej osi lietadla. Pri pristávaní može dojsť k "podfuknutiu" jednej strany, prudkému náklonu a následne... Skúšal som to na Filipovi 600 a neosvedčilo sa mi. Viac sa mi osvedčili výchylky v opačnom zmysle - ako brzda. Ale to vravím o svahovom vetroni. Parný čistič som ešte neskúšal, nepoškodí teplo EPS? V posledno čase som zistil, že viac poškodení spôsobím pri preprave ako pri lietaní .
Pekný večer
Bydlisko: PO
coro
modelár

Príspevkov: 886

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 26. 11. 2011 o 09:29 | odkaz na príspevok
Treba sa rozhodnúť čo človek chce dosiahnuť za akú cenu, a čo je a čo nie je nebezpečné. Hlavne ide o pád do vývrtky.
Aby som napísal k veci - malý a trošku ťažký model ktorý je vraj podľa rečí mrcha padajúca po krídle (HVP Catalina starší typ s polystyrénovým krídlom a dosť ťažkým pohonom), sa umravnil hlavne po pridaní turbulátorov len na koncoch krídla pred krídelkami, a lietanie sa stalo radosťou.. ale aj tak bolo treba rýchlosť držať nad minimálkou ako pri väčších modeloch. Dovolil som si dokonca vypínať jeden motor cez mixy, ale len v slušnej výške a bolo treba to držať na rýchlosti aby to smerovka udržala v smere letu a nezabrzdilo to sklzom..
Na pristátie, keďže model nemá vztlakové klapky, musím ísť normálnou rýchlosťou tak ako sa aj lieta, a držať ju.
Ak je čo len trošku vietor, hlavne keď je to turbulentné a trošku hádže, robím presný opak toho čo popisujete a krídelká mám o 5mm zdvihnuté hore.
Ano rýchlosť to asi ešte o trošku zvýši, ale nezmotá sa to pádom do vývrtky štýlom kopaného polvýkrutu do zeme, ako keby sa krídelko dostalo dolu (ako popisujete že ste namixovali) a odtrhlo by sa prúdenie na jednom krídle. Nízko nad zemou radšej riadim len smerovkou, prípadne krídelká mám nastavené na tak veľkú diferenciáciu že dolu takmer vôbec nechodia.
marianmacek
modelár

Príspevkov: 1332

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 26. 11. 2011 o 13:43 | odkaz na príspevok
Na vysielačke sa dá nastaviť uhol sklonu krídelok / na vysielačke Dx6 i je to od -125 % do + 125 % /, tím sa vlastne zabezpečí veľkosť výchyliek krídeliek, ktoré sú namixované ako klapky. Osvedčilo sa mi to pri lietadlách EDF, kde je pristávacia rýchlosť dosť vysoká. Konktrétne pri F 35 lightning.
Ale to je pri lietadlách EDF,. Toľko moja skúsenosť.

prajem pekný deň

Marián Macek
Bydlisko: Piešťany ( 51 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 26. 11. 2011 o 13:47 | odkaz na príspevok
jj, Marian nema havarie pri pristavani , to ja idem podla Elanu: Len nie hladke pristatie ked mu to funguje tak netreba rypat do nastavenia. niektore litadla maju radsej kridelka hore, niektore dole.
Bydlisko: Senec
igel
modelár

Príspevkov: 959

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 26. 11. 2011 o 18:08 | odkaz na príspevok
Redix, ale ved to je normalne... Hore to ide dobre, horsie to je s navratom na zem. Chcelo by to normalne modelarske letisko s asfaltovou plochou.
Bydlisko: Bratislava ( 60 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 26. 11. 2011 o 18:25 | odkaz na príspevok
plocha nie je problem, problem je testovanie roznych druhov pristatia. hladke pristatie nie je take zabavne
Bydlisko: Senec
marianmacek
modelár

Príspevkov: 1332

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 26. 11. 2011 o 21:25 | odkaz na príspevok
Každé pristátie pri ktorom ostane model celý, je dobré pristátie.

Môžem jednu otázku na CORA?

Podľa tvojho príspevku máš s viacmotorovými lietadlami skúsenosti. Tesne nad zemou / cca. 1 meter nad zemou / vypínam plyn a lietadlo dosadne
na plochu svojou zotrvačnosťou. Lietadlo dosadne na plochu ľahko ako do perín..........
Napíš ako pristávaš ty s viacmotorovými lietadlami, uvítam Tvoje skúsenosti.

prajem pekný večer

Marián Macek
Bydlisko: Piešťany ( 51 rokov )
1 2
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 842 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 12 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: Volko55,