Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

Teória nastavenia buggy

Pridané: 18. 11. 2016 o 15:11 | ID článku: CLA364 | Zobrazenia: 3231x | Komentárov: 0 | Autor: totti81

Pozbieraná teória nastavenia buggy.

Ako zdroj boli použité: www.petitrc.com, Hudy Off-road Set-up Book, www.casterfusion.funsite.cz
Privítame každú pripomienku, opravu, alebo doplnenie
V sprievodca nastavením predpokladá, že máte na začiatok “štandardné nastavenia”. To tiež predpokladá, že vaše auto je v bezchybnom stave. (Ložiská sa točia voľne, ..)
Pneumatiky

Pneumatiky sú vždy na prvom vecou pri nastavovaní auta. Ak máte tie správne pneumatiky, na 90% je hotovo.

Pružiny

Tuhšie pružiny:

auto je citlivejšie a rýchlejšie reaguje na riadenie
auto lepšie a ďalej skáče
vhodné pre hladké trate s vysokou priľnavosťou

Mäkšie pružiny:

lepšie na hrboľaté trate a široké trate s otvorenými zatáčkami
vytvárajú dojem vozidla, ako keby malo trochu viac trakcie pri nízkej priľnavosti trate.

Tuhšie predné pružiny:

auto viac nedotáča v strede zatáčky a pri výjazde z nej
väčší ťah pri brzdení
na trati s veľmi vysokou priľnavosťou, je zvyčajne prospešné vystuženie predku, ešte viac ako vzadu. Auto sa jednoduchšie riadi a je rýchlejšie

Mäkšie predné pružiny:

auto má väčší ťah v strede a zatáčky a pri výjazde z nej
príliš mäkké pružiny môžu zaseknúť auto, otočiť ho a môžu tiež spôsobiť pomalé reakcie.

Tuhšie zadné pružiny:

zmenšuje sa ťah zadnej časti auta
má viac riadenia v strede a vo výjazde zo zákruty. To je zrejmé najmä v dlhých, rýchlych zákrutách.

Mäkšie zadné pružiny:

Vozidlo má všeobecne viac zadnej trakcie v zákrutách, rovnako ako cez nerovnosti a zároveň zrýchľuje.

Tlmenie

Predné – jemnejšie:

menšia citlivosť riadenia
zvyšuje riadenie na nízkej priľnavosti povrchu
zmenšený začiatočný ťah pri nájazde do zatáčky
zväčšená pretáčavosť pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní

Predné – tuhšie:

vyššia citlivosť riadenia
zväčšuje sa začiatočný ťah pri nájazde do zatáčky
zväčšená nedotáčavosť pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní
polomer otáčania je širší, ale hladší. Auto sa „nezasekáva“.
Vozidlo je ľahšie riadiť pri vysokej rýchlosti

Zadné – jemnejšie:

vyššia citlivosť riadenia
zväčšuje sa zadný záber pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní
zmenšuje sa zadný záber pri brzdení

Zadné – tuhšie:

menšia citlivosť riadenia
zmenšuje sa zadný záber pri výjazde zo zatáčky / pri zrýchľovaní
zväčšuje sa zadný záber pri brzdení

Camber:

Odklon je uhol kolesa k povrchu (s namontovaný kolesami a tlmičmi).

nula stupňov (0°) odklon znamená, že koleso je kolmé k povrchu
negatívny odklon znamená, že horná časť kolesa sa nakláňa dovnútra, smerom k ose auta.
pozitívny odklon znamená, že horná časť kolesa sa nakláňa smerom von od stredovej osi auta
Odklon ovplyvňuje bočnú trakciu auta

Predný odklon:

viac negatívny – viac naklonené – viac riadenia
menej negatívny – menej naklonené – menej riadenia

Zadný odklon:

viac negatívny – viac naklonené – znižuje trakciu pri vstupe do zákruty a v zákrute
menej negatívny – menej naklonené – zvyšuje zadnú trakciu v zákrute a pri výjazde z nej, ale ak sú tlmiče príliš kolmo, rýchlo sa stráca trakcia a auto je ťažké ovládať

Rozchod kolies

Rozchod kolies je vzdialenosť medzi vonkajšími stranami predných alebo zadných kolies.

Predný rozchod kolies:

Širší:

znížená predná priľnavosť
zvyšuje sa nedotáčavosť
pomalšia odozva riadenia
zabraňuje nakláňaniu auta v zatáčkach

Užší:

zvýšená predná priľnavosť
znižuje sa nedotáčavosť
rýchlejšia odozva riadenia

Zadný rozchod kolies:

Širší:

zvýšená zadná priľnavosť pri vjazde do zákruty
zvyšuje sa riadenie pri vysokých rýchlostiach
zabraňuje nakláňaniu auta v zatáčkach

Užší:

zvýšená zadná priľnavosť pri výjazde zo zákruty
zvyšuje sa nedotáčavosť pri vysokej rýchlosti
zvyšuje priľnavosť prednej nápravy vo „šikanách“

Caster – záklon predného „C-bloku“

Viac:

viac stability a ovládania v hrboľatých úsekoch
menej zatáča pri vjazde do zákruty
viac zatáča v strede a pri výjazde zo zákruty

Menej:

menej zvýšený záklon dramaticky ovplyvňuje riadenie.
riadenie je oveľa priamejšie, auto otočí lepšie a rýchlejšie
menej zatáča v strede a pri výjazde zo zákruty
viac zatáča pri vjazde do zákruty

Svetlá výška

Vyššia: Vozidlo cíti lepšie v nerovnostiach a skáče lepšie. Pri vysokej priľnavosti môže byť nestabilné a dokonca sa môže prevrátiť.
Nižšia: Auto sa dá lepšie riadiť a to môže potenciálne trochu rýchlejšie v zákrutách. Auto sa dá ťažšie prevrátiť.

Zníženie jedeného konca auta, alebo zvýšenie druhého konca, dáva trochu väčšiu priľnavosť na nižšej strane, vyhnite sa veľkým rozdielom svetlej výšky medzi prednou a zadnou časťou.

Rázvor

Kratšie: Krátky rázvor robí vozidlo veľmi svižným a dobrým v ostrých zákrutách. To je dobrý nápad pre veľmi malé a tesné dráhy, bez veľkých skokov alebo hrboľov.
Dlhšie: Vozidlo sa stáva oveľa stabilnejšie a je lepšie na širokých, rýchlych zákrutách. To je dobré na široké roztvorené stopy.

TOE – Zbiehavosť

Zvyšovanie

Robí auto ľahšie riaditeľné
Stabilizuje auto na rovinkách

Znižovanie

znižuje nedotáčavosť
zvyšuje riadenie pri vstupe do zákruty
rýchlejšie reakcie riadenia
menej stabilné pri akcelerácii
robí auto ťažšie riaditeľné

Ackerman

Pozícia vpredu (ostrejší uhol)

vyhladí odozvu riadenia
auto reaguje hladko
lepšie sa hodí pre plynulé trate s vysokorýchlostnými zákrutami

Pozícia vzadu (plytkí uhol)

zrýchľuje počiatočnú odozvu riadenia
auto reaguje rýchlejšie na natočenie volantu
lepšie sa hodí na malé a tesné trate

KICK-UP (FRONT)

naklonenie prednej nápravy – predná strana ramena je vyššie ako zadná

Väčšie KICK UP:

väčší prenos váhy na prednú časť podvozku pri brzdení a jazde bez plynu
viac sa odľahčí predná náprava , ale zmenší sa záber
zmenšuje ťah podvozku
zlepšené riadenie na nerovnej trati
znížená odozva riadenia
vhodné pre trate s rýchlymi zmenami smeru

Menšie KICK UP:

menší prenos váhy na prednú časť podvozku pri brzdení a jazde bez plynu
menej sa odľahčí predná náprava , ale zväčší sa záber
zlepšené riadenie na rovnej trati
zvýšená odozva riadenia
zväčšuje sa ťah podvozku pri pridaní plynu

Anti-Squat (REAR)

– naklonenie zadnej nápravy –zadná strana ramena je vyššie ako predná
– anti-squat funguje iba v prípade, keď auto zrýchľuje alebo brzdí
– čím silnejšie brzdy alebo vyššia rýchlosť, tým väčší účinok anti-squat je

Menej anti-squat (plochejšie ramená):

väčší záber pri pridaní plynu
auto bude lepšie zrýchľovať na nerovnej trati
väčší ťah podvozku
lepšie pre trate z nízkou priľnavosťou

Väčší anti-squat (ramená pod väčším uhlom):

menší záber pri pridaní plynu
vyššia citlivosť riadenia
menší ťah podvozku
vhodné pre trate s rýchlymi zmenami smeru
s vyšším anti-squat môže auto skákať vyššie a ďalej

Olej v diferenciáloch

Predný diferenciál – riedky olej:

zvyšuje riadenie v zákrutách
ak je olej príliš riedky, riadenie sa môže stať nekonzistentné a najme môže stratiť predný záber a riadenie

Predný diferenciál – hustejší olej:

zvýšená stabilita pri brzdení do zákruty
zvýšené riadenie pod plynom pri výjazde zo zákruty

Stredový diferenciál – riedky olej:

znižuje sa riadenie pod plynom (znižuje pretáčavosť)
lepšie na nerovných tratiach
ak je použitý vysoko výkonný motor by ste mohli strácať príliš veľa energie a niekedy až prehriať olej v strede
diferenciálu, pretože ho “preťažujete”
viac riadenia bez plynu

Stredový diferenciál – hustejší olej:

väčší efekt pohonu všetkých kolies
zvyšuje sa riadenie pod plynom (znižuje nedotáčavosť)
lepšie sa hodí na hladké trate
lepšia akcelerácia

Zadný diferenciál – riedky olej:

zvýšenie trakcie v zákrutách
zvýšenie riadenia v zákrute

Zadný diferenciál – hustejší olej:

znižuje zadnú trakciu pri zatáčaní
znižuje pretáčanie kolies

Uchytenie tlmičov:

Predná veža:

Vonkajšie otvory:

rýchlejšie riadenie
lepšie na nerovnosti a skoky

Vnútorné otvory:

ľahšie riadenie
viac stranového zasekávania
pomalšie prvotné riadenie

Zadná veža:

Vonkajšie otvory:

menšia trakcia v strede zákruty
viac trakcie pri vjazde do zákruty

Vnútorné otvory:

väčšia trakcie v strede zákruty
viac riadenia v zákrute

Predné ramená:

Vonkajšie otvory:

Zvýšená stabilita
Jednoduchšie riadenie
Väčší polomer otáčania

Vnútorné otvory:

rýchlejšie riadenie
lepšie na nerovnosti a skoky

Zadné ramená:

Vonkajšie otvory:

viac stability
viac laterálnej trakcie v zákrute

Vnútorné otvory:

lepšie na nerovnosti a skoky
menej stranového zasekávania
viac trakcie pri výjazde

Spojovačky – Roll center

Všeobecné vlastnosti:

Dlhšie spojovačky robia auto kľudnejšie a dávajú mu viac trakcie. Uchytenie spojovačiek čo najviac DO tlmičovej veže auto stabilizuje. Vyššie uchytenie má podobný efekt, ale v tomto prípade je výsledkom vyššia trakcia.
Kratšie spojovačky robia auto citlivejšie a hlavne výrazne lepšie a rýchlejšie na výjazde zo zákruty. Auto má na výjazde viac trakcie, ktorú ale rýchlo stráca , čo môže mať za následok pretočenie. Celkovo sa auto ťažšie ovláda. Zníženie uchytenia spojovačiek na veži má podobný efekt ako ich skrátenie. Auto sa stáva citlivejšie na ovládanie a znižuje sa trakcia.

Predné spojovačky – Front Roll Center

Zmena nastavení predných spojovačiek ovplyvňuje zatáčanie, citlivosť na riadenie a trakciu prednej časti.

dlhšie spojovačky podvozok skľudňujú a zvyšujú trakciu.
kratšie spojovačky zvyšujú citlivosť riadenia a tím aj rýchlosť zmeny smeru jazdy.
zníženie spojovačiek na veži zlepší nástup do zatáčky, ale môže mať za následok aj ľahšie prevrátenie auta
zvýšení spojovačiek na veži podvozok stabilizuje ale zhoršuje nástup do zatáčky

Predĺženie alebo skrátenie spojovačky vo veži alebo v Hube má efekt podobný. Čím viac je spojovačka utopená vo veži, tím je auto stabilnejšie a konzistentnejšie. Čím viacej je spojovačka von z veže, tím viac nelineárne a nekonzistentné sa auto chová a to aj napriek tomu, že dĺžka spojovačky a jej uhol zostavá rovnaký (posúva sa aj uchytenie v Hube). Pozn.: Nelinearitou je v tomto prípade myslené, že se auto chová rozdielne napr. pri rôznych rýchlostiach. Spojovačky posunuté von z veže znižujú trakciu. Pokiaľ se zmení dĺžka spojovačky zmenou uchytenia v Hube, bude auto viac konzistentné a efekt zmeny bude znateľnejší.



Zadní spojovačky – Rear Roll Center

Nastavenie zadných spojovačiek je kritickejšie ako nastavení tých predných. Zadní spojovačky rozhodujú o tom, koľko trakcie zad auta má a ako ľahko kĺže v zatáčke.

zníženie spojovačky (skrátenie) na veži zlepší zatáčanie, pretože zadok bude v zatáčke viac kĺzať. Auto bude tiež lepšie pri akcelerácii zo zatáčky
zvýšenie (predĺženie) spojovačky na veži zvýši trakciu a tím aj „zhorší“ zatáčanie
zníženie celej spojovačky (na vnútornej aj vonkajšej strane) zvyšuje trakciu a auto si zachováva schopnosť lepšie zatáčať, čo je rozdiel oproti predĺženiu spojovačky.
dlhé zadné spojovačky robia auto stabilnejším a zhoršujú zatáčanie. Auto sa chová predvídateľnejšie a je ľahšie ho ovládať.
krátke spojovačky zlepšujú zatáčanie a auto môže budiť pocit lepšej trakcie, ktorú ale náhle stráca – chová sa nepredvídateľne.
čím viac sú zadné spojovačky utopené vo veži, tým je auto stabilnejšie a konzistentnejšie
čím via sú spojovačky von z veže, tým viac je auto nekonzistentné a nelineárne.
dlhšie spojovačky, a to predĺžené uchytením vo veži alebo v Hube, zlepšujú trakciu a zhoršujú riadenie – auto je stabilnejšie.
kratší spojovačky zlepšujú riadenie (obzvlášť pri nájazde do zatáčky a v priebehu zatáčky), a auto lepšie akceleruje.



Čo se dá urobiť pre zlepšenie zatáčania:

Posunúť tlmiče do vnútorných dier v ramenách.
Redší olej v predných tlmičoch.
Mäkšie predné pružiny.
Tuhšie zadné pružiny.
Kratšie zadné horne spojovačky.
Dlhšie predné horné spojovačky.
Mäkší alebo žiadny predný stabilizátor.
Menšia zbiehavosť na zadnej náprave.
Kratší Ackermann.

Čo se dá urobiť pre lepší nástup do zatáčky:

Redší olej v prednom diferenciále.
Menší Caster.
Postaviť predné tlmiče na veži.
Posunúť predné horné spojovačky dole na veži.
Kratší Ackermann.
Posunúť spojovačky riadenia dozadu na plate Ackermanna.
Zmäkčiť zadný stabilizátor.
Položiť zadné tlmiče na veži.

Lepšie riadene pri prejazde zatáčkou a na výjazde pod plynom:

Hustejší olej v prednom diferenciále.
Väčší Caster.
Položiť predné tlmiče na veži.
Tvrdší zadný stabilizátor.
Postaviť zadné tlmiče na veži.

Omedzenie zatáčania:

Posunúť predné tlmiče do vnútorných dier v ramenách.
Hustejší olej v predných tlmičoch.
Tvrdšie predné pružiny.
Hustejší olej v prednom diferenciále.
Tvrdší predný stabilizátor.
Väčšia zbiehavosť na zadnej náprave.
Predĺžiť zadné horné spojovačky.
Zvýšiť predné horné spojovačky na veži.

Lepšie skoky:

Postaviť tlmiče.
Tvrdšie pružiny.
Hustejší olej v tlmičoch.
Menšie otvory v piestoch.
Väčší Anti-Squat.
Väčšie prepady (najme vpredu).
Väčší Kick-Up.

Viac zadnej trakcie:

Dlhšie zadné horné spojovačky.
Zvýšenie horných spojovačiek na veži.
Väčšia zbiehavosť na zadnej náprave.
Redší olej v diferenciáloch.
Položiť zadní tlmiče na veži.
Väčšie otvory alebo viac otvorov v piestoch.

Zlepšenie chovania na nerovnostiach:

Redší olej v tlmičoch.
Položiť tlmiče na vežiach.
Redší olej v diferenciáloch.
Väčšia svetlá výška.
Väčšie prepady.

Lepšia akcelerácia a väčšia dravosť:

Hustejší olej v diferenciáloch.
Dlhšie horné spojovačky.
Väčšie hlavné hnacie koleso (Spur)

Lepšia stabilita v tiahlych zatáčkach:

Tuhšie predné pružiny.
Tuhšie stabilizátory.
Hustejší olej v diferenciáloch.

Čo robiť na tratiach s vysokou trakciou:

Posunúť predné tlmiče do vonkajších dier v ramenách.
Tuhšie stabilizátory.
Menšia svetlá výška.
Menšie otvory v piestoch alebo hustejší olej.

Čo robiť na tratiach s nízkou trakciou:


Položiť tlmiče.
Väčšie otvory v piestoch alebo redší olej.
Predĺžiť horné spojovačky.
Zväčšiť svetlú výšku.
zkopirovane zo suhlasom www.rccomorra.sk

  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 413 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 0 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: maxim,