autor | správa | |
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Neskúšali ste niekto používať super kondenzátory k regulátorom? Od jedného pána z Čiech som počul, že na autách mu výborne poslúžia i "mäkké" LiPo po doplnení o "Supercapacitor". Pri dobrých Akku vraj môže ísť hodne nižšie oproti pôvodne vyžadovaným "C". Nebol čas rozoberať detaily. Autá nie sú moja doména. Má zmysel laborovať pri lietadlách? (Váha). Pri dnešnej cene rôznych "powerbánk" s malými "C" .... |
|
PeePo modelár Príspevkov: 1037 Moje modely Poslať správu |
To máš to isté ako keď máš v aute veľký zosík na subwoofer a musíš kvôli špičkám k nemu pripojiť kondík aby ti neklesalo napätie. Tie superkondiky boli tuším už aj v nejakom RC Revue rozoberané do malých hračiek. Ale podrobnosti si nepamatám. |
|
Joba modelár Príspevkov: 1405 Moje modely Poslať správu |
Kondíky sú na vykrytie prúdových špičiek a vyrovnáva záhul na baterky ktoré pri jazdení autom má zmysel ale v lietadle toľko necvičíš s plynom .Kondíky skapacitou okolo 5000 -10000 mikro Farad nie je problém videl som aj 1Faradové čo už by možno nahradilo menšiu batériu Na servá si to viem predstaviť ak ich je väčšie množstvo samozrejme v menšom . |
|
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Tak určite.... Elektrický kondenzátor má kapacitu 1 farad, ak sa nabije elektrickým prúdom jedného ampéru za 1 sekundu na elektrické napätie 1 voltu. wikipedia |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Subvofer a supercapacitor je o inom pomere - krátke prúdové špičky napríklad pri bicích. Umožnia riešiť problém, ktorý by sa inak musel riešiť hrubými vodičmi. Avšak tá váha .... V modeli by bolo však potrebné vykryť dlhší čas (podľa typu) a možno menšie špičky. Pokiaľ viem tak supercapacitory sa robia väčšinou na nižšie napätie. Zo školy si pamätám, že sériové zapojenie kondenzátorov zvýši ich prevádzkové napätie no zníži ich kapacitu. Marianar: ak by sme vyšli z tvojho príspevku tak môžeme uvažovať nasledovne? Kúpim na ebay (napríklad http://www.ebay.com/itm/Farad-Capacitor-2-7V-120F-6pcs-Green-cap-Super-Capacitor-With-Protection-Board-/172247969921?epid=1569671264&hash=item281ac77081:g:7vQAAOSwtfhYsFCM) : Zo šiestich kusov (á 120F/2,7v) zapojím päť do série čo bude s miernou rezervou stačiť pre 3S akku (13,5V vs 12,6V). Kapacita by teda mala byť 24F (120/5). Ak teda budeme uvažovať, že kapacita nabitia/vybitia by mala byť rovnaká, tak zo super C môžem dostať 24A počas jednej sekundy, čiže ak by som chcel s modelom potiahnuť aspoň 10 sekúnd tak by som potreboval aspoň 240F kondenzátory. Ak odhadnem, že polovicu z toho potiahne "mäkký" akku tak sme na 120F? Pri 2,7V by bolo treba teda kupovať až 600F supercapacitory (6ks á 500F/2,7V je na ebay ca 20 USD). Pri zohľadnení nárastu hmotnosti je to už naozaj asi len o tom, že môžem ešte v obmedzenom rozsahu využiť staré akku. Na druhej strane ak by niekto používal veľa akumulátorov tak je rozdiel či k modelu potrebuje 5ks akumulátorov 3S/2200mAh s 20C alebo 40C + vždy len jeden set supercapacitora zapojený na medzikus konektora (tak aby sa dal využiť vo viacerých modeloch). To ale asi naozaj len pre lietalá alebo autá. Multikoptéry a drony zvyknú asi ťahať vždy takmer max. výkon a tam by supercapacitor pomohol málo. Či ? |
|
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Tvrdiť že "polovicu utiahne mäkký zdroj" je dosť odvážne. Prúd bude tiecť vždy z toho zdroja, ktorý má menší vnútorný odpor (IMHO). A to by mal byť kondenzátor. Či bude vykrývať špičky spínanej záťaže, o tom hovorí jeho ESR, o hodnote nemám predstavu a nemám chuť to hľadať. Kondenzátor ako zdroj pre pohon má význam ak je prúdový odber malý, čím menší tým lepšie. Napríklad ak zoberiete z malého vrtulníčka motor s vrtuľou z chvosta a dáte to na papierové lietadlo (lastovičku), tam si to viem predstaviť. 8-) A myslím že subwoofer na reproskrini je tá diera s trubkou, mechanický rezonátor. 8-) |
|
Binatron modelár Príspevkov: 157 Moje modely Poslať správu |
Kondenzatorom pokrijete len KRATKODOBE spicky. Zabudate na to, ze ten kondenzator sa musi aj nejak nabit. Cize donho musi tiect dost velky prud mimo spicky. Tu je nevhodny. Ked si zoberiete taky zosilnovac, tam trva taka spicka maximalne par ms. Potom ma ten kondenzator doost casu nato, aby sa znovu nabil. (Najcastejsie do dalsieho uderu kopaku alebo ineho hlbokeho tonu) |
|
macil modelár Príspevkov: 1093 Moje modely Poslať správu |
Tá diera sa volá bassreflex. S ostatným súhlasím. |
|
rogi modelár Príspevkov: 476 Moje modely Poslať správu |
auta stop štart majú namontovaní superkapacitator na 12V ale to je šulec o priemere snad 60mm a dlžke 250mm |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Takto nejako si predstavujem diskusiu k téme. Marinar Ď. za pripomienku k vnútornému odporu. Máš parvdu, Dalo by sa to síce nejako vyvažovať ale asi by to nemalo praktický zmysel. Len pripomínam, že pokrok v "superkapacitorch" je v poslednej dobe pomerne veľký. čiže to veľké čo bolo pri subwoferoch pred rokmi môže byť dnes oveľa menšie. Super C stále však nemajú porovnateľnú hustotu energie na váhu v porovnaní s akku - tá téma bola myslená ako záchrana či možnosť predĺženia životnosti LiPo. Pre zaujímavosť pridávam obrázok s informatívnymi údajmi o hustote (kapacita vs váha/objem): a ešte link na prípadné štartovacie aku na báze SuperC . Vnútri je to však kombinácia LiFePo + SuperC. http://www.ltw-battery.com/products |
|
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Správa zaslaná: 26. 9. 2017 o 15:10
| odkaz na príspevok
Ešte je problém pripájať nabitý aku k vybitému kondenzátoru, na začiatku tečie skratový prúd, čo neprospieva aku a oiskruje konektory. Asi by bolo nutné pripájať najprv cez odpor. |