Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

  • Facebook
  • Reklama

Sily pôsobiace na riadiace plochy (a výpočet ťažiska)

Pridané: 4. 9. 2016 o 11:56 | ID článku: CLA355 | Zobrazenia: 10352x | Komentárov: 16 | Autor: destelant

Neveril by som (ani som doteraz neveril) aké sily pôsobia na riadiace plochy modelu. Trocha viac (ale naozaj iba trocha) na túto tému popísali kolegovia z BB http://www.rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=55&n=ake-silne-serva-dat-do-modelu a jeden pán z Nemecka dokonca urobil programček: http://home.germany.net/100-173822/schwerp.htm (treba poposúvať stránky trochu nižšie až prídete na programček "Rudermomentberechnung" - "Hinge moment calculation" ). Takže na otázku "Aké silné servá" tam a tam pomôže zodpovedať uvedený programček.

Citácia z Cevaro stránok: Jediná premenná, ktorá vyžaduje vysvetlenie, je Ca, ktorá reflektuje vplyv tvaru a uhlu nábehu krídla na sily, pôsobiace na servo. Bežná hodnota je 0,5, ale pri veľkých uhloch nábehu môže narásť až na 2.

Na stránkach nájdete ďalej dva programy na výpočet ťažiska - jeden pre "jednoduchú" poletuchu a druhý pre X-plošníky (max. 5-plošník), takže aj dvojplochy si prídu na svoje.

Po chvíľke hľadania som našiel aj on-line výpočet ťažiska v angličtine (s podporou viacerých "panelov" krídla): http://adamone.rchomepage.com/cg3_calc.htm

1 2
Autor Správa
Sarinator
modelár

Príspevkov: 67

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2016 o 06:51 | odkaz na príspevok
Fajne vdaka, este by bol zaujimavy pohlad co sa deje u samokridel. Tam tie sily budu asi podstatne mensie
Bydlisko: Bazmaq City ( 46 rokov )
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2016 o 09:09 | odkaz na príspevok
U samokrídiel sa deje to isté. Máš tam predsa sôčiniteľ vztlaku, ktorý zadáš do výpočtu.
Bydlisko: Bratislava
Sarinator
modelár

Príspevkov: 67

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2016 o 14:47 | odkaz na príspevok
Samokridlo bude mat iny moment preto sa domnievam ze sili budu trocha mensie
Bydlisko: Bazmaq City ( 46 rokov )
destelant
modelár

Príspevkov: 917

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2016 o 15:55 | odkaz na príspevok
Nie som sice nejaky znalec, co sa tyka aerodynamiky, obtekania kridla a sil nan posobiacich, ale podla mna (a podla mojho sedliackeho rozumu) je to jedno - furt je to kridlo a jedna sa o sily na casti kridla, nie na kridlo ako take.
Ak sa mylim, tak to budes mat iba "lahko" predimenzovane.
Bydlisko: Hurbanovo ( 58 rokov )
VladoVrancik
modelár

Príspevkov: 1757

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2016 o 19:23 | odkaz na príspevok
Dokonca by som myslel ze prave na samokridlo posobia este vecsie sily kvoly vyssim rychlostiam ako na klasickych lietadlach ci vetronoch.
Bydlisko: Nove Zamky ( 53 rokov )
destelant
modelár

Príspevkov: 917

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2016 o 20:52 | odkaz na príspevok
Hej, je to vzdy o rychlosti. Najtazsie asi bude urcit, ako asi rychlo ten moj model leti (bude lietat) spolu s urcenim hodnoty Ca premennej...
Bydlisko: Hurbanovo ( 58 rokov )
Sarinator
modelár

Príspevkov: 67

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 9. 2016 o 06:55 | odkaz na príspevok
Mate pravdu sily budu totozne ale doba po ktoru budu posobyt bude podla mna ina. Samozrejme je to len uvaha . Samokridlo reaguje ovela citlivejsie na vyskovku a dokaze urobit rychlejsie zmenu smeru. Domnievam sa ze to je v dosledku chybajucej chvostovej casti , ktora stabilizuje klasicku konstrukciu. A teda pri rovnakej rychlosti a podombnych parametroch kridla ( co je uz dost tazko predstavitelne autostabilizacny/klasicky profil ) by sila na klasicky model posobila dlhsie pri rovnakej intenzite, pretoze zmena trva dlhsie. Pre priklad vsimnite si rychlost zmeny tohto modelu
odkaz na Youtube
Bydlisko: Bazmaq City ( 46 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 9. 2016 o 07:12 | odkaz na príspevok
Nechcem vam do toho kecat, ale ak nieco dimenzujem, tak na maximalne mozne hodnoty. Ak viem, ze model leti bezne 60-80km/h tak ho dimenzujem aspon na 120. Ak mi vijde ze mi staci servo so silou 5kg na centimetrovej pake, tak pouzijem 8-10 kilove. Cena serv aj tych drahych byva iba zlomok ceny modelu. Samozrejme k tymto silam treba nadimenzovat aj paky, tiahla, vidlicky... Ak model lieta rychlo, tak nestaci iba vypocet sily. Treba eliminovat ake kolvek vole. Flutter byva obvykle na konci zivota modelu....
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
destelant
modelár

Príspevkov: 917

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 9. 2016 o 08:02 | odkaz na príspevok
Suhlas s lv. Cas (ako to pise Sarinator) tu nehra rolu. Ked toto poddimenzujes (nakoniec ako zo vsetkym, co sa poddimenzuje), tak ak sila vzrastie hoci len na 1s, servo/paka/tiahlo/vidlicka... to nevydrzi a rupne to.
Bydlisko: Hurbanovo ( 58 rokov )
Bobo-BO
modelár

Príspevkov: 51

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 9. 2016 o 08:20 | odkaz na príspevok
Dám otázku do pléna
A napadlo niekoho urobiť hmotnostné vyváženie kormidiel??? Tak ako sa to robí u Veľkých lietadiel???

http://www.slavetind.cz/stavba/konstrukce/kridlo/Hmot_vyvaz_kormidel.aspx


lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 9. 2016 o 12:04 | odkaz na príspevok
Na vetroni a samokridle by si to mohol vyuzivat ako podvozok.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
Bobo-BO
modelár

Príspevkov: 51

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 9. 2016 o 12:47 | odkaz na príspevok
lv:
Na vetroni a samokridle by si to mohol vyuzivat ako podvozok.

destelant
modelár

Príspevkov: 917

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 9. 2016 o 13:05 | odkaz na príspevok
Hmm.... Bobo, a teba to uz napadlo ? Aj si to realizoval niekde ? A ako chces "vyvazit" aerodynamicke sily o ktore tu hlavne ide ?
Bydlisko: Hurbanovo ( 58 rokov )
Bobo-BO
modelár

Príspevkov: 51

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 9. 2016 o 13:35 | odkaz na príspevok
Áno napadlo ma to
A s otcom som nad tým pred časom, keď som staval F3K MICRON-a viedol aj debatu. Práve vtedy som rozmýšľal nad servami do tohto modelu. Ale z dôvodu nezvyšovania hmotnosti modelu keďže ide o F3k-čko som nakoniec od toho upustil.
Ale keď budem dokončovať asterixa tak to určite spravím.. Lebo podľa mojej úvahy by to malo dosť výrazne zmenšiť silu na serve...
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 9. 2016 o 14:38 | odkaz na príspevok
lv:
Nechcem vam do toho kecat, ale ak nieco dimenzujem, tak na maximalne mozne hodnoty. Ak viem, ze model leti bezne 60-80km/h tak ho dimenzujem aspon na 120. Ak mi vijde ze mi staci servo so silou 5kg na centimetrovej pake, tak pouzijem 8-10 kilove. Cena serv aj tych drahych byva iba zlomok ceny modelu. Samozrejme k tymto silam treba nadimenzovat aj paky, tiahla, vidlicky... Ak model lieta rychlo, tak nestaci iba vypocet sily. Treba eliminovat ake kolvek vole. Flutter byva obvykle na konci zivota modelu....


Absolútne súhlasím, inak flutter okrem iného nastane aj u poddimenzovaného serva. Servo nestačí utlmiť kmity, ktoré nastanú vplyvom aerodynamických síl a samo sa rozkmitá a teda ešte sa všetko zhorší. Mne to rozšrotovalo prevody v serve na výškovke. Našťastie sa mi podarilo pristáť bez ovládania výškovky. Riadil som len vztlakovou klapkou. Po výmene serva za silnejšie tento jav už nenastával. Mal som ale šťastie, že servo sa zaseklo blízko neutrálnej polohy.
Bydlisko: Bratislava
1 2
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 729 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 16 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: