Tak po dlhšom čase a zopár hodinách strávených nad modelmi som tu opäť. Tento krát sa chcem podeliť o moje skúsenosti s pružením. Ako vieme, tak pruženie sa vyvíjalo v automobilovom priemysle a tak sa vyvíjalo aj v RC biznise. Cieľom je, aby novy modelár bol v obraze, čo je v ponuke a ktorým smerom chce ísť. Začneme teda tým, čo bolo najskôr a aké pojmy použijem a prečo. Tento článok sa bude sústrediť hlavne na dostupne riešenia na trhu, nie ako to funguje u reálnych aut alebo iných veci, čo to používajú.
Pruženie - hocičo, čo pomáha odpružiť a tlmiť chod nápravy.
Dá sa oddeliť aj pružina od tlmiču, ale na trhu je to väčšinou dostupne spolu, preto to bude len tlmič v tomto článku
Listové perá
Listové pera sú v podstate oceľové listy ( najčastejšie, môžu byt aj plastové, čí z iného materiálu ), ktoré svojou tvrdosťou a pružnosťou zabezpečujú pruženie nápravy. Prečo tvrdím pruženie nápravy? je to jednoduché. samotne listy sú stále uchytene v pevnom bode/kĺbe a potom sú uchytene na pohyblivom ramene ( rameno je tiež uchytene v kĺbe ), ktoré umožňuje listom pružiť. Prečo je jeden bod pevný? No aby držal listy spojene s rámom. Ale prečo ten druhy je ramenom? ide o pohyb, ktorý listy vykonávajú pri pružení. Samotný list pri pružení mení svoj tvar. Napráva pri pružení tlačí stred listu smerom nahor, tým sa list snaží vyrovnať a teda jeho voľný koniec sa posúva ako smerom nahor tak aj od predného kĺbu, číže posúva celú nápravu smerom vodorovne dozadu. Takisto treba počítať, že treba priestor na pohyb tohto ramena a zároveň pohyb nápravy. Listové perá majú dosť obmedzený rozsah pruženia oproti tlmičom, pretože pruženie listu je určené jeho zahnutím a teda odporúča sa, aby pružil len do istej polohy ( potom dochádza k prehnutiu listu a teda už sa sám nevráti do pôvodnej polohy). Takisto tuhosť listov záleží od materiálu, z ktorého sú listy, počtom listov, ich tvarom, šírkou, hrúbkou a samozrejme aj dĺžkou. Pri listoch treba počítať, že zaberajú viac miesta ako tlmiče, ale na druhu stranu, sú nosnou konštrukciou pre nápravu, čiže nepotrebujú dodatočné linky. Takisto majú vyššiu trvácnosť a netrpia takou únavou ako tlmiče. Sú vhodné na aplikácie, kde je vyžadovaná záťaž pôsobením váhy, kde tlmiče nepostačujú. Zvyknú sa dopĺňať aj tlmičmi, pretože listové pera sa strunovým efektom snažia navrátiť do pôvodnej polohy, kde tlmič vlastne spomaľuje vyrovnávanie listu a zároveň môže slúžiť ako doraz.
listové pera:
listové pera s tlmičmi:
Listové pera sa používajú v mierke 1/14 ako aj v 1/10, takisto sú stále dostupne v tvrdej a mäkkej variante. Treba si však uvedomiť, že listy sú nosnou konštrukciou nápravy, čiže náprava je o ne uchytená, či už v strede listou, alebo na ich konci a teda použitím príliš mäkkého materiálu, listy strácajú svoju pevnosť a pružnosť a teda sa nenávratne deformujú.
Listy sa o nápravu dajú prišrubovať rovno skrutkami alebo pomocou takzvaných "U" úchytov.
Tlmiče
tlmiče dokážu efektívnejšie a vo väčšej miere redukovať nerovnosti a absorbovať nárazy. Nie sú nosnou časťou, doslova len visia na 2 bodoch. Sú asi najčastejšie používané, vzhľadom na ich schopnosti. Tlmič funguje na princípe stlačenej kvapaliny a jej schopnosti pretekať cez otvor piestu. Existujú tlmiče z rôznych materiálov a takisto rôzne konštrukčné riešené.
Základné rozdelenie:
tlmiče s a bez pružiny
tlmiče s vnútornou alebo vonkajšou pružinou
tlmiče nenastaviteľné a nastaviteľné
tlmiče jednoduché alebo progresívne
tlmiče progresívne s jednou pružinou alebo setom pružín
tlmiče s rovnakým prietokom, alebo s rozdielnymi prietokmi - tu sa líšia veľkosti dier na pieste, s rovnakým sú otvory v pieste rovnako veľké, v druhom prípade sa líšia veľkosťou a teda aj rýchlosťou akou kvapalina preteká
tlmiče s a bez zásobníka kvapaliny
U tlmiča je podstatne, že ako sa sprava pod záťažou, čiže akú hmotnosť vie podporiť za akých podmienok. To sa dá regulovať napríklad tuhosťou pružín.
Takisto je podstatný jeho chod. Tu je podstatná celková dĺžka tlmiča ( oko po oko - čiže body uchytenia vo vysunutom stave ), takisto aj dĺžka tela tlmiča ( to je ta časť kde chodí ten piestik ) a uhol pod akým pracuje.
Tlmič ktorý nie je naplnený olejom, to znamená, že ma ho v sebe len minimum na mazanie, tak ten sa sprava podľa použitej pružiny. Každá pružina ma tiež svoje vlastnosti, ako hrúbku, rozmery, počet vynutí alebo progresívnosť. Takisto ako listové pera, aj pružiny majú svoj bod únostnosti a rozsah pruženia. Pružina ma svoj rozmer vo voľnom stave a potom v stlačenom, to je jej rozsah. Treba si uvedomiť, že ak sa presiahne istá hranica zaťaženia pružiny, čiže podporuje váhu až pokiaľ sa ta hranica nepresiahne, tak potom pružina takzvane začne mäknúť. Deje sa to hlavne kvôli tomu, že stlačovaním pružiny meníme stúpanie jej zavitou a teda meníme jej charakteristiku a teda odpor voči pôsobiacej sile. Samozrejme, že sa to dá regulovať materiálom, hrúbkou pružiny alebo tým, že je stúpanie nebude rovnaké, ale progresívne. Progresívne pružiny majú tu výhodu, že vďaka zmene stúpania sa daná pružina vie správať rovnako pod rôznou záťažou ( záťaž sa prejavuje postupne , pružina sa nestláča naraz ale postupne po závitoch ).
Ďalší spôsob, ako zmeniť správanie tlmiča je hustota a druh použitého oleja. Rôzne oleje majú rôzne mazacie schopnosti. Čo sa týka hustoty, tak tam je to komplikovanejšie.
Čím riedši olej, tým lepšie mazanie piestu a rýchlejšie preteká cez piestne otvory ( tlmič reaguje rýchlejšie, ale kladie menší odpor ). Ak máme olej, ktorý je hustý, tak tlmič bude mať pomalé odozvy na terén, čo je napríklad nevýhodou pri rýchlej jazde, ale zase výhodou pri pomalej, pretože reakcia tlmiča pôsobí proti rýchlosti pružiny a teda model neodskakuje, čiže tlmič ako celok nepôsobí ako odpaľovací piest ( pomaly vyrovnáva váhu vozidla a teda dáva možnosť plynulejšie prenášať váhu ). Pri rýchlej jazde je lepšie mat piest s rozdielnymi otvormi, pretože to umožňuje piestu prepúšťať kvapalinu rýchlejšie pod tlakom a pri navracaní sa späť preteká olej pomalšie ( je to hlavne spôsobené uvoľnením tlaku na piest, teda je tam rezerva, ktorá sa využije len pri pôsobení na tlmič ). Existujú aj tlmiče s planžetami, teda s viacerými piestikmi, kde vlastne každá planžeta ma rozdielny prietok kvapaliny. Takisto pomáhajú regulovať tlak v tlmiči zásobníky kvapaliny, ale len tie funkčné ( atrapy ju len na vzhľad ).
Záver
Úprimne, pokiaľ na modely nie sú veľkoobjemové tlmiče, tak veľké zázraky nečakajte. V základe si postačíte so správnymi pružinami, hustotou oleja a správnym typom tlmičov a ich uhlom, pod ktorým budú pracovať ( je rozdiel, či tlmič pracuje vodorovne, zvisle, alebo pod uhlom - smer pôsobiacich síl sa mení ).
Planžety som riešil pri trophy trucku a shortcourse, takisto pri drifte. Pri expedičáku ma piest tak 10mm a tam veľký rozdiel nebude. väčší efekt sa dosiahne parom tlmičov s rozdielnou hustotou oleja a pružinami.
Osobne, ak idete do veľmi členitého terénu, tak by som asi zvolil tlmiče, pretože sú agilnejšie. Pri vysokej váhe modelu zase do listových pier spolu s tlmičamy s internou pružinou. Pri stavbe modelu, pokiaľ nejde o scale vzhľad, tak tiež prevažujú tlmiče, lebo pomocou linkov si nastavíte pozíciu nápravy, kde chcete ju mat. u listových pier sa to musí vypočítať hneď na prvý krát kvôli tomu pevnému bodu uchytenia a na listových perách sa náprava veľmi posúvať nedá.
Dúfam, že som vám pomohol