autor | správa |
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Rozobral som starý ventilator z pc a chcem ho previť, ale neviem ake tam mam dať cievky aby to malo dobrý vykon a zaroveň malu spotrebu...
kto vie poradiť nech napíše... |
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
nikto???? |
RastislavVlk modelár Príspevkov: 84 Moje modely Poslať správu |
ahoj možno tu najdeš nejakú odpoveď
Pár dobrých odkazov k CD ROM. http://mitglied.lycos.de/hestoeck/planes_cdrmaking.html http://www.flyelectric.ukgateway.net/ Magnety http://www.prodej-nastroju.cz/ http://kutil-florenc.cz/category/neodymove-magnety http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=97535 http://jirik.ic.cz/zpravicky.php#cdrom http://www.microchess.sk/tips/brushless/brushless.htm Tady mas neco http://homepages.enterprise.net/jayjay/cdrom_motors.htm a tady http://www.flyelectric.ukgateway.net/cdrom.htm a tady http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=127606 a tady http://www.kutloch.cz/Era/era_motory.htm a tady http://www.rcweb.cz/aktual/cdrom.htm Rasťo |
lucky modelár Príspevkov: 232 Moje modely Poslať správu |
Z ventilátora nespraviš nič pretože je dvojfazovy (má len 4 vinutia, aspon všetky ktoré som rozobral a nebolo ich málo, to tak mali) a regulátory sú trojfázové. |
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
regulator som si vyrobil...
tri tranzistory zapojene za sebou s brzdiacimi kondenzátormi a posledný tranzistor je restetovací... |
lucky modelár Príspevkov: 232 Moje modely Poslať správu |
A cim riadis tie tranzistory?
A ide ti to? |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
Ten vyrobený regulátor je podľa mňa vhodný pre asynchrónny motor, ale tie modelárske a aj tie z ventilátoru, sú synchrónne - sledujú pohyb rotoru (ten vo ventilátore tam má jeden alebo niekoľko hall senzorov, tie modelárske to sledujú podľa napätia z cievok). Točiť sa to možno bude ale neefektívne, a pri vyššej záťaži to vypadne zo synchronizácie (čo u asynchrónneho motora nevadí a prirodzene zdvihne odber, ale u synchrónneho vadí - začne len pískať a prestane sa točiť). |
lucky modelár Príspevkov: 232 Moje modely Poslať správu |
Ved preto som bol zvedavy ze cim to riadis. Ja som kedysi vyvijal svoj vlastny regulator s PIC. Porovnaval som napatia na cievkach a podla toho som prepinal fazy. Bolo treba sa este pohrat s ucinnostou, bo mal pomaly rozbeh ale nakoniec som to nechal tak pretoze 35A reg by ma vysiel drahsie ako 35A reg z chiny a este by mi trvalo velmmi dlho kym by som to dorobil. ale ak planujes pokracovat v niecom vlastnom drzim palce. Osobne mam radsej veci ktore si urobim sam, no nie vzdy mam na to cas a nervy. |
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Je to vlastne jednoduché zapojenie ,ktoré pracuje na rovnakých (teda maximálnych otačkach) motora ,su to len 3 tranzistory ,ktoré zapínajú susedný tranzistor ,nema tam čo stratiť rytmus keďže teranzistori bežne zvladaju 2.4GHz vo vysielačoch ,to skôr nestíha motor , preto tam su brzdiace kendenzatori... Rasťo - dík sú to dobré linky... coro - môj regulátor nemá žiadne senzori ani nič podobné...je to len skupina tranzistorov ktoré keď sa zopnú tak pustia el. prud do kendenzatora a keď sa ten nabije prud ide do dalšieho tranzistora a ten zase nabija další kendenzator... a tak dookola, funguje nezávisle od motora...ozaj a vo ventilátore neboli žiadne senzori len integrák,ktorí zrejme len prepína cievky... lucky - dík za povzbudenie ... Ale ešte stale neviem ake tam mam dať cievky.... |
lucky modelár Príspevkov: 232 Moje modely Poslať správu |
s cievkami musis len experimentovat - hrubka dratu apocet zavitov. |
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Ok dnes sa mi ho podarilo previť a zapojiť (pol hodinu som hľadal chybu v regulátore(nakoniec nebola chyba v regleri ale v zlom kontakte medzi cievkou a plošakom)), Ale mam este jednu otazku : je lepšie keď ma motor väčšie otačky a menšiu silu alebo naopak??? |
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
Zvyšovanie momentu ("sily" je priamo spojené s poklesom otáčok pre daný výkon (výkon=moment krát uhlová rýchlosť), čiže dovolí použiť vyššie napätie a tým napätím dosiahnuť vyšší výkon pri danom maximálonom prúde. Ale je spojené so zvyšovaním odporu a tým znížením prípustného maximálneho prúdu (v podstate účinnosti pri vyššej záťaži). V princípe je to jedno - dvakrát viac závitov znamená dvakrát dlhšie dráty a aby sa zmestili tak aj polovičného prierezu, čiže vinutie má 4x vyšší odpor. Ale to že je 2x viac závitov znamená polovičné otáčky, tak sa dá použiť dvojnásobné napätie (výsledné otáčky sú rovnaké) a pritom je prúd pre rovnaký výkon polovičný - a pri tom polovičnom prúde je strata na odpore vinutia ktorý je 4násobný, presne rovnaká - takže to je všetko úplne rovnaké. 4R * (I/2)^2 = 4/4 R*I^2 - rovnaké otáčky, rovnaký výkon, rovnaký moment, rovnaký príkon, rovnaké straty - až na to že je iná baterka a regulátor a stačia tenšie káble k nim.. "Lepší" motor pre mňa znamená že má nižší súčin druhej mocniny otáčok na volt a odporu. Napríklad že pre polovičné otáčky má menší než štvornásobný odpor vinutia. Je treba zvoliť kompromis - aby pre požadovaný výkon a napätie, vyšli otáčky primerané pre vrtuľu vhodných rozmerov (pre ten požadovaný výkon). |
niko modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Správa zaslaná: 7. 5. 2011 o 10:27
| odkaz na príspevok
ventilator (alebo to čo z neho ostalo ) je uspešne prevití spravnymi cievkami,zapojeny a funguje užastne.... len škoda že nema 100% plynulí chod.. Diki všetkým.... |