autor | správa |
celadnik modelár Príspevkov: 1166 Moje modely Poslať správu |
Ahojte. Mám špecifickejšiu otázku. Mám model Atlantic yacht, s setovými motormi, o ktorých ale čítam že sa prehrievajú po krátkej prevádzke (modle som zatiaľ nepúšťal, osobne odskúšané nemám). Momentálne nemám v pláne zatiaľ meniť motory ani prerábku na vodné chladenie. Ale mám doma notebokovy chladič. Rozmýšľam že by som použil druhú baterku (prípadne tu istu ktorá napája aj motory), z nej napájal chladič a tak chladil motory. Ide mi o to, či a ako by bolo možné ovládať výkon chladiča proporcionálne cez vysielačku (ako je to aj u notebooku, že by nešiel štýlom zapnutý/vypnutý, ale bolo by možné výkon ovplyvňovať napr. podľa polohy páky plynu. K tomu by ale bolo treba nejak ten chladič prepojiť aj s prijímačom, z ktorého by bral signál o výkone. Ak by nebola takáto možnosť, tak prípadne by stačilo z vysielača dávať pokyn len vypnúť/zapnúť, raz za krátku dobu by som ho na chvíľu pustil a potom vypol, nech trochu baterku aj šetrím. Prípadne, posledná možnosť, nejak ovplyvniť výkon chladiča, aby nešiel stále na plné, ale napr. na nejakom strednom výkone a stále. Že by sa točil- chladil celý čas, ale na obmedzenom výkone. Ako by bolo niečo také možné? Niesom elektrikár ani nič podobné, preto by som potreboval rady od skúsenejších (prípadne ak ste niekto niečo podobné riešili). Edit: pre info, model je už upravený na 2.4 Ghz súpravu Turnigy T9X, s dvomi regulátormi. Motory sa ovládajú každý zvlašť, využívam mix, ešte plánujem dorobiť ovládanie kormidla. |
saroj modelár Príspevkov: 535 Moje modely Poslať správu |
Napríklad spínač SP06-JETI model. Voľným kanálom zap.-vyp. http://www.nataair.sk/fotky9355/fotos/_vyr_16701.jpg |
celadnik modelár Príspevkov: 1166 Moje modely Poslať správu |
pozeral som parametre chladica, odber 0.5A a 5V napätie. Na vstupe do neho su tri kable (cerveny, zlty a cierny). Predpokladam ze ten zlty je signalny (ako rychlo ma ist - vykon). Ked dam miesto koncovky co ide do PC (resp. notebooku) koncovku ako je na serva (co sa zapaja do prijimaca), tak by to islo potom ovladac cez RC supravu aj bez nejakych problemov, alebo je tam nejaky zadrhel? Pre info: Na lodi bude len jedno servo (na kormidlo), dva motory s vlastnymi regulatormi, regulatory zapojene na prijimac do dvoch kanalov (kazdy regulator vlastny kanal), cize odber na UBEC by bolo len jedno servo + 0.5 A chladic, co by podla mna nemuselo byt vela, aby to UBEC nezvladol. |
flyingislife team RCPortál Príspevkov: 1121 Moje modely Poslať správu |
No a to si nemôžeš urobiť obvod s termistorom a nastaviť jeho priebeh? bude sa ti tak zopínať pri danej teplote, dá sa to nastaviť aj tak že aj keď motorom klesne teplota chladič ešte chvíľu bude aktívny a potom zasa zareaguje až pri danej teplote. |
celadnik modelár Príspevkov: 1166 Moje modely Poslať správu |
aj tak by sa dalo, ale pokiaľ by to fungovalo tak ako som písal posledný príspevok, zapojiť na prijímač a ovládať, koľko pridám výkon motorov (plyn), o toľko stúpne výkon chladiča a zas keď klesnem s plynom, klesne aj výkon chladiča, tak by to zatiaľ stačillo. Ide mi len o to, či by to riešenie bolo funkčné a uskutočniteľné tak ako si myslím. Chladič 5V notebookovy mám, servo koncovku tiež. A keď som videl že chladič má tri káble, tak predpokladám že ten tretí bude signálny (udáva mu výkon). |
Pancer modelár Príspevkov: 626 Moje modely Poslať správu |
Ak nebudeš mať zabezpečený prívod studeného vzduchu do trupu a odvod teplého od ventilátoru von z trupu, po krátkej chvíli bude chladenie neúčinné lebo sa Ti motorový priestor vyhreje a budeš na motor fúkať len teplý vzduch. Ja som mal podobný problém a vyriešil som ho vodným chladením. |
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Podľa mňa je tretí vodič snímanie otáčok. |
peterzak37 modelár Príspevkov: 2635 Moje modely Poslať správu |
Správa zaslaná: 20. 1. 2014 o 10:30
| odkaz na príspevok
Co takto zmenit vrtulu?? Prehrievanie motora je jednoznacne chybna volba bud motora, alebo vrtule. V zivote som nikdy nemal na motoroch ziadne chladenie, ani vodne ani vetrak. Samozrejme ked nepocitam rychle loode. Ale ni tam by sa motor nemal extremne prehrievat, pokil je pouzita vhodna vrtula.Robite si iba problemy a hlavne naklady navyse.Aj tak to dospeje k tomu, ze jedneho dna motor aj tak odpalite a bude musiet byt vymeneny Podla mna je vhodne ho vymenit hned, tento dat so suflika pre druhu lod.Alebo predat. |