autor | správa | |
Bumpy_SK modelár Príspevkov: 1301 Moje modely Poslať správu |
nech ma slnko za chrbatom a tak lieta |
|
mongitongi modelár Príspevkov: 83 Moje modely Poslať správu |
ale určite je lepšie lietať poobede cca od 5 do 8, ako lietať o 12 v tých horúčavách. |
|
hofoo7 modelár Príspevkov: 562 Moje modely Poslať správu |
ja neviem ako vy no ja lietam pod kopcom kde slnko neni uz o 7 a je dost viditelno a ked som dost vysoko tak na lietadlo svieti ale je to aj o tom ako sa komu lieta dobre niekomu vecer inemu cez den |
|
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
Najbežnejšia chyba čo som u začínajúcich videl, bola práve tá že to poslali príliš ďaleko od seba a už nevideli (nerozoznali polohu). Je ešte ten lepší prípad keď to nechá tak a stabilný model si letí kam chce a slušne sadne, než ked to veľkou výchylkou na nesprávnu stranu poslali špirálou do zeme.. Ale keď je to raz riadené rádiom, a navyše to stabilne letí a ešte má aj motor, tak ono sa to dá vrátiť späť.. Keď som robil pokusy s dosahom, mal som na modeli ledku, bielu úplne obyčajnú 5mm hrdo nazvanú "vysokosvietivá" ale od výkonných led mala ďaleko. Svetila dopredu, takže som videl či letím k sebe alebo od seba. Pomáhalo to prekvapivo dobre aj v podvečernom slnku. Ale samozrejme, k učeniu sa lietať patrí aj poznatok, že do slnka a ani nad seba sa nelieta. Väčšina modelárskych letísk má pomyselnú čiaru, od pilota dopredu, za ktorú sa lietať nesmie aj kvoli bezpečnosti. To sa treba naučiť, a keď je možnosť tak samozrejme slnko je za pilotom za tou čiarou na ktorej stojí. |
|
marianmacek modelár Príspevkov: 1332 Moje modely Poslať správu |
Ahoj Chavron žačiatky bývajú ťažke, ale netreba vešať hlavu. Podľa Tvojich príspevkov to berieš s nadľadom a z humorom.Pri čítaní som sa výborne pobavil. Skús si pozrieť môj príspevok o začiatkoch lietania, písal so to paličákovi. Je to taký sumár v kocke ako začať lietať s lietadlami. Ja som samouk a tak som to napísal podľa toho ako som začínal ja. Možno Ti to trochu pomôže. Pridávam si Tvoje vlákno do sledovaných. prajem pekný deň Marián Macek ABY SI NEMUSEL HĽADAŤ............................. Ahoj Palicak, každý raz začínal. Ako budeš štartovať zo zeme, alebo z ruky? Ak sa neurazíš, mám pre Teba pár rád a postrehov ako nerozbiť lietadlo za 30 sekúnd. A. ŠTART Z RUKY 1. prekontroluj si všetky funkcie / motor, výškovka, smerovka, krídelká / ešte na zemi, či správne fungujú a hlavne ich zmysel otáčania. Malo by to byť v návode. Nezabudni pred štartom nabiť baterky a skontrolovať baterky vo vysielačke. Túto predletovú kontrolu by si mal absolvovať pred každým letom. Nastav si trim na všetkých ovladaných plochách / mali by byť v rovine /. 2. lietadlo pevne uchop do ruky a skús pridať plyn na maximum, musíš cítiť, že lietadlo ti chce samo vyletieť z ruky. Stiahni plyn a priprav sa na samotný let. 3. lietadlo by si mal vždy hádzať proti smeru vetra. 4. pridaj plyn na maximum a hoď lietadlo proti vetru asi pod 20 stupňovým uhlom. Lietadlo by malo letieť rovno. Jemne pritiahni výškovku, aby si nabral potrebnú výšku, opakujem jemne. Ak budeš výškovku ťahať veľmi prudko môže lietadlo spraviť loping, alebo sa prepadnúť po krídle. 5. teraz vidíš ako sa lietadlo rýchlo vzďaľuje, stiahni plyn na polovicu a jemne potiahni páčkou krídelok do strany na ktorú chceš zatočiť, zároveň potiahni jemne výkovku smerom ku sebe, lietadlo sa otočí a bude letieť smerom k Tebe. Môžeš si zamozrejme pomôcť aj smerovkou. Tak toto je princíp zatáčania lietadla. Takto začni cvičiť jednoduché okruhy nad letiskom. 6. neboj sa výšky, leť s lietadlom asi 50 až 70 metrov, keby sa niečo stalo máš dosť času na potrebné korekcie. 7. nastav si čas, za ktorý sa Ti vybije baterka / záleží podľa kapacity baterky /. Regulátor by Ti mal vypnúť motor ak klesne napätie batérie na určitú úroveň /. Letový čas skráť o 2 minúty, aby si mal dostatok času na pristátie. 8. priprav sa na pristátie, je to najťažšia časť celého letu. 9. Nasmeruj lietadlo na seba, jemne potlač výškovku smerom od seba, lietadlo začne klesať. Nechoď na pristátie hneď, urob si jeden prípadne viac cvičných okruhov na pristátie. 10. Keď si si nacvičil priblíženie, teraz je čas na pristátie. Lietadlo letí smerom na Teba jemne potlač výškovku, smer pristátia jemne koriguj krídelkami a smerovkou. Pomaly sťahuj plyn na 20-30 percent lietadlo začne klesať, asi 2 metre nad zemou stiahni plyn na 0. Lietadlo " doplachtí " samé na zem. 11. Nechaj si prestávku asi 10 minút, aby ochladol regulátor a motor a môžeš ísť na to znova. B.ŠTART ZO ZEME 1. Lietadlo nasmeruj proti vetru. Plynule pridávaj plyn a jemne tlač výškovku smerom ku sebe. Budeš vidieť či sa lietadlo " odlepuje " od zeme. Ak nie tak pridaj viac plynu. Pozor na dĺžku štartovacej dráhy. Takto dostaneš lietadlo do vzduchu. Ostatne kroky máš popísané vyššie. prajem Ti veľa úspešných letov. Radím Ti ako začiatočník, možno, že niektorí moje rady budú kritizovať, že neradím správne. Ja lietam od apríla 2011 a začínal som s mini bee, teraz lietam stíhačky EDF, ktoré lietajú 150 km / hod. pekný večer Marián Macek |
|
Palicak modelár Príspevkov: 107 Moje modely Poslať správu |
Marian tak je.. Ludo dakujem za obhajobu,ved my vieme svoje aj ked to bola china model,neletela vobec zle,po technickej stranke som s nou nemal ziaden problem,jedina chyba bola ze som bol na nu mozno este "primlady" resp. neskuseny...padla vyhradne mojou chybou a teraz je uz tazko nad tym polemizovat,zivot ide dalej,otvaraju sa nove moznosti,som opat o nieco mudrejsi a skusenejsi...CHavron a Tebe prajem este vela dobrych startov a pristati,pevne nervy.. |
|
skylark modelár Príspevkov: 1454 Moje modely Poslať správu |
Si rozsekal Extru? To je škoda. Bol to pekný model a ani som ho nestihol vidieť letieť... Ja som si tiež raz kúpil model klasickej konštrukcie, ale tiež už skončil svoju kariéru. Lietal som s ním asi pol roka, párkrát som ho aj opravil, ale po poslednom páde, keď mi v noži padol na zem a vytrhlo celé krídlo z trupu, sa z neho stal neopraviteľný vrak. Chavron, vydrž a lietaj ďalej. Drž sa rád od ostatných, radia ti dobre, nepúšťaj model ďaleko. Lietaj okruhy a osmičky do zblbnutia, pusť ho tak 100 m od seba max a toč pomaly naspäť. Až toto budeš mať v malíčku začneš sa nudiť a budeš stvárať "psie kusy", ako výkruty a premety, aj keď máš vetroň. Potom znova zhavaruješ Haváriám sa nevyhneš nikdy úplne. Ja ich mám z času na čas stále, lebo ma nebavia vetrone a dal som sa na akrobaty, ale ako postupuješ v zručnosti, tak postupne pridávaš náročnejšie figúry a tie znova vedú k haváriám, menším alebo väčším. Viem nožák vo výške, tak potom to chcem v 2 m nad zemou, a bác ho. Viem visieť vo výške, tak potom to chcem 1 m nad zemou... atď. Preto som sa vrátil späť k bublinkám, lebo tie sa dajú ľahko opravovať. Je to dobré na nácvik. Dnes sú už aj pekné EPP lietadlá... Tak veľa zdaru!
Marián, smerovkou by som si nepomáhal v tomto bode, a keď tak točiť ju opačne, ako pri noži. Keď napr. nakloníš model doľava, mierne pritiahneš výškovku a do toho dáš ešte smerovku doľava, tak sa ti model otočí k zemi a začne padať - ak to preženieš s náklonom a smerovkou. Smerovka ti pomôže len v prípade, že pri tomto točení doľava pridáš mierne pravú smerovku a tým môžeš robiť veľmi pomalú zatáčku, lebo model sa ti nezačne prepadávať po krídle kvôli nízkej rýchlosti, smerovka bude čumák tlačiť trocha hore. Každopádne, smerovku na zatáčanie vôbec netreba, hlavne v začiatkoch. Potom sa už môžeš bavkať a robiť adrenalínové pokusy, ale to musíš najprv mať ako-tak v rukách... |
|
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
Ovládať štvrtú funkciu - smerovku pri modeli s krídelkami - som sa naučil až po dlhých rokoch lietania, a to až v hale s akrobatom - tam to bez toho jednoducho nešlo (malá telocvičňa... super výcvik). Fakt som prekvapene pozeral sám na seba, aké to je iné keď som po zime prvý raz vyliezol na otvorený vzduch.. Smerovka neslúži na zatočenie, ale na udržanie správnej "stopy", aby zatáčka nebola sklzom ani výklzom (že to letí bokom na vzduch).. Menšie vetrone to nepotrebujú, podľa mňa pre začíjnajúceho pilota je smerovka potrebná len na súvrat a inak sa musí naučiť lietať tak aby ju ani nepotreboval. Ani nemusí byť riadená - správnu zatáčku môže doladiť diferenciáciou krídeliek, to že hore chodí viac než dolu znamená okrem iného aj to že tá strana pribrzdí a v podstate to je akoby dal smerovku.. (ale smerom ktorým zatáča - a podľa mňa tá rada dávať ju naopak je nie celkom správna a hlavne nie bezpečná, ak tým čumák modelu zdvihne môže stratiť rýchlosť a to je to prečo modely padajú, nie preto že by sa čumák sklonil nižšie než je treba a model by sa trošku rozbehol - rýchlosť nie je škodlivá, naopak, letí to len vďaka nej........) Začiatočník má po udržaní modelu na dohľad, ako druhú najpodstatnejšiu úlohu naučiť sa nestratiť rýchlosť čiže nezdvíhať príliš čumák modelu... Napriek tomu že podľa mna stačí jedna funkcia na riadenie smeru, trvám na tom že krídelká reagujú spoľahlivejšie, jednoznačne a hneď, a pre začiaočníka sú oveľa jednoduchšie než smerovka s ktorou treba pracovať s citom, s predstihom a s predstihom ju aj vrátiť do neutrálu aby model neskončil v nejakej špirále... Len to netreba "dojiť" na minimálke lebo pri tom (napr. pri štarte) sú hlavne väčšie výchylky krídeliek trochu nebezpečné. Ale ešte aj to sa dá obmedziť tou diferenciáciou. |
|
skylark modelár Príspevkov: 1454 Moje modely Poslať správu |
a podľa mňa tá rada dávať ju naopak je nie celkom správna a hlavne nie bezpečná, ak tým čumák modelu zdvihne môže stratiť rýchlosť a to je to prečo modely padajú, nie preto že by sa čumák sklonil nižšie než je treba a model by sa trošku rozbehol - rýchlosť nie je škodlivá, naopak, letí to len vďaka nej........) Tá komenzácia so smerovkou je len minimálna, ako si spomínal, naozaj by to muselo byť s citom a dať tak len tak 5% maximálne, nie že 50%, to by ho naozaj stočilo hore a stratil by rýchlosť... Je iné lietať s doskovým akrobatom a konštrukčným modelom, ktorý potrebuje rýchlosť. Doskový akrobat môže skoro stáť na mieste, ale moja Extra potrebovala hodne rýchlosť, aby sa udržala vo vzduchu. Samozrejme, a to som aj spomenul, ako začiatočník smerovku nie!!! (ak má krídelká teda) |
|
coro modelár Príspevkov: 886 Moje modely Poslať správu |
Na vetroňoch je "gulička", asi sa to volá priečny sklonomer, kde sa v podstate ukazuje či a ktorým smerom letí model v sklze-výklze, a úlohou pilota je udržať guličku v strede - vtedy to najmenej brzdí, akože letí to "správnu zatáčku". Nie gyro ale v podstate akcelerometer, kolmo na smer letu. Čudujem sa že to niekto nerobí, ako krabičku na spôsob gyra ale s inou funkciou, pre vetrone.. v podstate triviálna vec a nemusí vôbec reagovať rýchlo.. Ale letieť správnu zatáčku a zachraňovať model na minimálke pred pádom po krídle/vývrtkou, je podľa mňa úplne odlišná úloha, ide o rýchlosť obtekania krídla. - vnútorné krídlo letí pri zatáčaní menšou rýchosťou, a na hranici minimálky sa práve tam môže utrhnúť prúdenie, model sa prevalí na bok - a nezachráni to zásah do krídeliek, skorej to naopak zhorší lebo padajúca strana by sa snažila ešte zvýšiť uhol nábehu a utrhla by sa úplne.. Zachráni to práve opačná výchylka smerovky ktorá v podstate točením modelu zrýchli to padajúce vnútorné krídlo.. Nie je to o tom? Ale ok, každopádne pre začiatok s EasyStarom by som to nechal tak a napísal, že sa to jednoducho nesmie "dojiť" na minimálku. A navyše, model vhodný pre začínajúceho pilota by mal mať dostatočné negatívy na koncoch krídla, na to aby sa prúdnice trhali od stredu krídla a namiesto vývrtky len krásne naplocho prepadal (ala "Harrier" " . Stačí na to nejaký milimeter zdvihnúť krídelká (ak nie sú po celom rozpätí), alebo to už tak tie modely aj majú. |
|
Ludo_ZA modelár Príspevkov: 567 Moje modely Poslať správu |
Pri dnešných začiatočníckych modeloch je to skoro jedno. Ten easystar sa zrovná sám aj bez zásahu. Pravá vývrtka, akú robia napríklad makety vetroňov alebo WW2 s veľkým plošným zaťažením, sa s tým v podstate ani nedá urobiť. |
|
skylark modelár Príspevkov: 1454 Moje modely Poslať správu |
Áno, presne si to vystihol, to je fyzikálna podstata toho javu s kontra smerovkou. Vďaka! ... ja som to len tak "lidově-demokraticky" popísal |
|
ludicek modelár Príspevkov: 590 Moje modely Poslať správu |
Mňa včera zaujal celkom pekný článoček: http://www.fpv.sk/fpv-article/model-z-epp-je-to-hanba/ Presne vystihuje aj môj pohľad na polystyrény v.s. drevo, rozhodne ďalší akrobat bude EPP. Chavron hlavu hore, včera večer som so Sky climberom po doladení zakrivenia odtokovej hrany plachtil donekonečna /hodina letu zožrala 200mAh z baterky/, je to fakt pohoďák na nekonečné lietanie, vo výške som ho musel položiť na chrbát aby vôbec šiel dolu, termika napriek dennej dobe ťahala hneď od zeme. Prajem pekný deň. Ľ. |
|
Chavron modelár Príspevkov: 8 Moje modely Poslať správu |
Fiha, par dni som mimo a vcelku pekne sa to rozbehlo. Dakujem vsetkym za rady aj za povzbudenie. Samozrejme ze som sa snazil robit vsetko mozne aby som ho udrzal vo vzduchu ale sem tam sa to nepodarilo, a ked si to spatne preberiem tak hlavne chybou pilota alebo nizkou vyskou, alebo...chybou pilota No jednoducho je model mierne poskodeny, vsetko funkcne, len cumak ma trosku inu geometriu, musim to spravit, takze momentalne na tom pracujem a potom sa opat vrhnem na let...na tychto modeloch sa mi prave to rata, ze je ich relativne jednoduche opravit a ked ani to nejde tak sa da relativne lahko jeho poskodena cast kupit....teda pokial model nevleti do drticky odpadu a v zlosti za nim modelar nehodi aj vysielac Co sa baterky tyka, po vsetkych mojich letoch ma este dostatok energie na let aj ked som s modelom polietal ale hlavne pochodil zopar hodin...... |
|
miskoking modelár Príspevkov: 114 Moje modely Poslať správu |
Správa zaslaná: 13. 7. 2012 o 21:00
| odkaz na príspevok
ahojte, môžte mi poradiť nejakú stránku alebo obchod na slovensku alebo česku, a nieje drahá doprava a pošta môže byť aj iný štát, chcel by som akrobata ako napríklad pits s1, alebo albatros, chcel by som to buď RTF alebo bez vysielačky a prijímaču, len aby to bolo osadené elektronika, cenovo by som to chcel do 200 eur, prešiel som slovenské shopy ale malý výber, ďakujem za každú radu. |