Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: Multiplex Rozpätie: 1400 mm Hmotnosť: 1190 g
Kategória: Lietadla - elektrické Dĺžka: 980 mm Materiál: Elapor
Motor: TGY AerodriveXp SK Series 35-36 910Kv
Popis

Po dlhšej rozvahe o novom prírastku som sa rozhodol pre osvedčený Multiplex. Chcel som niečo nenáročné, ani malé ani veľké, prevádzkovateľné na 3S LiPol, niečo v štýle Piper Cub. Taký model, ktorý spĺňa moje požiadavky, má v Multiplexáckej reči názov EasyCub.

Základné údaje:
Rozpätie: 1400mm
Dĺžka: 980mm
Letová hmotnosť: 1190g
Motor TGY AerodriveXp SK Series 35-36 910Kv,
Regulátor TURNIGY Plush 40A,
Batéria ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 20C,
4 servá Turnigy S3101S Servo 17g / 2.5kg / .14sec
90mm Dubro kolesá
Vrtuľa: 12x6 pre rýchlosť alebo 13x4 pre vyšší ťah
Ovládané: výškovka, smerovka, krídelká, klapky, motor




Úpravy ktoré som robil:
- vyrovnanie krídla, pretože originál má šialené vzopätie
- väčšie kolesá (traktorky)
- klapky na jedno servo
- krídelká na jedno servo
- bočný otvor pre lepší prístup pod krídlo
- uchytenie plastu držiaku podvozku do preglejky
- uhlíková rozpera za motorom




Tento EasyCub som nechcel ako jednoúčelovku na robenie okruhov nad letiskom a trénovania pristátí. Ten ťažký motor tam nie je náhodou. Ťah má poriadny a s tými vrtuľami v pohode zalieta kolmý štart a možno aj zavisí (ešte som to neskúšal). Ten otvor pod krídlom tiež nie je pre srandu, ale je upravený pre kompaktný foťáčik s dierou na objektív. Zatiaľ sa foťák neviezol, pretože nie je EasyCub poriadne zalietaný a ja s ním zžitý, ale čochvíľa sa nafotia prvé fotografie. Na spúšť mám HXT900 servo v piatom kanále. Ďalej môže byť EasyCub ako šikovná vlečná pre menšie vetrone, prípadne ťahač lietajúcich transparentov. Nakoniec sa chcem poriadne vyblázniť s offroad pristátiami v štýle Aljašských pilotov (STOL).

Pre bezpečné pristátia sú klapky ideálnym spôsobom ako efektívne zabrzdiť model v prudších pristávacích manévroch. Nechcel som používať 2 servá na klapky a 2 servá na krídelká, pretože 6 serv si vyžaduje silnejší BEC a mal som obavy s tými 3A, ktorý má regulátor. Tak som dal na klapky jedno servo a krídelká klasicky bowdenom tiež na jedno servo. Bál som sa funkčnosti a obmedzení nastavenia, ale moje obavy boli mylné. Všetko pekne funguje tak ako má. Klapky sa dajú vysunúť až takmer k 90°, čo model zbrzdí aj pri ozaj prudkom klesaní. Klapky ovládam bočným potenciometrom na kanále 6 v Opticovi. Nie je to tak pohodlné, ale časom si zvyknem.

Ešte plánujem upraviť, alebo vyrobiť nový podvozok, pretože ten drôtový je hrozný. Ideálne by bolo spraviť odpružený podvozok ako má originálny Piper Cub. Tiež chcem spraviť výstuhy krídel od podvozku, nech je všetko pevné a nehrká to.




Čo sa mi páči:
- stabilný let
- veľké možnosti úprav
- kvalitná stavebnica
- ľahké opravy
- relatívne nízka váha
- dobrá cena stavebnice

Čo sa mi nepáči:
- slabý podvozok
- vysoké vzopätie, potreba mixovať veľa smerovky
- uchytenie motora
- náchylnosť materiálu na poškriabanie
- škaredé a ťažké originálne nálepky
- niekedy má motor tendenciu rezonovať v uložení, je potreba silno dotiahnuť motorové lože

Ešte video z prvého letu po vyrovnaní krídel:

odkaz na Youtube


Krátky zostrih zo zimného polietania:

odkaz na Youtube

Zobraziť pokračovanie

ID Modelu: AM389 | Zobrazenia: 13624 | Pridané: 19. 5. 2010 o 18:37 | Autor: DaggyMAC

1 2
Autor Správa
banova
modelár

Príspevkov: 963

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 5. 2010 o 13:57 | odkaz na príspevok
Prečo si nedal krídelká ako 2 servá a klapky nemixoval ako flaperony?
Ináč pekný podel akurát že si z neho spravil ementál
Na tie kolieska by sa hodilo kúpiť také tie kvapkovité chrániče ako má Cesna až to vyzerá elegantne.
To že sa to poškriabe nerieš. To už priamo vyplýva z materiálu. Veď aj ruské stíhačky počas 2. sv vojny boli špinavé, drsné oproti vylešteným americkým a aj tak lietali vďaka tomu povrchu rýchlejšie aj so slabším motorom.
Nakoniec ti prajem veľa šťastných pristátii
Bydlisko: Bratislava/Žilina ( 29 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 5. 2010 o 16:16 | odkaz na príspevok
toto nie je ani pekné, ani účelné
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
DaggyMAC
team RCPortál

Príspevkov: 1734

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 5. 2010 o 16:23 | odkaz na príspevok
Možno sa budeš diviť Laco, ale aj napriek tomu, že tam nie sú Savox digitály to funguje a spĺňa to účel. Nie je to výstavný model, ale pracant. Guličky nikdy nebudú pekné ako kompozity.

banova - ak si si všimol, tak v krídlach mám diery po menších HXT900, pričom som mal krídelká po celej odtokovke. Chcel som klapky preto, lebo krídelká som nemohol dať tak dole, aby bol model stále stabilný a plne ovládateľný. Pri výchylkach väčších ako 45° som mal problémy so stabilitou pri nižšej rýchlosti, pretože krídla chytali tipstall. S klapkami v strede krídla toto nie je, model brzdí pri veľkých výchylkách, pri malých fungujú ako vztlaky pre vzlet alebo pomalý prelet. Ako si písal, takto mi to vyhovuje.
Bydlisko: PB ( 38 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 5. 2010 o 16:26 | odkaz na príspevok
DaggyMAC:
Možno sa budeš diviť Laco, ale aj napriek tomu, že tam nie sú Savox digitály to funguje a spĺňa to účel. Nie je to výstavný model, ale pracant. Guličky nikdy nebudú pekné ako kompozity.

banova - ak si si všimol, tak v krídlach mám diery po menších HXT900, pričom som mal krídelká po celej odtokovke. Chcel som klapky preto, lebo krídelká som nemohol dať tak dole, aby bol model stále stabilný a plne ovládateľný. Pri výchylkach väčších ako 45° som mal problémy so stabilitou pri nižšej rýchlosti, pretože krídla chytali tipstall. S klapkami v strede krídla toto nie je, model brzdí pri veľkých výchylkách, pri malých fungujú ako vztlaky pre vzlet alebo pomalý prelet. Ako si písal, takto mi to vyhovuje.

stačili tam dať 4 HXT 900 a vyzeralo by to inak.
Savox nemám ani jeden
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
DaggyMAC
team RCPortál

Príspevkov: 1734

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 5. 2010 o 16:28 | odkaz na príspevok
Chcel som to vyskúšať, či to bude fungovať.
Myslíš, že 4 HXT900 a 2 TGY S3101S by potiahol 3A BEC?
Bydlisko: PB ( 38 rokov )
DaggyMAC
team RCPortál

Príspevkov: 1734

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 7. 2010 o 09:50 | odkaz na príspevok
Keď som sa díval na kanál RCpowers ako tam lietajú s gyrami som sa rozhodol, že to musím skúsiť aj ja! Na HC majú ozaj lacné Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro, ktoré tvoria dobrý (a lacný) základ pre testovanie, tak prečo ich nevyskúšať? Musím ale povedať, že sú hroznej kvality napriek tomu, že sú veľmi citlivé. Model s nimi prakticky neletel, iba mával krídelkami ako vtáčik - hrôza pristávať. Našiel som šikovné video, ktoré zobrazuje NUTNÉ úpravy gyra tak, aby bolo ako tak použiteľné:


odkaz na Youtube


Po tejto úprave sa kmitanie ukľudnilo, teraz je to ozaj iba o nastavení citlivosti a oneskorenia. Trošku tým gyrám nechápem: ak nastavím menší rozsah výchyliek na gyre, zmenšia sa mi výchylky aj na krídelkách keď ich ovládam pákou na vysielačke. Nehovoriac o tom, že D/R a EXPO nefunguje vôbec cez gyro, s difierenciáciou nie som si istý. Ak nastavím vyššie omeškanie, tak sa omeškávajú aj krídelká, keď ich ovládam vysielačom - sranda prísť na to vo vzduchu, každá reakcia bola spomalená o cca 1 sekundu. Gyrá ovládam piatym kanálom. Majú akoby ON a OFF mode. Možno to Alfa vysvetlí lepšie, ale ak diodka na gyre nesvieti, iba stabilizuje model, ak zapnem prepínač, model sa nastaví do jednej polohy, v ktorej drží pozíciu. Takže ak ho nastavím na nožový let a zapnem prepínač na aktiváciu gyra, model letí v nožáku bez zásahu. Gyrá mám na jednom serve pre krídelká a na smerovke.

S gyrami sú problémy, ale už som ich ako tak vyladil a pochopil im (z časti). Musím povedať - paráda! Pristátia sú ako do perín a EasyCub lieta vo vetre akoby bolo bezvetrie. Pristátie s bočným vetrom sú odrazu ľahučké. Dokonca sa mi stalo to, čomu by som v živote neveril - pri miernom vetre, takmer v bezvetrí, som naletel nad dráhu, vytiahol klapky, stiahol plyn pustil páčky a model si sám pristál, pričom držal smer a klesanie až do pristátia!!! Presne toto som chcel, aby bol model pokojný, aby som sa mohol venovať napríklad foteniu, alebo aby nerobil somariny pri ťahaní vetroňa. Trošku fotiek:


Bydlisko: PB ( 38 rokov )
banova
modelár

Príspevkov: 963

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 7. 2010 o 11:50 | odkaz na príspevok
Presne nad týmto som týždeň dozadu rozmýšlal a dospel som k záveru že je to príliš zložité aby som to skúsil.
Bydlisko: Bratislava/Žilina ( 29 rokov )
DaggyMAC
team RCPortál

Príspevkov: 1734

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 7. 2010 o 11:57 | odkaz na príspevok
Aj ja som prišiel na to, že je to príliš komplikované, resp. tieto gyrá sú nekvalitné, preto je nastavenie komplikovanejšie. Pozeral som Futabácke gyrá, tie mali strašné ceny a keď som videl tieto z HC, tak som ich z rozmaru doložil k objednávke. V podstate mi ostáva vyladiť kmitanie serv vo vyšších rýchlostiach, ale to bude spôsobené vibráciami, ktoré spôsobuje motor. Ak sa mi toto podarí odizolovať a odstrániť kmitanie, budem spokojný.

Bol by som rád, ak by mi niekto kompetentný vysvetlil rozdiel medzi HeadLock a klasickým gyrom.
Bydlisko: PB ( 38 rokov )
banova
modelár

Príspevkov: 963

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 7. 2010 o 12:01 | odkaz na príspevok
Prepáč pomýlil som si názov gyra. Ja som čítal žetoto je oveľa lepšie do lietadla Turnigy TG-380 Aeroplane Gyro - Channel Controlled

Viac sa o ňom dočítaš tu a v druhej časti ho popisuje aj ako sa správa v lietadle: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=80&n=pouzitie-gyr-v-modeloch-lietadiel---1cast

P.S. Vrele odporúčam tú stránku. Je na nej všetko čo som hľadal.
Bydlisko: Bratislava/Žilina ( 29 rokov )
DaggyMAC
team RCPortál

Príspevkov: 1734

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 7. 2010 o 12:15 | odkaz na príspevok
Viem o tom gyre pre lietadlá zvažoval som medzi týmto a HeadLock, nakoniec som zvolil HeadLock, pretože stabilizáciu majú v základe. Pre fotenie zapnem HL a model letí v takej polohe, akú potrebujem (to je teória). Zaujímavé je, že pri každom zapnutí HL sa lietadlo správa inak. Najväčší problém robí gyro na smerovke, pretože po zapnutí HL v náklone síce EasyCub letí v náklone akom chcem, ale smerovka ho divne vychýli akoby do nožáku v snahe udržať smer letu, potom mi krídlo nemieri na objekt, ktorý chcem fotiť, ale čosi vyššie, preto je potrebný vyšší náklon atď. Možno by stačilo zapínať HL iba pre krídelká a smerovku nechať smerovo nestabilizovanú.
Bydlisko: PB ( 38 rokov )
DaggyMAC
team RCPortál

Príspevkov: 1734

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 14. 7. 2010 o 19:27 | odkaz na príspevok
Opäť som natočil zopár záberov s EasyCubom. Model lieta ozaj perfektne, lietať s ním je zábava. Keď som hľadal vhodnú hudbu k videu nedalo mi nepoužiť Alabamu, yiii-hááá! EasyCub je poriadny traktor, vzlietne a pristane z hocijakej lesnej cesty, alebo aj úzkej asfaltky.


odkaz na Youtube
Bydlisko: PB ( 38 rokov )
banova
modelár

Príspevkov: 963

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 14. 7. 2010 o 21:43 | odkaz na príspevok
Prekrásne video. Až sa mi nechce veriť že je to točené s tou Turnigy kamerkou. Hnevá ma že aj ja neviem také spraviť ale no čo už- niekto má pre to cit a fantáziu

Akurát by ma zaujímalo koľko si sedel pri ceste kým prešlo to nákladné auto
Bydlisko: Bratislava/Žilina ( 29 rokov )
DaggyMAC
team RCPortál

Príspevkov: 1734

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 8. 2010 o 23:11 | odkaz na príspevok
Ďalšie video s EasyCubom:

odkaz na Youtube


Model spokojne unesie aj kompaktný foťák, aj keď sa pristávacia rýchlosť trošku zvýši. Zistil som ale, že pre fotenie zo vzduchu je potrebná aj upravená pristávacia plocha, čo je OBROVSKOU nevýhodou. Model sa po pristáti aj do menšej trávy preklopí na čumák a niekedy chytí vrtuľu, alebo ju rovno zlomí. S lesnou cestou alebo asfaltkou nemá problém, skôr ja sa mám problém trafiť, preto nalietavam viackrát. Nenaložený EasyCub zvláda aj základnú akrobaciu - ba podaril sa mi výkrut do kruhu (riadne obrovského kruhu), ale predsa. Pre fotenie to chce sklopku a pristávať na brucho alebo EasyStar. Tu je zopár letových záberov:

Bydlisko: PB ( 38 rokov )
Ro.bo
modelár

Príspevkov: 1143

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 13. 8. 2010 o 18:45 | odkaz na príspevok
Pekné fotky aj video ten model pristáva skoro na mieste.
Bydlisko: Turčianske Teplice
banova
modelár

Príspevkov: 963

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 15. 8. 2010 o 15:25 | odkaz na príspevok
Parádne video, a ešte lepšia hudba
Len by ma zaujímalo ako fotíš s tým fotoaparátom v lietadle- máš tam servo na spúšť, alebo ako?
Bydlisko: Bratislava/Žilina ( 29 rokov )
1 2
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 437 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 11 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: Daragon,