autor | správa | |
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
To, že je niekto z dediny, nie je žiadny hendikep. Skôr naopak. Prepáčte, že sa vám miešam do debaty, ale neodolal som. Ja som totižto nie len že z dediny, ja som priamo z lazov. A na tom som postavil svoju reputáciu. Čoby parafrázu na text istej pesničky Ivana Táslera: "Strýko z lazov mal na život najzdravší názor" ................................................................................. No a teraz vážne: Keby som mal riešiť ten problém, ktorý sa tu teraz rieši, tak isto by som si nechal ochotne poradiť. Len niektoré rady sú ťažko realizovateľné, ak nie priam neuskutočniteľné. Ak by mi dal niekto radu, že namiesto vrtule 7x3,5 tam daj vrtuľu 7x3,84 - tak síce uznanlivo pokývem hlavou, ale obratom sa ho spýtam, kde takú zoženiem. A rovno vám poviem, že nezoženiem. Len tak z dlhej chvíle som popátral a najbližšie bola 7x4 , ale to je vrtuľa iného výrobcu, iných tvarov, iných ..... A keby tam aj niekto takú dal a nebolo by to ono (možno by zistil, že teraz sú pre zmenu otáčky zadnej vrtule o 7% nižšie), tak by autor tejto skvelej rady odpovedal: "Ale veď som ti povedal, že 7x3,84 a nie 7x4! Jasné, že ti to nepôjde dobre." .................................................................................... A rovnakého rangu by boli rady ohľadne použitia vrtúľ s nastaviteľným stúpaním. A je jedno, či by boli nastaviteľné za letu alebo na zemi. Proste také vrtule (3-listé, plastové s priemerom 7 palcov) tu nezoženiete. A rovnako nezoženiete (obyčajné - nenastaviteľné) vrtule s priemerom 7 palcov, s nejakým exotickým stúpaním (fuk či 3,75 alebo ,84). A Bodka! |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Nám (Miroslavovi a mne) nevadia voľné teoretické úvahy. Naopak - vždy sme sa pri takýchto "akademických" debatách mnoho naučili, prípadne dozvedeli. Je zrejmé, že keď po fáze akademických debát máme prejsť k praktickému riešeniu problému, tak sa prikloníme k takému variantu, ktorý je možné v našich silách a možnostiach aj zrealizovať. Takže rovno poviem, že nastaviteľné vrtule púšťame z hlavy a aj vrtule nezvyklých rozmerov to majú nahnuté. Ak by som mal voľne reagovať na Borisa, tak môj názor je taký, že 7%-ný rozdiel otáčok prednej a zadnej vrtule nie je dosť veľký na zmenu stúpania zadnej vrtule - napr. na oných 7x4, ale je dosť malý na to, aby sa nerovnosť prúdových odberov dala "vybalancovať" zmenou - miernym zvýšením otáčok zadnej vrtule. Vedie ma k tomu takáto "sedliacka" ak nie priam "laznícka" úvaha: Ako sme sa už zhodli, zadný motor má o 7% vyššie otáčky preto, že je menej zaťažený - dáva menší výkon a preto má aj mierne nižší prúdový odber. Dôvody boli spomínané a rozpitvané už skôr. Aby som záťaž zadného motora dorovnal k záťaži predného motora, mám niekoľko možností: 1. Ideálne by bolo primerane zväčšiť stúpanie. To by bolo super, ale predchádzajúca diskusia ukázala, že v daných podmienkach je to prakticky nemožné. 2. Primerane zväčšiť priemer zadnej vrtule. Ale to je v príkrom rozpore s praktikami renomovaných výrobcov, ktorí priemer zadnej vrtule volia väčšinou menší, v najhoršom prípade rovnaký ako u prednej vrtule. V žiadnom prípade nie väčší! ( https://www.maxxprod.com/mpi/mpi-266.html ) 3. Mierne zvýšiť výkon, teda mierne zvýšiť prúdový odber a v konečnom dôsledku mierne zvýšiť rýchlosť výstupného prúdu vzduchu môžem aj miernym zvýšením otáčok motora - miernym rozšírením vstupných impulzov do regulátora zadného motora. Toto má v konečnom dôsledku rovnaký efekt ako mierne zväčšenie stúpania zadnej vrtule. Takže ak by som sa mal vyjadriť k bodu 5 Borisovko komentára, tak môj názor je, že zmena - mierne zvýšenie otáčok zadného motora je práveže cesta najmenej komplikovaná a najľahšie realizovateľná. |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Správa zaslaná: 23. 1. 2021 o 15:41
| odkaz na príspevok
Ešte by som zmeral ťah, pri 7% rozdiele otáčok a pri ich dorovnaní. Potom by som vymenil vrtuľu vzadu za vrtuľu s väčším stúpaním (takú, ktorú reálne dostať) a postup znova zopakoval. Určite to nebude jediná dvojica vrtúľ.... Ale ak sa podarí rozdiel otáčok ešte zmenšiť, určite to bude správna cesta. Ja som na svojom vznášadle sledoval najmä zmenšenie momentov od vrtúľ, (vznášadlo je na to dosť citlivé) a vybral som vrtule nielen rôzneho stúpania, ale aj tvaru listov. A nedal som to ako sa vraví na prvú, tých kombinácií bolo zo desať, kým som sa k niečomu dopracoval. Ako problematika proti bežných vrtúľ vyzerá, prikladám na názornom obrázku: Vychádzam z toho, že otáčky vrtúľ sú rovnaké, dôvod je eliminácia momentov, aby model bol neutrálny. Z toho vyplýva, že aj obvodové rýchlosti vrtulí budú rovnaké ( žlté šípky). Čo sa mení vplyvom tvaru profilov vrtulí a ich uhlom nastavenia voči osi otáčania je veľkosť a smer vektorov rýchlostí prúdenia. Našou snahou je, aby výsledná rýchlosť - červená šípka bola rovnobežná s osou otáčania. Vtedy bude mať sústava nulový reakčný moment a maximálny ťah, pretože nasmerujem vektor výslednej rýchlosti za druhou vrtuľou do osi otáčania - teda využijem maximum energie, ktorú mi poskytuje prúdenie za vrtuľou. Myšlienka použiť proti bežné vrtule nie je nič nové: Je aktuálna aj dnes, keď máme k dispozícii výpočtovú techniku a teda aj možnosť celú problematiku simulovať. Cieľ je čo najviac zvýšiť účinnosť pohonu u lietadiel a aj u lodí: Ale zadarmo to nie je, je to komplikovanejšie riešenie z hľadiska mechanického a aj z hľadiska aerodynamického. Pre nás modelárov je to ale zaujímavé a divácky atraktívne. A je dobre, že sa do toho Oravcovci pustili. |
|