Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2
autor správa
Dodo73
modelár

Príspevkov: 35

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 20:28 | odkaz na príspevok
Uvodom pozdravujem vsetkych RC pilotov !
Chalani, mozete mi niekto poradit ako by sa mali spravne namixovat klapky s vyskovkou ? Ide o cessnou 182 CMP s rozpatim kridiel 1650mm a vahou 4,5 kg. Teraz to mam na trojpolohovom prepinaci, s tym, ze prva poloha je normal, druha je 50% klapky a 16% vyskovka dole, a tretia poloha je 100% klapky a 30% vyskovka dole.
Ale nezda sa mi to, neako cudne sa to sprava.
Inak, o kolko percentualne znizia kriticku rychlost klapky ? Mne to robi tak max. asi 10%, co je k nicomu, lebo pristavat v 40km/hod, alebo 45 km/hod je asi to iste, rozdiel je skoro ziadny.
Za radu vopred diky !
Bydlisko: Malacky ( 51 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 20:34 | odkaz na príspevok
Tie klapky skus najprv bez mixu, samozrejme v trosku vasej vyske. Podla toho co pises predpokladam ze ich mas samostatne, takze k nim skor domixuj kridelka.
Vyskovku mixuj az potom ako uvidis ze sa sprava po zapnuti klapiek. NIie vzdy je treba korekciu vyskovkou, napriklad na nasom Me109 idu klapky bez potreby korekcie vyskovkou.
No a ked chces brzdit tak klapky otoc opacne, nech sa vyklapaju smerom hore, klapky dole moc nebrzdia, len zvysuju vztlak.
Bydlisko: Senec
Johny
modelár

Príspevkov: 205

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 20:41 | odkaz na príspevok
redix:
Tie klapky skus najprv bez mixu, samozrejme v trosku vasej vyske. Podla toho co pises predpokladam ze ich mas samostatne, takze k nim skor domixuj kridelka.
Vyskovku mixuj az potom ako uvidis ze sa sprava po zapnuti klapiek. NIie vzdy je treba korekciu vyskovkou, napriklad na nasom Me109 idu klapky bez potreby korekcie vyskovkou.
No a ked chces brzdit tak klapky otoc opacne, nech sa vyklapaju smerom hore, klapky dole moc nebrzdia, len zvysuju vztlak.


Starý môj , tá posledná veta ma tak zaujala , že mi nedá nereagovať. Čo znamená zvýšenie vztlaku ? No predsa to ,že lietadlo dokáže letieť menšou rýchlosťou !!!!!!!!!! Lietadlo vo vzduchu brzdí odpor vzduchu a na zemi taktiež , plus odpor podvozku. Tak že po postupnom sťahovaní "plynu" otáčok je potrebné nájsť krytickú rýchlosť pri ktorej to lietadlo ešte dokáže letieť a dá sa ovládať. Samozrejme tá rýchlosť je závyslá od viacerých okolností , napríklad sila protivetru pri pristávaní .......
Bydlisko: Bratislava, ( 63 rokov )
Alfa
modelár

Príspevkov: 1825

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 22:24 | odkaz na príspevok
Johny:
redix:
Tie klapky skus najprv bez mixu, samozrejme v trosku vasej vyske. Podla toho co pises predpokladam ze ich mas samostatne, takze k nim skor domixuj kridelka.
Vyskovku mixuj az potom ako uvidis ze sa sprava po zapnuti klapiek. NIie vzdy je treba korekciu vyskovkou, napriklad na nasom Me109 idu klapky bez potreby korekcie vyskovkou.
No a ked chces brzdit tak klapky otoc opacne, nech sa vyklapaju smerom hore, klapky dole moc nebrzdia, len zvysuju vztlak.


Starý môj , tá posledná veta ma tak zaujala , že mi nedá nereagovať. Čo znamená zvýšenie vztlaku ? No predsa to ,že lietadlo dokáže letieť menšou rýchlosťou !!!!!!!!!! Lietadlo vo vzduchu brzdí odpor vzduchu a na zemi taktiež , plus odpor podvozku. Tak že po postupnom sťahovaní "plynu" otáčok je potrebné nájsť krytickú rýchlosť pri ktorej to lietadlo ešte dokáže letieť a dá sa ovládať. Samozrejme tá rýchlosť je závyslá od viacerých okolností , napríklad sila protivetru pri pristávaní .......

Bingo Janči Pánko vyššie to má nejako pomýlené.
Bydlisko: Trnava, vek-46
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 4. 9. 2011 o 23:12 | odkaz na príspevok
Jasne chlapci, len si nahravajte. Co myslite , ked skutocne lietadlo vytiahne brzdiace klapky, pojdu hore alebo dole ?
Skusim to teda napisat pomalsiee aby ste aj vy dvaja pochopili. Klapky dole znamenaju zvysenie vztlaku a tym padom umoznia lietadlu letiet aj s nizsou rychlostou ako bez klapiek. Ale tento sposob sam o sebe lietadlo nezabrzdiii, naopak ked idu klapky hore, vytvara to vzdusnu brzdu, ale zaroven to znizi vztlak, preto je to dobre kombinovat so vztlakovymi klapkami.
Bydlisko: Senec
Johny
modelár

Príspevkov: 205

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2011 o 16:22 | odkaz na príspevok
Starý ,tak vidím že Ty si uplne vedla. Ja som si myslel, že hovoríme o RC modeloch typu Cessna za cca 150,-EU a Ty mi tu chceš vysvetlovať aerodynamiku lietadiel ,o ktorej som Ti napísal Ja. No super , čo keby si radšej Dodovi73 vysvetlil to načo sa vlastne pýta a napýsal mu , že by sa tomu dalo pomôcť dákym mixom s normálnymi klapkami , alebo niečo podobné v závyslosti od možnosti vysielača. Vieš Ja trošku čítam toto forum , no musím sa priznať , že keď sa niekto opýta na dáky reálny problém ,tak len ozaj pár zúčastnených vie rozumne a vecne odpovedať a potom tu je množstvo pisálkov , ktrorý sa potrebujú len vykecať. Ja by som čakal , že sem napíšu ludia , ktorý takú Cessnu majú a danný problém už riešili a vyriešili. Ja osobne lietam so štyrmi lietadlami , z čoho dve majú vztlakové klapky a dve nie , a netrúfam si až tak radiť , lebo viem ,že sú tu na fore naozajstný piloti , ktorý by sa do témy mohli zapojiť.
Pozdravujem a končím
PS.: Chcel by som naozaj vidieť , ako by sa tá Cessna zachovala pri "zdvihnutí" vztlakových klapiek , asi by sme sa nestačili čudovať a dovolím si tvrdiť ,že o zbrzdení pri pristávaní by sme mohli len snívať .
Bydlisko: Bratislava, ( 63 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2011 o 18:05 | odkaz na príspevok
No neviem kto je vedla. Ty si myslis ze tu RC cessnu drzi vo vzduchu modelarsky boh a nie aerodynamika? Inac neviem prist na to co si myslel ze chcem vysvetlovat aerodynamiku o ktorej si mi ty napisal.. Vsetko vychadza z toho ze si nepochopil moj prvy prispevok v tejto teme, neviem na zaklade coho si vydedukoval ze neviem co robia klapky dole a ze neviem co znamena zvysenie vztlaku. Trosku si to zrovnaj a par krat tuto temu este raz od zaciatku precitaj, pretoze ja nechapem akym algoritmom si prisiel na to ze je nutne napisat to co si napisal o tom ze vacsi vztlak znamena ze lietadlo ma mensiu stall rychlost. Vidis niekde ze by som pisal nieco co by tomuto zakladnemu aerodynamickemu zakonu protirecilo?? Pisal som snad ze zvysenim vztlaku sa zvysi rychlost? Ja som len napisal ze vacsi vztlak neznizi rychlost, na to sa pouzivaju brzdiace stity alebo panely a v modelarskom svete sa daju nahradit zdvihnutim klapiek hore. Takze o som tu vlastne tocis ?
Bydlisko: Senec
charon
modelár

Príspevkov: 140

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2011 o 18:48 | odkaz na príspevok
To redix:
Mám otázku. Lietal si v praxi model, pri ktorom sa vstlakové klapky zdvíhali nahor. Ak áno tak aký - zaujíma ma kategória, váha, rozpätie a v neposlednom rade skúsenosti vo fáze vysunutých klapiek.
Ja som v minulosti taký model mal a v živote by som to nikomu neradil na model tej kategórie ako tu prevádzkuje kolega. V jeho prípade by som sa skúsil pohrať s nastavením klapiek nadol ale rozhodne nie viacej ako 60 stupňov a výškovku k tomu nastavil skusmo podĺa chovania modelu -samoszrjme nastavovanie mixu robím vo väčšej výške.
Ešte na záver - vie niekto -pretože mňa nič také nenapadá o skutočnom lietadle na ktorom sa vstlakové klapky vysúvajú nahor. Myslím VSTLAKOVÉ KLAPKY nemyslím sloty, rušiče vstlaku,brzdiace štíty ani žiadny druh aerodynamických plôtikov. Ak niekto o takom niečom vie nech dá odkaz.
Bydlisko: Horné Lefantovce ( 62 rokov )
Gizmo
modelár

Príspevkov: 49

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2011 o 21:03 | odkaz na príspevok
Používajú sa brzdiace štíty, ale až na zemi! Chudák redix si to asi pomýlil

Dôkaz: Boeing_737_with_flaps_and_spoilers_extended_after_touchdown
Bydlisko: Bratislava ( 57 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2011 o 21:15 | odkaz na príspevok
Neviem ci sa to da nazvat lietanim, skusal som to na BF109 od parkzone bez delenych krideliek, zdvih 70% hore. Posobilo to ako rucna brzda, dost velka strata rychlosti, iba vdaka dobremu motoru sa vytiahol naspat. Na tom lietadle bolo lepsim riesenim nastavit klapky na vztlak a s nimi pristava s vypnutym motorom aj zo 100m vysky.

Preco by sa mali na skutocnom lietadle vztlakove klapky vysuvat hore? Je jeden mechanizmus ktory vysuvanim smerom hore zvysuje vztlak, ale neviem ako sa vola, viem len ze je to na nabeznej hrane kridla. Urcite tu niekto bude vediet ako sa to vola, teraz sa mi to nechce hladat. Mali to posledne verzie Me109.
Bydlisko: Senec
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2011 o 21:44 | odkaz na príspevok
redix:

Preco by sa mali na skutocnom lietadle vztlakove klapky vysuvat hore? Je jeden mechanizmus ktory vysuvanim smerom hore zvysuje vztlak, ale neviem ako sa vola, viem len ze je to na nabeznej hrane kridla. Urcite tu niekto bude vediet ako sa to vola, teraz sa mi to nechce hladat. Mali to posledne verzie Me109.

posledné Me 109 boli dosť preťažené tak buď mali vysúvacie sloty alebo brzdiace štíty ale skôr to bolo použité na manévrovanie pri malých rýchlostiach proti utrhnutiu prúdnic .Ale to je mimo mysu.
Ja by som tie brzdiace/vztlakové klapky samozrejme dole vztlak je do 15-30° brzdiace okolo 45° výškovka - treba vyskúšať záleží od profilu.
Ja používam brzdu hore (vyžšia stabilita pri pristávaní) ale krídielká sú po celom krídle tie sa zároveň využívajú ako vztlaky pri prudkom pritiahnutí ,to je zase o niečom inom.
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2011 o 22:13 | odkaz na príspevok
Gizmo:
Používajú sa brzdiace štíty, ale až na zemi! Chudák redix si to asi pomýlil

Dôkaz: Boeing_737_with_flaps_and_spoilers_extended_after_touchdown


chudak je akurat ten co ta rano obuva aj s tym tvojim dokazom hehe. Jasne ze sa brzdiace stity pouzivaju aj na zemi po pristati, ale kde som napisal ze sa na zemi po pristati nepouzivaju. Asi to bude pre teba novinka, ale vzdusne brzdy sa pouzivaju aj pri lete, nie len na zemi. Ked sa chces teda dotahovat tak tu mas nieco aby si nesiel spat sprosty . hadam si to dokazes prelozit.:

Air brakes
Main article: Air brake (aircraft)
Air brakes, also called spoilers, are used to increase drag. On a typical airliner, for example, the spoilers are a series of panels on the upper surface of the wing which deploy upwards to disrupt airflow over the wing, thus adding drag. The number of panels that deploy, as well as the degree to which they deploy, depends on the regime of flight in which they are used. For example, if a pilot must descend quickly without increasing speed, he may select a speed brake setting for the desired effect. In such a case, only certain spoiler panels will deploy to create the most efficient reduction in speed without overstressing the wing. On most airliners, spoiler panels on the wings mix with aileron inputs to enhance roll control. For example, a left bank will engage the ailerons as well as deploy certain spoiler panels on the down-going wing. Ground spoilers are essentially similar to flight spoilers, except that they deploy upon touchdown on the runway, and include all spoiler panels for maximum "lift dump". After touchdown, the ground spoilers deploy, and "dump" the lift generated by the wings, thus placing the aircraft's weight on the wheels, which accomplish the vast majority of braking after touchdown. Most jet airliners also have a thrust reverser, which simply deflects exhaust from the engines forward, helping to slow the aircraft down.
Bydlisko: Senec
Dodo73
modelár

Príspevkov: 35

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2011 o 22:28 | odkaz na príspevok
Chalani, vazim si, ze sa mi snazite pomoct a poradit, ale nehadajte sa prosim. Je to len hobby, zivot od toho nezavisi.
OK, dam na radu Joba. Nastavim to teda takto:
1. poloha prepinaca - "normal"
2. poloha prepinaca - vztlak, klapky 20°, vyskovka podla potreby 5° dole
3. poloha prepinaca - brzdenie, klapky 45°, vyskovka podla potreby 10° dole
A uvidime ako to dopadne, cez vikend idem na to.
Bydlisko: Malacky ( 51 rokov )
Joba
modelár

Príspevkov: 1405

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2011 o 22:32 | odkaz na príspevok
Výškovku tam nemiešaj ,až potom uvidíš či je vôbec nutná či bude 5 alebo 10° nie je rozhodujúce ide o to aby model pri pristáti s klapkami nedvihol nos
Bydlisko: Bratislava -Karlova Ves ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 9. 2011 o 22:59 | odkaz na príspevok
Dodo, myslim ze na aurore by nastavovanie klapiek malo ist aj pocas letu, takze to vyvez do nejake bezpecnej vysky a zacni ako si Joba pisal na 15% a za letu pomaly zvysuj. Uvidis ako sa bude spravat a tak najdes najvhodnejsi uhol.
Bydlisko: Senec
1 2
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 904 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 12 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: vrato,