Technické parametre
Výrobca: |
|
Rozpätie: |
1704 mm
|
Hmotnosť: |
450 g
|
Kategória: |
Lietadla - vetrone |
Dĺžka: |
777 mm
|
Materiál: |
Balsa |
Motor: |
|
Popis
Hľadal som vetroň pri ktorom nebude potreba veľa zásahov do riadenia. Čím menej ovládaných prvkov, tým lepšie. Vetroň ktorý v podstate poletí sám. Možno vás napadne že rozprávam o voľne lietajúcom modele, ale to nie je to pravé orechové čo som hľadal. Musíte si predstaviť, že pri zapojení učiteľ - žiak druhú vysielačku obsluhuje pilot s motorickými problémami.
Na spriatelenom webe som narazil na diskusiu ohľadne stavby tohoto krásneho lietadla.
História siaha až do začiatku roku 1972 kedy ešte 16 ročný junior navrhol a postavil tento vydarený model. Volal sa Ladislav Haškovec. Veľkosť bola zvolená zámerne, lebo s menším modelom sa lepšie manévruje nad zemou a ľahšia sa pristáva než s veľkou obľubou.
Lion sa stal legendou. V tom čase s ním začínalo veľa modelárov. Obľúbený bol svojou jednoduchou stavbou a malou spotrebou balzy. Ovládaná bola iba smerovka a to jedno-kanálovým vysielačom Mars. Ako servo bol použitý el-magnet alebo "Spagomatik" elektromotor Igra na ktorý sa navíjala niť pre ovládanie smerovky.
Objednal som výrezy za symbolickú cenu a pustil sa so synom do stavby. Stavba mala trvať 35 hodín. Nám sa to podarilo asi za ten istý čas. Okrem smerovky sme dorobili aj ovládanú výškovku. Výškovka nie je riešená lankom vedeným cez smerovku ale pomocou prevodnej páky na konci trupu ktorá prevedie vodorovný pohyb na zvislý. Model je potiahnutý vliesom. Vlies je obarvený modrým a bielym pigmentom. Podarilo sa nám urobiť trochu ťahší zadok a výsledná váha nám narástla na 440 gramov. Asi je to použitými materiálmi a dorobenou riadenou výškovkou. Lietadlo má krátky čumák a mám trocha problém s umiestnením závažia. Používam LiPo 800mA. Je to ľahká baterka a s použitím moderných ľahkých serv potrebovalo lietadlo dosť dovážiť.
Model čaká na zálet. Počasie sa zlepšuje a tak za pár dní vyrazíme. Dúfam, že splní moje očakávania.
V Bratislave 08.03.2015
___________________________________________________________
Asi som zahájil tohtoročnú sezónu, lebo sme sa vybrali zo synom zalietať nášho vetroňa. Deň ako z katalógu na dovolenky. Nemal som v pláne nejaké veľké poletovanie. Chcel som toho Liona hlavne vyskúšať a zalietať.
My tu v Bratislave v podstate pomaly nemáme žiadne trávnaté plochy väčšie ako poštová známka. Staré Vajnorské letisko ktoré ako som počul sa má zmeniť na zástavbu a potom trávnaté plochy pri Dunaji ktoré sa sú záplavová oblasť. Ja som ich s vďakou využil.
Na začiatku sa Lyon dosť tlačilo k zemi a tak 3g rybárske olovo pôjde tam kam patrí - na udicu a nie do lietadla. Lion je taký pomalý autobus a verím že svoju prácu si odvedie poctivo. Nie som žiaden profík a na zalietanie potrebujem bezvetrie. To lietadlo bolo navrhnuté bez výškovky a tak by malo byť aj zalietané. Ja ju musím zľahka priťahovať a to sa mi nezdá. Baterka je za zasa naspäť vpredu lebo začalo byť horšie ovládateľné. Takže znova kontrola geometrie a hurá na fóra o volňáskoch.
V živote som nemal plnohodnotný gumicuk a pri zalietavaní som použil iba 7 metrov gumy a 40 metrov silonu. Výška po vystrelení skôr rozpačitá ako letová. Už mám objednaných 20 metrov a silon čaká na polici.
PS: človek sa pri tom riadne nabehá. To naozaj nie je elektrolet.
V Bratislave 31.05.2015
___________________________________________________________
Lietať na nepokosenej lúke s gumicukom nie je vôbec jednoduché. Nakoniec som musel vysekať úzky pás trávy, aby som mohol štartovať. Keď som to rátal, tak pri plnom natiahnutí gumy som mal od kolíka po lietadlo asi od 110 do 120 metrov. Úmorné behanie po lúke bolo nakoniec odmenené nádherným letom. Trafil som priamo bublinu a stálo to za to. Nádherný let.
Pri gumicuku sa človek riadne nachodí. Ísť po lietadlo keď pristane, nájsť v tráve koniec lanka, natiahnuť gumicuk a to urobiť x krát, tak to dá človeku pekne zabrať. Naši predchodcovia to nemali naozaj ľahké.
ID Modelu: AM5443 |
Zobrazenia: 4584 |
Pridané: 3. 3. 2015 o 13:59 |
Autor: BA2506