autor | správa | |
peco737 modelár Príspevkov: 143 Moje modely Poslať správu |
Caute
Mam vetron a chcel by som od vas radu, aka priblizne minimalna dlzka svahu by mala byt na zaciatocnicke bezpecne lietanie pre dvojmetrovy vetron, aky sklon svahu a sila vetra a krajne hodnoty smeru vetra? Totiz po okoli mame par svahov ale niektore su podla mna kratke, dalsie nie su strme a tak sa bojim lietat s vetronom, lebo po okolo su prekazky, cize nemam istotu, ci svah nosi. Diki |
|
Ro.bo modelár Príspevkov: 1143 Moje modely Poslať správu |
Ak máš k dispozícii viacero svahov tak si šťastný človek ja by som išiel na ten najstrmší a najdlhší kde to nosí na to ti asi neodpovie nikto lebo to máš tak že kde to nosí momentálne v tejto chvíli tak za hodinu to môže byť úplne niekde inde. Na svahu sa dobre lieta ale treba to aj vedieť najlepšie by bolo keby si mal nejakého kamaráta čo už má skúsenosti a išli by ste spolu aspoň prvý krát. Ak tam pôjdeš sám tak vopred si vytipuj miesto kde zhruba pristaneš aby si nemusel potom stresovať keď na to nebude čas a ostatné záleží aké podmienky budú keď tam budeš lietať niekedy je to pohodovka a niekedy poriadna divočina. Hlavne na to pristátie sa priprav je to úplne iné ako na rovnej ploche a keď máš šancu v poslednej chvíli vyštartovať hore a pristátie opakovať na svahu sú podmienky veľakrát také že máš iba jeden pokus.
Veľa šťastia nech to dobre dopadne potom sa pochváľ ako to išlo. |
|
peco737 modelár Príspevkov: 143 Moje modely Poslať správu |
Bol som skusit polietat, fukal zapad az severozapad tak okolo 3m/s v narazoch mozno do 9-10m/s.
Model mi lietal celkom fajn len ked zafukalo aspon tych 5m/s ale inak som vetron len odstartoval a hned pristatie po vetre do svahu. Neviem, ci tych trvalych 3-4m/s nestaci na svahove lietanie alebo ja to este neviem uriadit alebo je chyba v modele alebo vo svahu. Lietalo to tak maximalne 30 sekund. Chcel som skusit dalsi svah, ten uz je strmsi ako ten, na ktorom som lietal ale su okolo neho prekazky stromy a kedze fukalo len 3-4m/s, tak som radsej neskusal, lebo som nechcel prist o vetron. Kamosa tu po okoli nemam ziadneho, najblizsie byva 12km odo mna, takze vsetko lietanie je len namne. No ale aspon sa mi vetron pekne vratil ku mne, nemusel som ponho chodit, par krat som urobil par zataciek. Ale hlavne co som rad, dal som si asi tak 15 startov a pristatia boli fajn a vetron to prezil bez ujmy na zdravi |
|
DaggyMAC team RCPortál Príspevkov: 1734 Moje modely Poslať správu |
Zo svahom je to trochu alchymia. Ak máš poboku nejaké prekážky (budovy, stromy) tak napriek tomu, že fúka kolmo na svah, môže byť veľmi trubulentné stúpanie, tiež ak máš pod svahom napríklad les od ktorého fúka. Aj keď fúka "správny vietor", nemusí to nosiť. Svahové lietanie je veľmi akčné, pretože ťa stále núti udržiavať pozornosť a predvídať. Ak ideš na pristátie ponad alebo poza hranu kopca, tak si dávaj pozor na to, aby si nespadol po krídle alebo do vývrtky, prípadne ťa môže strhnúť na zem. Je to nepríjemné. Pristávanie po vetre je takmer istý crash. Radšej pristanem dole a prejdem sa kopcom po model, akoby som ho mal rozbiť niekde na svahu. |
|
peco737 modelár Príspevkov: 143 Moje modely Poslať správu |
Rad by som pristaval niekde dole ale tam uz su stromy a vetron mi stale klesa so svahom a nechce vytratit rychlost.
Turbulentne to bolo dost na zaciatok, poletujem a naraz jedno kridlo dole potom cely vetron sa presadne o 1 az 2m a v malej vyske je to boj o zachranu modelu ale celkom dobry adrenalin. |
|
DaggyMAC team RCPortál Príspevkov: 1734 Moje modely Poslať správu |
Ak chceš vytratiť rýchlosť, tak ti odporúčam tento manéver:
Rozbehni sa otočkou po vetre smerom ku svahu a ak budeš pri svahu, tak to otoč naspäť proti vetru. Takto stratíš rýchlosť a model ti prakticky bude stáť, alebo sa pomaly posúvať proti vetru. Ak si to správne naplánuješ, tak sa ocitneš cca 1-2m nad vrcholkom svahu a pekne si dosadneš. Nezľakni sa rýchlosti modelu po vetre, je to fakt mazec. Je treba konať rýchlo a model musíš mať vo väčšej výške aby mohol nabrať na rýchlosti po vetre. Je to celkom riskantný manéver, pretože ak príliš pritiahneš, tak sa dostaneš do vývrtky. Je to stále lepšie, ako by si mal osmičkovať nad hranou svahu s očakávaním, že ťa to "samo strhne na zem". |
|
peco737 modelár Príspevkov: 143 Moje modely Poslať správu |
No po vetre to fakt leti celkom rychlo ako som uz pisal, takmer polovicu pristati som robil po vetre do kopca.
Kniple na vysielacke som drzal jak byk ale nastastie vsetky pristatia boli v pohode. Ak bude zasa nosit niekedy svah, skusim ten manever vo vacsej vyske a uvidim ako sa bude spravat model. |
|
DaggyMAC team RCPortál Príspevkov: 1734 Moje modely Poslať správu |
Týmto manévrom dokážeš pristáť aj do ruky, len ber ohľad na to, že za tebou sa vytvára turbulentný prúd.
Ak máš možnosť naprogramovať si na vysielači spoilerony na krídlach, tak na svahoch je to lepšie pre pristátia. Musíš mať však krídelká (elevony) každé na samostatnom serve. Potom ak spravíš ten manéver, zapneš si spoileron mix a obe krídelká sa ti dajú hore a zároveň sa výškovka posunie tiež hore, aby si prudko nestratil výšku. Takéto brzdenie je fakt účinné a proti vetru je pristátie ako do perinky. Pekné videjko ako spoilerony fungujú: odkaz na Youtube |
|
peco737 modelár Príspevkov: 143 Moje modely Poslať správu |
Ja mam iba 4-kanalovu vysielacku takze taketo nemozem.
Brzdit by som mohol sklzom ako to robia skutocne vetrone. |
|
Ro.bo modelár Príspevkov: 1143 Moje modely Poslať správu |
Tie krídelka na tom videu majú poriadnu plochu to musí zastaviť na mieste. Spoilerony máš nastavené na letových režimoch na trojpolohový prepínač? |
|
DaggyMAC team RCPortál Príspevkov: 1734 Moje modely Poslať správu |
Pristávať s nimi inde ako na svahu by som neodporúčal, pretože majú opačný účinok ako klapky. Jednoducho ťa to pritiahne ku zemi.
Používajú to vetroňársky piloti ak sa chcú dostať zo stúpavého termického komína keď sú príliš vysoko. Niekedy sa lietadlu proste nechce odísť zo stupaku, tak ho môžeš pribrzdiť týmto. Mám to nastavené na Optic 6 ako "Landing". |
|
peco737 modelár Príspevkov: 143 Moje modely Poslať správu |
A sklz ste neskusali, chcel by som to vyskusat. Viete ako sa to robi smerovka a tak kontra kridelka. |
|
DaggyMAC team RCPortál Príspevkov: 1734 Moje modely Poslať správu |
Ano, to je osvedčená brzda u reálnych pilotoch na krátkom finále v tretej zatáčke. Ja mam na modeli V-tail 116°, tam nie je taká účinná smerovka. |
|
peco737 modelár Príspevkov: 143 Moje modely Poslať správu |
Ja mam klasiku chvost tak ked bude pocasie skusim sklz. |
|
Ro.bo modelár Príspevkov: 1143 Moje modely Poslať správu |
To vyzerá zaujimavo musím to vyskúšať akým spôsobom sa to robí ? napr. krídelka do prava a súčasne smerovka do ľava dobre som to pochopil ?? |