autor | správa |
Othello modelár Príspevkov: 2216 Moje modely Poslať správu |
Tuto temu zakladam pre modelárov vlastniacich, alebo pokukujucich po maketach a polomaketach plachetnic americkeho pohara tiedy J Class. Ano na jar nastavajuceho roku 2015 sa chystame zorganizovat pre majitelov tychto plachetniciek triedy.... nazveme si ju "1600" |
peterzak37 modelár Príspevkov: 2635 Moje modely Poslať správu |
No a este si zelat, aby nas bolo viac... |
Othello modelár Príspevkov: 2216 Moje modely Poslať správu |
Petko dufam ze u kecame aj toho "Parnikara" z Malinova |
peterzak37 modelár Príspevkov: 2635 Moje modely Poslať správu |
Lepsie by bolo keby tych parnikarov bolo aspon pat |
Ivanhoe modelár Príspevkov: 672 Moje modely Poslať správu |
Tiež sa prikláňam myšlienke že by to mohol byť závod lodí s akýmkolvek kapitánom. Len si myslím že si tú myšlienku zabil vetou "Kapitan by sa pocas dna zavodu vsak uz nesmel menit. " Ak som to správne pochopil tak ten kto s loďou odjazdí prvú rozjazdu tak s ňou bude musieť jazdiť celý deň ??? Nevidím dôvod prečo, keď to má byť závod lodí. Navrhujem aby sa kapitán nesmel meniť počas rozjazdy. |
Ludo modelár Príspevkov: 773 Moje modely Poslať správu |
musim si to precitat lepsie aby som mohol reagovat.....zajtra poskytnem nazor.... ale predbezne suhlasim s Ivom, kapitan teda skiper sa nesmie pocas pretekov menit kto zacne musi aj skoncit....ako v realnych regatach. A kedze je to pretek lodi "one design" tak sa jedna o porovnanie schopnosti kapitanov a nastavenia lode.....a prave tou zmenou kapitana by doslo k zmene veličin vstupijucich do porovnania .... |
Othello modelár Príspevkov: 2216 Moje modely Poslať správu |
Ivo sice tvrdi opak ale ok Suhlasis somnou. Kedze sa her Mikulka sem este neprihlasil budem sprostredkovavat jeho nazor aj Vam. P-Mikulka: bod týkajúci sa velkosti kormidla treba zmeniť lode budú neovladatelné ja mám asi 100% zväčšené a nedá sa s ním nejak vážne veslovať myslím že obmedzovať velkosť kormidla je zbytočné iba ak by sme mali jazdiť na maketovéj trati pol dôa jeden kurz a na obed obrat o 45°stupňov. Peter obmedzenie by nejake malo byt. Mozno nie az take ako som pisal, ale nejake predsa. Uz som sa stretol aj so spekulantmi ktory si chceli namiesto znameho obleho kormidla Jclass dat plutvu ako polka samotneho kylu. Nastavme to tak, aby sme sa moc nelisili a aby to bolo viac o zrucnosti a domyselnosti kapitanov ako technickom predpoklade lode. Taktiez hrat sa na neprirodzene ovladatelne lode nieje mojim snom. Aj ozajstne lode pri prudsich vetroch maju problem s otocenim a musia si pomahat plachtami, tak preco by sme mali byt vynimkou? |
peterzak37 modelár Príspevkov: 2635 Moje modely Poslať správu |
Uz som sa zlakol, ze budem musiet prepocitavat plochu kormidla. Aby som vedel, o kolko percent je vacsie. Myslim, ze cokolvek nad 20% zvacsenia by uz vyzeralo prilis komicky |
Ludo modelár Príspevkov: 773 Moje modely Poslať správu |
No da sa povedat ze som to precital ale po pravde som sa tam nic podstatne nedocital, vela slov bez meakej podstaty.... sorry Juri nikde som sa nedocital nic o zakladnom pravidle a to je prednost v jazde.... dovolim si sem aplikovat plravidla z live jachtingu teda: Sunny lakes J Class buket PRAVIDLA Jclass regaty. (navrh) 1. Rahno na starboart side (vlavo) ma prednost pred pred rahnom na port side (vpravo). Protiidúce lode na koliznom kurze sa vyhybaju v PRAVO v smere plavby 2. Rahna na rovnakej strane - pri krizovani kurzov ma prednost zaveterna lod. 3. Na boji- prednost ma lod ktora je blizsie k boji, a musi mat dostatok manevrovacieho priestoru tj. minimalne jednu dlzku lode od boje teda 1,6m V pravidlach č.1, č.2, a č.3, sa musi lod dostatočne vcas vyhnut alebo aspon naznačit zamer sa vyhnut aby sapredislo nedorozumeniu a kolizii. 4. Protesty - vodca plavidla musi byt ČESTNY a priznat si chybu po proteste ak ju spravil. kazdy opravneny protest bude penalizovany časom 5sekund z dojazdoveho casu, tyka sa to hlavne hrubok v riadeni ako je nedanie prednosti podla č.1, č.2, č.3. "drobne" nedorozumenia a ťukačky nebudu penalizovane. 5. Preteku sa smu zucastnit - len a vyhradne lode triedy Jclass nie ine a ani podobne. Polemiky o velkosti kormidiel su irelevantne - jedna sa o makety a polomakety a tie maju podla predlohy uz stanovenu velkost kormidiel tym padom je vylučene ich zvecsovanie v opacnom pripade bude lodi udeleny handikep podla percentualnej velkosti kormidla ale myslim si ze tolerancia +- 10% max., je v pohode.... hlavne sa treba vyhnut "potapačskym plutvam" "do teraz sme mali maketove kormidla a bola dobra manevrovatelnost tak nevidim dovod ich zvecsovat" 6. oplachtenie - smu sa pouzivat plachty z Dakronu ako aj plachty z Padakoviny, Bermudskeho tvaru (pre novsie tipy lodi) a Gafloveho (pre starsie rocniky lodí). Na kosatkach a Genuach nebudu akceptovane vratipne, plachty musia byt v zadnom otazovom rohu spojene s palubou vyhradne ovladacim lankom, mnozstvo plachiet ja stanovene takto: bud dve stehovky (kosatky) alebo jedna Genua a + hlavna plachta. (v zavislosti na sile vetra, ale po vecsine sa na lodiach Jclass pouziva Genua) na hlavnej plachte pod hornym rohom musi byt oznacenie typu lode v jej kodovej skratke napr. JH1, J1, atd. (velkost este dohodneme...ale tak aby nespatila ja navrhujem maketove oznacenie podla originalov) aj tak sa pri prechode hlasi meno lode alebo kapitana. Pri regate sa bude na vsetkych lodiach pouzivat rovnake oplachtenie (dohoda kapitanov podla pocasia pred startom) 7. Balast - smie byt umiestneny mnutri ale aj mimo lode pod kilom nie vsak hlbsie ako je 150% hlbky ponoru (spodna strana balastu) 8. Vybavenost paluby (technicka) - na ovladanie prednych plachiet sa smie pouzit jedna palubna slucka najviac vsak dve (kosatky Genua) 9. Plavidlo- sme viest len osoba znala aspon pravidiel č.1, č.2 , č.3 10. Plavidlo - pocas preteku smie viest len jeho majitel (owner) alebo nim určeny a poučeny skipper podla pravidla č.9. Počas preteku nesmie dojst k zamene v riadeni plavidla medzi majitelom, skipperom alebo tretou osobou. 11. Hodnotenie - staticke hodnotenie odpada prebehne len vizualne porovnanie modelu s realnou lodou z fotografie (ziadne meranie nadstavieb a umiestnenia palubnych komponentov nebude) Hodnotit sa bude len celkovy dojem a celkove umiestnenie v rozplavbe. 12. Trať preteku - (vzhladom na vynimočnost tychto lodi by som navrhol aj trochy odlisnu trat ako maju klasicke regaty. vid priloha) je to taky kompromis medzi klasickym trojuholnikom a putovnou regatou... tato trat preveri obratnost, kapitanske skusenosti, Upwind a Downwind No a este k tomu Jurajom hore spomenute pravidla z NSS 6-7-8-9-10-11 |
Othello modelár Príspevkov: 2216 Moje modely Poslať správu |
Ludo pravidlá jachttingu sú všetkým známe. Teda aspoň by mali byť. Tu sa debatuje o pravidlách a podstate samotnej triedy NSS-J. |
Ludo modelár Príspevkov: 773 Moje modely Poslať správu |
no ved a co som pisal.... a mylis sa malokomu su pravidla zname tak ako sa vyjadril Andrej "kazdy si jazdi jak mu padne" a to podstatne co sa tyka J class je tam uvedene a bud sa bude jazdit podla nemennych pravidiel ktore sa budu dodrziavat alebo jebme na to a pome pustat sarkany |
Ludo modelár Príspevkov: 773 Moje modely Poslať správu |
Vsetky sucasne Jcka maju na plachte typove oznacenie a ako vieme vseci staviate sucasne lode , ale ako som pisal neni to podstatne nakolko sa aj tak pri prejazde hlasi meno. bez utazky ale pises a mam pocit ze nevies co pises.... nemozes porovnavat kosatky s Genou kedze Gena ma asi o 300% veciu plochu a vyssi vykon to je to iste ako keby seci jazdili na Cčkovych plachtach a ty sisi dal Ačkove..... to proste nejde.....bud jedno alebo druhe.....a ak sa nebude sekirovat na prednosti v jazde ktora sa nedodrzuje ani na inych pretekoch vratane niektorych regat a RG65 tak to nema vyznam riesit.... a to nemam z vlastnej hlavy to povedala osoba znala....keby sa tak jazdilo na realnych regatach tak 80% startovneho pola diskvalifikuju Bud sa nieco robi poriadne alebo sa to nerobi vobec..... |
Othello modelár Príspevkov: 2216 Moje modely Poslať správu |
Ludo nie vsetci vsak maju sucasne lode. Chlapi z CZ maju historicke z 30. tych. Dostavas tuto debatu tam kde som to nechcel tahat. Nechapem tvoje rozhorcenie???? Zacal si pisat o pravidlach jachtingu pricom tu preberame pravidla pre kategoriu plachetnic.... hned na to sa rozculujes kto bude mat ake placht na vode...... Ludo pravidla Jachtingu by mal ovladat kazdy kto ide s plachetnicou na vodu. Za to ci to ovlada alebo neovlada nemozeme zodpovedat. V pripade ze sa na vode preukaze ze tieto pravidla nepozna alebo sa nimi neriadi, je to na rozhodcovi aby danu lod vyradil zo zavodu. Pravidla Jachtingu uz nehajme tak a venujme silu na zlozenie pravidiel pre kategoriu NSS-J. Oplachtenie - kazdy musi pouzivat plachty podla tzpu plachetnice....tym myslim ze lod z 30tych nebude pouzivat bermudske oplachtenie a lod z terajsej doby gaflove.... Ci si kapitan na zaciatku dna nasadi genu alebo kosatky, ci skasa plachtu do polovice alebo ju neha celu je na rozhodnuti kaydeho osve. Kazdy musi vediet ako si lod nastavit. Ani RGckarom nemozes predsa prikazt ktore oplachtenie si na lod maju dat. V tejto teme som mal len jednu otazku a to : Bude povolene menit genu a kosatky medzi rozjazdami pocas dna, alebo nie???? Jedna sa mi o to, ze pocasie sa meni pocas celeho dna a ked rano bude slaby vanok na obed moze dut takze pokracovat cely den s nasadenou genou, alebo komlet vykasanymi plachtami by bolo nerozumne. Prosim o konstruktivne pripomienky a nie zvady. Diky |
ladous modelár Príspevkov: 110 Moje modely Poslať správu |
Přátelé, nadefinujte napřed soutěžní model (rozměry, plachty, kormidlo, počet ovládaných funkcí, míra maketovosti apod.). To je věc, která půjde v pokročilejší fázi stavby měnit jen těžko. Oproti tomu pravidla jízdy můžete ladit déle a klidně na další ročník vyhlásit jiná, když se neosvědčí. Jak zde bylo již řečeno, je důležité dbát na jejich dodržování během jízd, což je úkol hlavně pro rozhodčí. Tady vidím při pořádání obdobných akcí největší slabinu, kdy je pořadatel při minimalizaci nákladů rád, když vůbec sežene nějakého zapisovatele průjezdních časů. Ten pak pochopitelně od určitého počtu modelů už nemá moc čas sledovat, co se děje na vodě. Vždy se najde někdo, kdo se bude snažit vyhrát i za cenu obcházení pravidel. |
Othello modelár Príspevkov: 2216 Moje modely Poslať správu |
Ahoj Lado. Kedze viem ze stavitelia tychto modelov specifickeho tvaru nerobia extremne zmeny pri stavbe lodi voci planom, snazil som sa len opisat dane lode s urcitymi odchylkami pre moznost schvalenia stavajucich (existujucich) lodi pre start na tejto regate. Nespecifizujem persne rozmery len sa snazim udrzat standard pre terajsich ci nasledujucich stavitelov. Pravda kazdy sa drzi vlastnych planov no dobre viem ze pre udrzanie mierky ci tvaru lode pri zmenseni treba urobit nejake zmeny pre skvalitnenie plavby. Napriklad zaveseny balast pod lodou pre skvalitnenie stability, alebo spomenute kormidlo. Pre akciu sa snazime zabezpecit cloveka ktory ma pravidla nacitane a vie sa v nich orientovat co najlepsie. Mala vola benevolentnosti si skor myslim zatraktivni danu sutaz. Urcite by sa uz nikto neukazal na dalsi rok ak by zistil ze ho niekto z rozhodcovskeho miesta seka za kazdu drobnost. Kazdy z nas si je vedomy hodnoty modelov a doteraz som nezazil ze by niekto narocky vrazal do superov. Skor si myslim ze modelary sa vyhnu kolizii a snazia sa zaklady pravidiel dodrziavat aj na menej dolezitych akciach kde by mohly aj trochu polavit v danych pravidlach jachtingu a uzivat si jazdu len tak pre zabavu. A kedze viem vo vacsine pripadov kto sa nam pusta do stavieb alebo kto vlastni model kategorie J Class tak mozem "zatial " prehlasit ze sa jedna o ludi ktory ovladaju pravidla aspon v potrebnej miere pre nami organizovanu regatu. A ko pises kazdou sutazou sa mozu pravidla zdokonalovat. Inac to nebolo ani pri original lodiach. |