Výrobca: | Hobbyking | Rozpätie: | 864 mm | Hmotnosť: | 1120 g |
Kategória: | Lietadla - elektrické | Dĺžka: | 1169 mm | Materiál: | EPO |
Motor: | 3536/1000kv + APC 8x6 E |
ID Modelu: AM7613 | Zobrazenia: 4050 | Pridané: 30. 11. 2016 o 21:55 | Autor: pajlotmato
Autor | Správa |
pajlotmato modelár Príspevkov: 1482 Moje modely Poslať správu |
Došiel rad na Skippera. Z modelu som strhol všetky nálepky pretože na tom EPO povrchu nedržali a urobím si vlastné doplnky s kvalitnej samolepiacej fólie JAC. Musel som tam prerobiť viac vecí a celková príprava na zálet mi trvala takmer tri hodiny. Najprv som chcel spojazdniť elektroniku tak som zapojil prijímač a zistil som, že jedno zo serv krídeliek Corona MG929 šklbalo a nevracalo sa presne na stred. Odpojil som ho a skúsil aj cez dva rôzne servotestery ale bohužiaľ, bolo na odpis. Vzhľadom na to ako tam boli uchytené som nakoniec vybral obidve a nahradil som ich za dve servá Turnigy TG50090M s kovovými prevodmi ktoré používam a mám ich osvedčené. Chcel som aby boli na krídielkách rovnaké. Jedno čo mi ostalo funkčné ide do malého horneta na výškovku ako náhrada za servo ktoré to vzdalo pri poslednom lete. Servá výškovky a smerovky boli v poriadku tak som len ponastavoval výchylky. Potom som preprogramoval regulátor HK50A lebo na ňom nebola zapnutá brzda a nevedel som aké parametre mal nastavené tak som to nastavil celé naraz. Na oboch baterkach Turnigy 4s 2200 mAh 60C ktoré som ku tomu dostal som prepájkoval konektory na moje obľúbené červené T-éčka a vymenil som vrtuľu ktorá tam bola pôvodne za novú APC 8x6E ktorá je limitná čo sa priemeru týka kvôli vzdialenosti pylonu od trupu. Po malom zásahu do polystyrénu by tam vošla aj 9 palcová ale zatiaľ to neriešim lebo ťah na 4s 2200vky vysoko prevyšuje hmotnosť a to baterky neboli nabité, len na storage režim. Mám k modelu aj veľmi peknú trojlistú ľahučkú uhlíkovú vrtuľu 8x5 Elektro a tiež dvojlistú uhlíkovú vrtuľu 8x5 E ale tá je pravotočivá tak pomeriam cez víkend motor na čerstvo nabité baterky a skúsim potom aj na tú trojlistú vrtuľu a uvidíme. V každom prípade vyskúšam aj let s trojlistou vrtuľou a uvidím. Potom som uchytil prijímač modul osvetlenia CEVARO a urobil čiastočne poriadok s kabelážou vnútri trupu. Nakoniec som prilepil suché zipsy do predku trupu pod kabínu kde vychádza ťažisko s baterkami 4s 2200mAh. Model lieta aj s 3s 3000 - 3300 mAh ale to by musela ísť väčšia vrtuľa. Ja som názoru, že výkonu nikdy nie je dosť takže budem lietať na 4s. Chcem to skúsiť aj na snehu (ak nejaký bude) a samozrejme na vode. Videl som model štartovať aj úplne pohodlne z ruky takže po zálete to určite vyskúšam. Čo ma maximálne prekvapilo je osvetlenie z výkonových LED diód ktoré je originál CEVARO a je bližšie popísané tu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=867&n= „cevaro“-pozicne-osvetlenie-modelu-podrobne-aj-s-navodom Je to fakt dobre vidieteľné aj za dňa, podvečer to bude paráda. Zapína sa to páčkou ktorá je na vysielači primárne určená na kopaný výkrut alebo na stopky a vracia sa sama do pôvodnej polohy. Len sa to na dve sekundy podrží a modul zapne osvetlenie, páčka sa zase vráti späť, na vypnutie rovnakým spôsobom. Model je teda upravený podľa mojich predstáv a pripravený na zálet, teším sa na to, keď bude počasie tak v najbližších dňoch to zalietam. Potom hodím nejaké video ak bude mať kto točiť. Pridávam aj nejaké foto už po úpravách ale zatiaľ bez povrchovky. |
os73 modelár Príspevkov: 37 Moje modely Poslať správu |
Práve som sa pustil do stavby Polarisa 3.Skipper má trocha oblejšie -krajšie tvary..Lieta to naozaj úžasne,iba ho nerobým vodotesný.Tvoj bude asi aj na vodu.Budeš určite spokojný-super éro. |
pajlotmato modelár Príspevkov: 1482 Moje modely Poslať správu |
Tak dnes som robil povrchovku, v Košiciach vo firme BARK mali otvorené aj dnes tak som kúpil meter krikľavo-oranžovej fólie a pol metra čiernej a urobil som takú jednoduchú účelovú povrchovku kvôli dobrej orientácii za letu. Zatiaľ ešte nieje dokončená, budú ešte pásy na bokoch trupu a hore na smerovke do šikma podobne ako krídla a výškovka. Spodok trupu má stred trupu z hrubej odolnej reflexnej fólie aká sa používa na dopravných značkách, je to fakt brutálne odolné aj na pristátia na tvrdší povrch a tu poslúži hlavne ako sklznica keď s tým budem lietať na tráve alebo snehu. Modré pásy sú tiež z reflexnej fólie, je to dobre vidieť keď je to fotené bleskom. Takto bude model dobre rozoznateľný z vrchu aj zo spodu. Najviac roboty bolo oblepiť pekne konce krídiel a výškovky ale teplovzdušná pištoľ to zvládla na jednotku. Natočil som aj to video osvetlenia, pridávam odkaz: odkaz na Youtube Záletu už nič nebráni, len aby bolo počasie. |
TOMMY-PC modelár Príspevkov: 335 Moje modely Poslať správu |
akože Paráda .... slovo dostatočne viditeľné to nevystihuje, skôr by som povedal že to tahá oči a tie reflexné pásy na spodku stoja zato ... možno by sa oplatilo to nejak vyšpekulovať aby boli osvetlené ... a Babičky sa pred kostolom môžu prežehnavať že videli UFO |
pajlotmato modelár Príspevkov: 1482 Moje modely Poslať správu |
Ďakujem ale musím povedať, že oranžová bola veľmi dobrá voľba. Priznám sa, že som nevydržal a dnes bol zálet Teda hneď ako prestalo snežiť som šiel testovať. Motor ťahá s touto baterkou a vrtuľou APC 8x6 E presne 30,70 A podľa môjho HK merača takže ťažká pohodička aj pre baterky aj pre regler. Štart bol z ruky a následne dosť trimovania na krídielká a trošku na výškovku ale potom jedna paráda. Je to rýchle a celkom svižne to lieta aj akrobačku. Prvé pristátie na trávu nič moc lebo mi ho dosť zdvihlo tesne pred dosadnutím ale ešte idem s baterkou troška dopredu tak uvidím, skúsim zajtra ak sa bude dať, model je bez poškodení to je hlavné. Video nemám lebo nemal kto točiť a aj keď som mal aj druhú baterku vo vrecku tak ma oziabali ruky po 6 minútach letu, že by som druhý let už nedal... |
tiborecko modelár Príspevkov: 30 Moje modely Poslať správu |
Maťko aj ja chcem také. |
pajlotmato modelár Príspevkov: 1482 Moje modely Poslať správu |
Tohoto môjho konkrétne? Lebo sa nechystám ho predávať ale ak takého tak je stále dostať aj na hobbykingu ale len v centrálnom sklade v Hong Kongu a to treba rátať s tým, že krabica môže prísť dotlčená a bude treba vybavovať colnicu... |
pajlotmato modelár Príspevkov: 1482 Moje modely Poslať správu |
Dnes som mal voľno a bolo krásne počasie i keď trošku veterno tak som sa naobliekal, vytiahol rukavice a s dvoma nabitými baterkami zobral Skippera na krásny jednoliaty polmetrový prašan na pole za chalupou. Toto bol piaty a šiesty let a tak som chcel modelu už poriadne naložiť nech zistím čo všetko to dokáže. Pri treťom a štvrtom lete som mal na odskúšanie namontovanú 3 listú carbonovú ľahučkú vrtuľu 8x5 s ktorou model nebol taký rýchly ale papal menej ampérov a bol by ideálny na také kľudné polietanie v bezvetrí. Počas letu som si viac krát všimol, že sa pri väčšej rýchlosti objavovali nejaké rezonančné zvuky a nepokoj modelu okolo pozdĺžnej osi ale pripisoval som to vibráciám od motora a teda celej gondole aj s kýlom smerovky lebo s tým pri silnejšom pohone mával problém aj depronový Polaris lenže tento EPO kýl je naozaj pevný a motorové lože voľné nie je tak som teda oželel vzhľad aj nižší odber prúdu s peknou trojlistou vrtuľou a vrátil som tam pôvodnú APC 8x6 E ktorej som sa venoval asi polhodiny a je naozaj dokonale vyvážená. Pri skúške na zemi ten pohon ide krásne hladúčko a ani pri plnom plyne nie sú žiadne vibrácie na motore ktoré by nejak výrazne krútili s gondolou a už vôbec nie na tom masívnom kýle. Tak som teda dnes už s doladeným ťažiskom a výchylkami hladko odštartoval zo snehu a model sa choval normálne pri malej rýchlosti. Akonáhle som mu pridal plyn tak sa v určitom momente ozvala tá rezonancia a bol nepokojný na krídielká hoci až tak nefúkalo, vtedy na napadlo či to nie je flutter krídiel a veru obava sa potvrdila, preletel som v malej výške veľkou rýchlosťou okolo seba a videl som na vlastné oči ako trepotali krídielká, hneď som ubral, model spomalil a flutter sa stratil, sadol som a popozeral krídielká, žiaľ som mal pravdu a flutter bol spôsobený celkom určite odtrhnutým epo závesom na obidvoch stranách kde sa už aj robia trhliny na krídle, model lieta super a zaslúži si poriadnu úpravu nielen spevnenie páskou takže som sa rozhodol, že urobím vystuženie krídla balzovým nosníkom v mieste uchytenia závesov kormidiel a asi urobím aj balzové krídielká a celé to dám na moje obľúbené hmožďinkové závesy. Potom urobím aj letové video. |
pajlotmato modelár Príspevkov: 1482 Moje modely Poslať správu |
Skipper dostal ďalšiu prerábku kvôli flutteru ktorý bol pri vačších rýchlostiach viditeľný na krídlach. Krídielká boli len na EPO pántoch tal som ich odrezal a prerobil na hmoždinkové pánty, dostal nové tiahla s novými dlhšími bowdenmi a pákami s guľovým čapom ktoré som dopasoval nad os závesu krídeliek a ktoré eliminovali aj to posledné, že sa priečili páky ovládania krídelka a trápili mrnčiace servá. Teraz sú napevno pretože krídielko je v mieste kde boli pôvodne uchytené, preplátované 1mm preglejkou z oboch strán. Riadenie krídeliek teraz ide krásne hladko a presne. Išiel som teda na jazero, bol tam úplný kľud a vietor len miernučký v jednom smere. Bohužial pri zálete na vode model nie a nie vzlietnuť. Stále sa pri pridaní plynu stáčal do jednej strany čo ho spomaľovaloa nedalo sa ho udržať v smere ani smerovkou. Skontroloval som ťažisko a prekontroloval riadenie a výchylky a skúsil som znova. Na tretí pokus nabral model slušnú rýchlosť a keď som pritiahol tak sa proste len prudko odlepil od hladiny a po krídielkách cez chrbát do vody. Nestihol som na to ani zareagovať, bolo to v okamžiku. Modelu sa nič nestalo len som preventívne už odpojil baterku a musel som kompletne vykuchať elektriku a všetko vysušiť. Našťastie v nádobe s ryžou všetko poschlo tak, že elektronika prežila bez ujmy takže ho znova poskladám a zálet pojde z trávy. Mohol by poradiť niekto kto má na vode viac odlietané, čo by mohol byť za problém ? Podľa videí na youtube to lieta krásne z vody. |
pajlotmato modelár Príspevkov: 1482 Moje modely Poslať správu |
Model som po menšej ďalšej prerábke dnes zalietal v trošku veternejšom počasí a musím povedať, že teraz je to ono. Úplne bezproblémový štart z ruky, presné citlivé riadenie, žiadny flutter ani pri maximálnom plyne v strmhlavom lete, prerábka krídeliek mu jednoznačne prospela. Model dostal nové tiahla z 2mm uhlíkovej tyčky namiesto 2mm oceľového drôtu ktorý po pokusoch na vode hrdzavel v bowdene a drhli tiahla. Všetky páky na krídelkách a výškovke boli vymenené a koncovky tiahel sú guľové čapy MPJet. Žiadne vôle a žiadne priečenie a trápenie serv. Servo ľavého krídielka som tiež vymenil za nové lebo po tom kúpeli na jazere síce fungovalo ale samovoľne cukalo. Šlahaným sadrovým tmelom som pretmelil a prebrúsil nejaké nerovnosti aby to už bolo dokončené nakomplet a nakoniec som to pretrel bielym akrylom a pamlakom. Treba už len dorobiť povrchovku z fólie ale zatiaľ je model lietateľný aj takto. Po všetkých prerábkach a úpravách bez toho flutterovania je to s týmto pohonom naozaj raketa a v druhom lete som musel aj ubrať z výchyliek krídeliek ale je to poslušné a dá sa to neuveriteľne spomaliť na pristátie, hlavne proti vetru. Vodu už neriešim, polietam si s tým zase v zime na prašane a v lete stačí štart z ruky a pristane na hocijaký povrch. |