Výrobca: | ja | Rozpätie: | 0 mm | Hmotnosť: | 8300 g |
Kategória: | Lode - plachetnice | Dĺžka: | 1400 mm | Materiál: | preglejka, drevo |
Motor: | vzduch |
ID Modelu: AM10049 | Zobrazenia: 33039 | Pridané: 18. 12. 2020 o 08:58 | Autor: dodo_bb
Autor | Správa | |
mojco modelár Príspevkov: 431 Moje modely Poslať správu |
Ďakujem ešte raz za podrobný popis. Hádam sa pridajú aj ostatní lodičkári so svojimi postrehmi. Mňa by napríklad zaujímalo, či náter vonkajšku nitrolakom a akrylovými farbami bude stačiť, či netreba prelaminovať tkaninou. |
|
PeterPP modelár Príspevkov: 610 Moje modely Poslať správu |
Ahoj Dodo, písal som Ti správu ohľadne materiálu na plachty a lanká. Čo sa týka lakov na drevené časti na plachetnice, mne sa osvedčil tzv. alkyduretanový jednozložkový lak . Dajú sa kúpiť ako mat/ polomat/ lesk od viacerých výrobcov. napr. Tikkurila https://www.farby-na-drevo.sk/tikkurila-unica--velmi-odolny-lak-do-interieru-i-exterieru/ Niekedy ho obchodne označujú aj ako lodný lak. s "historickým" olejovým lodným lakom to ale má spoločný iba názov. Alkyduretanový lak je na inej báze. Treba natierať vo viacerých tenších vrstvách, dobre vytvrdne a dá sa brúsiť. Nepraská ani veľmi nežltne. Na tejto lodi https://www.rcportal.sk/sea-bird-plachetnica-triedy-nss-b-am5838 sú drevený trup aj paluba zvonku iba lakované alkyduretanovým lakom Teknos a už 7 rokov v pohode. Jediné malé poškodnia ( škrabance) sú od občasných kolíziíí na regatách. Ešte k nitrolaku ... podľa mojích vedomostí a skúseností, nitrolak časom krehne a má tendenciu na dreve praskať a robiť mikrotrhlinky. Potom si už voda cestu nájde. |
|
dodo_bb modelár Príspevkov: 177 Moje modely Poslať správu |
Ahoj, Peter. K tomu nitrolaku - použil som ho vlastne len zriedený na napustenie povrchu dreva. A každú vrstvu som ešte jemne prebrúsil. Netvorí súvislú vrstvu a je vpitý v dreve, tak hádam to nepraskne... Niekde som čítal, že sa to napúšťalo fermežou, ale neviem, ako by sa fermež znášala s modernými lakmi, vtedy sa na to kládli olejové alebo syntetické vrstvy. Tak som volil nitrolak. A ten lodný lak - presne taký nejaký alkyduretánový som si objednal, ešte mi nedošiel. Ten už by mal vytvoriť finálnu kryciu vrstvu. Hádam to nejak dopadne A ozaj, čítam kdejaké články z akcií a občas sa niekomu podarí utopiť plachetnicu. Prečo sa do nej nedáva nejaký materiál, ktorý by ju aj v prípade naplnenia vodou udržal na hladine? V nejakom zahraničnom videu som videl, ako chlapík vyliepal vnútro trupu kusmi polystyrénu. |
|
PeterPP modelár Príspevkov: 610 Moje modely Poslať správu |
Myslím, že ak drevo napustené nitrolakom ošetríš alkyduretanovým lakom, malo by to byť OK. Pre istotu vyskúšaj náter na nejakom "skrytom " mieste, či to nerobí nejakú galibu, ale nemalo by. Čo sa týka topenia plachetníc, nie je to až tak častá záležitosť. Býva to skôr dôsledok nejakého nedopatrenia ... napríklad zabudnutý / nenasadený kryt na palube a podobne. Plachetnica by mala byť konštruovaná tak, že prípadná vlna cez palubu nebude mať fatálne dôsledky ... t.j. krytky do podpalubia by mali byť tesné a držať na svojom mieste. Tiež pri extrémnej zmene počasia ( napr. náhla letná búrka) je dobré nepokúšať osud a mazať s loďou do prístavu Niektorí pri konštrukčných drevených trupoch výplne polystyrénom používajú, ale väčšinou nie. Treba si uvedomiť, že ak má plachetnica hmotnosť ( výtlak ) 15 kg, je potrebné do trupu dostať minimálne 15 dm3 plavák. Kvôli rebrám a mechanike takeláže v trupe to nie vždy je možné. Navyše tam, kde je plavák, ak sa nedá vybrať, je tažko vysušovať prípadnú vlhkosť v trupe. V laminátovom trupe je to jednoduchšie. Mimochodom, určite nie je vhodný na plavák klasický biely polystyrén, lebo ten do pórov naťahuje vodu, ktorú už prakticky nevieš vysušiť. Ak plavák, tak zo styroduru. Ja mám rozrobenú NSSku, kde je celý trup z olaminovaného styroduru. Takže utopenie lode ozaj nehrozí Ešte sa dá riešiť nejakú uzavretú komoru v prove lode, ktorá sa cez nejaký vodotesný dekel dá kontrolovať a vysušovať. Ktosi tu už písal, že treba stavať také lode, aby do nich netiekla voda |
|
mojco modelár Príspevkov: 431 Moje modely Poslať správu |
Zdravím, môžem poprosiť hodiť to sem do albumu? Pomôže to viacerým začínajúcim plachetničkárom Ďakujem. |
|
PeterPP modelár Príspevkov: 610 Moje modely Poslať správu |
Tu sú info k plachtam a šnúram z mojich skúseností: Ak nevadí "štvorčekový" vzhľad látky typu Icarex , tak sa dá objednať materiál napríklad tu: https://www.tatramodel.sk/horejsi/potahove-materialy/icarex/ Alebo z číny z Aliexpresu: https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_20210111010652&origin=y&SearchText=Ripstop+Nylon+Kite Tento štvorčekový materiál sa predáva pod rôznými názvami napríklad aj v obchodoch pre " riaditeľné šarkany - drachenshop ". Je osvedčený na plachty ( ľahký, tenky, nenasiakavý, neprevzdušný, ...). Aj keď v ČR majú z toho plachty takmer všetci aj na tých najkrajších maketách, mne tiež esteticky, najmä na historických lodiach , až tak nevyhovuje. Preto som pred časom pátral po alternatíve a dostal tip na tkaninu, ktorá sa používa ako záves do sprchy. Jedná sa o syntetický textil ( asi polyester) a nie igelit. Podarilo sa mi zohnať biely aj krémový záves. Tkanina je pomerne ľahká, mäkká a nanasáva vodu. Dôležité je aj to, že neprepúšťa vzduch ( skúšam tak, že dám tkaninu na ústa a fúkam, resp,. nadychujem sa. Ak tesní, je dobre ) Z môjho pohľadu je opticky prijateľnejšia, než Icarex. (ale je trochu hrubšia ako Icarex) K lankám ... používajú sa aj šnúry na rolety. Otázna je hrúbka 1,4 mm, či cca zodpovedá mierke. Ja mám nepohyblivé lanovie na Seabirde urobené akože maketové. Loď z roku 1910 nemala moderné syntetické laná. Použil som béžové spletané šnúry z rôznych zrojov, najmä z galantérie, viaceré hrúbky a odtiene prírodných farieb, zväčša bavlnené. Niektoré som si prifarboval. To lanovie, čo je funkčné a pohyblivé ( oťaže plachty) mám z padákovej šnúry dynema cca 0,8 mm, ktorá je relatívne hladká a ohybná, aby sa dobre klzala v priechodkách a kladkách. Za zmienku ešte stojí použitie oceľových laniek, ak ich mala aj predloha. Takmer bez výnimky sa ale jedná o tzv. pevné lanovie ( vanty, stehy, ). Oceľové lanká rôznych priemerov sa dajú tiež zohnať v modelárskch obchodoch. Poznám aj takých, čo maketové laná vyrábajú na "ropewalku", pričom okrem maketových hrúbok a farieb lán riešia aj to, čie je príslušné lano pravotočivé alebo ľavotočivé . Lanovie , vrátanej kladiek, kovaní, ... je aj u menších a "jednoduchých" plachetníc , aké zvyčajne bývajú predlohou NSSiek, celkom veda a je o tom dosť literatúry. Rádiom riadená plachetnica je takmer vždy kompromis medzi maketovosťou a funkčosťou. Preto býva práve "zmontovanie" lanovia pred jazdením dosť malo obľúbenou činnosťou modelárov . Niekedy to trvá dosť času. Samozrejme lanovie sa dá aj značne zjednodušiť, na druhej strane, ak je pekne urobené , veľmi zvýši úroveň modelu. Mrknite sem na niektoré české modely https://www.rcportal.sk/nss-velke-darko-detaily-lodi-g2188 Dynema šnúra aj "maketové lanovie" sa dá kúpiť aj v modelárskom obchode https://www.rcsvet.sk/vyhladavanie?controller=search&orderby=position&orderway=desc&search_query=lanovi. Nejaké fotky a návody na naše NSSky ( väčšinou vo výstavbe) sa dajú nájsť na stránke : http://www.nss.yoda.sk/main.php Nech sa darí |
|
StefanAbel modelár Príspevkov: 846 Moje modely Poslať správu |
Nakolko staviam historiky používam na plachty látky z textilnej galantérie 1x1,5 m za cca 2-3 eurá dá sa rezať letovačkou dobre sa šije aj vyzerá realisticky bez rastrov len pri vyrezávaní je nutné aby vlákna šli kolmo na zadný lem plachty ocelové lanká a šnúry kupujem v rybárskom obchode a aj karabíny "obrtlíky" šnúry predávajú z kotúča v metroch A*ko na to pozerám ide o volný model nie sú ťažný na súťaž by si musel dodržať určité pravidlá pre NSS B čo tvoja lod nemá ale nevadí na Slovensku si s tým určite zajazdíš inak to bude pekný model držím palce |
|
StefanAbel modelár Príspevkov: 846 Moje modely Poslať správu |
Čo sa týka potopenia je plachetnica nepotopitelná ak dodržíš určité pravidlá tak stavby ako aj jazdy ja to robím tak, že všetky nadstavby, svetlíky dekle ktoré používam ako otváracie musia mať na palube rantel a nadstavky sú medz rantlom a samotnou stenou svetlíku alebo kabínou utesnené pryžovým tesnením nalepeným bud na rantel alebu kabínu či svetlík, alebo dekel používan podložku na myš počítača z ktorej strhnem látkovú časť nadstavba svetlíky pritom držia ajtesna aj v nahorších podmienkach sa do lodi dostala voda minimálne cca1 dcl ano potopil som škuner ale to bolo tým , že som nedal tesniací dekel a strhla sa v momente búrka a lod pri poryvoch skoro lahla na bok na hornej boji čo bolo asi 50 m od brehu aj tak sa mi ju podarilo dotiahnuť na pláž kde ne&bola hlbka a konce stožiarov boli asi 0,5 m pod vodou chlapci na člne ju vytiahly zreparoval som ju a jazdím s ňou dalejinak to bol zážitok ako majestátne šla ku dnu a čo sa týka jazdy ak dôjde k situácii že začne silne fúkať nespanikárčiť a povoliť plachtu a pistiť lod po vetre ona sa postaví |
|
dodo_bb modelár Príspevkov: 177 Moje modely Poslať správu |
Vďaka Štefan za tieto príspevky. Informácií okolo plachetníc, hlavne makiet je v zrozumiteľnom jazyku veľmi skromne. Mimochodom, čo je to rantel? To je rámik okolo palubného otvoru, vystupujúci nad palubu? |
|
Futura3D modelár Príspevkov: 126 Moje modely Poslať správu |
Áno presne to je rantel. Ideálne je ho urobiť čo najväčší ako dovoľuje nádstavba. Pri Tvojej veľkosti by ho kľudne urobil aj 10-15 vysoký. A nakoľko máš dosť objemný trup, tak niečo toho styroduru tam môžeš vocpať, pre pocit istoty. Ale čo kukal stránku a US fórum, tak sa s tým moc neperú amíci a jazdia v dosť občas divokých podmienkach a zatiaľ som tam nezaregistroval, žeby z toho niekto spravil ponorku. Hlavne zvnútra je základ dobrá inpregnácia, aby to nesalo vodu a to čo sa tam dostane aby si vedel vybrať a nemalo to následky. Aj do mojej veľkej plachetnice (6m) tečie, hlavne ak sú silené prehánky a vietor ženie dášť skoro vodorovne, tak tam dokáže natlačiť vodu škulinami, vetrákmi. zatiaľ chvalabohu som vyberal max. asi 2 10l kýble vody po prietrži a musel sušiť madrace, čo boli napité vodou. Ako vravia kapitáni drevených korábov do každej plachetnice tečie, a keď nie tak je niekde chyba .o) Každopádne musím pochváliť, veľmi pekná plachetnica, aj keď je to voľne poňaté a nie je to polomaketa. Veľkosť akurát na prepravu a aj na vyblbnutie na vode. Nakoľko si urobil aj ovládanie plachiet (časť amíkov na to kašle a má nejako vyviazané plachty a šmitec) tak ako už písaľ Štefan tak povoliť plachty, radšej nech trocha flatrujú, akoby malo oplachtenie príliš nakláňať plavidlo. Aj z hodne povolenými sa dá vcelku úspešne stúpať aby to človek dokorigoval, alebo ustál náhly poryv. Osobne by možno spravil na hlavnej plachte refovacie šnúrky a ak by bol príliš silný vietor tak by hl. plachtu refoval, v skutočnosti ju rovnako krátkymi refovacími lankami viazali k rahnu. jednak by si dosiahol trochu väčšie priblíženie k realite a navyše by to bolo funkčné. Kosatku by urobil ale potom patrične menšiu, aby bolo zase plavidlo vyvážené. Skutočné plachetnice, vtredy aj tak menili plachty za menšie, alebo nechávali najmenšiu kosatku, nakoľko kosatka sa podiela na väčšej časti pohonnej zložky. niektoré lode bez kosatky skôr splývajú ako plávajú vpred, najmä pri silnom vetre. A. |
|
dodo_bb modelár Príspevkov: 177 Moje modely Poslať správu |
Tie rantle mám asi 10 mm vysoké. Pre pocit istoty by tam v lodi muselo byť 9 litrov toho styroduru a to je dosť. Nedám ho tam, spoľahnem sa na pocit, že to nebudem potrebovať Keď sedím v dielni a staviam, napadajú ma kadejaké blbosti - napríklad prilepiť na koniec paluby peknú maketu dreveného suda bez dekla, na dno do paluby zalepiť pevné oko, oň priviazať 15 m pevného rybárskeho lanka, prilepiť na druhý koniec pingpongovú loptičku, zmotať lanko do suda a loptičku vložiť dnu V prípade potopenia loptička vypláva s lankom na hladinu a s trochou opatrnosti loď za lanko vytiahnem do člna Ale to je asi už hodne trafený nápad Asi som lodný paranoik Autor má na youtube kopu videí, aj z plachtenia a na jednom zrejme trochu zosilnel vietor, tak v polovičke videa sa loď objavila bez čeleňovky (tak sa tuším volá tá horná predná plachta) a bez hornej hlavnej plachty a jazdila v pohode ďalej, asi to má tak navrhnuté, aby bola aj v takej konfigurácii oplachtenia plošne vyvážená... K tomu refovaniu sa dostanem možno neskôr. Potom by sa asi mala zložiť aj stehovka (najzadnejšia predná plachta), nechať len kosatku a vhodne zmenšiť hlavnú plachtu refovaním. |
|
Futura3D modelár Príspevkov: 126 Moje modely Poslať správu |
Tie nápady poznám, ale s tým súdkom lankom a plavákom, sa to občas robilo a aj to sem tam fungovalo, ale skôr to bolo o tom kde sa loďka nachádza, dnes by to pri materiáloch ako dynema a pod. šlo aj tú loď vytiahnuť. A v podstate asi áno stačí zložiť predné stehovky a plachtu nad hlavnou a plávať by to malo znova tak ako má. a. |
|
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Plavák používal aj jeden slávny český parníkár, videl som ako víťazoslávne chytil plavák, a keďže bol odviazaný, ponáral sa za loďou aj tak. 8-) |
|
StefanAbel modelár Príspevkov: 846 Moje modely Poslať správu |
Ja som skúšal všeli čo mal som aj 3 druhy plachiet k modelu a menil som ich podla počasia ale stálo to zanič. napr,fukal vietor 7 m/s hurá dal som tvz burkové plachty , ako náhle sme vyštartovali po l0 minutách utlm cca 3 m/s a bol som v prd... a všetci ma predbehli niekedy je ideal vietor 4 m/s apo 3O minútach je utlm a ide sa na termiku a ak máš malé oprachtenie tak stojíš príroda je nevyspitatelná ale o tom to je súťaže NSS sú o adrenalíne je to ako regata len v malom |
|
PeterPP modelár Príspevkov: 610 Moje modely Poslať správu |
Hej, tiež si myslím, že refovanie na NSS je takmer nepoužiteľné. Nie je zvyčajne čas previazať všetky potrebné úväzky plachty. Navyše kto potom vyrovná tú dokrčenú plachtu. Keď už upravovať oplachtenie v prípade silného vetra, tak mať možnosť rýchlo zvesiť niektoré plachty a redukovať tak plné plachty. S tým neuviazaným plaváčikom v parníku to bola celkom sranda, až na tú studenú vodu, do ktorej sa bolo treba ponárať. Našťastie rybník nebol hlboký. |