Pridané: 17. 11. 2015 o 01:11 | ID článku: CLA312 | Zobrazenia: 8147x | Komentárov: 16 | Autor: neclovek
Autor | Správa |
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Jednofázové regulátory neexistujú - pri jednosmernom prúde fázy nie sú. To, čo sa vnich deje si napísal správne. U BLDC motorov tiež nejde o trojfázový prúd, nemá sa tam odliaľ nabrať. Skratka BLDC znamená v slovenčine bezkefkový - jednosmerný prúd. To, čo sa deje v regulátore je vlastne elektronická nahradenie komutátora. |
neclovek modelár Príspevkov: 942 Moje modely Poslať správu |
BOravec: Fázy - Ja myslím, že fázy sú všade, kde sa niečo hýbe. Keď máš napr. PWM s 50% duty cycle a druhé také isté, len posunuté o 90°, tak ako to nazveš? Ja by som to nazval, že má posunutú fázu, ale rád sa nechám poučiť. BLDC - Prečo jednosmerný? Pokiaľ mám princíp ich funkcie správne, tak na každom vodiči sa polarita napätia prevracia, čím sa z jednosmerného prúdu stáva striedavý. |
macil modelár Príspevkov: 1093 Moje modely Poslať správu |
Vieš, čo znamená BLDC? |
neclovek modelár Príspevkov: 942 Moje modely Poslať správu |
Brushless direct current? |
VladoVrancik modelár Príspevkov: 1757 Moje modely Poslať správu |
Striedavý jednosmerný prúd ???? |
neclovek modelár Príspevkov: 942 Moje modely Poslať správu |
Tým BLDC som nemyslel to, že teraz idem písať o motore, tým som myslel tú časť BOravcovho príspevku. BLDC aby bol striedavý, to je samozrejme kravina...Mežiš Mária. Rekapitulácia: Chápem správne, že regulátor striedavo pripája jednotlivé "fázy" motora ku + a - baterky? Pokiaľ áno, tak to znamená, že podľa toho, či sú pripojené ku + alebo - nimi teče prúd v oboch smeroch, tým pádom je striedavý, je tomu tak? Pokiaľ áno, prečo je označovaný ako BLDC (jednosmerný)? |
VladoVrancik modelár Príspevkov: 1757 Moje modely Poslať správu |
V prvom rade rozdiel medzi striedavy a jednosmernym prudom je v tom ze na jednosmernom mas na + kladne naboj a na - mas zaporny pri striedavom prude sa tieto naboje menia standartne v sieti je 50 hrz,regulator ti vlastne z dvoch faz spravi 3 fazy a to tam sposobom ze najprv rozkmita naboje aby boly striedave a vyrobi 3 fazu motor potom ako mu regulator privedie napetie na cievky sa roztoci rychlost otacania sa meni podla toho ako rychlo regulator neni napetie na cievkach.Zjednodusene vytvara elektomagnet ktory sa pritahuje alebo odpudzuje s magnetmi v motore. |
neclovek modelár Príspevkov: 942 Moje modely Poslať správu |
Tomix: ?? Okrem toho, že si vynechal odpovede na všetky tri moje otázky si len zrekapituloval obsah mojich článkov a aj to dosť nezrozumiteľne a ešte k tomu s chybami (nemyslím gramatické chyby). Na prvé dve otázky by sa mi zišla odpoveď "Áno" alebo "Nie + vysvetlenie". |
macil modelár Príspevkov: 1093 Moje modely Poslať správu |
Predovšetkým si treba uvedomiť, že, ako bolo spomenuté vyššie, jedná sa v podstate o jednosmerný motor s elektronickou komutáciou. Názory sa však rôznia podľa toho, ako sa na to človek pozerá. Stretol som sa aj s názorom, že jednosmerný motor je vlastne striedavý motor so vstavaným mechanickým striedačom. Ono ako BLDC by sa zrejme mal brať celok, motor + regulátor. Literatúry o BLDC motoroch a ich riadení je na nete kopec a nemá význam opisovať to. Plodná debata prebiehala pred časom aj na RCmanii. Tak môžeš trebárs začať tam a pokračovať na cudzojazyčných stránkach. Potom daj vedieť, k akým odpovediam si sa dopracoval. |
neclovek modelár Príspevkov: 942 Moje modely Poslať správu |
Tam v tom majú ešte väčší zmätok, ako my tu Ja asi ostanem u myšlienky, že v RC sa používajú trojfázové striedavé motory, lebo to tak proste je. To, či to niekto bude nazývať BLDC podľa toho, že sa to riadi regulátorom, ktorý je napájaný DC napätím je jeho vec... |
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Môžete si tie motory nazývať ako chcete, ale fyzika nepustí. Chcel som len usmerniť naše modelárske poznanie na pravú mieru. Nepripadá vám divné, že v zahraničí nikto nepoužíva názov trojfázový jednosmerný motor ale BLDC? Osobne si myslím, že sme obeťami buď nešikovného prekladu, alebo hlúpej reklamy z šias, keď sa začali BLDC motory šíriť na našom trhu. Osobne si ale myslím, že veci by sa mali nazývať správne, modelárstvo je technický odbor, tak by mu to nemalo ublížiť. |
neclovek modelár Príspevkov: 942 Moje modely Poslať správu |
Lenže keď ten motor samotný je trojfázový striedavý, tak ho nemôžem nazývať BLDC. BLDC je až vtedy, keď ku nemu prirátaš regulátor, no keďže motor a regulátor sú považované za dve samostatné súčiastky, tak motor ostane "Three phase AC motor", poprípade oveľa častejšie "Brushless motor" a regulátor "ESC", žiadna veda, popravde som ešte nikdy nevidel na zahraničných fórach nikoho ten motor nazvať "BLDC motor". |
VladoVrancik modelár Príspevkov: 1757 Moje modely Poslať správu |
Chalani poznam motory nielen z modelarstva ale aj z prace ci uz jednosmerne alebo striedave,princip je ten isty ako v modelarstve.Motory sa delia na tri druhy dvojfazove jednosmerne dvojfazove striedane trojfazove striedave nebudem tu opisovat ine druhy lebo princip je podobny ako u tychto. netusim co znamena skratka BLDC mozem iba hadat ze DC znamena direct current cize jednosmerny prud co mi pride ako blbost a ak predsa mozno sa to pouziva iba v spojitosti z combom kde je vlastne motor a regulator dodavany spolu. |
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Tu je teória: http://readgur.com/doc/187496/pr2-bldc-motory-a-smpm |
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Nazdar páni, keď sa riešili motory v škole tak som nedával pozor ale elektronika ma žíví už mnoho rokov. Vzhľadom na to, že autor článku žiada upozorniť na chyby tak si hlavne dovolím upozorniť na chybne uvedený stav mosfetu zatvorený/otvorený. Myslím, že tam je to naopak a vhodnejšie by bolo baviť sa o prúde. Ďalšia chyba: Niekde vyššie v komunikácii je uvádzaných 60 Hz u nás v sieti. Pravdou je 50Hz (približne). 60 Hz je prevažne v USA a Ázii. V mojej komunite tiež často používame na rozlíšenie výraz jednosmerný a striedavý motor i keď to možno nie je úplne presné ale na druhej strane úplná hlúposť to nie je. Na pulzné riadenie sa prešlo preto, že je možné regulovať výkon motora dvomi stavmi tranzistora. Nebudem rozpisovať detaily, ale ušetrilo sa na veľkosti a chladení. Ak sú použité tzv. "klasické jednosmerné motory" tak skôr tam sa musí otáčať polarita ak chcem zmeniť smer otáčania a nikto o nich netvrdí že sú striedavé. Tzv. Brushless (pre niekoho striedavý) používa tzv. tri fázy preto, že je inak konštruovaný a potrebujeme zladiť postavenie motora voči magnetom a tým nahradiť prepínanie vinutí pri tzv. jednosmerných motoroch. Problém tejto diskusie je ten, že všetci sme si zvykli fázu spájať výhradne so striedavým napájaním (http://slovnik.azet.sk/synonyma/?q=fáza). Z princípu je to teda riadenie motora tromi časovo posunutými jednosmernými impulzmi. Na druhej strane každá cievka musí mať dva konce a pri tomto type motorov sú spojené v strede bez spoločného vývodu - to znamená, že každá cievka je raz jedným koncom pripojená na + a druhým koncom pripojená k zemi. Čiže napätie i prúd sa na každej striedajú. Naviac: Pri indukcii v cievke dôjde k opačnému toku - to znamená po nasýtení cievky (tam som tiež v škole nedával veľký pozor )resp. pohybom v magnetickom poli sa na nej vytvor opačný prúd a v prípade, že chceme motor brzdiť tak najjednoduchšie je takúto cievku skratovať - to znamená zapojiť ďalší tranzistor ktorý spína (pripája cievku) No a keď si uvedomíme, že nech by to bolo akokoľvek tak tie tri impulzy nie sú na všetkých výstupoch súčasne ale sa striedajú. Či? . PS: Nevravím, že ten obrázok s napodobňovaním sínusoidy v úvode nieje pravdivý, spravidla sa však takto simulujú trojfázové UPS - zdroje nepretržitého napájania. Práve som si napichol výstup z regulátora - bez záťaže (bez pripojeného motora) sa tam mení len strieda - t.j s požiadavkou na vyšší výkon sa predlžuje impulz (nie séria rôznych impulzov s rozličnými šírkami). Po pripojení záťaže (motora) sa to však začne meniť pravdepodobne ako sa motor postupne dostáva do "synchrónnych" (maximálnych) otáčok je na výstupe nie pôvodných 4,5 KHz impulzov ale už len niečo ako lichobežníkový signál (podobný sínusoide) s frekvenciou 450 Hz. P.S: Po konzultáciách s kolegom, ktorý je v motoroch dobrý som tento príspevok oproti pôvodnému upravil. Tak ko je to teraz vyššie uvedené by to malo byť správne |