Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

Technické parametre
Výrobca: FlyFly Hobby Rozpätie: 4000 mm Hmotnosť: 3900 g
Kategória: Lietadla - vetrone Dĺžka: 1560 mm Materiál: Trup laminátový, krídla konštrukčné
Motor: 2 elektro-motory v tlačnom usporiadaní
Popis

Tento model bol (asi pred dvomi rokmi) po ťažkej havárii, ktorú nedopatrením zavinil náš starší brat.
Laminátový trup sme "pozliepali" a opravili a upravili na nepoznanie.
Zlomené konštrukčné krídlo tiež.
Model ešte skôr dostal takú trochu netypickú motorizáciu - viď obrázok. Dva motory s tlačnými sklopnými vrtuľami, umiestnené nad odtokovými hranami krídiel, tesne pri trupe.
Model je vybavený letovým stabilizátorom so softvérom Ed_11, palubným osvetlením, telemetriou, meraním rýchlosti Pitotovou trubicou ...
Neskôr bola telemetria doplnená o Umelý horizont.
V súčasnosti je model snáď plne zalietaný: vyvážený a "doštelovaný".
Lietanie s ním je trochu špecifické: v zákrutách sa riadi viac smerovkou a treba dosť "kontrovať" krídelkami, lebo ak sa človek "zabudne" a nechá ho dlhšie naklonený, tak sa model môže "schytiť" po krídle smerom k zemi.
V žiadnom prípade to ale nie je nuda!

ID Modelu: AM9650 | Zobrazenia: 9253 | Pridané: 19. 10. 2019 o 14:59 | Autor: mior

1 2 3 4
Autor Správa
happy.hippo
modelár

Príspevkov: 58

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 16. 11. 2019 o 14:30 | odkaz na príspevok
BOravec:
...
Zaujímavé, že u posledných skutočných vetroňov sa opäť objavuje vrtuľa v špici trupu. Pravda, je potrebný dosť vysoký podvozok, ale zdá sa, že hlavne u elektrického pohonu to zrejme bude trend. U vetroňov DG to ide ťažko takto vyriešiť, lebo kabína siaha až do špice trupu. Resp. každé takéto riešenie mi skôr pripomínalo amputáciu - proste to pekne nevyzeralo.


Prečo by to mal byť problém?
DG Flugzeugbau GmbH aktuálne pripravuje novú sériu DG1001eNEO, zálet by mal byť na jar 2020, brushless-motor 30kW, LiPo 16S 75Ah 8,9kWh.

Bydlisko: Stuttgart ( 52 rokov )
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 17. 11. 2019 o 08:12 | odkaz na príspevok
U modelu je ten priemer motoru trochu väčší v porovnaní so skutočným vetroňom. Aby to bolo pekné aj u modelu, chce to vyrobiť kužeľ a aj trámec vrtule tak, aby to presne lícovalo. Dokonca niektoré skutočné vetrone, ktoré nemajú kruhový prierez na špici trupu, ale eliptický, majú to vyriešené tak, že vrtuľa sa po zastavení natočí spolu s kužeľom tak, aby lícovala s obrysom trupu. To som mal na mysli. Vrtuľové kužele, ktoré sú bežne na trhu sú tvarované skôr pre bežné modely so štíhlejším trupom, nie pre makety.
A DG - 1000 má inak riešenú kabínu na špici ako 800-vka.
Bydlisko: Bratislava
mior
modelár

Príspevkov: 165

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 18. 11. 2019 o 10:05 | odkaz na príspevok
vever440:
Videl som podobné riešenie naživo - tony262 úspešne používa niekoľko rokov, pylony 2 tlačných motorov na jeho obrích vetroňoch sú však samostatné a vychádzajú z trupu tesne pod úrovňou krídla, tesne pod odtokovkou centroplánu.

Nemá Tony262 niekde zverejnenú fotku toho pohonu?
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
vever440
modelár

Príspevkov: 261

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 18. 11. 2019 o 11:18 | odkaz na príspevok
iba na fejsbúkoch, tu asi aj boli ale už nie sú, aspoň to prvé KA-8 lietalo aj na Obroch 2016. viac info v správe.
Bydlisko: Prievidza
happy.hippo
modelár

Príspevkov: 58

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 18. 11. 2019 o 16:02 | odkaz na príspevok
mior:
vever440:
Videl som podobné riešenie naživo - tony262 úspešne používa niekoľko rokov, pylony 2 tlačných motorov na jeho obrích vetroňoch sú však samostatné a vychádzajú z trupu tesne pod úrovňou krídla, tesne pod odtokovkou centroplánu.

Nemá Tony262 niekde zverejnenú fotku toho pohonu?



Ka 8b, rozp. 6m, Phoenix Model

https://www.youtube.com/watch?v=wPdP-g4x3cY
Bydlisko: Stuttgart ( 52 rokov )
saroj
modelár

Príspevkov: 535

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 18. 11. 2019 o 17:16 | odkaz na príspevok
mior:
Nemá Tony262 niekde zverejnenú fotku toho pohonu?
Tu je krásne vidno.
https://www.youtube.com/watch?v=EqV3Qdju0s0&feature=emb_logo

Bydlisko: Brezová pod Bradlom ( 67 rokov )
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 19. 11. 2019 o 08:36 | odkaz na príspevok
Pekne vymyslené.
Bydlisko: Bratislava
mior
modelár

Príspevkov: 165

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 23. 11. 2019 o 08:58 | odkaz na príspevok
saroj:
mior:
Nemá Tony262 niekde zverejnenú fotku toho pohonu?
Tu je krásne vidno.
https://www.youtube.com/watch?v=EqV3Qdju0s0&feature=emb_logo

Doteraz som si myslel, že len naše modely sú komplikované, ale vidím, že aj mnohí iní to tak majú radi.

Dovolili sme si poupraviť (doplniť) jednu známu poučku do novej podoby:
V jednoduchosti je krása, v zložitosti dokonalosť.

Zas je pravda, že naše modely sú komplikované skôr elektronicky, mechanicky ani veľmi nie.
Bydlisko: NovéMesto nad Váhom
Futura3D
modelár

Príspevkov: 126

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 23. 11. 2019 o 13:28 | odkaz na príspevok
Ďakujem za nakopnutie a začnem nahá)ať vybavenie do modelu.

Plus tie úpravy.

Janko-O:
Začnem tými úpravami:
- nemusíš to pojať tak komplikovane ako sme na to išli my. My sme presne nevedeli v čom je "pes zakopaný" a tak sme išli metódou pokus-omyl.
- teraz už sme aj my "múdri", takže by sme nerobili tzv. "korekčné plôšky", ale koncové časti krídiel by som (my sme ich z istých dôvodov prilepili napevno v polohe, ktorú určil výrobca, lebo sme ešte nevedeli, že ...) pripevnil (možno naozaj prilepil) tak, aby tieto koncové časti mali negatívy.
- takže by som mierne "pribrúsil" ten obdĺžnikový nosník (aby sa dal koncový diel "nakrútiť" do negatívu) a ten kolík (alebo dieru), ktorý určuje vzájomnú pozíciu spájaných dielov, by som "presadil" na nové miesto, ahy vznikol onen kýžený negatív.


Hodím na stôl a uvidíme, čo z toho pôjde a ako.Len vypracem stôl od vecí do lode čo som rozbabral.
Negatív ak by bol problematicky, možno by som konce strhol od poťahu a skúsil prekrútiť, niekedy to ide niekedy nie.

A už davnejšie sa rozhodoval či nepredĺžim krídelká aj na posledný diel. Radšej lepšie riaditeľný model ako sa trápiť nad maketovým vzhľadom.


Janko-O:
- pozor na ťažisko! To čo udáva výrobca spôsobí, že model je ťažký na hlavu ako sviňa: dobre vytrimovaný model po pustení kniplov sa začne predkláňať a so zvyšujúcou sa rýchlosťou smeruje k zemi.
- najprv sme zo špice modelu (postupne) odobrali všetko závažie, ktoré sme tam (na základne pôvodného vyváženia) dali a potom sme ešte aj dve 6S LiPolky 2650mAh posunuli o 45mm dozadu (takto to vyzeralo pôvodne: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1023&n=dg-808s-competition-reinkarnacia- –-4-cast-zaver ).
- skrátka: ťažisko máme asi o 20mm viac vzadu, než ako udáva výrobca (ak budeš chcieť, poskladám model a presne zmeriam, kde máme teraz ťažisko).
- naraz sme zistili, že počas letu nie je nutné stále ťahať za výškovku a model dokáže kupodivu letieť o dosť pomalšie ako predtým.


Toto je dôležitý poznatok.
Podobne sme zažili, na HAWK 1500 od Thunder Tiger. Z pôvodnou polohou ťažsika a uhlom krídla to šlo k zemi ako raketoplán. 5ažisko dozadu, 2-3mm podloženie krídla na zmenu uhlu nábehu a elektrovetroň ako vyšitý. Zmena letových vlastností o 100%.

Janko-O:
Čo sa týka lietania - riadenia (pilotovania) modelu:
- už tu snáď všetko bolo spomenuté, takže si to stačí "vypichnúť"
- je to tak ako píše Boris: s DéGéčkom sa lieta ako s bombardérom: ploché zákruty, bez veľkých náklonov, malé výchylky, keď treba - kontrovať (smerovka na jednu stranu, krídelká na opačnú)
- keď toto dodržíš, tak zistíš, že DéGéčko lieta krásne - majestátne - elegantne.


Onehda už je tomu xy rokov mal polomaketu Piper PA-20 Pacer, 3m rozpaťie krátky trup. Bez riadenia ako skutočné lietadlo to síce lietalo, ale letový prejav bol katastrofálny a pri utiahnutých zátačkách tiež malo tendenci sa sypať dole (aj keď tam to dokázal motor vytiahnuť z prúseru, ale len do určitej miery), takže lietanie krídelká + kontra smerovka bolo to pravé orechové a to som dokázal s tým 11-12kg modelom lietať na betónovej ploche vo Vajnoroch, kde sme mali modelári letisko. Rád na ten model spomínam, keby som ho vedel kúpiť späť tak beriem všetkými 20. A dnes by doň dal 4. saito.

Jediné č nemám ujasnené je či dať do toho elektromotor do špice (leží v polici nejaký), alebo čistý vetroň s háčikom na aerovleky.

Páni zatiaľ ďakujem. Zima bude kadejaká môžem špekulovať a stavať.

A.
Bydlisko: Black water
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 5. 12. 2019 o 18:41 | odkaz na príspevok
Ešte sa vrátim k aerodynamike. DG-čko máte vybavené rýchlomerom, moja otázka je: Akú minimálnu rýchlosť máte vyskúšanú pri ktorej ešte lieta stabilne?
Bydlisko: Bratislava
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 12. 2019 o 09:18 | odkaz na príspevok
Fúúúú.
Boris, ty dávaš také ťažké otázky .

Keď sa trochu "oslobodím" pozriem do záznamov (dúfam, že to bude ešte dnes):
Vďaka našej PC Telemetrii máme z každého letu záznam letových dát:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=969&n=konecne-mame-zaznam-letovych-dat-naco-je-nam-to-dobre
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=976&n=zaznam-letovych-dat-na-co-vsetko-sa-to-da-vyuzit- –-1cast
Bydlisko: Banská Bystrica
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 6. 12. 2019 o 12:48 | odkaz na príspevok
Hneď to byť nemusí, ide mi len o to, že ak máte dáta, tak by sa dali využiť na ďaľšiu analýzu a pomôcť tým ľuďom, ktorí majú podobný model.
Bydlisko: Bratislava
Janko-O
modelár

Príspevkov: 106

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 8. 12. 2019 o 18:48 | odkaz na príspevok
Tak som sa k tomu konečne dostal.

Pravdu povediac, neviem, či mám vyskúšanú naozaj najnižšiu rýchlosť, pri ktorej je model ešte stabilný.
Vzhľadom na jeho ("padaciu" minulosť som pri lietaní s ním ešte asi príliš opatrný a skutočnej pádovej rýchlosti sa vyhýbam s určitou rezervou.

.....................................................

Ale to nevadí, skúsime sa k tomu nejako prepracovať.
Na našej PC Telemetrii mám ako kritickú rýchlosť nastavenú hodnotu 50km/h, pričom "pásmo varovania" je široké 13%. To znamená, že akustický alarm začne pilota varovať už pri poklese rýchlosti pod 57km/h.

Varovanie je zaznamenávané aj do "súboru letových dát" a to konkrétne znamienkami + (plus) pred údajom rýchlosti.
Rovnako aj naše "MCAS" (varovanie pred nebezpečne pritiahnutou výškovkou) je zaznamenávané do "súboru letových dát". Tiež znamienkami + (plus) pred hodnotou polohy výškovky. Hodnota 100 znamená, že výškovka je v neutráli, viac ako 100 znamená, že výškovka je pritiahnutá, menej ako 100, že výškovka je potlačená. Toto varovanie je závislé aj od polohy plynovej páky (čím viac plynu, tým neskôr sa ozve varovanie) a tiež od rýchlosti (čím yššia rýchlosť, tým neskôr sa ozve varovanie).

Z jedného z posledných tohtoročných letov som urobil "výrez" začiatku letu - štartu a potom záveru letu - pristátia.
V obidvoch prípadoch musí model "absolvovať" minimálnu (kritickú) rýchlosť.

Po štarte:
Z polohy výškovky možno usúdiť, že model sa od zeme odlepil na rozhraní 15. a 16. sekundy, pri rýchlosti vyššej ako 53km/h (táto hodnota však môže byť ovplyvnená bežiacimi motormi).
Potom model stúpal, až sa v 26. sekunde ozvalo varovanie, že rýchlosť sa dostala do nebezpečných hodnôt - niekoľko sekúnd bola rýchlosť 54km/h. Pozor, motory stále bežali, takže hodnota rýchlosti bola nimi zrejme ovplyvnená.

Preto je lepšie pristátie - teda let bez bežiacich motorov:
Niekoľko sekúnd pred dotykom so zemou mal model (skutočnú) rýchlosť 55km/h, ktorá stále postupne klesala: 54, 52, 47km/h.
Systém z pochopiteľných dôvodov vydával varovný signál.

V 413. sekunde letu sa k varovaniu pred nízkou rýchlosťou pridalo aj MCAS - varovanie pred nadmerne pritiahnutou výškovkou. Reálna rýchlosť modelu klesla na 46km/h.

V 415. sekunde letu sa pri rýchlosti 45km/h model dotkol zeme (trávy). To sa dá usúdiť z toho, že predtým bol model mierne "natiahnutý" - zaklonený ("Sklon" = 4 stupne), avšak vplyvom brzdného účinku trávy sa mierne predklonil: Sklon je -6 (mínus šesť) stupňov.

V 416.sekunde letu model v tráve intenzívne brzdí - rýchlosť je už len 23km/h a decelerácia (spomalenie) je také, ako by bol model predklonený o 34 stupňov. Výškovku som pustil do neutrálu (hodnota 100). Obidve varovania utíchajú.

V nasledujúcej sekunde je model bez pohybu. Pristával som pomerne jemne: v okamihu dotyku so zemou Géčka vyskočili len na 1,5. Ale bol to skôr nejaký hrb v tráve, lebo o chvíľu sú Géčka už len 0,7 ("nadvihnutý" model sa prepadáva).

V 419. sekunde letu vypínam telemetriu, súbor letových dát je uzavretý.
Bydlisko: Banská Bystrica
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 12. 2019 o 10:44 | odkaz na príspevok
Dobre, dal som do simulácie model, tak, ako mi poslal rozmery kolega Futura3D, t.j. tak ako model kúpim, bez úprav. Rýchlosť je 50km/h čiže 15m/s.
Pripájam 2 obrázky pri rôznych uhloch nábehu 0 a 10 stupňov. Z obidvoch je jasné, že neupravený model má odtrhnutie medznej vrstvy prakticky po celom rozpätí v rovnakom okamihu. A to je dôvod, prečo mal také nečakané vlastnosti:

Čomu ale vôbec nerozumiem, je hrúbka profilu na konci krídla. Je to až 18%. To je strašne veľa. Kritické Reynoldsovo číslo pre tak hrubý profil je cca 100 000, čo vzhľadom na min. rýchlosť a dĺžku tetivy profilu nie je možné dosiahnuť. To, že ste dali turbulátory v tvare pásikov je dobre, tie síce zlepšili obtekanie resp. lepšie povedané umravnili, ale krídlo bude mať stejne rovnaké vlastnosti pri odtrhávaní prúdenia. Udeje sa to vďaka turbulátoru pri menšej rýchlosti. Možno by stálo za pokus nedať turbulátor medzi koreň a začiatok krídelka a ponechať ho len na úseku pred krídelkom a až po koniec krídla. Tak by som mohol dosiahnuť, že sa mi prúdenie odtrhne pri vyššom uhle nábehu práve pri koreni krídla skôr a ostane čo najdlhšie primknuté na koncoch. Ak to nepomôže, bude potrebné urobiť nejaké úpravy na krídle. Zatiaľ ale nebudem predbiehať, nechcem zasahovať do konštrukcie krídla, pokiaľ to nebude nutné. Samozrejme skúšať v dostatočnej výške, aby nedošlo k zničeniu modelu. Ak je kamera, doporučujem vizualizáciu "chudobného modelára" a nalepil by som na krídlo kúsky jemných vlákien a z videa počas letu bude hneď vidno, či ideme správnou cestou. Ak sa nitky začnú odliepať od povrchu krídla skôr pri koreni ako na konci, určite sme sa dali správnym smerom...
Bydlisko: Bratislava
Futura3D
modelár

Príspevkov: 126

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 12. 2019 o 11:23 | odkaz na príspevok
No fajn zase sme o krok ďalej.
Otázka či rovno nespraviť koncový diel s koncovým profilom o polovičnej hrúbke. nakoľko je fakt že ten zo stavebnice je taký aký je.
Otázka je čoby vyplul program po zmene hr. koncového profilu.
nakoľko sa koncový diel lepí napevno tak sa s ním už potom nebude dať pohnúť bez nejakej tej deštrukcie. navyše nový diel polystyrénové jadro balza navrchu bude aj ľahší ako pôvodný diel. Navyše je možnosť spraviť aj negatív na konci krídla, alebo urobiť kombináciu aerodynamického a geometricky prekrútenia. Všetci vidíme že pôvodný návrh je taký nemastný neslaný a mne negatív na konci krídla chýba a som rozhodnutý ho spraviť aj za cenu nového konca krídla.
Zatiaľ sa babrem z pár vecami a dokupujem čo chýba.

Andrej
Bydlisko: Black water
1 2 3 4
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 506 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 4 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: cmelo, toplaundrybangalore,