autor | správa | ||
minob modelár Príspevkov: 68 Moje modely Poslať správu |
Kúpil som vetroňa DG 1000,rozpätie 2600mm.Potreboval by som pred prvým letom poradiť,kde je ťažisko tohto modelu a ako nastaviť krídelká pre pristávanie,pretože pán ktorý mi ho predal hovoril že ich treba nastaviť cca 5mm nahor,iný modelár zase,že aspoň 10-20mm nadol.Teraz neviem,čo urobiť. |
||
skyfly modelár Príspevkov: 20 Moje modely Poslať správu |
Tento model nemám, no model podobnej koncepcie Discus od CMP má kolega. Nie sú to éra pre začiatočníkov Potrebujú lietať na rýchlosti a sú vhodné úpravy ako turbulátory na krídlach. Výchylky v žiadnom prípade nemixuj súhlasne nadol. Zálet doporučujem iba ostrieľaným harcovníkom. |
||
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Nemá klapky? Len krídielká? |
||
newor modelár Príspevkov: 17 Moje modely Poslať správu |
Mám podobného Ventusa 2600 CMP, a ten je vybavený aj výsuvnými brzdami. Nepoužil som ich ani raz, teraz sú prelepené páskou...Na nábežke mám turbulátor po celej dĺžke ako idú krídelká, skúšobne som mal nastavený režim "termika", kde sa krídelká spúšťali cca 2mm dole, ale rýchlo som ho zrušil, pri akomkoľvek zásahu do smerového riadenia takmer okamžite šiel do vývrtky. Osvedčilo sa mi mať aj pri krúžení krídelká 2 mm dohora, neodtrhávajú sa potom tak skoro prúdnice a simuluje to vlastne negatívy. Na pristátie mám krídelká hore cca 10 mm, ale väčšinou ich nepoužívam. Model sa MUSÍ držať na rýchlosti, ináč padá po krídle bez varovania. Po cca 2 rokoch som dolepil na celú odtokovku pás balzy cca 40 mm a zvýšil tak hĺbku krídla, letové vlastnosti sa okamžite zlepšili, hlavne v oblasti pádových rýchlostí. Predpokladám, ak je ten DG tiež CMP, že to bude veľmi podobné, keďže používajú ten istý profil krídla... |
||
minob modelár Príspevkov: 68 Moje modely Poslať správu |
Ja mám ešte jedného vetroňa,ten má brzdiace štíty v krídlach,pristávať s nimi je paráda.Tento vetroň má iba krídelká a viem už že je rýchly.Preto sa pýtam na radu,ako nastaviť čo najlepšie krídelká na pristávanie.Nerád by som to rozbil,alebo poškodil hneď pri prvom lete. |
||
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
Krídielká dohora, testovať ovládateľnosť, testovať klopivý moment. |
||
minob modelár Príspevkov: 68 Moje modely Poslať správu |
Zatiaľ mi ešte nikto neodpoedal na to ťažisko.Väčšinou sa vyvažuje 33% od nábežky,no našiel som na internete,že konkrétne tento model by mal byť vyvážený 30mm od nábežky a vyvažovacie body 20cm od trupu.Môže mi to niekto potvrdiť ? |
||
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
A koľko si vypočítal? BTW čo znamená vyvažovacie body 20cm od seba |
||
vrabcek modelár Príspevkov: 49 Moje modely Poslať správu |
Možno pomôže http://www.slunecnice.cz/sw/modellutility/ Konkrétne utilitka na výpočet ťažiska. Testoval som: Neviem si celkom dobre predstaviť ako by to lietalo s ťažiskom 120mm od nábežky, pretože momentálne lietam z ťažiskom cca 80 mm a výrobca odporúčal 60 - 65 mm. Ale jasne vidieť, že to ma aj pri 80mm ešte celkom slušnú zásobu pozdĺžnej stability. Pomocou tohto programu/výpočtu sa človek aspoň dozvie až ako ďaleko sa dá zájsť pri pokusoch z ťažiskom stroja. V zásade ale platí, že pri zalietavaní nového stroja je lepšie mať ťažisko viac vpredu (tých 30 - 40 %) a postupne ho posúvať dozadu ako sa človek oboznamuje z letovým prejavom stroja. A tu ešte nejaké orientačne aproximácie: Krídlo s rovnou nábežkou (Edge 540) má ťažisko zhruba v 20% hĺbky od nábežky, krídlo mierne šípovité (Katana, Extra) cca 30%, šípovité krídlo z rovnou odtokovkou (Giles) cca 35-40%. https://www.rcportal.sk/tazisko-ft4068 Čo sa týka krídelok použitých ako "spoileron" pri pristávaní, tak tu ide o súčasne výchylky oboch krídelok nahor t.j. 80 - 90 % aby ostala ešte nejaká rezerva na riadenie, ak uvažujeme že neutrálna poloha je 50 %. Výchylky nadol sa udávajú pre samostatne klapky ak ich model ma. |
||
newor modelár Príspevkov: 17 Moje modely Poslať správu |
|
||
minob modelár Príspevkov: 68 Moje modely Poslať správu |
Keď som sa pokúšal ťažisko vypočítať podľa rôznych návodov,vždy mi vyšla nejaká blbosť.Tento obrázok som tiež našiel,no je to z Čínskej stavebnice,ja mám JAMARU,preto nie som si istý,či to môžem použiť.Predošlý majiteľ mi tvrdil,že model je vyvážený,stačí vložiť príjmač,no keď som to kontroloval podľa toho čínskeho návodu,30mm od nábežky a 20cm od trupu vôbec to nesedelo,model bol ťažký na chvost.Krídlo má 14cm šírku a podľa prepočtu na percentá by to malo byť 30% - 42mm a 33% - 46,2mm od nábežky.Tak teraz neviem čoho sa držať. |
||
marianr modelár Príspevkov: 1466 Moje modely Poslať správu |
hmmm
To znamená že si s tým letel??? Ťažisko sa hľadá len aby bolo v rozumnej oblasti, aby si to pri prvom lete nerozflákal. (Kúpim ARF, urobím rozsyp.) Ak si to zvládol, prípadne pretrimoval, posúvaj ťažisko a rob dive test kým nebudú ovládacie plochy v nule.
No, 30 mm a 45 mm nie je veľký rozdiel. 8-) Je tam totiž parameter "ťažisková zásoba". |
||
newor modelár Príspevkov: 17 Moje modely Poslať správu |
Jamara je prebal tej číny, dá sa to pozháňať aj pod inými značkami... Ťažisko na tom plániku je naozaj dosť vpredu (tých 30mm), treba skúsiť lietať tak ako to mal predošlý majiteľ a doladiť to podľa seba. Ale našiel som ešte u jedného francúza čo má "Jamaru", že lieta s ťažiskom medzi 40 až 43 mm, to by sedelo podľa toho prepočtu...Stále lepšie začať s ťažiskom vpredu a posúvať ho dozadu, ako naopak...veľa šťastia. |
||
MatMare modelár Príspevkov: 15 Moje modely Poslať správu |
Skus sa drzat toho taziska v 30% a pre prvy let ho dovaz na nejakych 27-28%. Vyskusaj co to urobi. Je lepsie ked to bude padat na cumak ako stat neriaditelne na chvoste. Toto ero v momente ako strati rychlost ide k zemi. Len si dobre rozmysli kde ho budes zalietavat. Mam DG od FlyFly a na prvy let som si pekne 2 mesiace pockal kym dorastie psenica. Nastastie som jej sluzby nevyuzil. Co sa tyka brzdenia kridelkami rozdiel pri ich vychyleni (oboch nahor) a pri normalnom lete bol tak maly, ze som flaperony prestal pouzivat. Kazdopadne doporucujem sa tym zapodievat az ked bude eroplan zalietany. Uprimne, take plane lietadlo som este nemal. A tiez uprimne, milujem lietanie s nim. |
||
minob modelár Príspevkov: 68 Moje modely Poslať správu |
Ja som sním ešte neletel,no nechcem podceniť prvotnú prípravu,už som na to pár krát doplatil.Po tom,čo som sa o tom lietadle dozvedel, prvý let rozhodne nechcem uponáhľať.Tento model som si vybral hlavne kôli tomu,že sa mi páči jeho vzhľad,praktické veci riešim až teraz.Aj napriek tomu by som ho kúpil znovu a som naozaj zvedavý na jeho let.Vyskúšam tých 40mm ,čo by malo byť cca 28,5%. |