Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

  • Kategória

Autá a lode (12)

  • Facebook
  • Reklama

Crawler/expedičák

Pridané: 8. 9. 2016 o 01:53 | ID článku: CLA356 | Zobrazenia: 22185x | Komentárov: 65 | Autor: pera2008

Toto berte ako môj názor a radu, ktorú by som dal každému. Všetko je to na základe mojích doterajších skúseností a poznatkov. Tento článok nebude založený len na dojmoch, ale na skúsenostiach potvrdených buď vlastnou skúsenosťou, alebo viacerými zhodnými skúsenosťami vlastníkov modelov.
Ide o kategóriu off-road vozidiel v mierke. Účel využitia je následovný:
1. expedície
2. trial
3. crawlenie

Výrobcovia:
1. Axial

2.Vaterra

3.RCModelex ( ďalej už len Mex )

4. RC4WD

5. Maverick, Carson ...
6. Tamyia

7. MST, HPI Venture

8. Gmade

9. Traxxas

10. Redcat

11. Carisma

12. Vanquish

13. vlastné – homemade

V tejto skupine off-road je dosť ťažké sa rozhodnúť, čo kúpiť/postaviť, pretože nejde o jednoznačný účel vozidla. V prvom rade ide o to, sa rozhodnúť, či to človek robí pre zábavu, alebo súťažne.
Na základe toho sa konfiguruje vozidlo. Na Slovensku sa robia celoslovenské expedície, takisto aj trialy, niekedy je trial súčasťou expedície, hoc nie priamo, ale ako program v posledný deň. Ako každé hobby, aj toto je relatívne nákladné ako na čas, tak aj na financie. Takisto to ide lepšie v skupinkách, čiže ide o kolektívne hobby ( málokedy sa jazdí jednotlivo ).
Cieľom je zažit zábavu a kochat sa prírodou a jazdou v teréne. Počas jazdy sa testujú zručnosti vodiča a aj samotný model. Ako u každého modelu, ide o kompromisy, konfiguráciu a samozrejme si určenie ideálnej trasy/štýlu jazdy na zvládnutie trasy.
Prečo začínam takto? prvé 3 kategórie a popis o čo ide vám urobia prvotný obraz toho, čo môžte očakávať.

1. Expedície

Expedície sú založené na pobyte v prírode a dostať sa terénom z bodu A do bodu B. Dĺžka a obtiažnosť závisí od terénu. Dá sa vykonávať ako akcia, ale aj ako výlet vo voľnom čase. Čo sa týka vozidiel a vybavenia, tak ide o elektromodely, kde je dôležitá spoľahlivost modelu a výdrž bateriek. Modely sú upravené podľa vkusu a možností majiteľa. Za normálnych okolností modely nevyžadujú nejaké extrémne modifikácie. Na tento účel sa hodia všetky modely so zvýšenou svetlou výškou ( offroad ) s pohonom 4x4 alebo 4wd. Vzhľadom na prechádzkový štýl jazdy je čas na robenie záberov, a teda zväčša sa účastníci snažia doplnkami doplniť vzhľad modelov.

2. Trial

Trial je súťažná disciplína. Ide o zručnosť šoféra RC, ale zároveň aj schopnosť modelu ( jeho celkové nastavenie/setup ). Dosť často sa modifikujú modely aby sa zabezpečili čo najlepšie vlastnosti modelu. Najideálnejšie je mať model presne na danú trať ( skupinu tratí ), ale je to dosť obtiažne dopredu vedieť ( trate sa preznačujú/menia ). Preto by mal model byt nakonfigurovaný tak, aby bol spoľahlivý a schopný prekonávať svojpomocne prekážky v teréne. Ide tu hlavne o funkčnosť modelu a zároveň musí spĺnať podmienky na trial ( všeobecné pravidlá platiace pre daný trial/seriál. Samozrejme sa to boduje a sú aj ceny od RC klubov/sponzorov. Čo sa týka modelu, tak musí spĺnať rozmerové parametre podľa pravidiel. Pravidlá sa menia vzhľadom na kategóriu a medzinárodné štandardy.
Všeobecne platí, že model by mal byť univerzálny kvôli rôznorodosti povrchu a členitosti terénu, obratný a celkovo vyvážený.
Základné rozdelenie je podľa typu materiálu karosérie:
1. Lexan – polykarbonátová karoséria. Jej výhody sú : menšia váha ako ABS a je ohybnejšia. Kedže ide o formou tvarovanú karosériu, tak detajlnost karosérie závisí od kvality formy ( zväčša je uniform, ciže jeden kus ). Dá sa upravit do štádia, kedy bude rovnako detajlná a podobne upravená ako ABS karoséria

2. ABS – karoséria z tvrdého plastu ( PSH alebo ABS ). Má vyššiu hmotnosť, vyššiu tuhosť a vačšinou viac dielov. V triale má táto kategória prísnejšie pravidlá, existuje aj zoznam povinnej výbavy/doplnkov.


Každá karoséria musí mať istý rozmer aby sedela podľa pravidiel k podvozku.
Toľko k trialu.

Všeobecne platí:

Pneumatiky a kolesá
Pneu vytvárajú jediný styčný bod s povrchom. Je tu obmedzenie veľkosti pre všetky typy karosérií. Na trial sú lepšie mäkšie zmesy a výplne pneu z dovodu zabezpečenia lepšej trakcie ( väčšia styčná plocha a lepšie tvarovanie pneu podľa povrchu ). Dôležitú úlohu samozrejme hraje aj dezén pneumatík a aj veľkosť zubov, či samotný priemer kolies. Vyšši priemer pneu zabezpečuje modelu schopnosť prekonávať vyššie prekážky z dôvodu vačšieho vonkajšieho priemeru kolies a vyššej svetlej výšky. Zároveň to ale posúva ťažisko modelu vyššie( takisto aj portálové nápravy ). Samotná tuhosť bočnice pneu je tiež dôležitý faktor ( čím tvrdšia, tým sa menej bortí, ale zase je menej poddajná pri využívaní bečných zubov pneu ).
Povolené sú 1.55 a 1.9 priemery diskov, čiže sa rovnaký vonkajší priemer kolesa dá dosiahnuť kombináciou pneu a diskov ( čím vačší disk, tým nižšia pneu ).

Ak sa použijú menšie disky, tak bočnica pneu bude vyššia pri rovnakom priemere kolesa. Bočnica zabezpečuje spolu s výplňou a zmesou pneu tuhosť kolesa, číze ako sa bude spravať pneu pod vahou vozidla a ako veľmi bude dosadať dezén na povrch. Mäkšia konfigurácia zabezpečuje lepší kontakt s povrchom, ale zároveň pod zatažením sa bočnica pneu môže zbortiť, čo zapríčiní nestabilitu modelu. Takisto mäkšia konfigurácia za istých okolností nedrží stopu ( model takzvane pláve ), najmä pri zatáčaní a extrémnom zaťažení v náklonoch.

Nápravy/podvozok
Podvozok musí byť celý ( CC-01 )

alebo takzvaný rám ( rebrík , podobný ako na reálnych autách )

Crawler podvozok a nápravy sú zakázané.

Zavesenie nápravy môže byť nezávislé ( LADA Niva, TATRA, predná náprava CC01), alebo pevná náprava ( Defender, Ural, Axial SCX… ).
Nápravy musia mať pevný diferenciál, odporúča sa permanentne uzavretý ( uzatvárateľné diferenciály nie sú povolené ).
Motor na náprave ( Crawler ) nie je povolený a takisto uchytenie baterky na náprave. Servo môže byť na náprave.

Pruženie
Pruženie v modeloch zabezpečuje odpruženie nápravy a podvozku. Môže byť pružinové alebo listové.
1. Listové je tuhšie a zmäkčuje sa odoberaním listov alebo zmenou materiálu z čoho je pruženie vyrobené. Pri listových perách nie je nutné montovať linky a tlmiče. Linky ku náprave nepotrebuje z dôvodu, že listy a uchytové konzoly nahrádzaju ich funkciu a náprava je namontovaná priamo na listy a teda tvorí jeden celok.

2. Pružinové/s tlmičom/bez tlmiča sú tvorené pružinou. Odporúča sa používať tlmiče a to z dôvodu odstránenia hopkajúceho efektu, ktorý pružina pri vybráciách a spätnom chode vytvára. Pružina vytvára len jednobodový spoj, preto je potrebné nápravu uchytiť linkami.

Väčšinou sa používajú tlmiče, ktoré už obsahujú pružinu. Tlmiče sú rôznej dĺžky ako aj tvrdosti ( ako aj dĺžka chodu piestu, komplexnosti pružín a aj rýchlosti odozvy ). Materiál tlmiču môže byť plast alebo kov ( aj ich kombinácia )( opotrebenie tlmiču závisí od tvrdosti materiálu ). Tlmič môže mať vnútornú pružinu ( je v tele tlmiča )

alebo vonkajšiu pružinu.

Pri vonkajšej pružine môže byť pružina jednoduchá ( jedna pružina s konštantnými vlastnosťami ) alebo progresívna ( 1 pružina s meniacím sa stupaním a teda meniacou sa tuhosťou, alebo 2 pružiny spojené prstencom, kde pružiny sa líšia tvrdosťou aalebo aj dĺžkou )


Uchytenie nápravy

Uchytenie nápravy môže byť cez listové pruženie alebo potom cez linky. Linky určujú ako sa bude náprava natáčat a správať pri pružení. Poznáme rozdelenie podľa počtu bodov, kde sa linky uchycujú. 2 najpoužívanejšie sú 3link a 4link.
3link má 2 spodné linky a 2 vrchné linky. Vrchné linky sa spájajú do tzv. “Y”koncovky, čím vytvárajú 1 bod.

4link má 2 spodné linky a 2 vrchné linky. Rozdiel je ten, že vrchné linky sa nespájajú do “Y”, ale do 2 bodov na náprave. U 4linku je bežná konfigurácia linkov do W alebo AA ( paralelné linky nevytvárajú dostatočnú stabilitu pre nápravu pri namáhaní dostrán ).

Pri prednej náprave sa používa aj takzvané riešenie cez “pankhartku”, kde 4. link ide z nápravy, ale nie do stredu rámu, ale ponad prednú nápravu do konzoly na boku rámu ( žiguli, Vaterra ascender, SCX10-2 ).


Rám
Rám môže byť rôznej konštrukcie. Umožňuje uchytenie jednotlivých komponentov. Poznáme 3 typy rámov. Prvým je celotelový podvozok ( CC-01 ), kde podvozok je z jednoliaty kus. Potom sú takzvané rebríkové rámy ( RC4WD, Vaterra, MEX, Axial, TRX... ), čiže 2 koľajnice spájané výstuhami ( RC4WD, Vaterra, AXIAL,... ) alebo celopozvárané ( MEX ). Crawler rámy sú modulárne rámy/kolískový rám ( zakázané na trial ), čo sú tvorené kolískou ( malá konštrukcia, zväčša nepresahujúca dĺžkou vzdialenosť medzi nápravami ) , kolíska vytvára doslova len konzolu, na ktorú su jednotlivé komponenty prichycujú.
V pravdlách pre trial sa určuje aj poloha tlmičov ( geometria ) vhľadom na kolmicu rámu ( nesmie byt uhol tlmiču vačší ako povolená hodnota od kolmice ).
Zásadný rozdiel u rámov je v použitých materiáloch a tuhosti rámu ( namáhanie na ohýbanie/pruženie a točenie/krútenie rámu )

Oficiálne pravidlá pre trial:
http://www.rcexpedition.sk/forum/viewtopic.php?f=2&t=1111

3. Crawlenie:

to, čo predajcovia volajú crawler je v skutočnosti kompromis. Prečo si to dovolím trdiť? Pretože väčšina tých vozidiel má zle uložené ťažisko, nemá schopnosť sa štverať/loziť po balvanoch a nie je striktne konštruovaná na tento účel. Crawlenie je štýl jazdy, kde sa zámerne vyberá ten nereálne zdolateľny skalnatý terén a ako horolezci, tak aj tieto modely majú a aj musia využívať svoju techniku a ideálnu trasu na zdolanie terénu. Model je zámerne zkonštruovaný len na tento jeden účel. Tomuto účelu je uspôsobená kolíska, geometria tlmičov a ich dĺžka, linky ( tvar a uchytenie ), natáčanie oboch náprav, rozmiestnenie váhy, zmes, veľkosť a dezén pneu a možnosť zvoliť si poháňanú nápravu/nápravy.


Čo sa týka kúpy modelu:
Základné pravidlo je si kúpiť model podľa svojích možností. V skutočnosti to znamená si kúpiť model, ktorý sa mi páči, mám naň peniaze, dajú sa zohnať náhradné diely a ak nie je ideálny od začiatku, tak mať plán a rozpočet ako s ním ďalej . Žiaden model asi nie je ideálny. KIT a RTR ( KIT - stavebnice a RTR - hotové vozidla ) sú dobrým začiatkom a človek sa nemusí potýkať s problémami, kedže výrobcovia ich do istej miery vyriešili za vás. Market sa pomaly rozrastá, ciže čo si človek kúpi, s tým bude jazdiť. Či sa oplatí kúpiť nový alebo jazdený model je vaše rozhodnutie. Nové máte v záruke, jazdené bude potrebovať nejaké opravy, Otázne je koľko a ako často ( za zníženú cenu postupujete istý risk ).
Výrobcovia sa snažia zaplniť dieru na trhu alebo poskytnúť niečo lepšie ako na trhu už je ( ak je to isté, tak lacnejšie ). Asi najväčší rivalovia sú AXIAL/Vaterra, RCmodelex/RC4WD a najnovšie Redcat/Traxxass. Tamyia je osve kategória, kedže boli jedny z prvých na trhu a modely sa rokmi velmi nezmenili, tak stratili konkurencieschopnosť. Vanquish je zase cenovo úplne niekde v oblakoch.

AXIAL/Vaterra:
AXIAL: SCX10 - vyrábaný od 2008 po 2016. Rôzne lexanové karosérie, podvozok overený a rozšírený s niekoľkými obmedzeniami ( vysoko ťažisko, malé zatáčanie kolies, nereálne pruženie ( výška a správanie sa odpruženia ), problémy s 3 linkom ( veľké vôle v kĺboch spôsobuju vyosenie až vyzutie linku ),veľa plastových dielov, veľmi veľké diferenciály, nevyrába sa už ( sklad alebo jazdenka )
Nástupca SCX10 II - 2016 a ďalej. Je to kópia Vaterry, ma isté odlišnosti a nedostatky, ale aj výhody . Plno lexanovych karoserií v ponuke, veľké vôle ako u SCX10, torqtwist ( vysvetlim pri Vaterre ), vôle v ozubeniach, niekde nedostatok tolerancie a nekvalitné tlmiče. Momentálne súčsťou toho istého koncernu ako Vaterra. Oproti Vaterre má helické ozubenia, čo zmenšuje torqtwist, veľká obľúbenosť v komunite, dostupnosť dielov, dostupné rozdielne varianty ( KIT, RTR, ARTR, RBKIT ). Cenovo ale stále drahšie ako Vaterra ( istým spôsobom sa platí za overenú značku ).
Vaterra: Ascender - dostupné sú lexanové karosérie, asi od roku 2013 na trhu. Výhodou je novy koncept podvozku s jeho nastaviteľnou dĺžkou, HD komponenty v KITe a dobrou kvalitou. Nemá také vôle ako Axial, karosérie vizerajú detajlnejšie. Nevýhodou je badateľný torqtwist ( nakláňanie sa pôsobením síl kvôli výkonu a geometrii linkov ). Torqtwist údajne zmenšili v novom Ascenderovi s karosériou Suburban. Ešte stále slabšia možnosť náhradných dielov a tlmiče sa chovajú nereálne ako u SCX10 II.
Obe modely sú si veľmi podobné, obe majú slabe servo a nekvalitné tlmiče.

Najnovšími prírastkami sú MST,Redcat, Carisma, Vanquish a Traxxas TRX4.
čo sa týka MST, tak ponúka 1/10 modely o veľkosti CC01 ale aj 1/8 CFX-W s portálovými nápravami ( stred kolesa a os diferenciálu nie sú v rovnakej výške, čiže svetlá výška pod diferenciálom je väčšia ako u neportálových nápravach ). 1/8 je v tomto prípade rozmerovo približne ako 1/10 u Axialu/Vaterry. Firma MST doposiaľ vyrábala cestné modely, ciže niektoré diely z krabice sú poddymenzované a teda nemajú výdrž ako u konkurencie.

Traxxas TRX4 vstúpil na trh zatiaľ len s jednou možnosťou a tou je 1/8 karoséria defender s portalovými nápravami ( veľkosťou niečo väčšou ako Vaterra ). Medzičasom vyšli aj iné verzie karosérie + Karoséria Tactic a Ford Bronco, ako aj lacnejšia verzia bez niektorých funkcií ( TRX4 Sport - má svoju karosériu ). Od ostatných sa líši TRX4 hlavne tým, že ponuka tak nejak zo všetkého trochu ( niekedy je to naškodu, lebo väčšinou je to na úkor niečoho druhého alebo sa platí za niečo, čo vlastne ani netreba mať, ale poteší ). TRX4 Bronco a Defender konkrétne ponúka 2stupňovú prevodovku ( 2st. prevodovka je dostupná aj pre ostatných výrobcov, ale ako extra možnosť ) a uzamykateľné diferenciály. Z daného podvozku existuje aj KIT verzia. TRX4 Sport je okresaná verzia TRX4, čiže nemá 2st. prevodovku a ani odomykateľné diferenciály. Nie je to zase zlé, lebo odpadla týmpádom komplexnosť a možnost kazivosti ( veľa užívateľov menilo elektroniku v TRX4 presne kvoli komlexnosti - serva to nezvládali ). Takisto tieto modely majú portálové nápravy, čo je síce plus pre prejazdnosť terénom ( dobrá svetlá výška ) ale nevýhodou je vysoké ťažisko. Takisto je cena vyššia u všetkých modeloch TRX4 ako u konkurencie.

Rozdiel v RC4WD a Mex je hlavne v tom, ze RC4WD ma rozoberateľný rám a Mex ma ako jeden celok ( celozváraný ). RC4WD týmpádom môže obsahovať plastové komponenty, Mex nie. Čo majú ale spoločné je, že sa nehrajú na crawlery, sú to expedičáky. Ich nevýhodou je týmpádom cena a priemerná prejazdnosť náročnyým terénom. Karosérie sú z ABS ( tvrdý plast ), majú plno doplnkov a zvačša obmedzený výber karosérií ( Defender, Hilux a Ford 350, LC70, LC80, Jeep... Výber je menší ako u lexan karosérií). Komponenty sú zväčša kovové ( dural, oceľ ). Vizerajú čo najreálnejšie a aj jazdia čo najreálnejšie. Ich účelom je vizerať maketovo a aj mať taký prejav. Neznamená to, že nemôžu byt extrémne modifikované, ale už samotná kúpa a dalšie diely sú drahšie. Karosérie sú menšie ako u lexanu, hoc sa radia do tej istej mierky 1/10.

Tamyiu považujem skôr za zberateľské modely vzhľadom na nevyrábanie a nevyvýjanie nových podvozkov ( CC01, Hi lift a CR01 ). Dajú sa upravit do výstavného stavu, ale vďaka reálnemu vzhľadu a konštrukčným riešeniam v základnej podobe môžu a aj budú mať v ťahšom teréne značné problémy.
V ponuke sú lexan a aj ABS karosérie, ale sú rozmerovo podobne ako na MEX/RC4WD. Mex a RC4WD sú prejazdnosťou na tom lepšie ako Tamyia. Cena modelov Tamyia može byť nízska, alebo aj rovnaká ako u Mex/RC4WD ( zberatľská hodnota modelu/limitovaná edícia/retro )

Vanquish je vpodstate plne vytunený axial alebo Vaterra, komplet v kove s lexanovou karosériou. Cena je vysoká vzhľadom na značku a úroveň spracovania/materiál.

Ostatné značky sa snažia skopírovať Axial,Vaterru a TRX, čo v niektorých prípadoch nemusí byť zlá voľba.
Takýmto príkladom je Redcat Gen8, ktorý za cenu Vattery/Axialu ponúka portálove nápravy a teda je vážnym konkurentom TRX. Vaterra/Axial majú zase ako konkurenta Gmade a Carismu.

Ďalšie pravidlo je, že modelár je obmedzený len svojou šikovnosťou, nástrojmi a dostupným materiálom. Čo v reály znamená, že sa dá z každého modelu vytvoriť model podobný k hociktorému vyššie spomenutému a dokonca aj kombinovať komponenty ( karosérie, kolesá, pneu, tlmiče, nárazníky,.... ).

U nás sa veľmi nejazdí, ale je ešte skupinka nákladných vozidiel a okrem asi prevládajúcej homemade ( podomacky vyrobené modely ) skupiny modelov sa touto skupinkou zaoberaju výrobcovia ako CROSS RC, Amewi a CAPO.

Spoľahlivosť modelu:
Veľa závisí od výrobcu, štýlu jazdy, intenzity používania a od pridanej hmotnosti oproti pôvodnému stavu.

Ak som niečo zabudol, tak sa ospravedlňujem, ale už je skoro ráno a konečne môžem potencionálne aj ísť spať.

Dúfam, že som vám poradil a pomohol. Cieľom nie je očierňovať žiadneho výrobcu. Model vydrží toľko ako bol navrhnutý, vyrobený a používaný. Čiže ten istý model môže byť kvalitný alebo s vadou.

Kľudne nechajte otázky v komentoch, poprípade komenty a pripomienky, budem sa snažit na ne odpovedať.

1 2 3 4 5
Autor Správa
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 11. 9. 2016 o 21:14 | odkaz na príspevok
K Tvojej vete: "Model vydrzi tolko ako bol navrhnuty, vyrobeny a pouzivany", by som ešte dodal aj ako je udržiavaný. Sebelepší model určite trpí, ak ho po jazde neočistím, nepremažem a pod. Je to skrátka auto, len menšie a o auto sa treba starať. Terén dá zabrať každej konštrukcii.
Bydlisko: Bratislava
pera2008
modelár

Príspevkov: 2548

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 9. 2016 o 12:33 | odkaz na príspevok
Ano, pravidlom je, ze ked ten model budes urziavat tip top, tak vydrzi dlhsie. je to logicke, ale to, ci zlomis suciastky, prekonas prekazku alebo ostanes visiet hlavne zavisi od konstrukcie, materialu a stylu jazdy. to, ci stoji model na policke s prachom a blatom je skor o poriadku.
Bydlisko: Kosice ( 42 rokov )
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 9. 2016 o 13:04 | odkaz na príspevok
Súhlasím.
Z pohľadu Tvojej praxe, ktoré časti konštrukcie sú najviac ohrozené? Resp. čo sa Ti najviac na modeloch opotrebovávalo?
Bydlisko: Bratislava
pera2008
modelár

Príspevkov: 2548

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 12. 9. 2016 o 17:46 | odkaz na príspevok
tak zvacsa su to najtensie casti, alebo komplikovane casti. Zacnem teda postupne spredu:
servo - ozubenia alebo aj elektronika. odporuca sa poriadne nastavit limity serva/ koncove body alebo pouzit servosaver, ktory zase moze pruzit aj pocas jazdy
riadenie + packa serva - ak je plast zlomi sa alebo sa strihne v mieste otvoru na srubky
motor - najcastejsie zvolenim zleho motoru sa prehreje motor a nasledne moze odpalit aj ESC ( prejazdom cez blato/bordel preplachnut cistou vodou, nechladit vodou )
uchyty liniek - samotne uchyty na naprave a oka linkov ( plastove oka trochu pruzia, ale vydrzia viac ako kovove )
koliky hexov - strihne ich, deformuje hex ( hex-poloos kontakt )
kosti na poloosy - rozpadnu sa, zlomi sa poloos, urve sa kolik
samotne hexy - plastove sa rozpadnu
samotne kolesa - v mieste hexu, ak su plastove prezreju a popraskaju,alebo sa posobenim sil rozlamu ( plati aj u tenkostenneho hliniku )
kardane - vybracie uvolnuju cerviky, u plastovych je to unava materialu ( strih alebo deformacia )

specialna kategoria: snorkle, svetla, zrkadla, zahradky, tazne oka a vsetko co je zvonku
Bydlisko: Kosice ( 42 rokov )
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 13. 9. 2016 o 11:11 | odkaz na príspevok
Z toho, čo si vymenoval, musí byť každému začiatočníkovi jasné, že bez kvalitných dielov sa jazda v teréne nezaobíde. Ak chcú, aby model niečo vydržal, musia rátať s nákladmi na tuning. Neverím, že auto kúpené z obchodu je už takto vybavené.
Bydlisko: Bratislava
PeterPP
modelár

Príspevkov: 610

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 13. 9. 2016 o 12:43 | odkaz na príspevok
Ale nemusia ...
Jazdíme už vyše 7 rokov s Axialom SCX - 10 Honcho (kit) a vôbec sme ho nešetrili. Pubertálny syn mu svojho času dával celkom zabrať na expedíciách aj pri "voľnom" jazdení ( vodné toky, sneh, skaly, blato , ...). Zatiaľ sme okrem pastorku motora, opotrebovanej kardanovej spojky jednej nápravy a serva riadenia nemenili nič. Pôvodné guľové čapy samozrejme sú mierne rozvaklané, ale nič čo by bránilo jazde. Dokonca sme ani raz od pôvodného zmontovania nerozoberali nápravy. Je v nich vazelína, pretáčajú sa ľahko, tak načo do toho vŕtať
Toto je ten ono: http://rcexpedition.sk/forum/viewtopic.php?f=23&t=203

Prevádzkujeme pár rokov aj Tamyiu CC-01 Toyotu zostavenú zo stavebnice bez akéhokoľvek tuningu, okrem zámeny stavebnicových "pukov" za iné mäkšie pneumatiky. Taktiež má už niečo za sebou a nič sme nemenili. Akurát pastorok už je hlučný, takže ten pôjde na výmenu.
Na modeloch je robená len bežná údržba spočívajúca v umytí prípadného blata, premazaní prevodov a ložísk motora.
Tým chcem povedať, že keď sa model poriadne zmontuje a prevádzkuje s rozumom, vydrží na expedičné použitie bez problémov aj bez špeciálneho tuningu a častého nákupu náhradných dielov.
Keď sa niekomu skotúľa model na dno kameňolomu, tuning nepomôže
Bydlisko: Bratislava
BOravec
modelár

Príspevkov: 577

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 13. 9. 2016 o 18:38 | odkaz na príspevok
Mám dojem, že Axial to má v cene. Vzhľadom na to, čo stojí, by to malo byť samozrejmosťou.
Ozaj a prevody by nebolo vhodné zakryť? Ak by som ja konštruoval model do terénu, dal by som čo najviac komponentov nad "čiaru ponoru".
Bydlisko: Bratislava
Yautja
modelár

Príspevkov: 207

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 14. 9. 2016 o 00:38 | odkaz na príspevok
Taktiez mozem potvrdit, ze je to o sposobe a pristupe jazdenia. Aj Ferrari znicis za pol roka...
Po jazde, ale aj pocas jazdy mam zvyk sem tam pozriet a skontrolovat, ci sa nieco nevytaca / neuvolnuje (ako pisal autor, kardan-cerviky, prehrievanie motoru/ESC
Zbytocne neleziem do vody a blata, stojim pri modeli ked schadza z prudkého kopca atd... az to dopadne tak, ze radsej clovek sa hodi o zem akoby mal model letiet...

pera - inak super strucny ale vystizny clanok, pre zaciatocnika ideal rady na zaciatok.
Kebys nasiel cas na pisanie nie nad ranom, tak hodit link na vyrobcov, par foto (modelov mas dost a peknych) a konkrétnych casti, opravit hrubky v texte a odpojit predlozky od podstatných/pridavnych mien (aschopny, natrhu atd)
Priznam sa nehladal som, ale slo by spravit "rubriku" a rozsisit tento clanok? Kapitoly, foto, odkazy? Taka mala Biblia. Zaklad ma perfektny, taktiez osnovu. Mas daleko viacej skusenosti

...napr. ma este napadlo. Taky Traxxas Telluride, vela ludi ho preraba.
Zamykaju diferaky, alebo aspon jeden, iny motor-na viacej T, zmena prevodu, ESC, doplnky kysna/kasna
skusenosti, co ako s cim nakombinovat.


výrobcovia AMevi, Gmade...
Bydlisko: BA - Petržalka ( 43 rokov )
PeterPP
modelár

Príspevkov: 610

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 14. 9. 2016 o 08:45 | odkaz na príspevok
Inak ceny bežne dostupných expedičných aut, snáď s výnimkou CC-01 a Amewi sú cca podobné. Ak teda máme na mysli značky Vattera, Axial, Carson, HPI, Gmade . Tým chcem povedať, že Axial vyhotovením a cenou nie je ničim výnimočný.

Modely Cross RC a RC4WD sú vyššie. Cenovo top sú modely od RC Modelexu.

Čo sa týka kvality a spoľahlivosti, som názoru, že stredná trieda je na tom celkom dobre. Modely sú určené širokej verejnosti a preto sú celkom "blbovdzorné"

Cenovo drahšie modely s vysokým podielom kovových prvkov sú výrazne viac "scale". O to sú však aj náročnejšie na údržbu. resp. menej odolné "tínedžerskému" štýlu jazdenia.

Zaujímavou novinkou sú modely CMX, ktoré sú za ešte prijateľnú cenu modelové, a súčasne majú ( vraj) veľmi dobré jazdné vlastnosti.

K umiestňovaniu komponentov nad čiaru ponoru ... je to samozrejme riešenie, ale len do vtedy, kým čiara ponoru nerovná sa úrovni strechy modelu .

odkaz na Youtube

Ale inak áno - videl som modely, ktoré mali elektroniku v scale strešnom boxe na zahrádke.
Tiež treba však dbať na nízko položené ťažisko modelu, aby sa pri náklonoch neprevracal. Takže lepšie je skrátka elektroniku dobre izolovať od vlhkosti, resp. používať vodeodolný regulátor a servo riadenia.
Bydlisko: Bratislava
pera2008
modelár

Príspevkov: 2548

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 14. 9. 2016 o 09:37 | odkaz na príspevok
Ziaden model, ktory je pre masy nie je blboodolny. Vyrobca zaraba na dieloch a preto je tu aftermarket tak rozsireny. Ja naschval jazdim na hrane schopnosti modelu, kedze schopnosti zuzitkujem na triale. Ja som zastanca funkcnych modelov, nie estetickych. Co sa tyka Telluride, mali sme ho v KE, prehrieval sa a vsetko ostatne trpelo v terene. Je jedno ako ho clovek modifikuje, jedina vyhoda su nezavisle napravy. Amewi,Gmade... su vlastne len kopia tych, co som spominal. Nemam pocit, ze drahsie modely MEX, RC4WD, Cross su narocnejsie na udrzbu.
Takisto sa lisi nazor nato, co je narocny teren. Za posledne roky som nemusel sice pouzit navijak, ale je pravdou, ze som musel obcas prenasat model v ruke. Vsetky karoserie a podvozky mam poskriabane a spataky a ine prkotiny ani nemontujem, nema to zmysel. Co sa tyka komponentov a vody: ziadne nie su vodotesne, len vodeodolne, Niekto pouziva nanoprotect, plastidip a niekto rozne krabicky. jednosmerny motor s vodou problem mat asi nebude.
Co je scale sa da tiez polemizovat, lebo videl som lexanky krajsie ako ABS, niektore modely boli precackane a mali na streche uplne zbytocnosti atd.
Ja osobne mam rad nieco vynimocnejsie/ine, cize sa angazujem v objavvani zabudnutych hradov, ist na miesta kde som nebol a staviat vozidla, co takmer na SVK nenajdete.
Pre Toyoty som zalozil toto: http://www.rc4x4.cz/topic16546.html
existuje vela podobnych vlakien. Popravde mi je uplne jedno, co sa paci vam a co si kupite, podstatne je, ze sa to vam paci a ste so svojou volbou spokojny. Clanok som napisal, lebo sa bude cim dalej, tym castejsie vyskytovat otaska, co si vybrat. Ako som pisal, podstatne je to co clovek che a kolko na to ma.
Bydlisko: Kosice ( 42 rokov )
Yautja
modelár

Príspevkov: 207

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 14. 9. 2016 o 11:26 | odkaz na príspevok
Ked sa smiem opytat, nazor na Vaterru Twin Hammers? ci uz tu jedno rychlostnu, pripadne tu co ma dvojrychlostnu prevodovku?
Testy su rozne, vyrobca updatol nejake nedostatky prvych verzii, hlavne tej s prevodovkou.
Bydlisko: BA - Petržalka ( 43 rokov )
PeterPP
modelár

Príspevkov: 610

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 14. 9. 2016 o 12:27 | odkaz na príspevok
Pre Pera2008: Iste, každý máme ( našťastie ) iný vkus. Nikde som nepísal, že lexanka nemôže byť scale. Toto je CC od tamyie s lexanovou karosériou ( nie je to moje auto ).


V tvojej Toyota galérii sú ozaj pekné kúsky, aj napriek tomu, že väčšina majú aj spätné zrkadlá

Čo sa týka aftermarket dielov na sériové stavebnice, zotrvávam na svojom názore, že aj nevytuningovaný model ( napr. SCX10) pri slušnom zaobchádzaní a osadení vhodnými komponentmi ( motor, regulátor, servo) v pohode poslúži a vydrží dosť. Nie je to len moja skúsenosť, ako som písal pár príspevkov vyššie, ale aj cca z ďalších 5 modelov, ktoré poznám u kamarátov. Stále hovorím o bežnom expedičnom jazdení prípadne triale. Ak ale niekto jazdí každý víkend 10 km trial v náročnom teréne, je pravdepodobné, že model opotrebuje rýchlejšie
Bydlisko: Bratislava
pera2008
modelár

Príspevkov: 2548

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 14. 9. 2016 o 13:19 | odkaz na príspevok
Yautja:
Ked sa smiem opytat, nazor na Vaterru Twin Hammers? ci uz tu jedno rychlostnu, pripadne tu co ma dvojrychlostnu prevodovku?
Testy su rozne, vyrobca updatol nejake nedostatky prvych verzii, hlavne tej s prevodovkou.


Je vela vyrobcou podobneho druhu vozidla, dokonca aj cinske klony. tazne je, co sa vyplati viac. v tomto ti neporadim, ale skus zalozit vlakno a nejaky uzivatelia to tu vlastnia.

PeterPP: ja som len dodal postreh, co som asi zabudol dodat v clanku

Nic co tu pisem neberte osobne, nie je to tak myslene. stale ked precitam reakciu, tak ma nieco napadne
Bydlisko: Kosice ( 42 rokov )
Peter
team RCPortál

Príspevkov: 2167

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 14. 9. 2016 o 22:43 | odkaz na príspevok
Pera, dík za tento článok.... určite bude dobrým východiskom pre začínajúcich....
aj keď máme obaja mierne odliśný prístup, či zameranie modelov - ako píšeś, pre teba je prvoradá funkčnosť a prejazdnosť a nemusíś tie vśetky zbytočné serepetličky na modeloch - ja zas naopak... rád obetujem trocha prejazdnosti a ododlnosti "realistickému" vźhľadu a jazdnému prejavu... ale máme jedno podstatné spoločné... vymýšlame a skladáme autá z komponentov, neriešime stavebnice či dokonca RTR.... baví nás vymýšlať a kombinovať a zlepšovať ... preto musíme ćasto zobrať pilku, vrtačku, sústruh či frézku a vydať sa na skúšanie... a to nás baví....

padli tu nejaké otázky, na ktoré by som tiež rád dal svoj názor....
- čo sa najskôr pośkodí? - moja odpoveď - všetko, vždy najslabší článok.... ak chcem výkonnejšie auto, nestačí lepší motor.... treba zvážiť a odhadnúť pripadne prispôsobiť prevodovku, rozvodovku, kardany, baterky....... proste ako tuning u skutočného auta...
- umiestniť veci nad čiaru ponoru - na expedícii nie je čiara ponoru.... keď sa brodí potok, síce vyberieš vhodný brod... ale prúd ťa môže strhnúť a si pod vodou.... zo začiatku som sa snažil utesňovať všetko - ale to je nemožné... a tak som od vlani prešiel na systém sandálov - nech kľudne natečie, ale musí vedieť hlavne vytiecť....(samozrejme, vśetku elektroniku som pred namontovaním otvoril, vystriekal Nanoprotechom vrátane konektorov a nechal vysušiť... opakujem to pre istotu každý rok) a od tohto času nemám problém ani pri hlbokých brodeniach..... priznám ale... aj ja mám svoje hranice.... hlboké brodenie mi nevadí... ale hlboké bahno nemusím.... nevośiel by som doň ani v reále.. tak proste toto uź nie....
Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
pera2008
modelár

Príspevkov: 2548

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 14. 9. 2016 o 23:05 | odkaz na príspevok
Celkom s tebou suhlasim. Mame spolu co to najazdene, ano mas tam vsetko mozne na tom modele.
Ja nedavam vacsie kolesa, ako mierkovo vychadzaju.
Mam rad tazsie modely presne kvoli tomu jazdnemu prejavu. Modely sa snazim mat vahou tak riesene, ze tlmice su pod neustalou zatazou a teda na rovine je 90-70% tlmica stlaceneho. To mi zabezpecuje pruzenie aj nahor a aj nadol.
Ta moja funkcnost je prisposobena modelu, cize FJ45 z 1963 sice nema listy, ale tlmice su tak nastavene, aby aspon napodobovali listy a to iste HZJ. Mex ma progresivne tlmenie a crawler ( nazyvam to crawler len vdaka tomu, ze je to taky hybrid a nechcelo sa mi riesit kam patri ) ma zase dlhy travel piestu.
To je u mna scale, ale zase aj to druhe scale chapem.
Arnolda Schwarzeneggra asi kazdy pozna. Nevyhraval preto, ze mal najvacsie svaly, ale preto, ze vedel vystupovat a venoval kazdemu svalu rovnaku pozornost. Ked zacali byt lepsie modely, tak to ukoncil.
Toto je cesta, ktora vam v extremnych podmienkach pomoze. Cestu a sposob si mozte zvolit ale model v tej chvily nezmenite. Jazdite s tym, co mate zo sebou. Mozete byt neviem ako dobry, ale ked model vas nepodrzi, tak to nedate.
Toto je to, co robim ja. kazdy model ma za sebou hodiny testovania az je predstaveny RC komunite. Mex pouzivam na trialy nie preto, ze je najdrahsia a najtahsia, ale preto, ze obsahuje to, co ma vyrovnany model mat a nemat +/-.
Nie kazdy bude mat moznost vlastnit a vlacit so sebou 2 a viac modely. Tak ako na poslednej expedicke, Mexina odjazdila vsetky expedicie a zaroven aj trial. Ale ako som pisal, mozno by niekomu vonkoncom nevyhovovala.
je to vela citania, mozno niekto spravi suhrn. ja idem znovu spat. Dobru
Bydlisko: Kosice ( 42 rokov )
1 2 3 4 5
  • Pridať komentár
Pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť.
Úvodná stránka
  • 933 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 1 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: pf1960, marianr,