Výrobca: | Advanced Scale Models | Rozpätie: | 2540 mm | Hmotnosť: | 9340 g |
Kategória: | Lietadla - elektrické | Dĺžka: | 1900 mm | Materiál: | preglejka, balza, fólia, plast |
Motor: | 4 x elektromotor triedy 3548 Kv=790 |
ID Modelu: AM9970 | Zobrazenia: 6791 | Pridané: 21. 9. 2020 o 18:08 | Autor: Janko-O
Autor | Správa | |
RedBaron modelár Príspevkov: 218 Moje modely Poslať správu |
Viete si predstaviť ten zosilovač čo by prekričal 4 benziňáky ktoré produkujú 133 dB ? Moja letovka je okolo 12 kg. |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Zosilňovače by možno neboli problém, skôr elektro-akustické meniče: transducery, excitery, či reproduktory. Ale o inom som chcel: To vaše predchádzajúce tvrdenie je absolútna pravda. Plne s ním súhlasím. Ale ... Paradoxne "nahráva" elektropohonu. Ten je tichý a nie je problém jeho zvuk prekryť autentickým zvukom zo zvukového modulu. U žhavíkov je to problém a u benziňákov, ako správne uvádzate, je to vlastne nemožné. Možno sa v mysli pozastavíte nad tým, prečo ma (nás) trápi autenticita zvuku modelu. Za to paradoxne opäť môžu benziňáky. Obdivujem(e) vaše modely, sú krásne, do detailov vypracované. Máme kolegov modelárov, ktorí tiež milujú spaľováky, aj benziňáky. Sú to naši kamarádi, občas sa doberáme (s Otom Ďurčovičom to je priam rituál, keď sa stretneme). Ale vždy sa pri tom nasmejeme. A potom si s bratom (mior) vždy povieme, že ten Oto je správny chlap a zas sa tešíme na ďalšie "prekáračky". Ale tento môj komentár nie je o modelároch, ale o modeloch. Ďalší náš kamarát Jožko N. má veľký model Fieseler Storch. Model je to krásny. Ale keď ho Jožko naštartuje, tak pre naše uši je to studená sprcha: https://youtu.be/RYZPUf7Yhnc?t=312 od 5. minúty a 12. sekundy Skutočné lietadlo Fieseler Storch malo (má) 8-valcový motor a znie napríklad takto: https://youtu.be/NgLFXiov2kc?t=37 Nemôžem si pomôcť, ale ten "modelový" zvuk je proste strašný. K tomu modelu, k predstave, že je to akoby skutočné lietadlo, sa ten zvuk modelárskeho benziňáku skrátka nehodí. A keďže našou "silnou stránkou" je to, že sa vyznáme v elektronike a elektronike všemožne holdujeme, tak je prirodzené, že ak je to možné, tak našim modelom vďaka elektronike "transplantujeme" zvuk (zvuky), ktoré im pristanú. Lebo sú realistické. |
|
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Iný model lietadla so spaľovacím motorom, poháňaný elektromotorom a ozvučený zvukovým modulom: https://www.youtube.com/watch?v=9-6BSrOovZk |
|
lucik modelár Príspevkov: 452 Moje modely Poslať správu |
Perfektné!!!! |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Možno teraz trochu predbieham, pretože môj brat Miroslav (mior) do galérie ešte stále nezavesil náš čerstvo zalietaný 2,8-metrový model amerického 4-motorového ťažkého bombardéra B-24 Liberator. Ale keď už sa tu spomínajú elektronické zvuky klasických - piestových spaľovacích motorov, tak tu je elektronický zvuk štyroch dvoj-hviezdicových 14-valcových motorov Pratt & Whitney spomínaného modelu: https://www.youtube.com/watch?v=Nx1HNseubi4 Nejaké technické informácie sú v popise videa. |
|
donemilio modelár Príspevkov: 37 Moje modely Poslať správu |
Mozno sa mi to len zda ale na tych videach v uvode pocas letu modelu v trochu vacsej vyske tie autenticke zvuky motorov velmi pocut nie je. |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Nie, nezdá sa ti to. Ale v súčasnosti už je situácia iná. Ide o to, že zvukové moduly s integrovanými zosilňovačmi od jednej kanadskej firmy sú určené na istý rozsah napájacích napätí. A celkom pochopiteľne svoj plný výkon zosilňovače poskytujú pri maximálnom (dovolenom) napájacom napätí, teda pri napájaní 6-článkovými LiPolkami. Lenže Beluga je napájaná 4-článkovými LiPolkami. A tak sme zvukovú palubnú inštaláciu doplnili o samostatný výkonový zosilňovač (pracujúci v triede D) a samozrejme o ďalší transducer. To pochopiteľne zvýšilo hlasitosť zvukov, ktoré zvukový modul generuje. |
|
donemilio modelár Príspevkov: 37 Moje modely Poslať správu |
Kedysi som postavil nejaky zosilnovac, uz sa nepamatam aky, ale trieda D to isto nebola. Co to je za cudo? |
|
Atto modelár Príspevkov: 181 Moje modely Poslať správu |
Keďže sa nikto nemá k tomu, aby ti odpovedal, skúsim to ja. Niekedy sa mylne prezentuje, že zosilňovače v triede D sú Digitálne zosilňovače. Ale to nie je pravda. "Klasické" plne analógové zosilňovače- teda zosilňovače v triedach A, B, AB a C "nejakým" spôsobom spracovávajú priamo vstupný - analógový signál. Zosilňovače v triede D najprv analógový signál prevedú na taký zvláštny - povedal by som bipolárny impulzný PWM (Pulse Width Modulation - impulzne šírková modulácia) signál. A ďalej spracovávajú - zosilňujú už len tieto impulzy. Na výstupe zosilňovača sa pomocou výkonového filtra výkonovo zosilnené impulzy "vyhladia" do podoby klasického analógového signálu. A ten sa vedie do reproduktorov, prípadne do transducerov (exciterov) v modeloch lietadiel. Pri impulznom zosilňovaní sú zosilňovacie súčiastky (tranzistory) len v dvoch stavoch: - buď sú naplno otvorené (zopnuté) a vtedy na nich nie je žiadny úbytok napätia, takže sa nehrejú alebo - sú úplne zatvorené (vypnuté) a vtedy nimi nepreteká prúd, takže sa nehrejú. Všimni si, že nech sú v takom alebo onakom stave, nikdy sa nehrejú, takže na nich nevznikajú straty. Sú veľmi účinné. A sú malé - lebo nepotrebujú rozmerné chladiče (výkonových výstupných tranzistorov). A to sa v RC modeloch celkom zíde: zosilňovač, ktorý neplytvá energiou batérií, nehreje sa, je malý, nepotrebuje rozmerné chladiče, takže je ľahký a pri tom všetkom je výkonný. |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Za toho vyše 3/4 roka od posledného komentu prešla "Beluga" určitými zmenami: - Bola predĺžená odtoková časť krídla asi o 25mm po celom jeho rozpätí, s tým, že odtoková hrana smeruje mierne dole. Tým sa dosiahlo to, že profil má väčšiu hĺbku a súčasne je v zadnej časti mierne klenutý (prehnutý). - Cieľom bolo trochu zväčšiť plochu krídla (a teda znížiť plošné zaťaženie) a spolu so zakrivením profilu tak zvýšiť vztlak krídla. - Tieto opatrenia mali znížiť uhol nábehu krídla, ale hlavne mierny "záklon" trupu počas nízkych preletov ponad dráhu (viď video v čase od 2:33) a celkovo znížiť letovú rýchlosť modelu. Podarilo sa! - Keďže radi lietame tesne pred zotmením, prípadne počas zamračených a mierne "hmlistých" (tzv. dymno) dní ako sú práve v tomto období, tak je dôležité, aby pilot mal v každom okamihu presný pojem o tom, kde a v akej polohe sa model nachádza. Na toto samozrejme máme naše pozičné osvetlenie, ale niektoré modely vybavujeme ešte tzv. "diaľkovými" svetlami. - Beluga je diaľkovými svetlami, umiestnenými v krytoch hlavného (zadného) podvozku vybavená už dávno. Ale cítili sme potrebu použiť ešte ďalšie silné svetlá, ktoré by však boli umiestnené ďalej od seba, aby bola poloha modelu lepšie čitateľná aj z veľkej vzdialenosti. - A tak boli namontované ďalšie diaľkové svetlá do spodnej časti motorových gondol vonkajších motorov. Ako to vyzerá v pohybe si môžte pozrieť na nasledujúcom videu, ktoré pred pár dňami natočil (a následne zostrihal) náš predseda (teda predseda LMK BB - Letecko-Modelársky Klub Banská Bystrica), Pali Zauška. odkaz na Youtube |
|
donemilio modelár Príspevkov: 37 Moje modely Poslať správu |
Tym ze ste predlzili odtokovu hranu kridla, nezmenilo sa nastavenie modelu, trebars vyvazenie alebo trimovanie? |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Samozrejme, že zmenilo. Teoreticky jedno aj druhé. Model bolo treba treba znovu zalietať, pretože predĺžením a miernym "potlačením" odtokovej hrany krídla stúpol vztlak, o čo nám teda išlo v prvom rade. To však spôsobilo, že model bol teraz ľahký na predok (alebo ak chceš, tak ťažký na chvost). Nebolo možné sa spoľahnúť na pôvodné ťažisko, pretože zmenou hĺbky profilu a aj jeho tvaru, naraz bolo všetko inak. Poloha ťažiska bola teraz inde. Našťastie sme vedeli ako sa model správal pred úpravou a tak sme sa nápravu snažili dosiahnuť posunom pohonných batérií smerom dopredu. Trimovanie (výškovky) sme nemenili. |
|
donemilio modelár Príspevkov: 37 Moje modely Poslať správu |
O kolko, teda o kolko mm ste museli tie baterie posunut dozadu? |
|
Janko-O modelár Príspevkov: 106 Moje modely Poslať správu |
Prepáč, že reagujem tak neskoro, ale posledné týždne sa intenzívne venujem oprave modelu, ktorý dostal meno Hrecules 201 (má rozpätie 201cm), ktorý mal pred tromi rokmi ťažkú haváriu: http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1057&n=hercules- „na-padrt“ Takže k tvojmu dotazu: Keďže vztlak krídiel stúpol, tak batérie sme museli posunúť dopredu, nie dozadu: zle čítaš. Nuž a o koľko? Natíska sa odpoveď, že "o dosť". Ale pod tým si každý predstaví niečo iné. A tak sme si pre podobné príležitosti už pred rokmi zaviedli takú špeciálnu jednotku - "gramcentimeter". Skrátka, koľko gramov a o koľko centimetrov treba posunúť, aby sa dosiahlo to, čo treba. Jednu pohonnú batériu (sú celkovo štyri, zapojené paralelne), ktorá váži 275g, sme z pozície "za hlavnou skupinou" presunuli do pozície "pred hlavnou skupinou", teda asi o 35cm dopredu. Druhú pohonnú batériu sme z hlavnej skupiny presunuli do pozície "pred hlavnou skupinou", teda asi o 17cm dopredu. Dokopy to je teda 14300 "gramcentimetrov". Pre predstavu: - ako keby si 14,3kg posunul o 1cm alebo - ako keby si 1,43kg posunul o 10cm alebo - ako keby si 143g posunul o meter |
|
mior modelár Príspevkov: 165 Moje modely Poslať správu |
Bojím sa, že si ho, a možno aj iných, tými číslami trochu vystrašil. Predstava, že v nejakom modeli "niečo", vážiace 1,4kg, posuniem v trupe o 10cm, aby som dovážil model, ktorý už bol predtým vyvážený, je prinajmenšom čudná. Ale keď si uvedomíš, že model váži cca 10kg a jeho trup je ako urastený chlap = vyše 180cm dlhý, tak naraz nejakých 1,4kg a nejakých 10cm zase nie je až tak veľa . |