Tento model je tzv. "rodinný". To preto, lebo kvôli vysokým nákladom sme sa naň bratsky zložili a kvôli zložitosti je riadený dvomi modelármi (pilotom a kopilotom), dvomi samostatnými vysielačmi.
V modeli sú dva samostatné prijímače s dvomi samostatnými telemetrickými kanálmi.
Pohon môže byť buď štyrmi spaľovacími motormi, alebo štyrmi elektromotormi. My sme sa pochopiteľne rozhodli pre elektro.
Hoci je na krabici stavebnice napísané Almost ready to Fly (takmer pripravený na let), aj tak na ňom bolo mnoho práce - asi 270 hodín.
Parametre modelu:
. pohon: štyri elektromotory Turnigy Aerodrive 3548 - Kv=840 s 3-listými protibežnými vrtuľami Master Airscrew 11x7
. napájanie: 8 paralelne zapojených LiPol 4S 2650 mAh
. . . taký veľký počet pohonných batérií v modeli nie je preto, že by model tak veľmi "žral" (max. odber = 208A),
. . . ale preto, aby sme do predku modelu, kvôli vyváženiu, nemuseli dávať olovo
. zaťahovací podvozok, všetky kolesá odpružené (vrátane predného riadeného)
. štyri ovládateľné, nezávisle pseudonáhodne pohyblivé (do strán aj hore a dole) strieľne: vpredu, vzadu, na chrbte aj na bruchu modelu
. dve bombovnice na bruchu modelu, kryté štyrmi zaťahovateľnými žalúziami, môžu zhodiť až 16 (plastových) bômb
. meranie rýchlosti pitotovou trubicou:
. . . rýchlosť pri „odlepení od zeme“: cca 90km/h bez klapiek
. . . rýchlosť pri dosadnutí: cca 65 až 70km/h bez klapiek
. dvoj-okruhové palubné napájanie: hlavný okruh zo šiestich spínaných BECov (4 SBECy, 2 UBECy) zlúčených Schottkyho diodami, pomocný okruh, napájajúci zaťahovanie podvozkov a pohyb strieľní z dvoch UBECov, zlúčených Schottkyho diodami
. výška modelu nad zemou meraná ultrazvukovým výškomerom, umiestneným „na bruchu“ modelu (za bombovnicami)
. . . na základe výšky nad zemou je aktivované alebo deaktivované riadenie predného kolesa
. . . pri malých výchylkách (pri veľkej pojazdovej rýchlosti) je riadenie predných kolies veľmi jemné a len mierne exponenciálne. Asi od polovice rozsahu je riadenie kvadratické so stále sa zväčšujúcimi výchylkami, aby sa model mohol (pri nízkej rýchlosti) na dráhe otočiť.
. letový stabilizátor verzia Ed_11
. kompletná PC telemetria, vrátane záznamu letových dát s periódou 1 sec (niečo ako čierna skrinka v skutočnom lietadle)
. umelý horizont, zobraziteľný na displeji kopilota
. varovný systém nechceného pritiahnutia výškovky (nazvali sme ho „štýlovo“: MCAS)
. varovný systém nadmerného odberu prúdu
. varovný systém pri dosiahnutí nebezpečných (nízkych) rýchlostí (s ohľadom na otáčky motorov)
. varovný systém Umelého horizontu, varujúci pred príliš veľkým (bočným) náklonom a
. . . (predo-zadným) sklonom modelu a pred nadmerným preťažením (meria "Géčka" počas letu)
Ďalšie informácie o modeli:
http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=1159&n=28-metrovy-4-motorovy-b-24-liberator-ma-prve-lety-za-sebou
.
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=OtH7H_dsf2I
.
Zvuk štyroch dvoj-hviezdicových 14-valcových piestových motorov je možné počuť tu:
https://www.youtube.com/watch?v=Nx1HNseubi4
.
.