autor | správa |
jaroEDF modelár Príspevkov: 427 Moje modely Poslať správu |
Ahojte. Pripravujem na zimu nový projekt. Ide o bombárdér Tu-16. Potreboval by som však poradiť ohľadom výberu vhodného profilu krídla vzhľadom na parametre, ktoré udávam nižšie (pohon bude 2x EDF). Konštrukcia bude EPS jadro, balzový poťah krídel, laminátový trup. Plánované parametre: Rozpätie: 1900mm Dĺžka: 2000mm Plocha: 54 dm2 Hmotnosť: 4000-4500g g/dm2: 84g/dm2 Pohon: 2x 1200W EDF 70mm Ťah: 3000-3500g Pomer ťahu k hmotnosti: 0,66 - 0,76 Požadované rozpätie letovej rýchlosti: 60-110 km/h Začínam už so stavbou strednej časti trupu, kde bude uložený trup, aby som mohol spraviť testy ťahu motora v trupe a optimalizovať sanie a výtoky (2x2 sanieXvýtoky na 1 motor treba optimalizovať). Plne si uvedomujem, že pre rozpätie rýchlostí ktoré som udal a pre veľkosť modelu nie je EDF celkom optimálna voľba, ale som zvedavý ako tento experiment nakoniec dopadne. odkaz na Youtube PS: som veľmi zvedavý na názor ostatných stíhačov na túto myšleinku spojenia veľkého/pomalého lietadla s EDF. |
jaroEDF modelár Príspevkov: 427 Moje modely Poslať správu |
Po dôkladnom preštudovaní plánu som prišiel k záveru, že lepšie bude použiť 2x70mm EDF o celkovom ťahu 3500g a výkone 2400W (namiesto 1x 90mm EDF) vzhľadom na ideálne uloženie motorov s krátkym výtokom aj saním. Taktiež výsledná rýchlosť môže byť o niečo vyššia. |
pf1960 modelár Príspevkov: 727 Moje modely Poslať správu |
No - mozno ti to nieco napovie. TU-104 bola odvodena od TU-16, na tejto stranke su aj profily: "PR-1-10S-9" http://cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-104 Vlastne som to aj nasiel priamo: http://www.aerospaceweb.org/aircraft/bomber/tu16/ Skus najst ten profil. |
jaroEDF modelár Príspevkov: 427 Moje modely Poslať správu |
Dík za tip, ja som zhodou okolnosti nasiel vcera tiez podobnu stranku aj cislo profilu, len zatial som nenasiel nikde ako ten profil vyzera. Tak hladam dalej. |
pf1960 modelár Príspevkov: 727 Moje modely Poslať správu |
Tu som nasiel aj jeho profil - vyzera symetricky... http://tig.ludost.net/pics/airdisk/Russia/Tu16/Plans/tu16_plans1.jpg |
jaroEDF modelár Príspevkov: 427 Moje modely Poslať správu |
Tak toto už vyzerá dobre. Mal som vytipovaný profil http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/afplots/naca2412.gif a podľa toho plánu sa zdá že je to niečo podobné, takže vyskúšam niektorý z týchto |
Joba modelár Príspevkov: 1405 Moje modely Poslať správu |
NACA 2412 je dosť rýchli profil a prirovnávať ho ku skutočnému asi nebude najvhodnejšie ,skús niečo čo sa používa na samokrídla prípadne vetrone ,potrebuješ majestátny let a nie žihadlo : ) |
pf1960 modelár Príspevkov: 727 Moje modely Poslať správu |
JaroEDF, uvital by som tvoju pomoc ako odborníka. Ja by som sa pre zmenu pustil do Lockheed U-2 ale nemám žiadne skúsenosti s EDF pohonmi. Na začiatok sa spýtam na možnosti pohonu - rozmery predpokladam: rozpätie 3200, dĺžka 1920, váhu dúfam udržím do 3500g. Nepôjdem cez rýchlosť (iba to dostať do vzduchu) a potom pomalé špionážne plachtenie... Tuším od teba mám vo forote jeden vysokootáčkový motor Turnigy Typhoon H500 - dal by sa použiť? Dík Peter |
jaroEDF modelár Príspevkov: 427 Moje modely Poslať správu |
To je už poriadny rozmer, myslím že budeš mať problém to udržať pod 4kg váhy (len motor, baterka, EDF a regulátor bude mať dokopy cez 1000-1200g, ak budeš mať podvozok tak ďalších 300-500g). Ten motor sa hodí tak na 5S a to by dalo ťah maximálne tak 1600-2000g, čo by bolo dosť málo na ten rozmer, skôr odporúčam tento silnejší motor na 6S: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15432__Warhead_3545_1850KV_EDF_Motor_90mm.html, s ním spravíš ťah od 2200-2800g podľa použitého EDF (najlepšiu skúsenosť mám s 90mm EDF od Freewing, dá sa zohnať na EBAY a výde nejak na 12 Eur aj s poštou). Aby si mohol plachtiť, budeš potrebovať profil krídla s vysokým vztlakovým koeficientom CL, NACA2415, alebo ešte hrubší. Vo všeobecnosti sa EDF hodí skôr na rýchly let, pretože má oproti vrtuliam nižší ťah, ale výtokový vzduch má vyššiu rýchlosť. Dôsledkom bude, že budeš oproti vrtuli potrebovať značne dlhšiu vzletovú dráhu. Inak vzhľadom na veľkú plochu krídel a z tho vyplývajúcu malú plošnú zaťaženosť by to teoreticky mohlo fungovať aj s malým výkonom a ťahom, ale nebude to ono, štart by bol utrpením. Odporúčam neísť pod pomer ťahu a hmotnosti 0,6 a plošnú záťaž udržať pod 60g/dm2, potom by to malo byť ok. Na ten motor H500 by to chcelo letovú hmotnosť max okolo 2500g a rozpätie max 2000mm. |
pf1960 modelár Príspevkov: 727 Moje modely Poslať správu |
Neviem - laka ma to vyskusat a robit to pre rozpatie < 2 metre - to je to prave orechove. Trup by mohol byt kompozit - ked sa zdokonalim v laminacii (mam rozrobene 3 kopyta na formy velkych vetronov) tak urobim aj na U-2, potom nie je problem fuknut tam karbon (ked uz tak uz). A podla toho co pises to bude chciet velke kolesa, aby to dokazalo vzlietat aj z travy. Ved uvidime... |
pf1960 modelár Príspevkov: 727 Moje modely Poslať správu |
Pardom ... pre rozpatie < 2 metre to NIE je prave orechove |
jaroEDF modelár Príspevkov: 427 Moje modely Poslať správu |
No pri tej mierke asi vydu velke kolesa aj podla zmenseneho planu. Len to samozrejme ide do hmotnosti, takze treba aj to brat do uvahy. Pre EDF je vaha dost hakliva vec za normalnych okolnosti, projektov na pomalsie lietadla, airlinery je pomenej, tam je to trocha ine ako pri stihackach. |
pf1960 modelár Príspevkov: 727 Moje modely Poslať správu |
Jasne veď porozmyšľam, minimalne rozp. 2400 by dalo trup 1500. Samozrejme ak mi nevyjde kompozitový trup tak do toho nepôjdem. |
pf1960 modelár Príspevkov: 727 Moje modely Poslať správu |
Ešte ma trochu naveď ako rozlíšim krídla s vysokým vztl. koeficientom v tej spúste profilov... Dík. |
jaroEDF modelár Príspevkov: 427 Moje modely Poslať správu |
No to je trocha problém, ale keď pozrieš na Wikipédiu, je tam popísaná metodika číslovania NACA profilov, v ktoroj je zahrnuté aj relatívne číslo vztlaku CL, takže aj podľa toho. U ostatných číslovaní to nepoznám. |