Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

1 2 3
autor správa
zagloba
modelár

Príspevkov: 29

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 06:20 | odkaz na príspevok
Zdravím mám problém kúpil som akrobata Yak 54 rozpetie 1600mm z HK je pekný aj letové vlastnosti má dobré len je strašne pomalý.Aj pri základnej akrobací ho musím najskor poriadne rozbehnúť aby som spravil aspoň základné prvky. Neviem sa rozhodnúť či mám vymeniť motor za výkonnejší alebo by stačilo len dať baterku s viac článkami a tým pádom zvýšit otáčky a aj inú vrtulu, je tam od výroby motor striedavý 3740 -700 kv, značku neviem nič na ňom neni, batérka- 3600mAh 4cell,vrtula 14*7, regulátor 60 A. Regulátor by to mal utiahnúť. Ďakujem P.S. tu je fotka lietadla https://www.rcportal.sk/yak-54-am3275
Bydlisko: Ilava ( 46 rokov )
coro
modelár

Príspevkov: 886

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 07:41 | odkaz na príspevok
Ak regulátor zvláda 5s a zdá sa Ti málo výkonu, vyskúšaj.

Čiste teoreticky motor má maximálny výkon ktorý zvláda aj z pohľadu magnetického sýtenia, ale napätie obmedzené nie je.
Teda presnejšie, napätie je obmedzené len mechanicky, maxmálnymi otáčkami ktorých prekročenie by nevydržal rotor.
Ešte tam je tretie obmedzenie a to stratové teplo aby sa neupiekol, tam záleží na chladení (vzduchom aj odvodom cez prepážku), ktoré jediné vlastne obmedzuje max výkon ako taký.
Zdvihnutím napätia ale zvýšiš aj straty v železe (cca určené prúdom naprázdno čiže bez vrtule pri nejakých konkrétnych otáčkach), takže ani zvyšovanie napätia nie je možné donekonečna..

Ten motor je podľa čísel nejaký neštandard a nikde taký rozmer nevidím..
KV700 je ale na 4s lipo a 14" vrtuľu tak cca akurát, nevieš koľko to žerie teraz prúdu?

Mohol by si to vyskúšať, daj tam 5s ale s tým určite aj menšiu vrtuľu (na začiatok 12/6 potom sa uvidíj), ale radšej treba zmerať prúd alebo aspoň po krátkom behu aj skontrolovať teplotu motora.
Teoreticky by si mohol získať cca 15% ťahu a vyšší celkový výkon pri takmer rovnakom prúde, dokonca s trochu lepšou elektrickou účinnosťou, len to motor musí zvládnuť uchladiť.

Ideálne by bolo zmerať motor komplet t.j. urobiť niekoľko meraní aj naprázdno aj s menšími rôznymi vrtuľami, nahodiť čísla do www.drivecalc.de a podľa pekného grafu čo program nakreslí si vybrať čo mu dáš za vrtuľu.

Len pre akrobata je aj priemer vrtule čiže v podstate statický ťah (bez väčšej rýchlosti), dosť podstatný, tak hrozí že aj tak skončíš s väčším motorom. To je ale začarovaný kruh zvyšovania hmotnosti a môže sa aj prejaviť pri akrobacii dosť nedobre.

Koľko ten model váži? Taký pohon aj ako tam máš by mal mať ťah aj 3,5kg, ak nemá tak bohvie čo to je za motor..
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 08:02 | odkaz na príspevok
motory co dava HK do setoviek su dobre akurat na to, aby si zistil aky motor si tam nemas kupit.
1,6m akrobat by mal mat 16-18" vrtulu a tomu treba prisposobit aj motor. rataj tak so 6S bateriou.
Bydlisko: Senec
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 09:30 | odkaz na príspevok
Do 1,6m akrobata je 6S nezmysel. Zbytočná hmotnosť.
Motor 1,5kW-kV okolo 300, vrtuľa 17/10 regulátor 70A a 5S Lipol 3500+
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
zagloba
modelár

Príspevkov: 29

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 09:35 | odkaz na príspevok
Ďakujem za rady a ešte otázka, mám doma nepotrebný 120A regulátor keby bol ten 60A slabý nevadí keď tam dám tento o dosť silnejší?
Bydlisko: Ilava ( 46 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 16:54 | odkaz na príspevok
nevadí
Aj keby mal 300A na funkciu motora to nemá vplyv.
Jedine ti pribudne cca 40g na hmotnosti.
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 17:50 | odkaz na príspevok
1,5m jazdia bezne na 6S a pre 1,6 je to uz nezmysel?
treba vychadzat z rozmeru vrtule a tej potom prisposobit motor a bateriu.
pokial ma moje vzdelanie neklame, tak je efektivnejsi motor , ktory ma pri rovnakom vykone mensi odber prudu. ked pouzijem 6S s motorom s menej kv a mensim odberom prudu , tak budu straty na zeleze mensie ako 5S s vyssimy kv a vacsim prudovym zatazenim. a co sa tyka hmotnosti, z baterie v obidvoch pripadoch bude vyzadovany urcity prikon z vyjadreny vo Wh, pri 6S setupe este o malo nizsi, takze hmotnost 6S baterie s mensou kapacitou a 5S baterie s vacsou kapacitou, ale s rovnakym objemom energie, budu priblizne rovnake.
55, ak som sa vyjadril moc odborne, kludne mi napis, podebatujeme, uz mi to chyba.
Bydlisko: Senec
rudolf
modelár

Príspevkov: 100

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 19:36 | odkaz na príspevok
Mas model o urcitej hnotnosti, podla urcenia, co s nim chces lietat, musis urcit vykon - resp stat. tah a dynamiku motora, teda predpoklad maximalneho vybijacieho prudu baterky. Takze mame potrebu vykon/tah/dynamika, mame hmotnost modelu plus predpokladana hmotnost baterie.
Vyberieme motor, aby splnal vykon/tah pre urcite napatie - pocet S, podla toho pocet otacok na volt. Ak chceme pruzny let, velku dynamiku, tak vybijanie od 40C. Potom dostaneme hmotnost baterky, vzdy treba volit radsej vyssie napatie. Skontrolujeme si, ci nam motor uvezie aj model aj baterky, pre naozaj dynamicke lietadielko treba koeficient 1.4 x hmotnost < stat tah. Podla motoru vyberieme vrtulku, nie je skutocne pravidlo, aby sa ako prva volila vrtula pre model, ona velkost vyplava ako side effect potrieb motora.

Vela stastia.

Este k tomu rozmeru a hmotnosti lietadla. Ja mam YAK 54 s rozpatim 1720mm, hmotnost s plne natankovanou nadrzou 3kg. Motor DLA32 so statickym tahom 9kg, co je trojnasobok hmotnosti, lietam s vrtulou 18x8, co je pre nominalne otacky 6000ot/min idealna vrtula.
Kedze mam nizke otacky pre vsetky letove rezimi, mam minimalnu spotrebu a staci mi na 10 minut s rezervou 300ml benzinu. Co je vacsia uspora na hmotnosti ako dat 20ccm motor.

To iste plati aj s dimenzovanim elektra.

Este raz dobru ruku a cistu mysel pri volbe pohonu.
Bydlisko: Bratislava ( 60 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 21:36 | odkaz na príspevok
redix:
1,5m jazdia bezne na 6S a pre 1,6 je to uz nezmysel?
treba vychadzat z rozmeru vrtule a tej potom prisposobit motor a bateriu.
pokial ma moje vzdelanie neklame, tak je efektivnejsi motor , ktory ma pri rovnakom vykone mensi odber prudu. ked pouzijem 6S s motorom s menej kv a mensim odberom prudu , tak budu straty na zeleze mensie ako 5S s vyssimy kv a vacsim prudovym zatazenim. a co sa tyka hmotnosti, z baterie v obidvoch pripadoch bude vyzadovany urcity prikon z vyjadreny vo Wh, pri 6S setupe este o malo nizsi, takze hmotnost 6S baterie s mensou kapacitou a 5S baterie s vacsou kapacitou, ale s rovnakym objemom energie, budu priblizne rovnake.
55, ak som sa vyjadril moc odborne, kludne mi napis, podebatujeme, uz mi to chyba.

Si perfektny teoretik. Podľa tvojej teórie by bolo vhodné namotať motor do 1,5m na 10 článok 1,5Ah...
Má to jedno ale. 3D model s rozpätím 1,6m potrebuje vrtuľu 17/10 roztočiť na cca 7000ot/min. Pri rovnakej hmotnosti motora však 6článkový motor utiahne iba vrtuľu o palec menšiu. Ak budeš chcieť roztočiť pri rovnakej hmotnosti motora tú istú vrtuľu rovnakými otáčkami, tak sa bude hriať a tým pádom bude jeho účinnosť v háji. Budeš musieť teda zvýšiť hmotnosť motora. A to je to čo som písal. Na motore priberieš 50-100g a na jednom článku ďalších 80g. No a je rozdiel či 3D akrobat v tejto veľkosti bude mať 2700, alebo 2850g. To ale zrejme ty na letových vlastnostiach nepoznáš, že?
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
jetylo
modelár

Príspevkov: 1068

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 22:00 | odkaz na príspevok
predseda , nieco na tom bude, tych 150g nie je zrovna malo...
Bydlisko: Reca ( 59 rokov )
mac
modelár

Príspevkov: 940

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 22:07 | odkaz na príspevok
Pri volbe pohonu by sa mohlo vychadzat z pozadovaneho letoveho prejavu. Ked viem, ako a co chcem s tym lietat, vyberam pohon, schvalne nepisem motor, tiez by som vychadzal od vrtule. Vykon, u elektriky skor prikon, dynamika, tusime o com sa hovori, ale o co sa realne opriet je rozmer vrtule, otacky, pripadne staticky tah a k letovemu prejavu mame peknu velicinu plosne zatazenie. Vsetko sa da namerat.

Ze s vacsim napatim / mensim prudom bude mierne lepsia efektivita vieme, ale ide o akrobata a tam na ucinnost asi nikto nehra, prvorady bude letovy prejav. / Tym netvrdim ci je lepsie 5S alebo 6S, lebo neviem, lebo som s tym neletel /

Yak54 1720mm 3kg natankovany s tahom 9kg by som chcel kerovat..
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 9. 9. 2013 o 23:01 | odkaz na príspevok
lv:
Si perfektny teoretik. Podľa tvojej teórie by bolo vhodné namotať motor do 1,5m na 10 článok 1,5Ah...
Má to jedno ale. 3D model s rozpätím 1,6m potrebuje vrtuľu 17/10 roztočiť na cca 7000ot/min. Pri rovnakej hmotnosti motora však 6článkový motor utiahne iba vrtuľu o palec menšiu. Ak budeš chcieť roztočiť pri rovnakej hmotnosti motora tú istú vrtuľu rovnakými otáčkami, tak sa bude hriať a tým pádom bude jeho účinnosť v háji. Budeš musieť teda zvýšiť hmotnosť motora. A to je to čo som písal. Na motore priberieš 50-100g a na jednom článku ďalších 80g. No a je rozdiel či 3D akrobat v tejto veľkosti bude mať 2700, alebo 2850g. To ale zrejme ty na letových vlastnostiach nepoznáš, že?


takze podla tvojej teorie to bude najlepsie jazdit na dvojclanok hej? myslim ze zbytocne zachadzas do extremov..
aby sa nezdalo ze teoretizujes ty, tak daj trochu praxe a napis konkretny pripad s konkretnym motorom a bateriou.
napriklad scorpion 4020/16 na 6S 2600mah vs 4020/14 na 5S 3300mah . kde je vahovy rozdiel motora a baterie? obidva tocia 16x8 na priblizne rovnakom vykone.
Bydlisko: Senec
rudolf
modelár

Príspevkov: 100

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 9. 2013 o 14:50 | odkaz na príspevok
No, ja som tocil AXI 4120/20 na 6clanku s 16x8 vrtulou a rychle som tam dal 15 palec, pretoze regulator aj motor dostavali zabrat, nepoznam scorpion, ale 1 palec pri stupani 8 palcov vie urobit problem vsetkym motorom. Samozrejme sa to dalo riesit vymenou baterky za 5S, ale nemal som
Co sa tyka rozdielu hmotnosti, tak 150 gramov ako pise LV mi sice nerobi problem pri mojom lietani, ale verim ze pre 3D to moze byt signifikantne, ja mam radsej tazisko viac vpredu
Bydlisko: Bratislava ( 60 rokov )
lv
modelár

Príspevkov: 2802

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 9. 2013 o 15:37 | odkaz na príspevok
redix:
takze podla tvojej teorie to bude najlepsie jazdit na dvojclanok hej? myslim ze zbytocne zachadzas do extremov..
aby sa nezdalo ze teoretizujes ty, tak daj trochu praxe a napis konkretny pripad s konkretnym motorom a bateriou.
napriklad scorpion 4020/16 na 6S 2600mah vs 4020/14 na 5S 3300mah . kde je vahovy rozdiel motora a baterie? obidva tocia 16x8 na priblizne rovnakom vykone.

A to chceš lietať akú dobu (rozumej čas) 3D s kapacitou 2600mAh ak má zostať v Lipolkách bezpečných 20% ?
Bydlisko: Trenčianska Turná ( 58 rokov )
redix
modelár

Príspevkov: 1947

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 10. 9. 2013 o 17:05 | odkaz na príspevok
vies ze ja tride nelietam, ja sa len flakam po oblohe a robim osmicky, ale keby som lietal tride, tak na tej 6S rovnaku dobu ako na 5S.

a fajn ze si sa vratil, uz ma slak triafal z celadnika, walkery a spol
Bydlisko: Senec
1 2 3
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 818 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 11 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: bapalo, petersol, Marian,