autor | správa | ||
rado222 modelár Príspevkov: 59 Moje modely Poslať správu |
|||
rado222 modelár Príspevkov: 59 Moje modely Poslať správu |
Je nutné hýbať tým dekompresným piestom na reguláciu rýchlosti? |
||
Peter team RCPortál Príspevkov: 2167 Moje modely Poslať správu |
tak toto nepoznám.... toto nie je klasický MK17..... som mimo MK17 mal na vrchu skrutku ktorou si doťahoval protipiest a tým nastavil kompresiu. |
||
mAto424 modelár Príspevkov: 3234 Moje modely Poslať správu |
to je nejaká 4 taktná verzia alebo čo? |
||
rado222 modelár Príspevkov: 59 Moje modely Poslať správu |
To práve že neviem. |
||
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
.. skúsme sa baviť jazykom jedneho kmeňa , ano? Motor nemá rychlosť!! Tu može mať výrobok ním poháňaný. U spalovacieho motora zmeráš otáčky,krútiaci moment, výkon, spotrebu, teplotu, kompresný tlak a tlak v klukovej skrini ,prípadne vo výfuku, ak ho má. Otáčky detonačných motorov s pevným karburátorom ktoré majú konštantný priemer vstupného hrdla karburátoru tj difuzéru a premenlivý prierez trysky ,ktorou prúdi palivo do difuzéru a potom cez klukovú skriňu nad piest, sa dajú nastaviť na určitú hodnotu , na ktorej zotrvajú až do zmeny vstupných parametrov plnenia motora palivovou zmesou ( zmena kompresného tlaku, prietoku paliva a vzduchu difuzérom, protitlaku vo výfuku, zmena atmosferickéko tlaku a teploty), prípadne dojde k zmene otáčok z dovodu zmeny zataženia. Detonačný motor sa spúšta tak, že sa skusmo otvorí palivová tryska tj. ihlu karburátoru z uplne zatvorenej polohy vyšrubovať o cca 2- 5otáčoK (je to závislé na strmosti kužela ihly a stúpaní závitu ), úplne povoliť kompresnú skrutku na hlave motora, nasať palivo do hadičky (pretáčaním motora, pri prstom zapchanom karburátore), prípadne strieknuť cca 0,5ccm paliva nad piest cez výfuk a prudkým pretáčaním vrtule sa pokusiť o odskočenie protipiestu. Potom stále štartovať (ideálne rukou s gumovým chráničom na prste) a pomaličky s citom uťahovať skrutku protipiestu, až sa motor rozbehne. Následne upraviť otáčky otáčaním ihly karburátoru ( ked moc tarokuje tak zatvoriť ,ak má snahu sa rozbiehať a uťahovať sa tak otvoriť ihlu ,prípadne trošku povoliť kompresnú skrutku) . Po zahriatí motora a ustabilizovaní otáčok skoro na maxime, je potreba nájsť takú polohu protipiestu a ihly, že z motora lezie svetlo hnedý (nie čierny!!) sajrajt a motor stabilne beží na otáčkach,ktoré mu použitá vrtula dovolí dosiahnuť. Ak sú spaliny čierne, je príliš utiahnutý protipiest,alebo málo otvorená ihla paliva a hrozí zbytočná karbonizácia, prehrievanie alebo i poškodenie kluky motora. Je potrebené povolit protipiest a súčasne ihlou doštelovať otáčky. Ak sú spaliny priehladné s velkým množstvom oleja, je kompresia malá a motor nedosiahne požadované stlačenie palivovej zmesi tj..nedá deklarovaný výkon, má zbytočne velkú spotrebu paliva. Stačí opatrne pritiahnuť protipiest a ihlou doladiť otáčky. Ked už motor ide spustiť,tak je dobré ho zabehnúť pri mirene vyšších otáčkach v trochu tarokovom režime (trošku otvorená ihla a mierne povolený protipiest). MK 17 mali ocelovú vložku a liatinový piest = dobrý zábeh bol predpokladom dlhodobej spolahlivej funkcie na vyšších otáčkach. Upozornenie. dlhodobá prevádzka motora pri príliš utiahnutom protipieste ( príliš velké kompresné tlaky) , vedie k odprasknutiu klukového čapu od zotrvačníku = opravitelné výmenou za novú kluku . Po zabehnutí motora je dobré udržovať regulačné prvky podla možnosti v skoro stejných pozíciách. Určitý rozptyl nastavenia je nutný, pretože chovanie motora je závislé mj. na atmosferickom tlaku, teplote vzduchu kvalite použitého paliva a v prípade použitia v pohybujúcpm sa lietadle,lodi ,aute .. i na prudkej zmene hydrostatického stlpca paliva ( pohyb nádrže a úbytok paliva) .. proste občas je potreba trošku poštelovať. Ako dlho trvá naplniť 50ccm nádrž palivom aopakovane spusti´t dobre nastavený detonačný motor , možeš vidieť tu: http://www.youtube.com/watch?v=hLp1EucCQWw Že závody s modelmi ,poháňanými detonačnými motormi bývajú i celkom dramatické , ukazuje toto video: http://www.youtube.com/watch?v=eL4JUm4N9S0 MK 17 boli štandartne vyrábané bez ovládanáých karburátorov a v detonačmom prevedení. Ten na na fotke je 4 taktný motor s rc karburátorom a žhaviacou sviečkou. Proste konštrukčne a materiálovo úplne iný motor, ktorý sa iba zvonku trochu podobá na MK 17. PS. základné zloženie detonačného paliva viz tabulka .Prvý stlpec je štandartné palivo, V druhom stlpci je zmes s prísadou amylnitritu , ktorý stabilizuje chod motora. ( používané pre súťažné účely) Pre zábeh i bežnú prevádzku sa však bežne používala tzv. tretinovka, tj všetky zložky v stejnom množstve ( 33% eter -33% ricin- 33% petrolej) veka |
||
milos.b modelár Príspevkov: 1209 Moje modely Poslať správu |
Veka - výborný odborný popis, len sa bojím, že pre niekoho nepísaný "jazykom jeho kmeňa". Jazykovo tomu možno poniektorí porozumejú, ale technicky pravdepodobne nie všetko a to z dôvodu,(dedukujem z tu napísaných otázok a odpovedí) že si to napísal dosť technicky odborne a nepoznajú "bližšie súvislosti" o konštrukcií motora, princípe, systéme práce a nastavení motora, jednotlivú terminológiu ako aj kopec iných "maličkostí" súvisiacích s prevádzkovaním takýchto motorov. (Je ale možné, že sa mýlim.) |
||
jetylo modelár Príspevkov: 1068 Moje modely Poslať správu |
Celkom dobre to napisal...Mam Mk-17, ale este sa mi ju nepodarilo uspesne nastartovat, za to maly "striz" ide ako delo. To s tym ladenim pomeru protipiestu a ihly na svetlohnedy sajrajt musim vyskusat.... |
||
milos.b modelár Príspevkov: 1209 Moje modely Poslať správu |
jetylo - no veď poskúšaj pokiaľ máš čas, či nenaštartuje. Počasie na lietanie blbé - aspoň tu na "západnej Ukrajine" (MI), neviem ako tam u vás na Slovensku , možno že to podľa toho vekovho návodu aj chytne. |
||
jetylo modelár Príspevkov: 1068 Moje modely Poslať správu |
MB - teraz na to nie je cas, potrebujem dokoncit a pripravit na zalet benzinovu katanu, ale potom sa s tym pohrajem. |
||
olisoft modelár Príspevkov: 322 Moje modely Poslať správu |
este dopolnim, ze srob protipiestu MK17 sa rad uvolnoval, niektori si sorabali kontramatku s packou na zaistenie po nastaveni. |
||
milos.b modelár Príspevkov: 1209 Moje modely Poslať správu |
olisoft - nekomplikuj im to ešte viac, stačil veka so svojím príspevkom |
||
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
... ta kontra páčka bola na novších seriách motorov namontovaná už od výrobcu.
hej ,hej, je to celkom možné ,že niečo nemusia hned pochopiť , ale uznaj " šak nebudzeme hutorec jak cetky na valaľe, no ne? Ta ulapiš totu pačku a trimeš a z totu druhu kruciš jak šaleny... " Ak budú chcieť, tak im dojde, že je vhodné občas strčiť nos i do odbornej literatúry, technických popisov a pod, inak sa tažko vysvetluje a chápe ako na to. Ale je fakt, že názorná ukážka s primeraným odvodnením jednotlivých úkonov je ideálným riešením ( mám overené v praxi z pohladu žiaka i učitela) . veka |
||
jetylo modelár Príspevkov: 1068 Moje modely Poslať správu |
Oni tie detonaky zase nie su az take komplikovane, ked som dokazal ako 16 rocny chalan to mat v malom uputancovi a lietat s tym (myslim tym striza) len na zaklade vedomosti z modelara (myslim tym casopis modelar). Chce to len trochu sedliackeho rozumu a vediet citat(obcas aj azbuku). |
||
igorb modelár Príspevkov: 5 Moje modely Poslať správu |
Pekny pokec Peter, len som tak nahodou nakukol a vidim KM17 tak si so zaujmom precital, to je ten motorcek zo sekacky v "A je to" ze? )) ... no ... ale na par miestach mas trochu ulety :- ))) samozapalne motory netarokuju, naopak, prilis bohate proste slabo ale rovnomerne tahaju, naopak chudobne charakteristicky kaslu (pri tom vidno modry dym z vyfuku), takze ladia sa presne naopak ako pises, pred startom sa ihla otvori malinko viac ako treba (tak ako si pisal a tak ako sa to robi u zhavikov), motor sa nastartuje, a ihla sa priviera, pri som sa otacky zvysuju (u zhavika by prave nastalo tebou popisane tarokovanie a s privieranim by sa chod vycistil a dosiahol maximum) ... a to az do hodnoty maximalnych otacok, ak sa priviera dalej, motor zacne byt chudobny a nastane charakteristicke kaslanie a modry dym, ale motor stale bezi (u zhavikov by nastalo tebou popisane utiahnutie a motor by mal snahu zdochnut) kompresnou pakou sa nastavuje pritahovanim zvysenie vykonu az do stavu ked je kompresia prilis vysoka a motor uz bezi prilis tvrdo a vykon uz neziskava ... to je v stave kde ako pises zacne vypustat cierny az asfaltovity olej to iste plati aj pri zabehu, zabieha sa ako pises pri bohatej zmesi a pokial mozno malej kompresii, to znamena ze ten chod nemoze byt tarokujuci, alebo kaslavy, ale proste motor ma stabilne nizke otacky k tej kompresii este poznamka ohladom paliva, moze sa stat ze motor bude optimalne bezat pri tak vysokej kompresii ze motor s nou nebude dat nastartovat (bude spetne kopat, alebo vobec nepojde pretocit), preto maju motory tu kompresnu paku, ktorou sa pri startovani odporuca o 1/8 otacky pootocit von ... to sa ale da celkom dobre vyriesit vyssim percentom eteru, potom nie je treba kompresnou pakou hybat ... typicky je treba hrat sa s kompresiou pri startovani prave u toho 1/3 paliva, zatial co 40 az 45% eteru je uz user friendly ... pripadne tym amilom to je ale vyssia pilotaz, amilovat treba tesne pred lietanim, nie je celkom trivialne ho zohnat atp ... preto je dobre eterom nesetrit, a pocitat s tym ze skladovanim z paliva unika aj zo zatvorenej flase yo a tie F2C modely co pises nemaju nadrz 50ccm ale len 7ccm :- )))) tuto je o MK17 pekne videjko, je tam aj jasne vidiet kedy je bohaty a kedy chudobny aj ako reaguje na kompresnu paku http://www.youtube.com/watch?v=3aUPT0JHjEE a este predsa len jedna mala poznamka ... treba pocitat s tym ze nejake palivo vzdy v motore po behu zostane takze ak niekoho napadne motor pretocit len tak v ruke, pocitajte s tym ze moze bez problemu naskocit :- )))))))))) ... alebo aspon kopnut, a kedze origo vrtule mali poctivo ostru odtokovku, treba mat leukoplast na dosah :- ))))))))))))))) |