Pridané: 11. 4. 2017 o 11:52 | ID článku: CLA381 | Zobrazenia: 23233x | Komentárov: 93 | Autor: modelar22
Autor | Správa | ||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Myslel som to inak, napájací akumulátor LiFe k nabíjaču miesto Pb. Mám nabíjač, ktorý vie rekuperovať, tak ak uskladním energiu, tak práve do Life akumulátora, ktorý môžem využiť na letisku. Načo meniť energiu na teplo, keď ju môžem neskôr využiť. Life akumulátor nemusí byť tak predimenzovaný, čo sa týka kapacity, možno by stačil aj 30Ah. Prúdu dá dosť, aby to stačilo na nabíjanie na letisku. |
||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Neviem čiu ťa chápem správne. Ak áno tak prečo kupovať LiFe ktorý nabiješ doma aby si si z neho na letisku nabil svoje akku k modelu keď si môžeš rovno kúpiť ďalšie akku k modelu ktoré rovnako nabiješ doma. Ušetríš nabíjacie cykly a predĺžiš životnosť... Jedine, že už doma ten lLiFePo plánuješ použiť napríklad k soláru a pred lietaním si ho (jeden z viacerých?) doma odpojíš a zoberieš so sebou. |
||
mato321 modelár Príspevkov: 180 Moje modely Poslať správu |
niekto si nabije baterky zo zapalovaca auta niekto zo solaru iny si prinesie vysokokapacitny akumulator niekto centralu niekto je viac parakticky niekto menej niekto zas viac ekologicky,proste neda sa tu zhodnut a najst riesenie s ktorym by suhlasily vsetci ja si inak neviem predtavit ze niekto lieta od rana do vecera takych ludi je len zlomok ktory by to dokazali ked tak tak par hodin kazdemu sa jedna skor o zabavu ako nejaky nezazivny stereotyp cize vacsine staci par bateriek a popripade si ich nabije uz nejak ako sa mu paci ja osobne nemam pochopenie pre to ze miesto lietania a zabavy tam zacnu staviat minielektraren zo stabilizatormi a zdrojmi a kable tam rozpletaju a dojdu z plnym kufrom polka lietadiel polka elektrarne |
||
Joba modelár Príspevkov: 1407 Moje modely Poslať správu |
A prečo nemať baterku z ktorej nabiješ všetko a nemusíš sa doma pripravovať so šiestimi pakmi. Idem na letisko kedy mi to vyhovuje a za pol hodinu mám nabité aby som mohol lietať prípadne po ceste na letisko už jeden je nabitý a druhý sa nabíja počas lietania .po dvoch rokoch tie paky aj tak môžeš poslať do dôchodku. Koľko krát sa mi stalo že som tie baterky musel vybiť lebo čas mi nevydal. Mám 16Ah Lipolku čo mi stačí cca na 4 lety ,nabíjam 6S 1800 mA. |
||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Každý má svoje riešenie, ktoré mu vyhovuje. Pôvodne to bolo o solárnom paneli, akku k nemu a cene. Môj názor je, že ak je cena lítia na Wh približne rovnaká tak si radšej kúpim rovno ďalšie akku do modelu ako ďalší "prepravný" akumulátor. V súčte mám najmenej o polovicu menej cyklov. Každé nabitie RC akku znamená vybitie (čiastočné) prepravného. Je jedno ktorý z nich dopredu nabiješ, ak nepôjdeš lietať tak ich vybiť musíš rovnako (ak sú obidva lítiové). Je mi jasné, že prepravný znesie niekedy viac (z pohľadu nabitia) ak má nižšie C. Ja to riešim tak, že po lietaní idú moje akku do storage režimu. Ak sa nemýlim tak to by malo byť okolo polovičného nabitia. Na lietanie si obvykle beriem dva modely a mám viac nabíjačiek (jedna silnejšia a viac malých jednoduchých). Pred lietaním je potom nabitie pomerne rýchle. Ak mám čas tak nabíjam postupne s balancovaním. Samozrejme ak by som mal dosť prostriedkov tak si možno tiež kúpim prepravnú ako "zicher". Zvlášť ak by moje lietanie bolo formou celodenných výprav, modelov s rozdielnymi typmi akku, ťažko "dolovateľnými" akku z modelu atď. U mňa je to však skôr o kopcoch, vetroňoch a kratších častejších podvečerných výjazdoch. Opakujem moje príspevky sú témou na jedno z možných riešení, nie vnucovanie svojho názoru. P.S1.: Keď nad tým tak rozmýšľam: Tvoje riešenie je možno dobré na využitie starších mäkších LiPo. Vyskladať jeden "pack" z akku ktoré už motor nepotiahnu no kapacita v nich ešte nejaká bude. P.S2: Nepíšeš koľko S (V) má tvoja 16Ah Lipolka. Počítam, že je to 3S keď nabiješ štyri krát (16x12,6=201,6Wh, 25,2x1,8=45,36Wh 201,6/45,36=4,44). |
||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
A keď sa zíde na letisku viac ľudí, možno by bodlo aj toto: http://shop.battex.cz/vyrobky/BP2910.php 100Ah a váži len 9 kg. |
||
Joba modelár Príspevkov: 1407 Moje modely Poslať správu |
Problém bude asi 10,8V väčšina nabíjačiek to vyhodí ako nízke napätie
Pack má 4S keďže nabíjam rôzne zdroje a prijimačovky tak mi to takto vyhovuje. |
||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Asi áno, ale 4S LiFe je na tom s napätím asi lepšie, ako 3S LiIon. Niektoré nabíjače dovolia ísť s napätím aj nižšie, ale je to celé stavané na Pb akumulátor. 4S LiFe majú nominálne napätie 4x3,2V=12,8V pri záťaži asi 12V, tak by to mohlo stačiť. Samozrejme dôležité je poznať pri akom trvalom odbere je taký akumulátor schopný toto napätie udržať. 40Ah LiFe tých 30A asi dá. Ak z tých 40Ah budem využívať cca 30Ah, tak aj životnosť bude slušná. |
||
Joba modelár Príspevkov: 1407 Moje modely Poslať správu |
Bežne požívajú LiFePo 20 Ah baterky sú super len za inú cenu. Dobré je že sa dajú hlbšie vybiť ako olovo. a rýchle nabíjanie im tiež nevadí. |
||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Súhlasím s BOravec, že LiFe sú lepšie t.j porovnateľnejšie s napätiami k olovu. Otázkou je čo je LiIon. U nás v práci sme rozdelený na dva tábory. Ja sa prikláňam k verzii, že označenie LiIon je spoločným názvom pre všetky Lítiové akku aj keď mnoho predajcov sa tým snaží naznačiť, že to je niečo iné ako LiFePo či? : P.S: Videl som porovnávania LiIon vs LiPo kde mi to vychádza, tak, že modelárske akku je LiIon (môže horieť, vyššia hustota..) no nemyslím, že by to delenie bolo celkom správne hlavne z toho pohľadu,že niektorí udávajú, že LiIon má tekutú náplň, nemá pamäťový efekt v porovnaní s LiPo (neviem o tom, že napríklad LIFePo by nejaký mali), má vyššiu hustotu energie (???) atď. Nevravím, že nie som ochotný názor zmeniť, no až po rozumnom vysvetlení . http://blog.ravpower.com/2017/06/lithium-ion-vs-lithium-polymer-batteries/ |
||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Lítium polymérové akumulátory sú z dostupných lítiových akumulátorov najľahšie a teda aj najzaujímavejšie pre modelárov. Ostatné Lítiové akumulátory sú v pevných obaloch, čo je samo o sebe vždy ťažšie ako "sáček" v ktorom sú LiPol-ky. No ale lítium samo o sebe potrebuje aj iné prísady, aby sa chovalo tak ako chceme. Takže sa tam dáva Mn, Co, Fe a iné prísady, ktoré majú vplyv na vlastnosti akumulátorov. Z modelárskeho hľadiska je rozhodujúce, akými prúdmi môžeme ten ktorý druh zaťažiť. Nechcem zachádzať do detailov, ale zjednodušene napr. mangán má vplyv na počet cyklov, kobalt a železo práve na veľkosť prúdu, ktorý znesú. Lítium Iontových akumulátorov je spústa druhov, (https://batteryuniversity.com , alebo https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery)pre nás je dôležité, či poznáme ich technické vlastnosti, teda pre aký účel sú vhodné. Slušný predajca uvedie aspoň akým maximálnym prúdom je možné uvedené akumulátory zaťažiť, niektorý udávajú úplné technické údaje od výrobcu. |
||
JohnyPP modelár Príspevkov: 107 Moje modely Poslať správu |
Citam vsetky alternativy, tak asi to bude uz podla kazdeho chuti. Tym velkym panelom som myslel nieco co nemusim vlacit, ale prigurtnovat ho na strechu auta. A nevidim problem v pripojeni 16V panelu priamo na autobaterku. Na tych par hodin jej to neublizi. Skor naopak, konecne sa nabije do plna ak bude vobec prilezitost a bez zatazenia. Trochu som laboroval. Auto mi zozere na volnobehu za hodinu liter nafty, ale dobijanie stiha do odberu len cca 400-500W. Stale dobre, aspon pre mna. Male 3S 2.2Ah baterky su v pohode, to ani nestartujem, mozem ich nabit 8ks bez strachu ze ostanem visiet... so 6S 3.3Ah uz startujem, 30A odber pri nabijani 2 ks naraz mi vystavi poloprazdnu baterku za polhodiny. Dajmetomu ze budem mat volnu stovecku. Tak vaham... Kupit ten 300wp panel, alebo nejaku vysokokapacitnu turnigu (6S vela Ah, malo C) ktoru budem nabijat doma. Vacsinou mam po ruke vzdy auto. Do 50m od miesta lietania. Tak asi si tu stovku odlozim na naftu lebo navratnost je X rokov u mna Ale ked, tak skor asi ten megapanel, kedze zvazujem nejaky test do buducna doma s grid free menicom koli najvacsiemu zrutovi doma - chladnicke. Ale na doma uz zhanam stare velke tazke olovo ktore uz chlapom v tatrovkach nestacia na pretocenie. |
||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Ja by som sa najradšej vyhol používaniu akumulátora v aute. Mám štart - stop systém a fakt neviem, s akou kapacitou na letisko prídem. LiFe akumulátor 40Ah o ktorom uvažujem váži cca 5,5kg. To sa dá dať aj do ruksaka a zalietať si aj tam, kde sa autom nedostanem. Veľké kapacity nepoužívam, max. 3Ah. Výhoda LiFe je nielen v hmotnosti, ale aj v rýchlosti nabíjania oproti Pb. |
||
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
JohnyPP: Pri voľbe akku vs panel zvažuj vplyvy počasia, podľa mojich skúseností stačí pri bežnom paneli slabý oblak a si na ca desatine výkonu (niekde vyššie som to spomínal). Pre použitie k soláru doma som počul o využití starších lúhových aku. Vraj je to lepšie ako olovo a lacnejšie ako lítium. Skús si pregoogliť túto tému, Ja mám na streche desať panelov a akku zatiaľ nevyužívam - všetko ide do ohrevu teplej vody. Až naškriabem na menič tak sa pridá moje 400l akva s diskusmi... |
||
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Na staršie akumulátory akéhokoľvek druhu by som sa vykašľal. Je to investícia, s ktorou sú len starosti. Ale vráťme sa k téme, kolega tu na začiatku postavil celkom vydarený ostrovný solárny systém za pár EUR, ktorý úplne postačuje na pohodové lietanie s malým modelom. Ak som rekreačný modelár, je to fakt dobrý nápad. Navyše to celé toľko neváži, aby sa to nedalo preniesť v rukách. Takže v pohode spojím lietanie s turistikou. Práve tá nezávislosť sa mi na tom páči najviac. |