Pridané: 11. 4. 2017 o 11:52 | ID článku: CLA381 | Zobrazenia: 23329x | Komentárov: 93 | Autor: modelar22
Autor | Správa | |
sky59 modelár Príspevkov: 95 Moje modely Poslať správu |
To je daky podivny graf!? Kto potrebuje 4000 cyklov? To je graf pre graf, mimo realitu. Tak si kup 10x mensi akku a mozes ho smelo vybijat do 0% a prezije ta, neviem si predstavit ani 100 plnych cyklov |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Teraz nevravím ako modelár, ale predstav si, že si kúpiš baterky k solárnemu panelu na dom... |
|
sky59 modelár Príspevkov: 95 Moje modely Poslať správu |
co je lacnejsie? plne vyuzit existujucu kapacitu, alebo kupit 10x vacsie a drahsie aku? |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Je to všetko relatívne. Grafy vravia, že ak využívaš kapacitu akku naplno tak počet cyklov je výrazne nižší (môže byť tých 10x). Bavil som sa s chlapom, ktorý si dal solár na dom a k tomu akku - ten mi tvrdil, že solár mu ušetrí toľko peňazí, že si za ne môže každé tri až štyri roky vymeniť akumulátory. Samozrejme používa olovo a predpokladám, že doma má už všetky kľučky hrdzavé . Na druhej strane môže používať lítiové akku kde mu môže firma ponúknuť doživotnú záruku. Prvé dva roky ju má v cene akku po dvoch rokoch si pripláca 10% z ceny akku packu a platí jednu návštevu technika ročne. Tá cena za návštevy sa nebude v súčte moc líšiť ak si uvedomíš, že každé tri roky musí olovené akku demontovať, namontovať... Tu je už potom otázne pre čo sa rozhodnúť. Bohužiaľ ani pre jednu verziu to nebude úplne jednoznačné. Ja som mimochodom akku k soláru vyriešil tak, že ich nepoužívam . Keď, že som doma musel používať elektrinu na ohrev vody ukladám energiu do nej. |
|
sky59 modelár Príspevkov: 95 Moje modely Poslať správu |
ak som spravne pochopil, tak si za tie mensie akku? za tie 3 roky neurobi 1000 plnych cyklov do 0% a aj tak ich musi vymenit... cize navrhovat nieco na 5000 a viac cyklov je "hlupost"... a predrazene.. to ze bateria straca kapacitu je aj bez ohladu na to ako hlboko ju vybijas |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Myslel som to tak, že počet cyklov záleží od typu akku napríklad olovo vs lítium (priemerné lítum vs priemerné olovo aj 10 x viac). Olovo naviac bude strácať kapacitu starnutím viac ako lítium. Druhý parametr je DOD - čím viac akku vybíjaš (využívaš naplno jej kapacitu) tým menší počet cyklov dosiahneš. Tu je potom otázne či kupovať "Silnejšiu" olovenú a lebo "slabšiu" lítiovú. Nezastávam, žiadne z konkrétnych riešení, len sa snažím povedať, že pre každého je vhodné niečo iné. Ak by som neriešil finančné zdroje tak ak mám akku niekam nosiť tak sa samozrejme rozhodnem pre kvalitnejšiu a ľahšiu lítiovú... (to mi pripomína ďalší parameter a to je koľko energie je schopný akký materiál absorbovať/vydať na jednotku hmotnosti). Pridávam jednu prezentáciu zo školenia u nás vo firme - to je všetko čo o akku viem (okrem pár vlastných skúseností z modelárčiny). P.S. Nahral som "pdf" ale nevidím ho tu - ak nbudeš chcieť tak pošlem, alebo pozri tu: https://www.dropbox.com/s/m5ti939ay4t6vet/Akkuv2.ppt?dl=0 |
|
JohnyPP modelár Príspevkov: 107 Moje modely Poslať správu |
Kolko teorie a kecov okolo tohto clanku... Najlepsie riesenie pri malych modeloch je kaslat na solarne panely, dalsie olovo, a kdejake aparatury a investovat do toho... No naco. Usetrim niekde na niecom ? Asi nie. Ak ano tak miniem na inu RC somarinu. Olovo ma kazdy v aute minimalne 40Ah, takisto ma v aute kazdy minimalne 50A alternator. Spotreba na volnobehu nepresahuje 1-2 litre za hodinu... Zakladom vybavenia je vzdy nabijacka. Minimalne 2 kanal, idealne so vstavanym zdrojom. Kupim si viac bateriek, nabijem doma a idem ... Pre velke modely uz je to luxus pravidelne kazde 2 roky investovat 100,200 a viac do bateriek. Hlavne pri viac ako 6S ci 10S napajani, kde na par minut adrenalinu treba baterky 2. Ale tak rozmyslam do coho investujem a nespekulujem... Cital som tu nejake namietky na centraly a dc/AC menice... Je to uplne fuk cim je napajany spinany zdroj. Ktora nabijacka alebo napajaci zdroj ma dnes este obycajne trafo ??? Vsetko na jedno kopyto. Akykolvek tvar napajania plus bordel a rusenie v nom je tak ci tak filtrovane cez tlmivky, nasledne usmernene a vyfiltrovane. Tychto cca 300-350v jednosmernych sa potom cez elektroniku a vysokofrekvencne trafo premiena na menej. Ale menic + baterka pripadne este solar ci centrala su podla mna zbytocnosti. Chodite snad lietat a jazdit niekam kde sa nedostanete autom ? Alebo je to 2km od parkoviska ? Vlacit so sebou centralu ako 1. zdroj, potom zas nejaky zdroj z 220 na menej a na to pripajat nabijacku.... Rozum sa mi zastavuje nad tymito pomerne castymi rieseniami. Rovnako ako nejaky menic z 12 na 230. Viem aku mam baterku v aute, kolko ma Ah, a viem ze nemozem stiahnut viac ako tretinu kapacity aby som neostal visiet. 90 percent nabijaciek ma navyse ochranu poklesu napajacieho napatia. Ked neviem pocitat, nastavim ju na 11-11.5V. Pri vyuziti zasuvky autozapalovaca treba ratat s ubytkom napatia na pomerne tenkych a dlhych vodicoch a 2-3 poistky cez ktore ide, nad 50W je to cca 1 volt, pri 150wattoch cca 2-3 volty a koli ochrane treba mat nastartovane... Pri nastartovanom motore mame 14V, s ktorymi sa da dosiahnut nabijaci vykon 150-200watt na kanal. Je lepsie si spravit cez poistku vyvod priamo z baterky hrubsimi vodicmi. 2-3 metrova dvojlinka s prierezom 4-6mm a jednou 30A poistkou bude mat podstatne mensi ubytok ako zasuvka autozapalovaca v aute. Ak vam vadi hluk a smrad z nastartovaneho auta, ok, dam ho o 30 metrov dalej od seba. Rovnako ako centralu. Kym taketo zbytocne dalsie pocetne a priestorove doplnky vyuzijem len ja sam, tak na to z vysoka kaslem. Ak by sa jednalo o nejake odlahle fajnove miesto daleko od parkoviska bez elektriky kde chodi cela partia tak prosim, nejaka 2-3kw centralka a 25 metrovy predlzovaci bubon sa do partie hodi. Solar ak ma byt prenosny, povazujem za velmi neekonomicke a neprakticke riesenie, obzvlast este s olovenym akumulatorom. Ked uz prehanat tak inym akumulatorom s obsahom litia. Ak to ma zmysel a caste vyuzitie na danom mieste, tak pevna instalacia s velkym panelom a velmi velkym aku. Kludne vyradena dvojica 180Ah z nejakej tatry ktora v zime uz ledva startuje. Polovica kapacity este par rokov posluzi. |
|
modelar22 modelár Príspevkov: 34 Moje modely Poslať správu |
Neušetríš nič len do budúcna sa asi tomu nevyhneš ,lebo keď si všimnú média a ochranári vrčiace auta na lúkach tak to môže skončiť tak ako návrh poslednej vyhlášky o lietaní /tiež kvôli drónom/. A v podstate porušuješ dopravnú vyhlášku kde sa hovorí o stojacom aute a naštartovanom motore. Pred par rokmi by si tiež nepovedal že ak budeš chcieť lietať tak musíš ísť na modelárske letisko .Mohol si lietať na hocijakej lúke dnes to už nejde. Tak možno príde aj doba že modelárske letiska budú vybavené malou stacionárnou elektrárňou o výkone niekoľko KW /aj keď zatiaľ tomu bráni cena a to že na Slovensku sa kradne/ Ale možne to už je. |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Opäť pripomínam môj názor, že ak by som mal investovať do soláru tak so všetkými tými starosťami tak radšej do akku. Pri správnej starostlivosti vydržia dlho - znížim počet cyklov a som nezávislý. Hlavne začínajúci modelári (na začiatku aj ja) si myslia, že ak sa vyberiem lietať tak budem od nevidím do nevidím a celú dobu vo vzduchu - spravidla to tak nie je. Ak sa chystám na dlhšie tak si radšej zoberiem so sebou naviac nejaký vetroň na dlhšie polietanie. K solárom treba pripomenúť, že v podstate existujú dva druhy - prvý rozšírenejší ide síce okolo 100% udávaného výkonu ale len pri jasnej oblohe, preto sa výkon označuje ako WP (Watt peak - špičkový výkon). Ak je pod mrakom - nemyslím tým zamračenú oblohu na dážď ale letný deň s obláčikmi, tak výkon klesá až na desatinu. Ver mi testoval som pred tým ako som ich dal na strechu. No a lietať celý deň za úpeku? Druhá verzia síce potiahne ako tak aj pod mrakom ale na rovnaký výkon potrebuje približne dvojnásobnú plochu. I tak však - ak mám nabíjať jedným C nejmenej dve hodiny akumulátor a ťahať so sebou najmenej metrový panel len preto aby som si zalietal o päť minút dlhšie? Nesúhlasím tiež s tvrdením o tom, že môžem lietať iba na letisku. Ale to je už o inom vlákne. Ak máš iný názor presuň sa tam: https://www.rcportal.sk/navrh-rozhodnutia-dopravneho-uradu-cislo-12019-c445-2#post314614 . P.S: Pre info (aj moje) 2200mAh x 12,6V (3S) =27,7 Wh. Ak by si chcel nabiť akku za hodinu tak pri nulových stratách, ideálnom slnku, vyššom C potrebuješ 30W panel. Reálne teda aspoň 50W na jedu baterku. V GM stojí 50W set na 12V cez 50 ,- € (Ca 0,6 x 0,7m / 6Kg),. Za to máš najmenej tri akku ktoré si môžeš priniesť nabité so sebou a časom by si do nich musel investovať i tak. Či? |
|
JohnyPP modelár Príspevkov: 107 Moje modely Poslať správu |
Naco mi je nejaky set ? Nabijacka ma regulator v sebe. Neviem ako tvoja/vase, ale vacsina je od 10 do 30-40V... Alebo pripoj 15V panel na tu chvilu rovno na autobaterku v aute, ked ti zakazuje niekto vrcat niekde autom. Pridaj par eur a za 70 mas 150w panel od cinana z uzemia slovenska. Za stovku 250w. Aj s ramom... Regulatory u nas kupovat ... Za 2-10nasobne ceny...je tiez trochu chore. Pockam si 3 tyzdne na balicek z ciny. A kupim si radsej 30A adjustable step down dc-dc a nastavim si ho na kolko chcem, ako nejaku zazracnu specialnu krabicku s nazvom solar regulator. Ci sa oplati kupit viac bateriek je otazne. Co ak potrebujem na 1 skok 2 kusy 6S 5000mAh 40C? Akupak za 100 az 200€... A uz len to nam chyba aby nam zakazovali chodit na rc letisko autom. To sa na to mozme rovno vy... Fajn by bolo keby solar vyuzilo viac ludi, idealne pevna montaz, a nejaka "skladana" na akumulaciu. Nech sa to pri minimalnych rozmeroch v klude nabija od rana do vecera. Par takychto miest je, mal som tu cest. Navratnost.... Do roka spalim asi tak 50 litrov nafty navyse a doma energiu za 50€. Zacina sa mi ta myslienka so solarom pacit. Ale ziadne kufriky ani mini paneliky ktore sa neoplatia. |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Ak sa dohodnete viacerí a postavíte si väčší panel (y) na letisku so súčasným nabíjaním viacerých akku tak sa to možno dá. My na Orave letisko nemáme (asi by sa nevošlo a ak je kúsok rovinky tak ho už má sprivatizovaný neprispôsobivý súkromník ) tak sa túlame po kopcoch podľa smeru vetra... P.S.: - Panel na akku auta len s diodou. Niektoré panely ho majú ako štandard niektoré nie. - 6S/5000mAh je 126 Wh to znamená 150W panel na jeden akumulátor a hodinu nabíjania za ideálnych podmienok. Neušetríš a ak ten panel už nie je nainštalovaný tak sa budem radšej ťahať s baterkou ako s ním. A ešte aj riskovať, že môže byť pod mrakom a nedobijem ani za pol dňa? - Neviem presne ako funguje chémia v LiPo no viem, že nabíjanie by malo byť CCCV tj. konštantý prúd... Čo to spraví s akku keď ti bude lietať prúd z panelu podľa toho ako práve vykuklo slnko spoza obláčika? To už radšej tú variantu solár + akku v aute. -Neviem kde kupuješ akkupacky no skôr by som to videl na 50 -100,-/ ks. |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Celé je to o peniazoch. Pb akumulátor môžem vybíjať max na 50%. Ak viac, tak klesá počet využiteľných cyklov dosť rapídne. Ak lietam veľké sady 6S a viac, tak potrebujem akumulátor veľkej kapacity, čo opäť celú záležitosť predražuje. Ak ale kúpim LiFe akumulátor, ten môžem vybíjať až na 20% kapacity. Prúd mi určite udrží a v porovnaní s Pb nemusím kupovať až tak veľkú kapacitu: www.lithiumbat.cz Nabijem ho doma, nemusím kupovať solárne panely a počet cyklov v porovnaní s Pb je niekde inde. |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
Samozrejme, že akékoľvek Lix je lepšie ako olovo. Minimálne z pohľadu váha/kapacita. Len treba dať pozor na rozdiel medzi kapacitou a napätím. Ak kúpiš trakčnú LiFe alebo aj bežné články tak tam ochranu nemáš. Potrebuješ riešiť balancovanie atď... (Dobrá nabíjačka ti možno povie, že si pod 12V a vypne sa) Olovu možno pohoršíš ak ho vybiješ k nule LiFe zabiješ. Niekde vyššie som dával link na prezentáciu. |
|
BOravec modelár Príspevkov: 577 Moje modely Poslať správu |
Firma, ktorú uvádzam Ti to urobí aj s balacovaním, s displejom a aj s ochranou. |
|
RedByron modelár Príspevkov: 263 Moje modely Poslať správu |
U nás v práci skladáme napájacie sety s LiFePo ku kamerám pre inštalácie kde je k dispozícii len napájanie z pouličného osvetlenia. Vrátanie balancovania a ochrán. V noci sa nabije cez deň napája. Vyskladať set nie je problém, len opakujem a pripomínam- načo platiť a ťahať niečo naviac - určite neušetríš v porovnaní s variantou "kúpiť viac akumulátorov k modelu a nabiť doma". P.S.:Hotový akku Lix so vstavanou ochranou si už kúpiš aj v Číne. V poslednej dobe ma najviac zaujalo riešenie akku od SPEKTRUM k RC modelom (možno len prekupujú). Okrem vstavaného balancéra sa obvod stará i o vybitie akku do storage režimu ak je dlhšie nabitá. |