Používateľské meno

Heslo

RC PORTAL

autor správa
Cerim
modelár

Príspevkov: 159

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 18. 1. 2011 o 08:07 | odkaz na príspevok
Ahoj kluci.
Potrebujem poradit s baterkami do 2m spalovaka. Maketa 2WW-stihacka.
Jedna sa mi hlavne o kapacity, typ - samozrejme s ohladom na vahu a taktiez aby som aj nieco polietal...aby som nenabijal po kazdom pristati.
Ma to vsak obmedzenia. Bude tam 2takt benzin, vykon 3HP, napajanie riadiacej elektroniky je 6V (usmernenie nie je problem) takze kludne aj 2s lipo..
Lietadlo ma 9 serv (2xKr,2xKl,1xV,1xS,1xM,2xP)....mam na vyber z2 BEC-
1.) 5A - 6 az 26V
2.) 8A - 2s lipo
Palubnu dosku mam.
Prosim rady iba skusenych, "oslahanych" vetrom...ziadne teorie. (prakticke znalosti)
Dakujem
Bydlisko: Trencin ( 45 rokov )
Cerim
modelár

Príspevkov: 159

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 19. 1. 2011 o 12:52 | odkaz na príspevok
ziadne napady?
Bydlisko: Trencin ( 45 rokov )
DeltaForce
modelár

Príspevkov: 199

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 19. 1. 2011 o 20:31 | odkaz na príspevok
Cerim:
ziadne napady?


Skôr nie sú žiadni "vetrom ošlahaní" ...
Peter
team RCPortál

Príspevkov: 2167

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 20. 1. 2011 o 10:27 | odkaz na príspevok
Cerim, najprv pár otázokl

- čo znamená napajanie palubnej elektroniky 6V? že na serve je napísané 4,8 - 6V?
- pokiaľ áno, neznamená to 2sLiPol - pozor na to - na 2sLiPol musí byť napísané 7,4V alebo 2sLiPol - to sú relatívne nové typy serv cca 2 roky max
celkovo by sa ľahšie odpovedalo, keby si napísal typy serv a prijímač - podĺa toho je rada rýchlejšia
- čo rozumieš pod palubnou doskou? čo obsahuje, čo vie? Väčšina moderných uź má možnosť napájania 2 samostatnými sadami LiPol a nemusíš riešiť ďalši BEC
- Nezabúdaj - čím viac vecí zaradíš do ovládacieho reťazca za sebou, tým viac (ale násobne viac!!) sa zniźuje spoľahlivosť systému. v zjednodusení keď to vysvetlím - keď máś na ovládaní napr. smerovky servo + prijímač + aku - máš tri možné miesta poruchy. Pokiaľ tam zaradíš ešte palubnú dosku a BEC - máš ďalšie dve miesta porúch. Pritom každá moźná porucha odstaví ovládanie daneho kormidla. A nemusím hovoriť - čím zloźitejśia elektronika - tým väčšia moźnosť poruchy.

- 2 metrový benziňák nie je žiadny extrém, aj štýl lietania s WW2 nie je práve žŕútom na baterky - je to pohodové plynulé lietanie bez nejakého extrémneho páčkovania - teda pokiaľ sa chystáš lietať maketovo - čo by si typ lietadla vyžadoval

pre tvoju orientáciu tento Giles
http://rcmodely-forum.sk/giles-g-300-3m-zdz160-t5.html
má rozpätie 3m, je na agresívnejšie lietanie, má veľké riadiace plochy na 3d lietanie, extrémne výchylky, osadené 11ks digit, serv + 2ks klasických zoberie počas 15 minutového letu cca 250mAh
máme tam 2x 4-článok NiCd1800mAh - každý napája samostatne polovicu lietadla - máme tam 2 samostatné oddelené okruhy bez power-boxov, BECov a podobných srandičiek. Som skôr zástancom jednoduchých ale svedomito prevedených riešení.

z tohto vidíš, pri dobrom mechanickom prevedení bez vôlí a drhnutia tiahel u tvojho lietadla nebude problém s kapacitou bateriek - nedával by som viac ako cca 2000 - (u lipol 2200mAh) Pokiaľ chceś pouźiť BEC, palubnú dosku - len skutočne overené a spoľahlivé - sú to miesta, ktoré bez pardónu v prípade poruchy pošlú lietadlo k zemi. otázka - ideš šetriť na váhe akumulátora a ideš pridávať palubnú dosku a BEC? Ja by som dal radšej správne dimenzované spoľahliivé kvalitné aku, dostatočne dimenzované káblové rozvody a nevrážal by som do BEC a powerboxu.

U aku by som šiel bu´d do overených NiCd alebo do LiIon - ktoré vieš u väčšiny vybavenia prevádzkovať bez BEC
Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
Cerim
modelár

Príspevkov: 159

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 1. 2011 o 13:27 | odkaz na príspevok
Peter:
Cerim, najprv pár otázokl

- čo znamená napajanie palubnej elektroniky 6V? že na serve je napísané 4,8 - 6V?
- pokiaľ áno, neznamená to 2sLiPol - pozor na to - na 2sLiPol musí byť napísané 7,4V alebo 2sLiPol - to sú relatívne nové typy serv cca 2 roky max
celkovo by sa ľahšie odpovedalo, keby si napísal typy serv a prijímač - podĺa toho je rada rýchlejšia
- čo rozumieš pod palubnou doskou? čo obsahuje, čo vie? Väčšina moderných uź má možnosť napájania 2 samostatnými sadami LiPol a nemusíš riešiť ďalši BEC
- Nezabúdaj - čím viac vecí zaradíš do ovládacieho reťazca za sebou, tým viac (ale násobne viac!!) sa zniźuje spoľahlivosť systému. v zjednodusení keď to vysvetlím - keď máś na ovládaní napr. smerovky servo + prijímač + aku - máš tri možné miesta poruchy. Pokiaľ tam zaradíš ešte palubnú dosku a BEC - máš ďalšie dve miesta porúch. Pritom každá moźná porucha odstaví ovládanie daneho kormidla. A nemusím hovoriť - čím zloźitejśia elektronika - tým väčšia moźnosť poruchy.

- 2 metrový benziňák nie je žiadny extrém, aj štýl lietania s WW2 nie je práve žŕútom na baterky - je to pohodové plynulé lietanie bez nejakého extrémneho páčkovania - teda pokiaľ sa chystáš lietať maketovo - čo by si typ lietadla vyžadoval

pre tvoju orientáciu tento Giles
http://rcmodely-forum.sk/giles-g-300-3m-zdz160-t5.html
má rozpätie 3m, je na agresívnejšie lietanie, má veľké riadiace plochy na 3d lietanie, extrémne výchylky, osadené 11ks digit, serv + 2ks klasických zoberie počas 15 minutového letu cca 250mAh
máme tam 2x 4-článok NiCd1800mAh - každý napája samostatne polovicu lietadla - máme tam 2 samostatné oddelené okruhy bez power-boxov, BECov a podobných srandičiek. Som skôr zástancom jednoduchých ale svedomito prevedených riešení.

z tohto vidíš, pri dobrom mechanickom prevedení bez vôlí a drhnutia tiahel u tvojho lietadla nebude problém s kapacitou bateriek - nedával by som viac ako cca 2000 - (u lipol 2200mAh) Pokiaľ chceś pouźiť BEC, palubnú dosku - len skutočne overené a spoľahlivé - sú to miesta, ktoré bez pardónu v prípade poruchy pošlú lietadlo k zemi. otázka - ideš šetriť na váhe akumulátora a ideš pridávať palubnú dosku a BEC? Ja by som dal radšej správne dimenzované spoľahliivé kvalitné aku, dostatočne dimenzované káblové rozvody a nevrážal by som do BEC a powerboxu.

U aku by som šiel bu´d do overených NiCd alebo do LiIon - ktoré vieš u väčšiny vybavenia prevádzkovať bez BEC


- čo znamená napajanie palubnej elektroniky 6V? že na serve je napísané 4,8 - 6V?

...nie palubnej, ale riadiacej elektroniky (zapalovanie) spalovacieho motora,..ta ma obmedzenie na 6V...ustabilizovat to nie je problem, len som chcel vediet aky typ baterky pouzit. Vacsinou motory su napajane oddelene, (samostatne aku)...takze som chcel len vediet typ baterky a kapacitu..tak aby bola ucinnost verzus vaha vyhovujuca...

Co sa tyka palubnej dosky, tak ta sluzi kvoli tomu aby prudy, ktore tecu do serv netiekli cez prijimac (je ich tam 9),keby to aj prudovo zvladol prijimac, moze v urcitych okamihoch poklesnut napatie a tym reset prijimaca...takze preto palubnu dosku, ktora zabezpeci ze serva su napajane samostatne a prijimac samostatne a nestane sa Ti, ze si bez napatia na prijimaci....a samozrejme palubnu dosku musis niecim nakrmit, takze musis pouzit nejaky BEC, ktory to zvladne....no a tu sa mi jednalo, ze aky typ baterky pouzit na napajanie celeho ostatneho zvysku lietadla, cize serv a prijimaca.
Zase s ohladom na vahu a ucinnost...

A toto sa tykalo BECov ktore mozem pouzit...:
1.) 5A - 6 az 26V
2.) 8A - 2s lipo
...po 1.) 5A - BEC bez ohladu typu na baterky {vaha asi 20g}
...po 2.) 8A - BEC iba na 2S LiPo {vaha asi 40g}

Co sa tyka tohto: keď máś na ovládaní napr. smerovky servo + prijímač + aku - máš tri možné miesta poruchy
Tak moj priklad: servo smerovky + palubna doska + aku
napajanie je u Teba cez prijimac, u mna cez palubnu dosky...
- primac do toho zasahuje len signalom, tak ako aj v Tvojej variante...
a cokolvek ked zlyha ides dolu...
Bydlisko: Trencin ( 45 rokov )
Peter
team RCPortál

Príspevkov: 2167

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 1. 2011 o 15:41 | odkaz na príspevok
aha, takźe rozdielne pojmoslovie

- tvoje "riadiaca elektronika" sa bežne volá zapaľovanie - to býva u starších do 6V - teda štandardne 4ks NiCd/NiMh - ja by som dnes pouźil 4xeneloop
- tvoja "palubná doska" - myslel som, źe máś na mysli tzv powerbox - ale toto je rozvodová doska na napájanie serv - máš síce veľa serv, neviem aké typy a teda ani aké budú odbery. rozvodovou doskou riešiš len zaťaženie napájacieho konektoru prijímača, nie pokles napätia pri zaťažení systému.
Pokiaľ sa bojíš poklesu napätia - u 2,4GHz to môže byť problém pri mäkkých aku - daj cez rozvodovú dosku napájaciu sadu len pre servá a prijímač napájaj samostatnou sadou - stačí nejaká dobrá tisícka. potom z prijímača do rozvodovej dosky prinesieš len signálne kábliky a mínus. Keď ale budeš pre prijímač odoberať śťavu zo sady pre servá - rozvodovou doskou neriešiš problém

čo sa týka spoľahlivosti
- v mojom príklade bolo servo-prijímač-aku ako celý elektronický rad v modely - kde pri poruche 1 veci z 3 stojí celé riadenie
v tvojom prípade je to servo - aku serva - rozvodová doska - prijímač - aku prijímača - tu pri poruche 1veci z 5 stojí celá vetva (a to ešte nepoćítam, že vzrastá počet konektorov v rade, čo je ďalśí problematický uzol, a ďalśí vypínač. Zaradením BECu situáciu z hladiska moźnej poruchy len zhoršuješ.

Ja by som to riešil nasledovne:
1/ Zapaľovanie: pokiaľ nie je v popise určenie pre 2xLiPol - v každom prípade by som použil 4xNicd alebo eneloop2000
2/ nepíšeš aké máš rádio - ale pouźil by som nasledovné:
- kvalitný plnohodnotný prijímač a doň napichané všetky servá,
- kvalitný tvrdý 4 (5) článok NiCd vo veľkosti SC na napájanie pripojený do prijímača cez 2 konektory - bežne to robím cez Y kábel - do ktorého zastrčím hneď aj jedno servo s najväčšim predpokladaným odberom (takže už napájanie tohto serva nejde cez konektory prijímača)
- o potrebe použiť kvalitné komponenty - vypínač, konektory - a nepouźívať predlžováky na konektoroch atď... dúfam nemusím hovoriť

Samozrejme, toto je môj pohľad na vec, mám radšej jednoduché riešenia, kde je minimum vecí ktoré by sa mohli pokaziť a bez ktorých ide mašinka k zemi.
Iný pohľad je technokratické riešenie plné fantastických vychytávok a moderných serepetličiek ktoré sú fakt výborné... pokiaľ fungujú.
Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
Cerim
modelár

Príspevkov: 159

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 21. 1. 2011 o 18:26 | odkaz na príspevok
Tak este par mojich poznatkov, uz len z toho dovodu, ze som sa cely doterajsi zivot venoval elektronike.
problem c.1 - pri tomto type - napajanie zapalovania nesmie prekrocit 6V..varovanie priamo od vyrobcu...keby bol standartny rozsah, tak neriesim.
(urcite vies kolko maju plne nabite 4ks NiCd/NiMh)...takze nemozem ich pouzit bez stabilizacie - pri stabilizovani potrebujes vzdy o nieco vyssie napatie ako potrebujes ziskat (straty a pod.), takze bud pouzijem 5 clankov NiCd/NiMh, alebo nejaky iny typ s vyssim napatim nez 6V...len aky a s akou kapacitou?
problem c.2 - co sa tyka palubnej dosky, tak ta mi riesi aj pokles napatia....je to vlastna vyroba....odskusane...cas cca este 2sek bez napajania...samotny primac nema velky odber.
s tymi konektormi suhlasim s Tebou...cim viac konektorov, tym vacsia moznost poruchy...vacsie prechodove odpory =>vacsie prudy a pod.
V lietadle mam na kazde servo pouzite len jeden silovy konektor+konektor signalny do prijimaca...dalsi je az baterkovy.

co sa tyka tohto: kvalitný tvrdý 4 (5) článok NiCd vo veľkosti SC na napájanie pripojený do prijímača cez 2 konektory - bežne to robím cez Y kábel - do ktorého zastrčím hneď aj jedno servo s najväčšim predpokladaným odberom (takže už napájanie tohto serva nejde cez konektory prijímača)
- nesuhlasim.
Je to klasicke paralelne zapojenie odporov...to znamena pokial by prechodovy odpor cez prijimac bol rovnaky ako odpor vodica priamo do serva..(idealne 0nulovy)...tak celkovy prud sa rozdeli na presnu polovicu ktora pretecie prijimacom a druha pretecie priamo... klasicky kirchhoffov zakon...takze cas prudu zatazuje aj prijimac...
- nie som proti tomu, ale nie je to idealne riesenie - ale lepsie ako servo len do prijimaca.

Dufam, ze to beries v dobrom...a celkom si mi pomohol, lebo som potreboval kusok praxe...nie teorie..lebo teoria je jedna vec..prax vsak druha....mohol som si vyratat kapacity, ale to by so skutocnostou nikdy nesedelo... inak sa sprava zatazene servo ako nezatazene a konektory a pod...

toto mi pomohlo: zoberie počas 15 minutového letu cca 250mAh, a clanky eneloop - 2000mAh.
Vdaka
Bydlisko: Trencin ( 45 rokov )
Peter
team RCPortál

Príspevkov: 2167

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 22. 1. 2011 o 21:24 | odkaz na príspevok
Cerim, ideš na to príliž vedecky.
- V modelárskej praxy je rozpätie napájania 4,8V - 6V považované za napájanie 4ks NiCd/NiMh - viem aké majú napätie čerstvo nabité, aj po záťaži - prax je táto - platí u serv, prijímačov, a aj mne známych zapalovaní
- napojenie serv do prijímača - pokiaľ mám 9k prijímač, tak predpokladám, že doň mô%zem napichať aj tento počet serv. predpokladám samozrejme štandardné servá (teda myslím ćo sa týka odberov)
U modelu o ktorom tu píšeš, ide o bežné servá, ktoré nebudú ani moc zaťažované, a nebude ani nejaký extrémny súbeh serv pod veˇkou záťažou. Nevidím tam žiadny problém.

To, čo tu tvrdíš je pravda, teoreticky máš pravdu, ale tvoje opatrenia považujem za zbytočné. Samozrejme, každý z nás je na niečo zaťažený, pokiaľ sú to u teba elektro - výpočty, kľudne sa do nich pusti. Pýtal si sa ale na prax, tú som ti trocha priblížil ja. Voľba je čiste Tvoja
Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
Cerim
modelár

Príspevkov: 159

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 22. 1. 2011 o 22:29 | odkaz na príspevok
Asi mas pravdu, ze to beriem prilis vedecky...nerad nechavam veci na nahodu.
Prave preto som sa chcel poradit so skusenejsimi....

Vcera: len pre info s merakom v ruke som nameral pri pohyboch a zatazach serv max 2,2A..priemer sa pohyboval okolo 1,5 A...to znamena v jednoduchosti, baterka o kapacite 1500mAh - by mala vydrzat asi hodinu...
Bydlisko: Trencin ( 45 rokov )
Peter
team RCPortál

Príspevkov: 2167

Moje modely
Poslať správu
Správa zaslaná: 23. 1. 2011 o 00:31 | odkaz na príspevok
Cerim, to, že nad tým rozmýšlaš, je dobré. Ja som ti len chcel povedať, že až tak zlé to nie je, ako to vyzerá. Ty keď na zami začneš usilovne páčkovať so servami - uznaj, nie je to celkom štandardný pohyb pri lietaní. A hlavne nie v WW2. aby let vyzeral realisticky, robíš pomalé pohyby, občas uvedieš lietadlo do obratu a už len jemne koriguješ.... ten čas sa silne predĺži.

skús dať typ zapalovania, čo tam máš - predpokladám, že je to nejaký motor okolo 40ccm.... ktorá značka? Máš tam daný rozsah napätí? v manuáli býva napísané odporúčané napájanie - typ článkov aj kapacita. Ak tam máš napr. ZG, ten má na niektorých napájanie 1-2 LiPol, staršie ZDZ bývalo do 6V - lietali sme 4 články NiCd..... dnes býva štandardne už na 2 LiPol
Bydlisko: Nové Zámky ( 60 rokov )
  • Odpovedať
Musíte byť prihlásený na pridávanie príspevkov.
Úvodná stránka
  • 785 ľudí online za poslednych 5 minút.
Fórum
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Album modelov
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Galérie
  • 1 príspevkov za posledných 24 hodín.
Články
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.
Bazár
  • 10 inzerátov za posledných 24 hodín.
Podujatia
  • 0 príspevkov za posledných 24 hodín.

Online za posledných 5 minút: