Výrobca: | v.d. IGRA | Rozpätie: | 1244 mm | Hmotnosť: | 420 g |
Kategória: | Lietadla - vetrone | Dĺžka: | 850 mm | Materiál: | balza, smrek, borovica ... |
Motor: |
ID Modelu: AM4673 | Zobrazenia: 12875 | Pridané: 25. 8. 2014 o 17:57 | Autor: matuskyjev5
Autor | Správa | |
VladoVrancik modelár Príspevkov: 1757 Moje modely Poslať správu |
Peter tie rebra lepis sekundakom potom to este cele zalievas neakou disperziou alebo to uz nechas tak? |
|
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
.... sekundak pouzivam miesto spendlikov. Aby mi riedky sekundak pri lepeni (napr.rebier do odtokovej hrany) nezatekal kam nechcem, polepim si spodok odtokovky paskou. Po skonceni lepenia ju strhnem a zahodim. Nechcenemu zateceniu sekundaku do .... proste vsade a prilepeniu konstrukcie k pracovnaj doske branim medzi vlozkou z mastneho papiera (na pecenie alebo kryci papier z potahovych folii .... ) , prichytenou k pracovnej doske papierovou paskou. Igelit pouzivam viacmenej pri laminovani... pri stavbe drevakov len v pripade, ze robim machry s plankom. Riedkym sekundakom zafixovanu konstrukciu vo vsetkych kutoch pretiahnem disperziou. Vysledkom je kridlo u ktoreho lepene spoje odolavaju vode i acetonu, co je podla mna z dlhodobeho uzivatelskeho hladiska dost dolezite . veka |
|
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
To ja som zase "plánkar" - proste plán 1:1 aspoň s rozkreslením rebier a nosníkov u mňa musí byť a preto si ho vždy predom nakreslím. Detaily do plánu nekreslím, tie vymýšľam "za pochodu" pri stavbe, ako ma napadnú. U balzy kontrolujem hustotu pohľadom do silného svetla skrz balzu. Staviam obidve polovice naraz, pričom dodržujem pravidlo že napr. balzový poťah na rovakom mieste oboch zrkadlovo zhodných miest musí byť vždy z jedného "prkénka" balzy. Tým sa mi darí stavať pravé a ľavé diely krídla pri minimálnom rozdiele váh (často len do 2-3 gramov). Ak vzniká väčší rozdiel váh, na stranu ľahšej polovice chvíľu lepím trocha "hustejšiu" balzu (zase pri kontrole cez svetlo pohľadom skrz). Často vážim na kuchynskej digitálnej váhe (pravá, ľavá). Niekedy vážim napríklad aj jednotlivé nosníky alebo pláty balzy. Nemám striktne vymedzené postupy alebo zvyklosti, vždy niečo mením. Časom som úplne prestal používať nitrocelulózové lepidlá (Kanagom) a už používam len sekunďák a disperziu. Na namáhané exponované diely zase Epoxy 1200. Len mi všetko tak dlho trvá ako "lačnému sranie" (keďže mám povinnosti aj rodinné a pracovné). Teším na dôchodok. |
|
PeePo modelár Príspevkov: 1037 Moje modely Poslať správu |
Chvíľku tu nie som ani už majú nakreslené nové krídlo no pekne, to aby som aj ja začal keď vonku už nebude bývať tak pekne ako doteraz. |
|
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
No už dokonca pár dní existuje aj viacero variánt krídel (s rozpätím 1700 a 2000, s rôznymi profilmi), sú aj prepracované čo do tvaru pôdorysu krídel. Ja len čakám, že kedy zareaguje užívateľ matuskyjev5, že by mi zaslal na seba kontakt do súkromných správ (svoj e-mail), kam mu môžem posielať súbory pre tlač v tom programe. |
|
PeePo modelár Príspevkov: 1037 Moje modely Poslať správu |
Inak ten program vyzerá dobre, skúsim si ho stiahnuť a možno tam pôjde rýchlejšie nakresliť krídlo ako v Autocade. Tam som si z free verzie Profili vyexportoval daný profil a potom upravoval, všetko ručne rozmeraval a prekresloval. Len potom si nájsť čas na stavbu je horšie, ale keďže prichádza zima, peterky v dielni vyčistené, drevo nachystané tak môžem stavať a hlavne dorobiť všetky modely čo mám rozostavané |
|
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Z prvého pohľadu vyzerá dobre. Ale je pomerne slabý, zase tých možností veľa nemá. Dá sa naučiť s tým robiť za hodinku. Proste nič moc, len jednoduché krídla. Ale má aj vlastnú databázu profilov. |
|
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Tak ešte ku krídlu na Filipa 400 do termiky (aj keď sme sa riadne odchýlili od A1 Andulka): Poslal som ti súbory na prepracované krídlo rozpätia 1696,58 mm (1700) takéhoto pôdorysného tvaru: 1. varianta: krídlo 1700 mm s profilom Selig 4083 (8%) po celom rozpätí (takto vyzerá polovička krídla): Všimni si, že pre nízku výšku koreňového profilu som nechal smrekové nosníky 3x5 mm tak, že ich strana splýva s vonkajším obrysom torznej skrine (nosníky sú z jednej strany obnažené a nie sú pod balzovým poťahom), aby si mal viac miesta pre prípadnú spojku ak by si ho delil napoly. 2. varianta: krídlo 1700 mm s profilom Eppler 193 a Eppler 387 (cca 10 až 11 %) (takto vyzerá polovička krídla): Tu je rovná (centroplánová stredná) časť s profilom E 193. Na to idú uši s plynulou zmenou z E193 na E397. 3. varianta: krídlo 1700 mm s profilom Selig 3021 a Selig 4083 (takto vyzerá polovička krídla): Tu je rovná (centroplánová stredná) časť s profilom S 3021. Na to idú uši s plynulou zmenou z S3021 na S4083. Byť tebou, tak pri takomto rozpätí (1700 mm, ako má aj pôvodný pôvodný Filip 400 Termik) by som krídlo nikde nedelil a postavil ho vcelku zlepené z troch dielov - centroplán a uši pod uhlom 4 alebo 5 stupňov (pre úsporu hmotnosti). A do centroplánu by som pre miesto tých otvorov s priemerom 6 mm (pre mosadzné púzdro spojky) vlepil ešte uhlíkovú trubku priemeru vnútorné 4/vonkajšie 6 mm a bez stojín (tam ešte máš len ohybové a nie torzné sily). Takéto celé krídlo by som pútal k laminátovému trupu dvoma inbusovými šróbami priemeru 3 mm (vynechaný stredový profil, vlepené plôšky z kvalitnej bukovej preglejky 3 mm do výrezov na spodkoch rebier v strede krídla, otvory zvŕtané skrz krídlo a trup pri vzájomnom správnom osadení),, až potom horný balzový poťah centroplánu. Osobne by som volil variantu krídla s profilom vo verzii 3 (alebo 2). A krídlo zlepené vcelku (nedelené, bez spojok krídla), pričom aj tá cetroplánová rovná časť by nemala v strede prerušené pásnice nosníka (hornú a dolnú) a navyše by v centropláne v tých otvoroch bola tá uhlíková trubka 4/6. Neviem, či sa Ti podarilo exportovať tieto načrtnuté plány do PDF súboru (nemám od včera žiadnu spätnú väzbu od Teba). Nie je problém nakresliť aj dvojmetrové krídlo (ak by si na tom trval), ale celkovo - krídlo do 2 metrov by som vyrobil vcelku (žiadne spojky a tým delenie krídla). ušetríš na váhe brutálne a z pohľadu prepravy to do tých cca 2 metre nepredstavuje problém. Čo sa týka krídelok a serv krídelok, tu je pár foto z jedného môjho vetroňa: Ozaj ešte k materiálom na exponovaných (namáhaných) miestach: Ak bude krídlo 1700 mm postavené v jednom celku, tak medzi nosníky (pásnice) na rozhraní centroplán - ucho treba vlepiť kvalitnejšiu brezovú alebo bukovú leteckú preglejku 3 mm (nie mäkkú topoľovú). Dve susedné rebrá v centropláne uprostred v mieste trupu, tam vyrobiť ich tiež z kvalitnejšej brezovej alebo bukovej leteckej preglejky hrúbky 2 mm. Pásnice nosníka som dal tuším rozmerov 5x3 mm na centroplán a 5x2 mm na uši. Medzi dve "centroplánové" preglejkové rebrá vzdialené od seba najlepšie na šírku trupu, na ich spodnej strane dve plôšky vpredu aj vzadu, skrz ktoré je otvor na pripútanie krídla imbusovým šróbom so závitom M3 (protikus zapichovacie matice M3 v trupe), tie z preglejky ale ako plôšky tiež z kvalitnejšej brezovej alebo bukovej leteckej preglejky hrúbky 3 mm. |
|
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
|
|
rogi modelár Príspevkov: 476 Moje modely Poslať správu |
nadpis albumu zodpoveda par príspevkom, potom sa to tu zvrtlo ako pri šenkovych rečiach |
|
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
... keby matus nerobil A1 take tazke , mozno by sa to nestalo, kdo vie... veka |
|
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Ešte posledný krát k tomu krídlu (teda mimo tému tohto modelu). To hranaté modrozelené (čo bolo pridané a vedie až k šachte serva): nie je "silovým" nosníkom na prenos ohybovej alebo nejakej inej sily. Má to rozmery 7 x 13 mm s dlhšou hranou rovnobežnou s tetivou profilu a je to tam len kvôli tomu, aby Ti v jednotlivých rebrách na pláne potom zobrazilo otvory, cez ktoré budeš ťahať kábel na servá krídeliek. Môžeš to ale aj zlepiť ako taký "tunel kábla serv" z dvoch pásikov balzy 1 x 7 mm a dvoch 1 x 11 mm, čím ti vznikne vnútorný hranatý tvar tunela rozmerov 5 x 11 mm. takže cez tunel vieš potom ľahko pretiahnúť predlžovací kábel serva aj s konektorom samca. P.S.: beriem späť vyššie napísané. Otvor bude mať rozmery len 10 x 4 mm definitívne, čo ti neumožní vyhotoviť tunel pre kábel serv (ani ho nerob, ak chceš tenší protikus konektora serv cez otvor pretiahnúť. Len urob v rebrách také hranaté priechody. Väčší rozmer by totiž veľmi zoslabil rebrá v daných miestach (rebro by stratilo pevnosť a mohlo by sa tam lámať). Takže bez tunela. Všimni si, také otvory robil pre káble aj užívateľ Lucik pri svojom modeli Cornix: https://www.rcportal.sk/cornix-rc-e7-am6884 |
|
matuskyjev5 modelár Príspevkov: 42 Moje modely Poslať správu |
Ahojte všetci, ktorí nadpis albumu otvorili, a dočítali sa veci, ktoré v ňom sú. Trošku vzniklo malé odbočenie, avšak každá duša bez komplexov, ktorá navštevuje rc.portál.sk uzná, že všelikde na tomto portály sa dajú nájsť informácie a hlavne rady, ktoré pomôžu modelárom, ako som ja. Pozrú, prečítajú a oslovia sa navzájom, poradia, bez šenkových rečí, či čítania odkazov na super stránkach iných ... . Fasciman, ďakujem Ti za trpezlivosť, dvihol si telefón kedykoľvek, vysvetlil si otváranie programu, poradil muchy pri stavbe, bez mudrovania a zvláštneho humoru, ktorí majú iní ... . |
|
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Nemáš zač, postav niečo z toho. Nezabudni potom pridať model prípadne aj popísať stavbu. Však sa prípadne ozvi, ak by bol s niečím problém ale myslím, že máš stavené skúsenosti pre stavbu dostatočné. Veľa šťastia pri stavbe prajem |