Výrobca: | v.d. IGRA | Rozpätie: | 1244 mm | Hmotnosť: | 420 g |
Kategória: | Lietadla - vetrone | Dĺžka: | 850 mm | Materiál: | balza, smrek, borovica ... |
Motor: |
ID Modelu: AM4673 | Zobrazenia: 12945 | Pridané: 25. 8. 2014 o 17:57 | Autor: matuskyjev5
Autor | Správa | ||
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Jasnačka že to ide takto klasicky Výhodou toho programu by hlavne bolo, že nemusiš kresliť pôdorys krídla. rovno ho vytlačíš z PC. No a ďalšou obrovskou výhodou je, že program má širokú databázu profilov a presne Ich vytlačí. |
||
matuskyjev5 modelár Príspevkov: 42 Moje modely Poslať správu |
Ďakujem Ti, ešte niečo by si mi poradil ? Ak rozpätie krídla bude 2000 mm, musím samozrejme zväčšiť aj výškovku + smerovku, však ? Ak by som sa držal rozpätia 1700 mm, výškovku a smerovku nechám v pôvodnom tvare a rozmere, nie ? Vedel by si mi na rozmer 1700 mm nájsť vyhovujúci profil ? Jeden na koreň, jeden na koniec krídla. Krídlo urobím klasicky, nejako mi to na PC nejde ... . Poprosím Ťa, udaj mi presný profil, aký by si si vybral Ty. Krídlo - rozpätie 1700 mm, model Filip 400 Termik, krídlo by malo mať krídelká, poťah Oratex prípadne Solartex / jedná sa mi o lietanie v termike /. Letu zdar !!! |
||
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Na chvostové plochy sa vykašli, tie budú dobré aké sú. Myslím, že ani pri 2-metrovom krídle nebude potrebné zväčšovať "mohutnosť chvostových plôch" zväčšovaním plochy výškovky alebo smerovky. Pozeral som údaje k Filip 400 Termík a vidím, že ide o eroplán "do termiky", kde už aj výrobca predpokladá letovú hmotnosť len 500 až 650 gramov. Pre eroplán citlivý na termiku: Určite by som šetril aj naďalej na hmotnosti pri stavbe nového krídla. Malá hmotnosť = malé plošné zaťaženie a malá rýchlosť. A zase malá rýchlosť = malé polomery zatáčania. A pre malé rýchlosti (ak by si ho postavil s letovkou do 700 gramov) by som asi skúsil profil S 4083. Volieb je veľa. Čím ľahší, tým lepšie do termiky. A aj ľahšia spojka krídla - možno by fakt stačila aj oceľová guľatina 4 až 5 mm. Ale do mosadznej trubky. |
||
matuskyjev5 modelár Príspevkov: 42 Moje modely Poslať správu |
Ahoj, to " Fasciman " Ti pasuje, fascinuješ !!! Takže bude profil S 4083, na koreni mi je jasné, dám rovnaký aj na koniec krídla ? Len samozrejme zmenšený, hm ? Myslím hĺbku profilu. Budem sa držať hĺbok takých, aké sú na pôvodnom krídle ? Krídlo pôvodné má vzpätie do W, keď dám krídelká, ostanem pri rovnako vzpätí, či by ho bolo potrebné zmeniť, napr. do U ? Ak by si mi vedel naškicovať pôdorys krídla / myslím aj rozmiestnenie krídelok /, bolo by to super, hm ? P.S. Neobťažujem Ťa svojimi požiadavkami ? P.S.S. Aký poťahový materiál by si v tomto prípade zvolil ? |
||
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Napíš mi hĺbku krídla pri koreňovom profile (celého, od začiatku nábežky po koniec odtokovky), skúsim niečo nakresliť aj na tom kresliacom programe. |
||
matuskyjev5 modelár Príspevkov: 42 Moje modely Poslať správu |
Krídlo má hĺbku pri koreni 19,3 mm. |
||
macil modelár Príspevkov: 1093 Moje modely Poslať správu |
Tak to bude mravenčia práca. |
||
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Tak niečo na toho Tvojho Filipa 400 do termiky som za hodinu a pol nakreslil, neviem do akej miery to korešponduje s Tvojou predstavou: Volil som kladný šíp, aby aj poloha ťažiska vyšla viac dozadu - predsa len na tom Filipovi máš pomerne krátky čumák, takže tak, aby sa to dalo aj ľahšie vyvážiť v prípade použitia pohonu s ľahkým striedavým "brushless" motorom (trup Filipa asi ešte rátal s použitím ťažšieho pohonu s "plechovkou", teda "brushed" motorom). použitý profil S 4083 8 % Rozpätie 1989,8 mm (1,2 cm do 2-metrového rozpätia dorobíš balzou 6 mm na špičkách krídla). Plocha krídla je 32,5 dm štvorcových. Poťah oracover transparentný. Na rovnú centroplánovú časť krídla idú uši v uhle 4 stupne. Tu sú ešte nejaké fotky kedy som uvažoval so spojkou z oceľovej guľatiny 5 mm. Mosadzné púzdra (trubky) majú priemer vonkajší 6 mm a sú zalepené rovno medzi pásnicami nosníka: Posledné foto je koniec tej rovnej centroplánovej časti krídla, kde sa prilepia uši. Krídlo má torznú skriňu s poťahom balzou hrúbky 1,5 mm. Tá ide od hlavných nosníkov v mieste najväčšej hrúbky profilu (52 mm od nábežky) smerom k nábežke. Na obrázkoch sú obidve pásnice hlavného nosníka zo smreku rozmerov 5 x 3 mm ale na spodnú pásnicu radšej daj 5 x 2 mm. Medzi nosníkmi je len 6,2 mm (resp. 7,2 mm, ak bude dolná pásnica rozmerov 5 x 2 mm). To je akurát miesto na mosadzné púzdro spojky s vonkajším priemerom 6 mm (spojka drát 5 mm). Nakoľko je torzná skriňa krídla pomerne vpredu a zasahuje pri korení len 52 mm od nábežky, pridal som dozadu aj pomocný nosník, ktorý by som použil v podobe uhlíkovej guľatiny alebo trubky s vonkajším priemerom 3 mm. Na koreňový profil celkovej hĺbky 193 mm som použil ten istý profil ako na konci krídla (S 4083). Hĺbka krídla na konci ucha je 110 mm.
cm Ušiam som dal negatívy 1 stupeň. Nie sú nevyhnutné. |
||
matuskyjev5 modelár Príspevkov: 42 Moje modely Poslať správu |
Ahoj, si skvelý ! Ospravedlňujem sa za tie milimetre ... . Pobavili, čo ? Ešte Ťa poprosím, aké rozmery dať krídlu, myslím dĺžku uší a cetroplánu ? Aký by bol / markantný ? / rozdiel medzi poťahom napr. Oracover a nejakou textíliou napr. Solartex, myslím na kvalitu letu v termike ? P.S. Krídlo by si rozdelil na polovice, myslím na dve časti ? Z dôvodu lepšieho prenášania v aute a pod. ? Či by si ho nechal v celku ? |
||
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Je tu jedno riešenie. Stiahni si ten program zadara. Ja Ti prepošlem len súbor. a ty máš sedem dní na vytlačenie na domácej tlačiarni (v PDF súbore). prípadne požiadaj niekoho o pomoc. Ale nie je to nič ťažké. V programe si len otvoríš zaslaný súbor a dáš tlačiť plán. Daj Oracover, ten je hladučký a podľa mňa bude lepší. Inak to nemá podľa mňa skoro žiaden vplyv. Krídlo je delené v strede. Môžem ešte upraviť na dve spojky oceľové guľaté priemeru 4 mm. |
||
matuskyjev5 modelár Príspevkov: 42 Moje modely Poslať správu |
Ahoj, tak dobre, idem to stiahnuť, môžeš mi zaslať ten súbor, dúfam, že to pôjde. Ostanem pri tých 5 mm, čo si spomínal, je to síce iba milimeter, ale je to silnejšie. Vieš, nechcem veľmi špekulovať, rád si dám poradiť, stroho, účelne a prakticky, ako to robíš Ty. |
||
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
OK ale nainštaluj si program radšej až v nedeľu večer. V nedeľu snáď budem mať čas a trocha to zmením (opäť teda centroplán na jednu spojku z guľatiny a medzi pásnicami nosníka ?). A vzadu len otvory cez rebro č.1 a č.2 na vystreďovací kolík ? Chceš ten spodný nosník rozmerom 5x3 alebo 5x2 mm na ušiach ? Inak konce krídel a spôsob uchytenia krídla k trupu - to si musíš vymyslieť a dokresliť sám - to viem vymyslieť ale nie zatiaľ nakresliť. prípadne poradím potom cez súkromné správy. Skúsim ešte pohľadať aj iné vhodné profily do krídla, najmä také s trocha väčšou výškou profilu medzi pásnicami nosníka (aby tam bolo viac miesta pre mosadznú alebo hliníkovú trubku na oceľovú spojku krídla). Budeš mať teda asi viac návrhov s rôznymi profilmi a sám sa rozhodneš ktorý budeš stavať. Potom len plány vytlačíš na tlačiarni vo formáte A4, oceľovým pravítkom a žiletkou orežeš a zlepíš do plánu krídla. Pôdorysný tvar môže byť zachovaný. Takýto ušiak vyhovuje ? Nechceš pre istotu hlbšie krídlo na špičke ucha (tak 120 mm) ? Môžem Ti vytvoriť napríklad krídlo s tou centroplánovou (rovnou) časťou s profilom Selig S 3021 a uši budú kombinácia S 3021 s plynulým prechodom do Selig S 4083 na konci krídla. Lepšie Ti to bude pasovať na lože krídla na trupe Filipa (S 3021 má takmer rovnú spodnú stranu, nie klenutú ako S 4083). Môžeme tam takto dať aj kombináciu starších profilov Eppler E193/E387, teda také profily ako malo krídlo originálneho Filip 400 Termik. |
||
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
Kazdemu sa paci nieco ine, obvykle mame i rozne kostrukcne ci vyrobne moznosti, ,ale podla mna na ucelovej usatej dvojmetrovke , spojka umiestnena uprostred kridla je konstrukcna podpasovka. O to viac,, ak sa kridlo upevnuje na horny obrys trupu . Umiestnit akukolvek spojku do miesta maximalneho Mo nutne vedie k pouzitiu bud vysokopevnych,niekedy i drahych materialov a ku komplikovanej konstrukcii strednej casti kridla. Navyse lomene polovice kridel su celkom neskladne. Trojdielne kridlo ( tj.zlozene zo strednej casti a usi) sa mi zda konstrukcne jednoduchsie, skladnejsie, mozem pouzit spojky mensieho prierezu a hmotnosti,pretoze hodnota ohyboveho momentu v mieste lomenia je cca 3x mensia. Navyse uchytenie kridla k trupu moze byt velmi jenoduche... stacia dve inbusove ocelove skrutky M3 , pripadne M4. Pomylenci mozu kludne pouzit i nylonove. Na zaklade takychto uvah som zrealizoval napr. kridlo Vosy 2015, pretoze uz som nepocitoval potrebu dodrzovat neprakticku koncepciu povodnej historickej konstrukcie. Musim povedat, ze po roku prevadzky som s praktickymi vysledkami vyssie uvedenej myslieky skutocne spokojny . veka |
||
Fasciman modelár Príspevkov: 914 Moje modely Poslať správu |
Ahoj Peter, to je fakt že každému sa páči niečo iné, že máme rôzne konštrukčné a výrobné možnosti. Uvažoval som aj o krídle zlepenom vcelku, pri zmenšenom rozpätí rozpätí na tých 1700 mm, čo by bolo váhovo najľahšie ale možno menej praktické pre prepravu. A tiež nad krídlom trojdielnym 2-metrovým ako píšeš, čo je rozumné riešenie a tiež ešte pomerne ľahké. Nakreslil som krídlo delené uprostred hlavne preto, že som mal pocit, že práve také chce matuskyjev5. A tiež preto, že pri výstupe do tlače v podstate vytlačí len pôdorys - plán jednej polovičky krídla. Ale trocha zručný modelár si to vie v pohode upraviť. Proste ten program WingHelper je veľmi jednoduchý (možno aj preto je taký "user friendly" a príliš veľa toho nevie ale aspoň nakreslí presný plán a vykreslí každý profil vrátanie rôznych otvorov pre nosníky alebo spojky. Palo matuskyjev5: Je proste na Tebe ako delené krídlo z toho nakoniec vyrobíš - pre čo sa rozhodneš (aj keď mne je najlepšie kresliť ho ako delené uprostred). Hmotnosťou najľahšie napríklad vyjde celé krídlo bez delenia (hoci aj so zmenšeným rozpätím na 1700 mm). Také celé krídlo som mal napríklad na týchto 2-metrových cvičných vetroňoch z depronu a v Oktávii nebol problém to prepravovať aj keď krídlo zasahovalo dopredu medzi prednými sedadlami. |
||
veka modelár Príspevkov: 906 Moje modely Poslať správu |
Je fajn ze ste sa pustili do spoluprace a uz je vidiet i vysledok i ked zatial len na obrazovkach Pc. Preto ma napadlo ukazat i iny pohlad na stejny vyrobok .... aby bolo z ceho vyberat. Na take kridlo nakoniec nie je potreba kreslit ani konstrukcny vykres. Mne staci si na A4 namalovat orientacnu zakladnu rozmerovu musku tj. rozmery jednotlivych panelov kridla , spasovat to s dlzkovymi rozmermi trupu a Vop no a mozem lepit. Poviem si ake rozostupy rebier pouzijem , namastim rasplou , alebo na masine rebra , kupim alebo narezenm nosniky pripadne balzu a lepim. Geometriu kontrolujem uholnikom a rozmery metrom. Este aby som sa staral o vykres, zakryval ho igelitom a pod ...... urcite. Ale fakt je,ze vacsina modelarov bez vykresu 1:1 ma pri stavbe problem ..... . proste ten vykres je uz taky modelarsky folklor ,ze. Aby som netrhal partu, nerusil tradicie a hlavne z dovodu propagacie konkretneho modelu,tak pri stavbe polozim vykres na pracovnu dosku a fotim . Len ked sa niekto poriadne prizrie tak zisti, ze lepim konstrukciu na celkom inom mieste nez je namalovana... proste u mna rozhoduje meter , posuvka a uholniky. veka |